Gå til innhold

Den Store Fondstråden

Naranek

Anbefalte innlegg

Jeg hadde solgt, jo tidligere du får de inn på ASK desto bedre.

Hvis du ble tipset om de fondene av en finansiell rådgiver så kan det skyldes at man i motsatt ende har tilfellet hvor man blir anbefalt noe med risiko: https://e24.no/privat/bank/nordea-doemt-til-aa-betale-tone-og-svein-1-5-millioner/24072818

Kan sikkert hende at investeringen var god i utgangspunktet og man bare var uheldig, men finansiell rådgivning handler ikke om å tipse kunden om det som er best, men det som gjør at kunden sitter igjen med noe som svarer til forventningene. DNB skjønner at de kan tjene på at folk vil ha 'forutsigbar avkastning' og 'lav risiko' ved å skreddersy dyre produkter som holder seg på [-5%,5%] uten at kundene føler seg lurt, fordi det var forventningene deres til avkastning i utgangspunktet. En nær bekjent sa han var fornøyd med avkastningen så lenge han slo bankrenta, og jeg tror det illustrerer hva folk flest tenker om aksjer og fond.

Endret av Haakon1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jada og de har hatt avkastning disse. Men det er barnetrygden til ungene vi sparer til at enten de får de når de trenger de eller me har de liggende hvis me får behov senere.

Blir nok indeksfond fremover.

Blir nok å selge de ja, men det får bli etter nyttår da eg ligger litt dårlig an på skatten i år.

Lenke til kommentar

Lønner det seg for meg å selge hele beholdningen min, og kjøpe DNB Global Indeks istedenfor?

Det er umulig å svare på. Du kan ha flaks at Global gir bedre avkastning eller du kan ha uflaks med at den gir mindre. Selv synes jeg det er alt for dyrt honorar sammenlignet med hvor liten sannsynligheten for å få noe igjen for det er.

Hva er forskjellen på disse to, bortsett fra at indeks-fondet har hatt en noe høyere avkastning og 1/4 av forvaltningshonoraret som DNB Global har?

DNB Global prøver å velge ut aksjer som går bedre enn snittet. Det betyr i praksis at DNB Global må gjøre det bedre enn snittet til alle andre forvaltere der ute (og det er mange flinke folk der ute). Ikke bare må de gjøre det bedre, men de må også dekke inn et 4 ganger så høyt honorar før du får glede av at de skal gjøre det bedre. Og dette må de gjøre konsistent over lang, lang tid.

Indeks-fond gjør det enkelt og kjøper alle (børsnoterte) aksjer i hele verden slik at de eier det samme som snittet. Derfor er det mye billigere.

Takk for svar :) (Og til Mladic)

Sammenligner de to, og ser det har variert hvem av dem som har hatt størst avkastning.

Når det skiller under et halvt prosentpoeng på 3 år tror jeg at jeg lar det skure og gå videre jeg.

Årlig avkastning % |  DNB Global  |  DNB Global Indeks

2016                       |  5,64              |  4,16

2015                       | 16,66             | 16,63 

2014                       |  21,03            | 29,26

2013                       |  41,98            | 37,57 

2012                       |   6,37             |   7,88      

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere begynte eg å spare til kidsa i to DNB aktiv fond. 50 og 80. Tenkte å flytte disse inn i ASK og fortsette i global indeks. Men aktiv 50 går jo ikke inn ASK.

Så hvilke alternativer har eg?

Vurderer å selge de, ta skatten neste år og flytte alt inn i ASK, dermed en "gave" til kidsa. De får jo alt til slutt allikevel.

Evt. slutte å spare mnd. bare la aktiv 50 ligge der og godgjøre seg, og fortsette mnd. i global indeks.

Noen andre alternativer?

http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F0GBR060YT

Jeg tror at forvaltningsavgiften på 1.33% kommer i tillegg til avgiftene i de underliggende fondene som fondet investerer i

De kommer ikke i tillegg.

Anonymous poster hash: 7a253...e09

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere begynte eg å spare til kidsa i to DNB aktiv fond. 50 og 80. Tenkte å flytte disse inn i ASK og fortsette i global indeks. Men aktiv 50 går jo ikke inn ASK.

Vurderer å selge de, ta skatten neste år og flytte alt inn i ASK, dermed en "gave" til kidsa. De får jo alt til slutt allikevel.

Evt. slutte å spare mnd. bare la aktiv 50 ligge der og godgjøre seg, og fortsette mnd. i global indeks.

Noen andre alternativer?

Jeg tror at forvaltningsavgiften på 1.33% kommer i tillegg til avgiftene i de underliggende fondene som fondet investerer i

Bare lurer: Har du en kilde som backer det opp? Fant ikke noe selv.

Lenke til kommentar

Noen andre alternativer?

Bare lurer: Har du en kilde som backer det opp? Fant ikke noe selv.

Står her: http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F0GBR04OVC&tab=12

Lenke til kommentar

Da var det slutt på mitt siste "aktivt forvaltede" fond. Har ikke inntrykk av at det var veldig aktivt, med svært lik fordeling nå som ved årets start. Takk til Teknologi for følget, det ble en grei fortjeneste for i år, men troen er mindre nå med mulig stigende kronekurs (hevet rentebane) og høyt prisede tekno-aksjer. 

Putter nok en del i spareavtale for indeksfond og resten blir stående på konto en stund for å se utviklingen på nyåret.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vil den svake krona tilsi at det lønner seg med norsk fond fremfor globalt?

Nei, krona er som den er den. Hvordan den vil svinge fremover, derimot, vil kunne ha noe å si, men det vet du selvfølgelig ikke nå. Ellers bør du ikke tenke norsk vs globalt fond, du bør heller tenke valutasikret vs ikke-valutasikret globalt fond.

Lenke til kommentar

Valutasikring eller ikke er ikke mitt spesialfelt, men jeg ser ingen åpenbar grunn til at det skal være særlig fornuftig gitt den ekstra kostnaden det medfører. Det er et risikoelement der som du blir kvitt ganske billig, men samtidig er det en motsyklisk effekt du fjerner. Når det går dårlig med Norge (og da kanskje dårlig med deg), så vil et fond som ikke er valutasikret stige mer og veie opp.

Lenke til kommentar

Folk har spådd grådig feil om krona i 2017 ihvertfall. Hvem får rett i 2018? Jeg ser at internasjonalt er det endel som mener at Euro skal styrke seg. Det er ikke en garanti i det hele tatt for at valutasikret er veien å gå selv om krona er "svak" historisk sett.

Lenke til kommentar

Såklart, bare tenker det er mer logisk å kjøpe norske aksjer når krona er på laveste punkt siden finanskrisen fremfor utenlandske aksjer. Selv om krona kan gå lavere. Buy low sell high liksom.

Det er ingen buy low situasjon på Oslo Børs i dag. Kjøp globalt og sitt i ro. “Compound interest is the eighth wonder of the world. He who understands it, earns it ... he who doesn't ... pays it.”

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...