Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg skjønner deg, men jeg mener du gjør det litt overkomplisert.

Hvorfor er du redd for å droppe valutasikringen egentlig? Er det fordi du er redd for at kronen er for sterk? Eller er det fordi du er redd for svingningene underveis?

 

Du vil aldri bli kvitt hele valutarisikoen uansett hva du gjør, du vil kun sikre selve prisen på aksjene og ikke selskapenes underliggende eksponering.

Du må heller ikke se deg blind på valutaen selskapet er notert i. Selv om et overveldende antall aksjer er notert i dollar betyr ikke det at de svinger likt dollarkursen. Et enkelt eksempel. Statoil er notert både på Oslo og New York børsene, men prisen for aksjene er fortsatt den samme. Hvis ikke kunne du shortet Statoil i Oslo, kjøpt i New York og tjent uendelig med penger.

Godt poeng. Det vil nok være en underliggende eksponering mot valutakursendringer innbakt i aksjekursene, som man vil utsettes for ved å være inne i aksjemarkedet per se. Og som du er inne på, vil et selskap notert i New York kunne ha økonomisk aktivitet i mange land og dermed implisitt være sikret mot dollaren. Så den reelle dollareksponeringen er kanskje ikke så stor som man skulle tro i slike globale fond.

 

Jeg tror samlet sett at jeg velger å fordele 50/50 mellom et valutasikret og et usikret globalt indeksfond (f.eks. KLP sine).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Endelig var Aksjesparekonto-overføringen ferdig. Sendte melding om flytting 25.09, og de var på konto i dag tidlig. 

 

Flyttet fra Skandiabanken til Nordnet. 

FYI

 

Nordnet tar gebyr hvis du flytter AKS konto fra dem. Skandiabanken gjør det ikke. 

 

Anonymous poster hash: aff3c...095

 

 

Mener du Sbanken?

Lenke til kommentar

 

 Skandiabanken gjør det ikke. 

 

Mener du Sbanken?

 

Nei mener bank of zimbabwe?

Hva tror du.

 

Anyway. Hvorfor benytter ikke flere unit-link produkter? http://e24.no/betalt-innhold/bak-tallene/sjekk-ut-dette-smutthullet-i-de-nye-skattereglene/23599142

En sparer altså ca 33% i skatt ved å benytte denne type konto hvis jeg forstår artikkel rett? 

-31,67% skatt vs 22% skatt. 

 

 

 

Anonymous poster hash: aff3c...095

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fordi de mister skattefordelen i 2019. Artikkelen (dvs, det er en betalt annonse fra Nordnet) er ikke datert, men teksten tyder på den er fra 2015 eller 2016 så de bommer på satsen som blir 23% i 2018 og ikke 22%. Det vil imidlertid være samme skattesats for et unit link produkt som for andre aksjeprodukter i 2019. I tillegg så er unit link mindre fleksibelt, siden du skatter fra første krone du tar ut, i motsetning til f.eks. med ASK hvor man kan ta ut hele det innskutte beløpet før man begynner å skatte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fordi de mister skattefordelen i 2019. Artikkelen (dvs, det er en betalt annonse fra Nordnet) er ikke datert, men teksten tyder på den er fra 2015 eller 2016 så de bommer på satsen som blir 23% i 2018 og ikke 22%. Det vil imidlertid være samme skattesats for et unit link produkt som for andre aksjeprodukter i 2019. I tillegg så er unit link mindre fleksibelt, siden du skatter fra første krone du tar ut, i motsetning til f.eks. med ASK hvor man kan ta ut hele det innskutte beløpet før man begynner å skatte. 

 

På den annen side trenger man ikke skatte av utbytte løpende med Zero-konto. Man kan kjøpe aksjer og fond som ikke er registrert i EØS-området. Og det er foreslått at den type konto vil få skjermingsfradrag fra 2019. 

Endret av Nåla-i-veggen
Lenke til kommentar

Jepp, men jeg tror at den heller blir et supplementsprodukt for de som har de behovene da ASK etter min oppfatning er bedre egnet for den "vanlige" spareren.

 

Jeg ser for meg 2 caser for Zero fremover: 1) Man ønsker enkeltaksjer utenfor EØS (aktive og passive fond notert i EØS kan dekke markeder utenfor EØS på ASK allerede), eller 2) man ønsker enkeltaksjer for utbytte men man vil reinvestere utbyttet og ikke ha det som løpende inntekt. Begge disse er ganske smale caser sammenliknet med ASK etter min mening.

 

Jeg kommer ikke til å benytte Zero igjen foreløpig selv om det kan hende jeg handler produktene i 1 og 2, fordi jeg ser på det som en større fordel å kunne ta ut det innskutte beløpet uten å begynne å skatte av det på ASK. 

Lenke til kommentar

Vurderer å sette inn litt penger i DNB Teknologi fondet. De har 1,5% i forvaltningsavgift, men ser ut til å gå ganske bra.

https://www.nordnet.no/mux/web/fonder/fondfakta.html?classid=CL00013715

 

Noen som har noen tanker om det?

Jepp. Dyrt fond i begge betydninger av "dyrt"(høye kostnader og "dyre" underliggende selskap).

 

1) DnB teknologi ser gøy ut. Selv om fondet har hatt høy avkastning, og dertil burde ha høy risiko, er vel ikke akkurat teknologibransjen noe som kommer til å punktere med det første? Eller? Har selv to motargument: en DN-artikkel som påsto at det gjerne er de fondene som har gjort det dårlig de siste årene som kommer til å gjøre det bra de kommende. Teknologifond har vel ikke akkurat gjort det dårlig de siste åra? Kanskje de har "brukt opp" avkastninga for en stund? Òg: har hengt meg litt opp i et råd fra en kar som mente at det ofte er lurt å gjøre det motsatte av majoriteten. Følger du majoriteten, får du gjerne med deg bunnen. Minsky-øyebøikket som eksempel. Kanskje, feks, så er teknologifond overprisa om dagen, siden jeg lett kan se for meg at det er mye rift om dem?

Jeg er ganske sterk motstander av dette fondet. I stor grad fordi det veldig fort kan bli et skoleeksempel på performance chasing.

 

Det er vanskelig og nesten umulig å si når toppen kommer, men det er ganske lett å si at du hvertfall ikke kjøper på bunnen om du går inn nå.

 

Endret av Nimrad
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er kanskje ikke fondet å putte den fremtidige pensjonen i, men ser for meg å kanskje sitte med det i ett årstid.

Kan ikke helt se for meg at den bransjen skal gå på noen store nederlag framover. 

 

Men du tenker kanskje mer på hvordan fondet forvaltes?

Personlig er jeg i utgangspunktet skeptisk til forvaltede fond fra DNB, men ble tipset av en kompis om dette. 

Lenke til kommentar

Det er kanskje ikke fondet å putte den fremtidige pensjonen i, men ser for meg å kanskje sitte med det i ett årstid.

Kan ikke helt se for meg at den bransjen skal gå på noen store nederlag framover. 

 

Men du tenker kanskje mer på hvordan fondet forvaltes?

Personlig er jeg i utgangspunktet skeptisk til forvaltede fond fra DNB, men ble tipset av en kompis om dette.

Med ett års tidshorisont bør du holde deg langt unna aksjefond generelt, uavhengig av bransje.

Du bør tenke minst 5 år skal du vurdere aksjefond.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Har penger i DNB Global Index og i Nordnets Superfond i dag.

Kanskje heller bare satse på en av de i stede da? 

Det er fortsatt ikke å anbefale med så kort tidshorisont. Nøyaktig det samme gjelder alle aksjefond. Indeksfond, superfond etc. er ikke noe annerledes. Med ett års tidshorisont snakker vi mer i retning lavrisiko rentefond eller bank.

Lenke til kommentar

Ser jo ut som kryptovaluta er i skuddetfor øyeblikket, finnes det noen fond som man kan investere i istedenfor å kjøpe seg opp i valutaen?

 

Last ned electrum wallet på electrum.org, se tutorial på electrumwallet på youtube, kontakt sturles(bitmynt.no) på freenode på IRC og si at du ønsker å kjøpe bitcoin av han. Du vil ikke betale 2.5% årlig kurtasje på bitcoin/ethereum-trackere på Nordnet når du kan handle for 1-1.5% av Sturle.

 

 

 

Tidsperspektivet er egentlig lenge, mange år, var bare ett scenario hvor kanskje den DNB Teknologi var en god ide. 

 

 

DNB Teknologi er helt innafor. Drit i å tenk tidsperspektiv, du ønsker mest mulig avkastning. Det får du ikke av å ikke ta risiko. 

Endret av Haakon1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

DNB Teknologi er helt innafor. Drit i å tenk tidsperspektiv, du ønsker mest mulig avkastning. Det får du ikke av å ikke ta risiko.

Drite i tidsperspektiv ja, det var dagens tips her inne! Putt alt i Bitcoin! Der får du best avkastning for tida, og drit i tidsperspektivet, det går sikkert som det griner eitt år fram i tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...