Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Kva bank har du? Flytta du frå fondskonto til ASK i same bank?

 

Eg overførte frå DNB Global Indeks til same fond i ASK og der står det oppført riktig med innskot og avkastning akkurat som før eg flytta det. Mogleg det kan ta nokre dagar, men du kan jo ev. spørje banken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skjer dette når man bytter fond internt i ASK i DNB ja. Begge ungene "mistet" avkastningen. Ser ikke hvor mye den er på siden dag 1. Dette skjer ved hvert bytte og er nok for at man skal kunne se hvor mye avkastning man har fått på byttet, altså at det er en "ny investering".

 

Vil tro man kan finne oversikt et sted i nettbanken? Hør med de. Noen vet det jo for å kunne holde styr på dette med uttak vs skatt osv.

Lenke til kommentar

Eg har DNB og har flytta først to fond inn i ASK (Global og Norge), for deretter å endre Norge til Global. Når eg går på "Sparing og investering" og "Mine Fond", så får eg opp innskot og avkastning på alt.

 

Dersom det aldri dukkar opp, så har du vel framleis historikken på kjøp og kan rekne deg fram til forholdet på den måten.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Har ikke kommet tilbake for min del, og jeg endra for flere måneder siden. Endringa var bare å dytte Global Indeks inn i ASK. Står 0 i avkastning på alle innskudd gjort før flyttinga. Også har du helt rett, Zeph, er fult mulig å regne ut avkastning på innskuddene på egenhånd :)

 

Mon tro hvorfor det er sånn? Er det fordi at man skulle kunne flytte uten å utløse skatt?

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Det er noe med at når krona styrker seg, så går indexfond ned? Har sett litt nedgang i det siste. Det var noe snakk om at valutasikret fond kan være en fordel da.

Når krona styrker seg blir aksjer notert i utenlandsk valuta mindre verdt i kroner og øre, ja. Da er det en fordel å ha valutasikring. Motsatt vei er det en ulempe. Og ingen vet hvilken vei det vil gå.
Lenke til kommentar

Kva trend? Globale indeksfond har gått oppover heile vegen. Faktisk skal det godt gjerast å finne periodar med meir stigning enn perioden september til nyttår.

 

Trur du det vil gå nedover sidan du vil trekke deg ut?

Er vel ikke utenkelig at det kan komme en korreksjon eller et krakk snart, da alle indekser har steget mer eller mindre jevnt og trutt i ni år, så om man skal la være å følge det ellers gode rådet om «kjøp og hold» så kunne man ha funnet et verre tidspunkt. Endret av Leiferen
Lenke til kommentar

 

Kva trend? Globale indeksfond har gått oppover heile vegen. Faktisk skal det godt gjerast å finne periodar med meir stigning enn perioden september til nyttår.

 

Trur du det vil gå nedover sidan du vil trekke deg ut?

Er vel ikke utenkelig at det kan komme en korreksjon eller et krakk snart, da alle indekser har steget mer eller mindre jevnt og trutt i ni år, så om man skal la være å følge det ellers gode rådet om «kjøp og hold» så kunne man ha funnet et verre tidspunkt.
Krakk kan koma når som helst. Med sparehorisont på eit par år er alltid indeks ein risiko, men om den er 5-40 år så overlev du eit krakk og tre på veien.
Lenke til kommentar

 

 

Kva trend? Globale indeksfond har gått oppover heile vegen. Faktisk skal det godt gjerast å finne periodar med meir stigning enn perioden september til nyttår.

 

Trur du det vil gå nedover sidan du vil trekke deg ut?

Er vel ikke utenkelig at det kan komme en korreksjon eller et krakk snart, da alle indekser har steget mer eller mindre jevnt og trutt i ni år, så om man skal la være å følge det ellers gode rådet om «kjøp og hold» så kunne man ha funnet et verre tidspunkt.
Krakk kan koma når som helst. Med sparehorisont på eit par år er alltid indeks ein risiko, men om den er 5-40 år så overlev du eit krakk og tre på veien.

 

 

Og derfor benytter jeg meg selv av "kjøp og hold". Men om man har tenkt å ha en litt aktiv rolle er det slett ikke sikkert dette er det verste tidspunktet å selge på.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva er greia med at folk investerer kortsiktig i kjedelige fond, type indeksfond? Da er det jo bedre å risikere høyest på skalaen og ta ut med en gang du når en grei gevinst? Jeg sparer teoretisk langsiktig, men har såpass høy risiko at hvis jeg tjener bra så tar jeg ut før det går ned (slik som fond har gått ned i det siste).

Lenke til kommentar

Hva er greia med at folk investerer kortsiktig i kjedelige fond, type indeksfond? Da er det jo bedre å risikere høyest på skalaen og ta ut med en gang du når en grei gevinst? Jeg sparer teoretisk langsiktig, men har såpass høy risiko at hvis jeg tjener bra så tar jeg ut før det går ned (slik som fond har gått ned i det siste).

Det er ikke all risiko du får betalt for. Samtidig er det irrasjonelt i de aller fleste tilfeller å gjøre så mye annet enn å investere i vanlige indeksfond med lang tidshorisont og sikrere produkter for kort tidshorisont.

 

Høy risiko på kort sikt har også stoor sannsynlighet for å gå med tap og nettopp det gjør det fleste amatører. Hadde vært så enkelt som å selge etter man får grei gevinst som du sier, så hadde det jo ikke vært noe problem.

 

Forresten, høyest på skalaen blir fort lotto eller noe lignende. Det har jo negativ forventningsverdi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er greia med at folk investerer kortsiktig i kjedelige fond, type indeksfond? Da er det jo bedre å risikere høyest på skalaen og ta ut med en gang du når en grei gevinst? 

 

Det er ikke slik det fungerer. Prøv å spille rulett og bare ta ut når du er opp og se hvor lenge du varer. Det er en statistisk umulighet å holde på sånn med høyrisiko, og ikke spesielt smart med lavere risiko heller. Matematikken og kostnadene knuser deg i lengden. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...