AnonymDiskusjon Skrevet 22. september 2017 Del Skrevet 22. september 2017 Ja, jeg vet man ikke kan gi noe smart råd når man ikke vet horisonten, men det er akkurat det jeg sliter med. Er usikker på hva jeg skal gjøre, men jeg må ta et valg. Slik jeg tenker i dag ser jeg for meg noe slik: 25% i Globale Indeksfond - Høy risk 25% Sparekonto / BSU 50% Lavrisk rentefond / obligasjonsfond Tenker å investere over en lengre periode slik at jeg ikke går inn på en topp. Er det noe poeng å gå inn over tid i lavriskfond? Anonymous poster hash: 57fc2...fec Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 22. september 2017 Del Skrevet 22. september 2017 Ja, jeg vet man ikke kan gi noe smart råd når man ikke vet horisonten, men det er akkurat det jeg sliter med. Er usikker på hva jeg skal gjøre, men jeg må ta et valg. Slik jeg tenker i dag ser jeg for meg noe slik: 25% i Globale Indeksfond - Høy risk 25% Sparekonto / BSU 50% Lavrisk rentefond / obligasjonsfond Tenker å investere over en lengre periode slik at jeg ikke går inn på en topp. Er det noe poeng å gå inn over tid i lavriskfond? Anonymous poster hash: 57fc2...fec Kommer an på hvor lavrisk det er, men mest sannsynlig ikke noe poeng. Ideelt sett bør de 25 prosentene i høy risk kunne stå der videre om du plutselig finner på at du vil kjøpe bolig før det er gått hvertfall 5 år. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Investorlegenden Jim Rogers advarer om at personer som investerer i børsnoterte indeksfond vil bli hardt rammet av det han kaller et «forferdelig» børsfall. Norsk finansprofessor er uenig. https://www.dn.no/nyheter/2017/09/23/1316/Bors/-det-verste-vi-har-sett-i-var-tid Kan vel kanskje merkes på globale fond. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Har en god del penger i fond nå. Men synes det er "litt skummelt"..... Men hvilke alternativer har vi liksom? BSU er ikke alternativ for meg, og kona sin fylles opp hvert år. Ble til slutt stort sett indeksfond.... Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Jeg tenker også at indeksfond er ganske trygt. Er ikke videre nervøs for å "ruineres" med det første. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 27. september 2017 Del Skrevet 27. september 2017 Moderatormelding Fjernet støy (off-topic) fra tråden.Tilbakemelding tas på PM Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 29. september 2017 Del Skrevet 29. september 2017 Har en god del penger i fond nå. Men synes det er "litt skummelt"..... Men hvilke alternativer har vi liksom? BSU er ikke alternativ for meg, og kona sin fylles opp hvert år. Ble til slutt stort sett indeksfond.... Da ville jeg flyttet litt mer av midlene over i obligasjonsfond(eller rentefond om du vil). KLP og Skagen har flere aktuelle. Husk at risiko er en preferanse. Hvis du føler det er skummelt, at det opptar energi eller vet at du hadde handlet irrasjonelt ved en korreksjon, så er det på tide å redusere risikoen. Lenke til kommentar
Anonym.x Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 Tenkte å sette penger inn i fond for første gang Har bestemt meg for at det må være et "norskt" fond fordi andre valutapriser varierer så kraftig! Har dere noen forslag? Ønsker selvfølgelig at gevinsten skal bli størst mulig når jeg trenger å ta ut pengene om en stund Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 3. oktober 2017 Del Skrevet 3. oktober 2017 Hva slags tidshorisont har du? 2, 5, 10 år? 1 Lenke til kommentar
Anonym.x Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Tenker kanskje mer 10 år? har ikke bruk for pengene enda før jeg eventuelt skal kjøpe meg et hus etter utdanning. Hvordan er det å sette penger inn i fond for så ta ut litt hvert år og sette inn på BSU? lurt/ikkelurt? Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Sånn pengemessig er det nok mer lønnsomt i fond enn BSU, men BSU gir fordeler når du skal søke om boliglån. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 BSU gir jo 5000 kr redusert skatt for hver 25 000 du setter inn. Det er 20% skattefri avkastning første året. Fyll BSU først, så aksjefond (indeksfond). Anonymous poster hash: 7a253...e09 1 Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Sant det, glemte den skattefordelen. Lenke til kommentar
Anonym.x Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Har fylt BSU for i år☺️ Tenker mer på resten av pengene istedet for å la dem stå i banken? Vet dere om noen gode fond med god gevinst på sikt? Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Har fylt BSU for i år☺ Tenker mer på resten av pengene istedet for å la dem stå i banken Vet dere om noen gode fond med god gevinst på sikt? Globalt indeksfond. Alt annet er gambling. 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Har fylt BSU for i år☺ Tenker mer på resten av pengene istedet for å la dem stå i banken Vet dere om noen gode fond med god gevinst på sikt?Globalt indeksfond. Alt annet er gambling. "Gambling" er å ta for hardt i. 2 Lenke til kommentar
Anonym.x Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 Har dere et spesifikt forslag dere er kjent med? Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 4. oktober 2017 Del Skrevet 4. oktober 2017 KLP aksjeverden index 3 Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Er det noen her som har hatt suksess med å flytte fond/aksjer til Aksjepsarekontoen hos Nordnet (overførte fra DNB)? Sendte en orde for 1 måned siden, og det bør egentlig ta i overkant av 10 dager... Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 5. oktober 2017 Del Skrevet 5. oktober 2017 Har fylt BSU for i år☺ Tenker mer på resten av pengene istedet for å la dem stå i banken Vet dere om noen gode fond med god gevinst på sikt?Globalt indeksfond. Alt annet er gambling. "Gambling" er å ta for hardt i. Joda, men alt annet blir jo egentlig bare gjetting.Indeks viser seg jo å være best over lang tid. Om man vil gjette på at Norge gjør det bedre enn global indeks, så kan man jo det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå