Wisd0m Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Artig detalj hos Skagen, tapene står ikke lenger i rød tekst, men i svart ;P 1 Lenke til kommentar
Morro Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Stille her nå, har vi solgt, eller bare fortrenger vi fond om dagen? Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Har ikke solgt, men i dagens situasjon er det ikke lett å anbefale noe som helst så lenge det lureste har vist seg å være å ha pengene i banken. Jeg sitter med mine fond, og håper på bedre tider. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Jeg kjøper. Ikke noe massivt, kun en sakte oppjustering av beta i porteføljen – ønsker å begrense timingrisikoen, så holder tempoet lavt. Indeksfond hele veien (duh!), men et par aktive bets i valg av marked. Overvekter fattige land, og blant disse overvekter jeg Afrika. Tror potensialet for en smell i Kina er undervurdert (når skrev FT sist om demografisk utvikling og kommende pensjonsbølge i Kina ... ?), mens Afrika av mange avskrives som evig hengemyr. Lenke til kommentar
eveant Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Noe nytt om Norden og hvordan det vil gå fremover? Lenke til kommentar
Morro Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Noe nytt om Norden og hvordan det vil gå fremover? Masse nytt hver dag. Alt for mye egentlig. Selv har jeg gått over fra å kjøpe og selge etter hva jeg til enhver tid trodde var lurt, til å følge en fastsatt langsiktig plan. Det er så mye psykologi og "mediastøy" i bildet fra dag til dag at det blir litt håpløst i forhold til fond. 1 Lenke til kommentar
eveant Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Jeg bruker selv, Warren Wicklund Norden, men etter den dårlige perioden så kommer ikke verdiene opp i 0. Vil dette ta lang tid? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Den som klarte å svare på det ville bli steinrik. Det beste de fleste av oss kan gjøre er å innse at vi aldri klarer å time markedet, og innrette oss deretter. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Min magefølelse sier i hvertfall at jeg bør selge andelene i 2020 og investere i noe annet. Har hørt at Kon-Tiki skal gi relativt god avkastning over kort tid, dog med medfølgende høyrisiko. Angående tidshorisont - hva som enn er fornuftig... Mye fortjeneste på Kontiki er iallfalll ikke noe du kan slå fast etter de siste 6 månedene. Har kjøpt andeler månedlig i kontiki det siste året og det står fortsatt i minus. Eneste som er sikkert med fond er at meglerene skal ha betalinga si. Da har jeg avsluttet spareavtalen hos Skagen (Kontiki) til fordel for KLP AksjeFremvoksende Markeder Indeks II. Lenke til kommentar
Morro Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 (endret) Da har jeg avsluttet spareavtalen hos Skagen (Kontiki) til fordel for KLP AksjeFremvoksende Markeder Indeks II. Mulig Kontiki blir ræva framover, men da er vel heller ikke den indeksen noe å satse på? Å gå fra et fond som konsekvent har slått "sin" indeks til et indeksfond som har som mål å følge den samme indeksen, og i tillegg har gebyr for tegning og realisasjon, der ser jeg ikke fordelen. KonTikis avkastning, ETTER skandaløst høye kostnader sammenlignet med MSCI EM indeksen: Endret 23. oktober 2011 av Morro Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Eneste jeg betaler er 0,30 % i årlige honorarer. Jeg tror gulltiden for kontiki er over. De slår kanskje indeksen med noen prosent, men forvaltningskostnadene gjør at man har en vesentlig høyere risiko. Så du nettmøtet hos Skagen var også dårlig avkastning i det siste (mot indeks) et tema. Han svarte med at den måtte løftes og forvaltningskostnadene holdes (med andre ord var han enig)... Skal heller ikke legge skjul på at det er et lite opprør mot for høye forvaltningskostnader. Lenke til kommentar
eveant Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 De fleste fond går vel litt dårlig nå? Er det ikke nesten finanskrise på gang, da? Det beste er vel bare å ha is i magen nå, og vente til markedet er stabilt igjen? Lenke til kommentar
Morro Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Eneste jeg betaler er 0,30 % i årlige honorarer. Jeg tror gulltiden for kontiki er over. De slår kanskje indeksen med noen prosent, men forvaltningskostnadene gjør at man har en vesentlig høyere risiko. Så du nettmøtet hos Skagen var også dårlig avkastning i det siste (mot indeks) et tema. Han svarte med at den måtte løftes og forvaltningskostnadene holdes (med andre ord var han enig)... Skal heller ikke legge skjul på at det er et lite opprør mot for høye forvaltningskostnader. Jeg vet bare at sett over en hvilket som helst tidsperiode av noen varighet så har de slått indeks med noen prosent etter kostnader. F.eks siste 12 mnd til dags dato, 3,3 % bedre, etter kostnader. Men 0,3 % under den indeksen blir jo også bra hvis den tar av, lykke til. Forstår jeg deg som at du ikke betaler 1% for kjøp og 1% for salg hos KLP? Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Forstår jeg deg som at du ikke betaler 1% for kjøp og 1% for salg hos KLP? Ja, alle kunder hos Nordnet unngår det. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Det store spørsmålet med Kon-Tiki og de fleste andre Skagen-fond (i tillegg til mye annet aktivt forvaltet materiale) er om referanseindeksene er en særlig velegnet indeks. Det finnes kurante holdepunkter for at reel risiko i fondene med god margin overstiger indeksrisikoen, og at det beregningene dermed er svakt rigget til fondets fordel. Lenke til kommentar
eveant Skrevet 14. desember 2011 Del Skrevet 14. desember 2011 Jeg snakket med en i banken min igår om fondet som jeg har penger i, Warren Wicklund Norden. Jeg begynte å spare i fond for ca et år siden, og verdien har sunket med 16-17%. Det han sa var at i år har aksjemarkedet gått dårlig på grunn av en "double-dip" grunnet finanskrisen i 2008. Men når tror dere at akjsemarkedet vil snu igjen? Vil det skje i løpet av neste år? Hvis ja, så kunne det jo vært lurt å sette inn et ganske stort engangsbeløp snart, nå som det går relativt dårlig. Lenke til kommentar
fiskebollebiff Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 Jeg snakket med en i banken min igår om fondet som jeg har penger i, Warren Wicklund Norden. Jeg begynte å spare i fond for ca et år siden, og verdien har sunket med 16-17%. Det han sa var at i år har aksjemarkedet gått dårlig på grunn av en "double-dip" grunnet finanskrisen i 2008. Men når tror dere at akjsemarkedet vil snu igjen? Vil det skje i løpet av neste år? Hvis ja, så kunne det jo vært lurt å sette inn et ganske stort engangsbeløp snart, nå som det går relativt dårlig. Suger til meg dette, jeg sparer nemlig også i wwnorden! Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Om/når aksjemarkedet vil snu vil jeg ikke mene så mye om. Men jeg kan ikke si WWs statistikk er særlig overbevisende – skal man betale for aktiv forvaltning er det en fordel om de har vist at de over tid er gode nok til å forsvare kostnadene. Med negative alfaverdier og Sharpe-forhold svingende rundt 0 blir i alle fall ikke jeg voldsomt lysten på å dekke forvalternes kanapeer. 1 Lenke til kommentar
Morro Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 "Mitt" fond er opp 20,1 % siden 4. oktober, håper det ikke snur allerede nå! Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 9. februar 2012 Del Skrevet 9. februar 2012 Noen tjenere penger på fond: http://www.hegnar.no/personlig_okonomi/article678253.ece Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå