Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du bærer muligens en viss risiko rundt transaksjonstidspunktet. Hvis megler går konkurs samme dag som du gjør en handel kan det være du lider tap (men jeg tror i utgangspunktet ikke du skal gjøre det da heller på grunn av clearingreglene).

Blir ikke pengene stående på og betalt ut fra en bankkonto tilhørende fondet(altså ikke forvalters egen)?
Lenke til kommentar

 

Hvordan får du mindre risk ved å spre det ut over flere fond?

Jeg tenker kanskje du spør halvveis ironisk? Global Indeks er hvertfall så spredt som man får det i aksjemarkedet. Null poeng å kjøpe flere globale indeksfond.

 

Men man kan ta lavere risiko med å spre investeringene sine utover rentefond eller andre typer fond.

 

Andre typer aksjefond vil vel ha liten minkende effekt på risikoen? Mer en teoretisk mulighet for mer avkastning og større risiko?

 

Så ja, litt ironisk. Han skrev "andre fond" for å minke risikoen. Og det er jo litt poengløst når man i utgangspunktet kjører indeksfond.

 

Kjører man andre typer fond enn indeksfond er det jo ok...

Lenke til kommentar

Andre typer aksjefond vil vel ha liten minkende effekt på risikoen? Mer en teoretisk mulighet for mer avkastning og større risiko?

Tja, jo. Du tenker riktig og for alle praktiske formål er det konklusjonen. Spør du en akademiker kan du derimot få ulike svar. Det finnes indeksfond som tracker Private Equity, noen vil mene det kan diversifisere uten at forventet avkastning endres. Det finnes også indeksfond som tracker andre ulike faktorer som teoretisk sett kan påvirke enten forventet avkastning eller risiko i riktig retning
Lenke til kommentar

 

Du bærer muligens en viss risiko rundt transaksjonstidspunktet. Hvis megler går konkurs samme dag som du gjør en handel kan det være du lider tap (men jeg tror i utgangspunktet ikke du skal gjøre det da heller på grunn av clearingreglene).

Blir ikke pengene stående på og betalt ut fra en bankkonto tilhørende fondet(altså ikke forvalters egen)?

 

Hvordan kjøp og salg foregår har jeg ikke nok innsyn i til å uttale meg om.
Lenke til kommentar

 

 

Hvordan får du mindre risk ved å spre det ut over flere fond?

Jeg tenker kanskje du spør halvveis ironisk? Global Indeks er hvertfall så spredt som man får det i aksjemarkedet. Null poeng å kjøpe flere globale indeksfond.

 

Men man kan ta lavere risiko med å spre investeringene sine utover rentefond eller andre typer fond.

 

Andre typer aksjefond vil vel ha liten minkende effekt på risikoen? Mer en teoretisk mulighet for mer avkastning og større risiko?

 

Så ja, litt ironisk. Han skrev "andre fond" for å minke risikoen. Og det er jo litt poengløst når man i utgangspunktet kjører indeksfond.

 

Kjører man andre typer fond enn indeksfond er det jo ok...

 

Nei, andre typer aksjefond enn indeksfond øker risikoen, ved at det reduserer diversifiseringen (sammenlignet med et globalt indeksfond).

 

Edit: Så lenge vi bare snakker om investeringer i børsnoterte aksjer, altså ordinære aksjefond. Ved investering i andre typer aktivaklasser blir vurderingen en annen, som Nimrad skriver.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

 

 

Du bærer muligens en viss risiko rundt transaksjonstidspunktet. Hvis megler går konkurs samme dag som du gjør en handel kan det være du lider tap (men jeg tror i utgangspunktet ikke du skal gjøre det da heller på grunn av clearingreglene).

Blir ikke pengene stående på og betalt ut fra en bankkonto tilhørende fondet(altså ikke forvalters egen)?

 

Hvordan kjøp og salg foregår har jeg ikke nok innsyn i til å uttale meg om.

 

Jeg er ganske så sikker på at det fungerer sånn. Innbetaling skjer hvertfall direkte til fondets konto. Jeg tenkte bare på risiko hvis konkurs skjer rundt transaksjonstidspunktet. Det er vel selve fondet som skylder penger til deg da? Forvaltningsselskapene eier jo egentlig ikke pengene, de trekker honorarene fra fondets konto f.eks. kvartalsvis.

Vet ikke helt hva slags clearingregler du sikter til, men jeg prøvde å tenke logikk. Hva tenker du?

Lenke til kommentar

 

 

 

Du bærer muligens en viss risiko rundt transaksjonstidspunktet. Hvis megler går konkurs samme dag som du gjør en handel kan det være du lider tap (men jeg tror i utgangspunktet ikke du skal gjøre det da heller på grunn av clearingreglene).

Blir ikke pengene stående på og betalt ut fra en bankkonto tilhørende fondet(altså ikke forvalters egen)?

 

Hvordan kjøp og salg foregår har jeg ikke nok innsyn i til å uttale meg om.

 

Jeg er ganske så sikker på at det fungerer sånn. Innbetaling skjer hvertfall direkte til fondets konto. Jeg tenkte bare på risiko hvis konkurs skjer rundt transaksjonstidspunktet. Det er vel selve fondet som skylder penger til deg da? Forvaltningsselskapene eier jo egentlig ikke pengene, de trekker honorarene fra fondets konto f.eks. kvartalsvis.

Vet ikke helt hva slags clearingregler du sikter til, men jeg prøvde å tenke logikk. Hva tenker du?

 

Med clearing tenkte jeg på måten aksjehandler gjøres opp - ved at et clearinghus går inn som motpart for begge partene i transaksjonen. https://www.oslobors.no/Oslo-Boers/Handel/Clearing

 

Jeg tenkte på stående fot at handel i fond skjer på samme måte, men du har selvfølgelig rett i at det i hovedsak skjer ved at fondet utsteder eller innløser andeler.

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere begynte eg å spare til kidsa i to DNB aktiv fond. 50 og 80. Tenkte å flytte disse inn i ASK og fortsette i global indeks. Men aktiv 50 går jo ikke inn ASK.

 

Så hvilke alternativer har eg? 

 

Vurderer å selge de, ta skatten neste år og flytte alt inn i ASK, dermed en "gave" til kidsa. De får jo alt til slutt allikevel. 

 

Evt. slutte å spare mnd. bare la aktiv 50 ligge der og godgjøre seg, og fortsette mnd. i global indeks.

 

Noen andre alternativer?

Lenke til kommentar

Har spart DNB Global i en del år.

Flyttet dette inn i ASK hos DNB nå, og har et spørsmål:

 

Lønner det seg for meg å selge hele beholdningen min, og kjøpe DNB Global Indeks istedenfor?

 

Hva er forskjellen på disse to, bortsett fra at indeks-fondet har hatt en noe høyere avkastning og 1/4 av forvaltningshonoraret som DNB Global har?

Lenke til kommentar

Ser ingen grunn til å ha DNB Global, spesielt hvis det ikke har gitt noen meravkastning ift Global indeks. Forskjellen på Global og Global Indeks er at førstnevnte er aktivt forvaltet, og sistnevnte har en passiv strategi.  

 

 

Som nevnt tidligere begynte eg å spare til kidsa i to DNB aktiv fond. 50 og 80. Tenkte å flytte disse inn i ASK og fortsette i global indeks. Men aktiv 50 går jo ikke inn ASK.

 

Så hvilke alternativer har eg? 

 

Vurderer å selge de, ta skatten neste år og flytte alt inn i ASK, dermed en "gave" til kidsa. De får jo alt til slutt allikevel. 

 

Evt. slutte å spare mnd. bare la aktiv 50 ligge der og godgjøre seg, og fortsette mnd. i global indeks.

 

Noen andre alternativer?

Disse fondspakkene er sjeldent noe gode å ha hvis du ønsker å spare selv, for de er ganske dyre.

 

Alternativet er å selge aktiv 50, fordele halvparten av midlene i et globalt indeksfond i ASK, og fordele resterende i et obligasjonsfond. Du kan rebalansere hvert år for å "replikere" DNB Aktiv 50 for en mye billigere penge. Men det kan være vanskelig å gjøre det i to forskjellige kontoer. 

 

Du kan også bruke Investeringskonto Zero (eller tilsvarende hos DNB) og velge en 50/50 portefølje med årlige/halvårlige rebalanseringer uten problemer. 

 

Har spart DNB Global i en del år.

Flyttet dette inn i ASK hos DNB nå, og har et spørsmål:

 

Lønner det seg for meg å selge hele beholdningen min, og kjøpe DNB Global Indeks istedenfor?

 

Hva er forskjellen på disse to, bortsett fra at indeks-fondet har hatt en noe høyere avkastning og 1/4 av forvaltningshonoraret som DNB Global har?

 
Endret av Mladic
Lenke til kommentar

Lønner det seg for meg å selge hele beholdningen min, og kjøpe DNB Global Indeks istedenfor?

Det er umulig å svare på. Du kan ha flaks at Global gir bedre avkastning eller du kan ha uflaks med at den gir mindre. Selv synes jeg det er alt for dyrt honorar sammenlignet med hvor liten sannsynligheten for å få noe igjen for det er.

 

Hva er forskjellen på disse to, bortsett fra at indeks-fondet har hatt en noe høyere avkastning og 1/4 av forvaltningshonoraret som DNB Global har?

DNB Global prøver å velge ut aksjer som går bedre enn snittet. Det betyr i praksis at DNB Global må gjøre det bedre enn snittet til alle andre forvaltere der ute (og det er mange flinke folk der ute). Ikke bare må de gjøre det bedre, men de må også dekke inn et 4 ganger så høyt honorar før du får glede av at de skal gjøre det bedre. Og dette må de gjøre konsistent over lang, lang tid.

 

Indeks-fond gjør det enkelt og kjøper alle (børsnoterte) aksjer i hele verden slik at de eier det samme som snittet. Derfor er det mye billigere.

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere begynte eg å spare til kidsa i to DNB aktiv fond. 50 og 80. Tenkte å flytte disse inn i ASK og fortsette i global indeks. Men aktiv 50 går jo ikke inn ASK.

 

Så hvilke alternativer har eg? 

 

Vurderer å selge de, ta skatten neste år og flytte alt inn i ASK, dermed en "gave" til kidsa. De får jo alt til slutt allikevel. 

 

Evt. slutte å spare mnd. bare la aktiv 50 ligge der og godgjøre seg, og fortsette mnd. i global indeks.

 

Noen andre alternativer?

 

http://www.morningstar.no/no/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F0GBR060YT

 

Jeg tror at forvaltningsavgiften på 1.33% kommer i tillegg til avgiftene i de underliggende fondene som fondet investerer i (DNB Finans, DNB Teknologi osv). Jeg ville hvertfall snakket med noen og forsikret meg om at det ikke var tilfellet før jeg satte penger der. I såfall betaler du sikkert rundt 2-2.5% årlig som du kunne fått for 0.29% til samme risiko (20% obligasjonsfond med 0.20% og 80% indeksfond til 0.30%). Høye avgifter og lav risiko er ofte dårlig kombo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...