Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

 

DNB Teknologi er helt innafor. Drit i å tenk tidsperspektiv, du ønsker mest mulig avkastning. Det får du ikke av å ikke ta risiko.

Drite i tidsperspektiv ja, det var dagens tips her inne! Putt alt i Bitcoin! Der får du best avkastning for tida, og drit i tidsperspektivet, det går sikkert som det griner eitt år fram i tid.

 

 

Er bare litt rart å ikke være eksponert mot Bitcoin synes jeg. Sånn, investering er ikke en binær greie. Det kalles ikke stor risiko å sette 10,000 i Bitcoin. Hallo liksom.

Endret av Haakon1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

DNB Teknologi er helt innafor. Drit i å tenk tidsperspektiv, du ønsker mest mulig avkastning. Det får du ikke av å ikke ta risiko.

Drite i tidsperspektiv ja, det var dagens tips her inne! Putt alt i Bitcoin! Der får du best avkastning for tida, og drit i tidsperspektivet, det går sikkert som det griner eitt år fram i tid.

 

Ett år senere, så mister man 70 % av det man har investert.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvordan er det å investere i globale fond nå som kronen er rekordsvak?

Jeg har noen kroner jeg tenkte å investere, og vurderer å sette alt i fond som kun har norske aksjer for å omgå hele problemet.

Er det noen ulemper ved den taktikken?

Jeg antar du mener globale fond som ikke er valutasikret? Da vil verdien falle når (hvis) krona stiger i verdi mot dollar. Hvis du ønsker en bred global eksponering uten å ta valutarisiko så velger du et valutasikret globalt fond.

Lenke til kommentar

 

Jeg antar du mener globale fond som ikke er valutasikret? Da vil verdien falle når (hvis) krona stiger i verdi mot dollar. Hvis du ønsker en bred global eksponering uten å ta valutarisiko så velger du et valutasikret globalt fond.

 

Ja, ikke-valutasikrede fond tenkte jeg på. Valutasikring medfører jo en kostnad, så derfor ser jeg på muligheten for å heller kjøpe i fond som handler i norske selskaper på OSE.

 

Men hvis man antar at globale fond vil ha en større økning enn norske, så vil man jo tjene inn kostnaden for valutasikring.

Jeg forventer ikke at kronen vil bli særlig svakere på lang sikt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Er KLP AksjeGlobal IV å foretrekke fremfor V (ikke valutasikret) i disse tider?

 

Hvis jeg ønsker å bytte fond innad i aksjesparekonto så skal ikke det utløse skatt. Er det kun idet gevinsten utover innskuddet forsvinner ut fra aksjesparekontoen over til f.eks vanlig aksjekonto at det utløser skatt?

Lenke til kommentar

Er KLP AksjeGlobal IV å foretrekke fremfor V (ikke valutasikret) i disse tider?

Du skal ikke velge valutasikring eller ikke basert på hvor du tror kronen skal. Velg heller ut fra et risiko-perspektiv.

 

 

Hvis jeg ønsker å bytte fond innad i aksjesparekonto så skal ikke det utløse skatt. Er det kun idet gevinsten utover innskuddet forsvinner ut fra aksjesparekontoen over til f.eks vanlig aksjekonto at det utløser skatt?

Ja. Har du 10 kroner i gevinst på 100 kroner innskudd kan du ta ut 100 kroner uten å utløse skatt.
Lenke til kommentar

Hei. Jeg har startet å spare i Dnb Global Indeks siden starten av September, og det har funket utmerket for meg så langt, og står allerede med ca 14K i urealisert gevinst. Jeg har puttet inn totalt 150K de siste månedene, men vurderer å sette inn enda mer. Jeg har 100K stående i en bufferkonto blant annet. Burde jeg bare kjøre på eller burde jeg jekke meg ned litt? 150K er allerede ganske mye penger investert. 

Lenke til kommentar

Hei. Jeg har startet å spare i Dnb Global Indeks siden starten av September, og det har funket utmerket for meg så langt, og står allerede med ca 14K i urealisert gevinst. Jeg har puttet inn totalt 150K de siste månedene, men vurderer å sette inn enda mer. Jeg har 100K stående i en bufferkonto blant annet. Burde jeg bare kjøre på eller burde jeg jekke meg ned litt? 150K er allerede ganske mye penger investert. 

Tommelfingerreglen er vel å ha ca en månedslønn i tilgjengelig kapital på konto om noe skulle skje.

Feks at kjøleskapet ryker eller lignende.

Så jeg ville hatt en buffer tilgjengelig på ca en månedslønn så ville jeg nok ha investert resten. 

 

Pengene gjør lite nytte for seg ved å bare stå på en sparekonto, i hvert fall nå som vi har så lav rente.

 

Jeg har også god erfaring med Dnb Global Indeks. 

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Hvordan får du mindre risk ved å spre det ut over flere fond?

Jeg tenker kanskje du spør halvveis ironisk? Global Indeks er hvertfall så spredt som man får det i aksjemarkedet. Null poeng å kjøpe flere globale indeksfond.

 

Men man kan ta lavere risiko med å spre investeringene sine utover rentefond eller andre typer fond.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg har startet å spare i Dnb Global Indeks siden starten av September, og det har funket utmerket for meg så langt, og står allerede med ca 14K i urealisert gevinst. Jeg har puttet inn totalt 150K de siste månedene, men vurderer å sette inn enda mer. Jeg har 100K stående i en bufferkonto blant annet. Burde jeg bare kjøre på eller burde jeg jekke meg ned litt? 150K er allerede ganske mye penger investert. 

 

Markedene går opp og ned, men i det lange løp går de alltid (historisk har de vært fall gjort det) oppover. Men om så markedet hadde gått ned siden du begynte å kjøpe aksjefond, så hadde det fortsatt vært en god idé.

 

Behold 100 000 på bufferkonto.

 

Anonymous poster hash: 7a253...e09

Lenke til kommentar

 

 

Jeg antar du mener globale fond som ikke er valutasikret? Da vil verdien falle når (hvis) krona stiger i verdi mot dollar. Hvis du ønsker en bred global eksponering uten å ta valutarisiko så velger du et valutasikret globalt fond.

 

 

Jeg forventer ikke at kronen vil bli særlig svakere på lang sikt.

 

 

Det forventer ikke jeg heller, men husk at markedet bryr seg ikke om hva vi tror. Valutakursene går i de retningene de går.

 

Jeg ville ikke brydd med noe særlig om kostnadene for valutasikring. De er nesten ikke-eksisterende. 0,03% i året hvis du velger KLPs regionfond, eller 0,10% i året hvis du velger globalfondet. Jeg vet ikke hvorfor det er så stor forskjell på regionfondene og globalfondet.

 

Anonymous poster hash: 7a253...e09

Lenke til kommentar

At det er sikkert en misforståelse. At de har hørt om bankenes sikringsfond. på 2 mill.

Man vi hadde spørsmålet oppe før, og tror ikke det ble et svar på det. : Hvis den banken eller instansen du bruker til å kjøpe fondene går konk, så mister du ikke fondet. Men hvor finner du det igjen, kan det hentes fram i en annen bank?

Lenke til kommentar

At det er sikkert en misforståelse. At de har hørt om bankenes sikringsfond. på 2 mill.

 

Man vi hadde spørsmålet oppe før, og tror ikke det ble et svar på det. : Hvis den banken eller instansen du bruker til å kjøpe fondene går konk, så mister du ikke fondet. Men hvor finner du det igjen, kan det hentes fram i en annen bank?

Det ble et svar på det forrige runde også. Så lenge alt har gått korrekt for seg hos din eksisterende megler, og du har investert i ordinære verdipapirer (fondsandeler, aksjer eller obligasjoner) og ikke i syntetiske instrumenter (unit link-konto, valutakontrakter, opsjoner, CFDs mv.) så har ny megler ikke noe problem med å overta.

 

Du bærer muligens en viss risiko rundt transaksjonstidspunktet. Hvis megler går konkurs samme dag som du gjør en handel kan det være du lider tap (men jeg tror i utgangspunktet ikke du skal gjøre det da heller på grunn av clearingreglene).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...