Gå til innhold

Den Store Fondstråden

Naranek

Anbefalte innlegg

Ja, jeg vet man ikke kan gi noe smart råd når man ikke vet horisonten, men det er akkurat det jeg sliter med. Er usikker på hva jeg skal gjøre, men jeg må ta et valg.

Slik jeg tenker i dag ser jeg for meg noe slik:

25% i Globale Indeksfond - Høy risk

25% Sparekonto / BSU

50% Lavrisk rentefond / obligasjonsfond

Tenker å investere over en lengre periode slik at jeg ikke går inn på en topp. Er det noe poeng å gå inn over tid i lavriskfond?

Anonymous poster hash: 57fc2...fec
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg vet man ikke kan gi noe smart råd når man ikke vet horisonten, men det er akkurat det jeg sliter med. Er usikker på hva jeg skal gjøre, men jeg må ta et valg.

Slik jeg tenker i dag ser jeg for meg noe slik:

25% i Globale Indeksfond - Høy risk

25% Sparekonto / BSU

50% Lavrisk rentefond / obligasjonsfond

Tenker å investere over en lengre periode slik at jeg ikke går inn på en topp. Er det noe poeng å gå inn over tid i lavriskfond?

Anonymous poster hash: 57fc2...fec

Kommer an på hvor lavrisk det er, men mest sannsynlig ikke noe poeng. Ideelt sett bør de 25 prosentene i høy risk kunne stå der videre om du plutselig finner på at du vil kjøpe bolig før det er gått hvertfall 5 år.
Lenke til kommentar

Har en god del penger i fond nå. Men synes det er "litt skummelt"..... Men hvilke alternativer har vi liksom?

BSU er ikke alternativ for meg, og kona sin fylles opp hvert år.

Ble til slutt stort sett indeksfond....

Da ville jeg flyttet litt mer av midlene over i obligasjonsfond(eller rentefond om du vil). KLP og Skagen har flere aktuelle. Husk at risiko er en preferanse. Hvis du føler det er skummelt, at det opptar energi eller vet at du hadde handlet irrasjonelt ved en korreksjon, så er det på tide å redusere risikoen.
Lenke til kommentar

Tenkte å sette penger inn i fond for første gang :)

Har bestemt meg for at det må være et "norskt" fond fordi 

andre valutapriser varierer så kraftig!

Har dere noen forslag? Ønsker selvfølgelig at gevinsten skal

bli størst mulig når jeg trenger å ta ut pengene om en stund :)

Lenke til kommentar

Har fylt BSU for i år☺ Tenker mer på resten av pengene istedet for å la dem stå i banken Vet dere om noen gode fond med god gevinst på sikt?

Globalt indeksfond. Alt annet er gambling.

"Gambling" er å ta for hardt i.

Joda, men alt annet blir jo egentlig bare gjetting.Indeks viser seg jo å være best over lang tid. Om man vil gjette på at Norge gjør det bedre enn global indeks, så kan man jo det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...