Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

Jeg har en del utbytteaksjer og obligasjoner så jeg fortsetter med Zero. Og så har jeg lest at kontoen vil få skjermingsfradrag fra 2019 når skattesatsen blir den samme som andre kontotyper.

Det er vel høyst usikkert hva som skjer med zero-konto. I utgangspunktet er jo hele løsningen et smutthull, og det gjør meg veldig skeptisk til selve produktet. Jeg er derfor veldig skeptisk til om det blir noe skjermingsfradrag på den. Men inntil videre er det jo lønnsomt å forbli på kontoen enn så lenge skattesatsen er lavere.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg har en del utbytteaksjer og obligasjoner så jeg fortsetter med Zero. Og så har jeg lest at kontoen vil få skjermingsfradrag fra 2019 når skattesatsen blir den samme som andre kontotyper.

Det er vel høyst usikkert hva som skjer med zero-konto. I utgangspunktet er jo hele løsningen et smutthull, og det gjør meg veldig skeptisk til selve produktet. Jeg er derfor veldig skeptisk til om det blir noe skjermingsfradrag på den. Men inntil videre er det jo lønnsomt å forbli på kontoen enn så lenge skattesatsen er lavere.

 

Produktet Zero-konto trenger vel ikke være i fare selv om "smutthullet" tettes? Det er snakk om at det blir samme skatt i 2019 som for andre måter å eie aksjer på, og da følger det vel nesten naturlig at man får skjermingsfradrag. Men det blir vel å følge med framover....

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har en del utbytteaksjer og obligasjoner så jeg fortsetter med Zero. Og så har jeg lest at kontoen vil få skjermingsfradrag fra 2019 når skattesatsen blir den samme som andre kontotyper.

Det er vel høyst usikkert hva som skjer med zero-konto. I utgangspunktet er jo hele løsningen et smutthull, og det gjør meg veldig skeptisk til selve produktet. Jeg er derfor veldig skeptisk til om det blir noe skjermingsfradrag på den. Men inntil videre er det jo lønnsomt å forbli på kontoen enn så lenge skattesatsen er lavere.

 

Produktet Zero-konto trenger vel ikke være i fare selv om "smutthullet" tettes? Det er snakk om at det blir samme skatt i 2019 som for andre måter å eie aksjer på, og da følger det vel nesten naturlig at man får skjermingsfradrag. Men det blir vel å følge med framover....

 

Siden du ikke faktisk eier aksjer gjennom Zero-konto er det ingen grunn til at du skal få skjermingsfradrag. En av fordelene med kontotypen er jo at du også kan investere i renteinstrumenter, og det gir ikke skjermingsfradrag, så det blir ganske knotete å vite hva som skal være satsen for skjermingsfradrag.
Lenke til kommentar

 

Så hva gjør folk som har Zero? La den gå sin gang og fortsette sparingen på aksjesparekonto?

 

Ta ut pengene ut av kontoen, og betaler skatt på gevinsten. Kjøper de samme fondene igjen på ASK. Det er èn mulighet. 

 

 

Er det egentlig noe poeng? Taper vel mer på å måtte skatte av det, så sette på aksjekonto enn å bare la de bli liggende der.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg har en del utbytteaksjer og obligasjoner så jeg fortsetter med Zero. Og så har jeg lest at kontoen vil få skjermingsfradrag fra 2019 når skattesatsen blir den samme som andre kontotyper.

Det er vel høyst usikkert hva som skjer med zero-konto. I utgangspunktet er jo hele løsningen et smutthull, og det gjør meg veldig skeptisk til selve produktet. Jeg er derfor veldig skeptisk til om det blir noe skjermingsfradrag på den. Men inntil videre er det jo lønnsomt å forbli på kontoen enn så lenge skattesatsen er lavere.

 

Produktet Zero-konto trenger vel ikke være i fare selv om "smutthullet" tettes? Det er snakk om at det blir samme skatt i 2019 som for andre måter å eie aksjer på, og da følger det vel nesten naturlig at man får skjermingsfradrag. Men det blir vel å følge med framover....

 

Siden du ikke faktisk eier aksjer gjennom Zero-konto er det ingen grunn til at du skal få skjermingsfradrag. En av fordelene med kontotypen er jo at du også kan investere i renteinstrumenter, og det gir ikke skjermingsfradrag, så det blir ganske knotete å vite hva som skal være satsen for skjermingsfradrag.

 

Det er mulig det ikke er noen grunn til å få skjermingsfradrag, men der er i hvert fall det som foreslås av regjeringen....

Lenke til kommentar

Hvor er det foreslått?

I statsbudsjettet: "Departementet foreslår at det skal beregnes skjerming hos forsikringstaker på grunnlag av aksjeandelen, selv om det er selskapet og ikke forsikringstaker som er eier av aksjene mv. Det vises til forslag til § 10-20 nytt tiende ledd tredje punktum."

 

Se punkt 5.7.5 på https://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2018/Dokumenter/Budsjettdokumenter/skatter-avgifter-toll/Prop-1-LS-/Del-2-Narmere-om-forslagene-/5-Personskatt-for-ovrig-/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Zero konto er fortsatt veldig smart for å sette ned risikoen i porteføljen sin. Helt fantastisk å kunne ha rente, obligasjon og kombinasjonsfond med høy rente del uten å skatte fortløpende på det. Har ca 40% av min totale portefølje på Investeringskonto Zero.

 

Resten står nå på ASK for å bli investert i aksjer og aksjefond.

Endret av Rankiz
Lenke til kommentar

Zero konto er fortsatt veldig smart for å sette ned risikoen i porteføljen sin. Helt fantastisk å kunne ha rente, obligasjon og kombinasjonsfond med høy rente del uten å skatte fortløpende på det. Har ca 40% av min totale portefølje på Investeringskonto Zero.

 

Resten står nå på ASK for å bli investert i aksjer og aksjefond.

 

hvilke aksjer har du tenkt å kjøpe?

Lenke til kommentar

Zero konto er fortsatt veldig smart for å sette ned risikoen i porteføljen sin. Helt fantastisk å kunne ha rente, obligasjon og kombinasjonsfond med høy rente del uten å skatte fortløpende på det. Har ca 40% av min totale portefølje på Investeringskonto Zero.

 

Resten står nå på ASK for å bli investert i aksjer og aksjefond.

 

Har du 40% i rentefond?

 

Etter å ha lest litt for mye bedriftsøkonomi den siste tiden: Vil det i alle tilfeller være slik at aksjer på Zero og ASK vil klassifiseres som finansielle anleggsmidler og ikke omløpsmidler? Formueskatten vil i alle tilfeller gå på virkelig beløp og ikke opprinnelig beløp?

Endret av Haakon1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er interessert i å investere i et bredt indeksfond, men er usikker på om jeg skal valutasikre det. Ser at mange mener det ikke er lurt med valutasikring, og de begrunner det både med ekstra kostnader og at eksponering mot fremmed valuta er en hedge mot risikoen for svekket krone (redusert kjøpekraft på importvarer). Jeg synes imidlertid det siste argumentet er svakt for globale fond, ettersom indeksen MSCI World består av 60 % amerikanske selskaper, mens importvekten til Norges Bank består av kun 7 % dollar. Man får altså en veldig kraftig eksponering mot dollar når man ikke valutasikrer globale indeksfond.

 

Er det noen som har noen tanker rundt dette? Finnes det indeksfond som vekter investeringene noe mer i tråd med importvektene til Norges Bank? Europeiske indeksfond eksponeres relativt mye mot sveitsiske franc.

Lenke til kommentar

Er interessert i å investere i et bredt indeksfond, men er usikker på om jeg skal valutasikre det. Ser at mange mener det ikke er lurt med valutasikring, og de begrunner det både med ekstra kostnader og at eksponering mot fremmed valuta er en hedge mot risikoen for svekket krone (redusert kjøpekraft på importvarer). Jeg synes imidlertid det siste argumentet er svakt for globale fond, ettersom indeksen MSCI World består av 60 % amerikanske selskaper, mens importvekten til Norges Bank består av kun 7 % dollar. Man får altså en veldig kraftig eksponering mot dollar når man ikke valutasikrer globale indeksfond.

 

Er det noen som har noen tanker rundt dette? Finnes det indeksfond som vekter investeringene noe mer i tråd med importvektene til Norges Bank? Europeiske indeksfond eksponeres relativt mye mot sveitsiske franc.

 

Det blir å dra det vel langt spør du meg og du må sette grensen et sted. 

Hvorfor skal du enten ikke valutasikre i det hele tatt eller tilte hele din portefølje etter hvor vi importerer fra? Det blir en veldig rar tilnærming. 

Lenke til kommentar

 

Er interessert i å investere i et bredt indeksfond, men er usikker på om jeg skal valutasikre det. Ser at mange mener det ikke er lurt med valutasikring, og de begrunner det både med ekstra kostnader og at eksponering mot fremmed valuta er en hedge mot risikoen for svekket krone (redusert kjøpekraft på importvarer). Jeg synes imidlertid det siste argumentet er svakt for globale fond, ettersom indeksen MSCI World består av 60 % amerikanske selskaper, mens importvekten til Norges Bank består av kun 7 % dollar. Man får altså en veldig kraftig eksponering mot dollar når man ikke valutasikrer globale indeksfond.

Er det noen som har noen tanker rundt dette? Finnes det indeksfond som vekter investeringene noe mer i tråd med importvektene til Norges Bank? Europeiske indeksfond eksponeres relativt mye mot sveitsiske franc.

 

 

Det blir å dra det vel langt spør du meg og du må sette grensen et sted. 

Hvorfor skal du enten ikke valutasikre i det hele tatt eller tilte hele din portefølje etter hvor vi importerer fra? Det blir en veldig rar tilnærming.

Tror du misforstår meg. Mitt utgangspunkt er vel at jeg er skeptisk til å droppe valutasikringen, slik mange foreslår. Det er kritikerne av valutasikring som bruker importargumentet. Jeg sier ikke at jeg nødvendigvis skal putte alt i et fond som er importvektet, men en mulighet kunne jo være å plassere noe i et slikt fond som ikke er valutasikret og en del i et globalt fond som er valutasikret. Kanskje enda bedre ville det vært med delvis valutasikring, f.eks. mot dollar, i globale fond, men det er vel ikke mulig uten å kjøpe slik sikring utenom.

Lenke til kommentar

Tror du misforstår meg. Mitt utgangspunkt er vel at jeg er skeptisk til å droppe valutasikringen, slik mange foreslår. Det er kritikerne av valutasikring som bruker importargumentet. Jeg sier ikke at jeg nødvendigvis skal putte alt i et fond som er importvektet, men en mulighet kunne jo være å plassere noe i et slikt fond som ikke er valutasikret og en del i et globalt fond som er valutasikret. Kanskje enda bedre ville det vært med delvis valutasikring, f.eks. mot dollar, i globale fond, men det er vel ikke mulig uten å kjøpe slik sikring utenom.

 

Hvis du vil delvis valutasikre i globale fond er vel det greieste å fordele pengene mellom ett med og ett uten valutasikring? KLP AksjeGlobal Indeks IV er valutasikret for eksempel.

Endret av Zlatzman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tror du misforstår meg. Mitt utgangspunkt er vel at jeg er skeptisk til å droppe valutasikringen, slik mange foreslår. Det er kritikerne av valutasikring som bruker importargumentet. Jeg sier ikke at jeg nødvendigvis skal putte alt i et fond som er importvektet, men en mulighet kunne jo være å plassere noe i et slikt fond som ikke er valutasikret og en del i et globalt fond som er valutasikret. Kanskje enda bedre ville det vært med delvis valutasikring, f.eks. mot dollar, i globale fond, men det er vel ikke mulig uten å kjøpe slik sikring utenom.

 

Hvis du vil delvis valutasikre i globale fond er vel det greieste å fordele pengene mellom ett med og ett uten valutasikring? KLP AksjeGlobal Indeks IV er valutasikret for eksempel.

Det jeg mente med delvis valutasikring var sikring mot enkeltvalutaer, som dollar. Argumentet er at jeg ikke ønsker å utsette meg for så stor dollarrisiko, mens eksponering mot de øvrige valutaene er en hedge mot kroneeksponeringen.

Lenke til kommentar

Tror du misforstår meg. Mitt utgangspunkt er vel at jeg er skeptisk til å droppe valutasikringen, slik mange foreslår. Det er kritikerne av valutasikring som bruker importargumentet. Jeg sier ikke at jeg nødvendigvis skal putte alt i et fond som er importvektet, men en mulighet kunne jo være å plassere noe i et slikt fond som ikke er valutasikret og en del i et globalt fond som er valutasikret. Kanskje enda bedre ville det vært med delvis valutasikring, f.eks. mot dollar, i globale fond, men det er vel ikke mulig uten å kjøpe slik sikring utenom.

Jeg tror jeg skjønner deg, men jeg mener du gjør det litt overkomplisert.

Hvorfor er du redd for å droppe valutasikringen egentlig? Er det fordi du er redd for at kronen er for sterk? Eller er det fordi du er redd for svingningene underveis?

 

Du vil aldri bli kvitt hele valutarisikoen uansett hva du gjør, du vil kun sikre selve prisen på aksjene og ikke selskapenes underliggende eksponering.

Du må heller ikke se deg blind på valutaen selskapet er notert i. Selv om et overveldende antall aksjer er notert i dollar betyr ikke det at de svinger likt dollarkursen. Et enkelt eksempel. Statoil er notert både på Oslo og New York børsene, men prisen for aksjene er fortsatt den samme. Hvis ikke kunne du shortet Statoil i Oslo, kjøpt i New York og tjent uendelig med penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Tror du misforstår meg. Mitt utgangspunkt er vel at jeg er skeptisk til å droppe valutasikringen, slik mange foreslår. Det er kritikerne av valutasikring som bruker importargumentet. Jeg sier ikke at jeg nødvendigvis skal putte alt i et fond som er importvektet, men en mulighet kunne jo være å plassere noe i et slikt fond som ikke er valutasikret og en del i et globalt fond som er valutasikret. Kanskje enda bedre ville det vært med delvis valutasikring, f.eks. mot dollar, i globale fond, men det er vel ikke mulig uten å kjøpe slik sikring utenom.

 

Hvis du vil delvis valutasikre i globale fond er vel det greieste å fordele pengene mellom ett med og ett uten valutasikring? KLP AksjeGlobal Indeks IV er valutasikret for eksempel.
Det jeg mente med delvis valutasikring var sikring mot enkeltvalutaer, som dollar. Argumentet er at jeg ikke ønsker å utsette meg for så stor dollarrisiko, mens eksponering mot de øvrige valutaene er en hedge mot kroneeksponeringen.
Dette kan sikkert være en grei strategi, men det finnes ingen fond på markedet som gjør det på den måten. Jeg vet ikke hvilken kostnad det vil innebære å ordne dette selv. Antageligvis en ganske høy kostnad, så kompleksiteten av strategien er antageligvis ikke verdt kostnadene

 

KLP har rundt 40% valutasikring i sitt alt-i-ett fond. Det bruker jeg også. Det er et greit synes jeg.

 

Jeg anbefaler KLP Framtid eller 50/50 fordeling mellom KLP aksjeglobal iv og KLP aksjeglobal v. Og så kan du putte 10-30% av porteføljen i KLP fremvoksende markeder. 12% er markedsvekt hvis du ikke vil ta et aktivt bet på fremvoksende markeder. Fremvoksende markeder får du ikke valutasikret.

 

Jeg synes ikke kostnadene til valutasikring i KLPs aksjefond er noe å bekymre seg over. De er veldig lave.

Endret av selters
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...