Gå til innhold

Den Store Fondstråden

Naranek

Anbefalte innlegg

Spørsmålet er jo om de da kan endre tilbake i tid på skatt etc for det som allerede er puttet inn?

Nei, det er ikke lov.

Så enkelt er det ikke. De kan nok fint endre skattereglene for uttak, med virkning for framtidige uttak.

Ja enig i det. Men spørsmål gjaldt endringer "tilbake i tid", altså for allerede gitte skattefradrag. Slik jeg forstod det. Uttak blir noe annet ja. 

Endret av Marantz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordelen er utsett skatt som du kan investere og få avkastning på. Dvs. du får frådrag på 24% av investert beløp i IPS. Du måtte skatte 24% igjen ved uttak, men då har du fått mange år med avkastning på beløpet.

Litt einig med Snoen her: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/79ooW/Medierevisjonen-30-40-aringer-skremmes-til-pensjonssparing--Jan-Arild-Snoen

Eg sparar i IPS, men har mest i AKS, som eg kan ta ut når som helst. Med gos inntekt i store delar av arbeidslivet vil mange få god pensjon. Er i tillegg hus nedbetalt så spørs det om du har meir bruk for ein del midlar i 30-åra enn 60+. For min del er det òg freistande å kunne pensjonere meg tidlegare.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Jeg undrer litt på hva som egentlig er fordelen med IPS, er det ikke bedre å bare spare selv i indeks fond, gitt man har selvkontrollen til det?

Fordelen er at du kan sette 40 000 kr i aksjefond i år istedenfor å sette inn 30 400 kr i år. De 9600 du egentlig skulle betalt i skatt i år, kan du betale om 30 år, når du tar ut pengene. Du kan altså få avkastning på disse 9600 kronene i 30 år før du betaler skatt.

Hvis vi av praktiske hensyn legger inn en forutsetning om 7,2% årlig, annualisert avkastning (7,2% årlig avkastning dobler pengene på 10 år), så vil disse 9600 kronene være verdt 76 800 kr om 30 år. Du må riktignok betale skatt av alle disse 76 800 kronene, så du sitter bare igjen med 58 368 kr etter skatt. Utenfor IPS slipper du å betale skatt på det innskutte beløpet, da, så trekk fra 24% av 30 400 kr fra 58368 kr, så sitter du igjen med en fordel på 51 072 kr etter skatt i IPS. Og dette er kun for ett års innskudd.

Dette forutsetter 7,2% årlig avkastning. Det er bransjestandarden som IPS-selskapene opererer med. Jeg må si jeg synes det høres litt høyt ut, så om avkastningen blir lavere enn dette, så blir fordelen av å bruke IPS også lavere.

Endret av selters
Lenke til kommentar

Dette forutsetter 7,2% årlig avkastning. Det er bransjestandarden som IPS-selskapene opererer med. Jeg må si jeg synes det høres litt høyt ut, så om avkastningen blir lavere enn dette, så blir fordelen av å bruke IPS også lavere.

Det er jo avhengig av kva slags eksponering ein har. Kva slags fond er det dei baserer 7.2% på?

Om ein går inn i like fond som ein ville gjort i AKS eller vanleg fondssparing, så vil nødvendigvis lågare avkastning i IPS også bli lågare avkastning utanfor.

Lenke til kommentar

Hovedgrunnen til at jeg er skeptisk er at om 20-30-40 år (når man blir pensjonist), kan det hende at skattereglene er totalt endret, slik at man må betale mye mer enn 24% skatt på det som er oppspart (var vel sånn det var før?). Såvidt meg bekjent er det ikke noen garanti mot det?

Nope, overhodet ingen garanti. Men tror det blir mye bråk om de gjør det nevneverdig dårligere når dagens sparere begynner å ta ut. Aldersgruppen 50+ blir bare større i fremtiden og vil ha mye innflytelse.

I tillegg har man som flere har nevnt her fått en god porsjon tilbake allerede i form av fradraget, samt at de med skattemessig formue har spart masse aggregert formueskatt frem til uttakstidspunkt. Har du formue er casen veldig god. 

Lenke til kommentar

Liker ikke oppstyret rundt IPS, tror jeg holder meg unna. Tror bare ikke på at man får noe gratis så enkelt.

Blir sikkert tull med det.

Your loss som man sier. Penger du skal bruke til pensjon har nok svært lite sannsynlighet for å gjøre det bedre investert på vanlig måte i fond. Og heller ikke der har du noen sikkerhet for hva beskatningen blir. Det er absolutt ikke noe du får gratis. Så langt der i fra. Du låser pengene dine og får skattefradrag for å gjøre det. Det gjør staten for å oppmuntre til mer privat pensjonssparing som er et veldig viktig fokusområde i disse tider. Hvis du har fått inntrykk av at du får det gratis må du sjekke om igjen ;)

Ellers er det fair å holde unna penger du ikke nødvendigvis vil bruke til pensjon. Det betyr derimot ikke at det er fornuftig å droppe IPS totalt.

Det er jo avhengig av kva slags eksponering ein har. Kva slags fond er det dei baserer 7.2% på?

7-8% er bransjestandard for hva man antar aksjefond gir over tid. Det er vel basert på snittet de siste hundre årene ellerno...

^ Magefølelse er sjelden et godt grunnlag for beslutninger.

Bare å gjøre det inverse av magefølelsen da.

tihi
Lenke til kommentar

Om ein går inn i like fond som ein ville gjort i AKS eller vanleg fondssparing, så vil nødvendigvis lågare avkastning i IPS også bli lågare avkastning utanfor.

Man snakker vel om markedet som helhet, altså indeksfond. Om man avviker fra indeks, vil avkastningen også avvike fra indeksavkastningen.

Lenke til kommentar

Hovedgrunnen til at jeg er skeptisk er at om 20-30-40 år (når man blir pensjonist), kan det hende at skattereglene er totalt endret, slik at man må betale mye mer enn 24% skatt på det som er oppspart (var vel sånn det var før?). Såvidt meg bekjent er det ikke noen garanti mot det?

Alle skattesatser kan endres. Skatterisiko er ikke særegen for IPS, så jeg synes frykten er ubegrunnet.

Lenke til kommentar

Har IPS-beskatning ein eigen post eller vil den følgje andre satsar? Sidan du har fått frådrag for 24%, ville det ikkje vore merkeleg om dei endra satsen? Det er snakk om utsett skatt, men det er sjølvsagt satsen ved uttak som blir det du faktisk betalar.

No er 30-40 år ganske lang tid, så ingen veit kva som ligg der framme, men for ei gongs skuld er IPS omtalt positivt, så me får håpe dei ikkje endrar noko. Uansett om skatten blir sett opp eller går som skatt på inntekt så vil du koma positivt ut av det med så mange års avkastning.

Skatten du betalar ved uttak er vel 24% av innskote beløp, og 24% på avkastning? Akkurat no er dei satsane like, men kan ein ende opp med forskjellige satsar? Om dei td. held på 24% skatt av innbetalt beløp, men aukar skatt på avkastning til 30% så har du to satsar på same konto.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Det er skatten for alminnelig inntekt som gjelder. Den endres allerede i 2018 til 23% så den er på ingen måte låst.

Aha, akkurat. Då er det vel ikkje stor fare for at den blir dramatisk endra, men dei kan vel finne på å endre det tilbake til pensjonsinntekt igjen. Forskjellen på ny og gammal IPS er då at den gamle vart skatta som pensjonsinntekt med opp i 40% skatt, mot 24% i år.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Alle skattesatser kan endres. Skatterisiko er ikke særegen for IPS, så jeg synes frykten er ubegrunnet.

Vanligvis er det vel informert en stund før, slik at man kan ta ut pengene før skatteendringen skjer. Problemet her er jo at pengene er låst lenge. Andre løsninger som f.eks. Aksjesparekonto og BSU er mye mer fleksible.

Nå har jeg mer nytte av å kunne bruke pengene når jeg ønsker enn å låse de. Hvis man f.eks. finner ut at man har uhelbredelig kreft med fem år igjen å leve som 50-åring er det kjipt å ha pengene låst.

Når det er sagt, hadde jeg vært bekymret for at jeg kom til å slite som pensjonist hadde jeg nok spart i IPS. Jeg satser på å ha spart opp nok midler i løpet av mitt liv til å kunne klare meg uansett, f.eks. ved å belåne bolig(er).  

Lenke til kommentar

Heisann, lurer på hvordan skatt fungerer på aksjesparekonto. La oss si jeg setter inn 20.000 og etter en stund setter inn 200.000, etter noen år har det steget til 250.000. La oss si jeg skal ta det ut da, er det kun 20.000 som er skattefritt eller er det totale innskuddet? Skatte på 230.000 eller 30.000
Sorry om spørsmålet ble litt dårlig formulert

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...