Gå til innhold

Den Store Fondstråden

Naranek

Anbefalte innlegg

Det har vel aldri vært "billigere" å kjøpe fond enn nå. Løp og kjøp. Spes. norden-fondene har fine utsikter mtp. avkasting de neste 12-24 mnd, mens fond som kontiki e.l er fine om man tenker et 5 års perspektiv. Kaster mye penger inn i fond om dagen. Enkeltaksjer har jeg rett og slett ikke nok kunnskap om/gidder å bruke nok tid på om dagen. Et unntak: apple, greit i pluss der.

Jippi, jeg investerer i Warren Wicklund Norden. Hvor har du egentlig dette med at fondene fra norden vil få bra avkastning de neste 12-24 mnd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vurderer å selge mine andeler i DnB NOR 2020 og investere i Skagen Kon-Tiki. 2020 har stått helt stille i et par år nå. Noen synspunkter på om dette kan være lurt?

Om salg er lurt eller ikke avhenger helt av din magefølelse og tidshorisont for kjøpet.

Lenke til kommentar

Min magefølelse sier i hvertfall at jeg bør selge andelene i 2020 og investere i noe annet. Har hørt at Kon-Tiki skal gi relativt god avkastning over kort tid, dog med medfølgende høyrisiko. Angående tidshorisont - hva som enn er fornuftig... :)

Lenke til kommentar

Min magefølelse sier i hvertfall at jeg bør selge andelene i 2020 og investere i noe annet. Har hørt at Kon-Tiki skal gi relativt god avkastning over kort tid, dog med medfølgende høyrisiko. Angående tidshorisont - hva som enn er fornuftig... :)

Mye fortjeneste på Kontiki er iallfalll ikke noe du kan slå fast etter de siste 6 månedene. Har kjøpt andeler månedlig i kontiki det siste året og det står fortsatt i minus. Eneste som er sikkert med fond er at meglerene skal ha betalinga si.

Lenke til kommentar

Jeg ville satt 50 % på Japan og 50 % på USA (large cap). Jeg hadde gitt blaffen i Kon-Tiki. Kina, gull, (eiendom i Norge, men ikke i USA) sølv og utviklende markeder og råvarer generelt er i en boble, og mye av eksponeringen til Kon-Tiki gjør at de trolig vil bli hardt rammet.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Ikke følg rådene her.

Les om fondssparing i Dine Penger og andre steder hvor lista ligger litt høyere for hva som kommer med av tekst enn her.

Dette er jo et anonymt forum da. Det finnes noen få gode innlegg i denne tråden. De fleste konkrete kjøpsrådene har mer karakter av tilfeldig babling enn begrunnede resonnementer. Dette mener jeg generellt for tråden, ikke som svar på én post.

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt å bevandre meg inn i fondsmarkedet, og før jeg starter har jeg et par spørsmål jeg håper noen med mer erfaring enn meg (les: ingenting) kan hjelpe meg med.

Sparegrisen min rommer i overkant av 200 000 kr, og det er veldig aktuelt å plassere en andel i fond, men først og fremst planlegger jeg å starte en spareavtale.

Jeg har brukskonto i Skandiabanken, og ser at de kan tilby spareavtale der jeg kan velge mellom 450 fond. For å administrere dette for meg skal de ha 0,25 % i forvaltningshonorar. Spørsmålet mitt er da ganske enkelt, er det verdt det?

Slik har jeg tenkt:

Fordeler:

- Praktisk

- Oversiktelig

- Enkelt å legge til/fjerne fond, samt forandre fordeling av pengene

- Jeg kommer til å tjene 130 kr/timen det neste året, altså er jeg lavtlønnet. Etter dette blir det 5 år som student. Jeg har altså ikke anledning til å spare store summer. Hos SB er minimum 300 kr/måneden uavhengig av antall fond. Jeg ser for meg at det kan bli for mye hvis jeg må ha mange spareavtaler der alle har minimumssummer.

Ulemper:

- 0,25 % i forvaltningshonorar

Bør jeg ta på meg det ekstra arbeidet å administrere fondene selv, eller har Skandiabanken et godt tilbud? Jeg ser foreløpig på Skagen (Global + Kon-Tiki) og KPL AksjeNorge Indeks II. Lander jeg på dette vil det bare bli to spareavtaler, og da bør jeg kanskje kutte Skandiabanken som mellomledd, men jeg vil jo kanskje legge til flere fond i fremtiden?

Hvis jeg velger å overlate spareavtalen til Skandiabanken, bør jeg likevel gå utenom de hvis jeg vil sette inn en større sum fra sparepengene mine (si 50 000 - 100 000)?

Mange spørsmål, noen helt sikkert dumme, men et sted må man jo starte.

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt å bevandre meg inn i fondsmarkedet, og før jeg starter har jeg et par spørsmål jeg håper noen med mer erfaring enn meg (les: ingenting) kan hjelpe meg med.

Sparegrisen min rommer i overkant av 200 000 kr, og det er veldig aktuelt å plassere en andel i fond, men først og fremst planlegger jeg å starte en spareavtale.

Jeg har brukskonto i Skandiabanken, og ser at de kan tilby spareavtale der jeg kan velge mellom 450 fond. For å administrere dette for meg skal de ha 0,25 % i forvaltningshonorar. Spørsmålet mitt er da ganske enkelt, er det verdt det?

Slik har jeg tenkt:

Fordeler:

- Praktisk

- Oversiktelig

- Enkelt å legge til/fjerne fond, samt forandre fordeling av pengene

- Jeg kommer til å tjene 130 kr/timen det neste året, altså er jeg lavtlønnet. Etter dette blir det 5 år som student. Jeg har altså ikke anledning til å spare store summer. Hos SB er minimum 300 kr/måneden uavhengig av antall fond. Jeg ser for meg at det kan bli for mye hvis jeg må ha mange spareavtaler der alle har minimumssummer.

Ulemper:

- 0,25 % i forvaltningshonorar

Bør jeg ta på meg det ekstra arbeidet å administrere fondene selv, eller har Skandiabanken et godt tilbud? Jeg ser foreløpig på Skagen (Global + Kon-Tiki) og KPL AksjeNorge Indeks II. Lander jeg på dette vil det bare bli to spareavtaler, og da bør jeg kanskje kutte Skandiabanken som mellomledd, men jeg vil jo kanskje legge til flere fond i fremtiden?

Hvis jeg velger å overlate spareavtalen til Skandiabanken, bør jeg likevel gå utenom de hvis jeg vil sette inn en større sum fra sparepengene mine (si 50 000 - 100 000)?

Mange spørsmål, noen helt sikkert dumme, men et sted må man jo starte.

Hvor gammel er du og hvor lang tidshorisont har du?

Jeg ser ikke hensikten med å ha spareavtale. Du betaler flere tusen for en tjeneste som er enten billigere eller gratis et annet sted. Hvis du absolutt vil ha alle fondene hos samme megler kan du opprette en konto hos nordnet og betale 39kr per gang du kjøper/selger.

Endret av ispep
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke hensikten med å ha spareavtale. Du betaler flere tusen for en tjeneste som er enten billigere eller gratis et annet sted. Hvis du absolutt vil ha alle fondene hos samme megler kan du opprette en konto hos nordnet og betale 39kr per gang du kjøper/selger.

Jeg er 21 år gammel. Pengene jeg skal begynne å spare nå har lang tidshorisont. 10-20 år hvis jeg må si et tall, men dette er ikke penger jeg har tenkt å bruke på lenge. Hvis jeg bruker en del av mine allerede oppsparte midler kan det være jeg trenger de når jeg skal kjøpe bolig. Jeg kan ikke se for meg at det blir før studier er ferdige, så der er det snakk opp 6 år +.

Spareavtale, altså faste kjøp/innskudd månedlig/annenhver uke skal jeg ha uansett. Men jeg ser logikken med å kutte ut Skandiabanken. Det er bare 0.25%, men det er tross alt mer enn 0 %. Spesielt hvis jeg bare skal ha fond fra Skagen og KLP er det vel ren latskap å ikke ordne det selv.

Hvor mange fond er det fornuftig å ha? Med Skagen Global + Kon-Tiki og KLP AksjeNorge Indeks II har jeg tre, samt at det er spredt i ett globalt fond, ett nasjonalt samt Kon-Tiki som er et vekstmarkedfond. Det er vel også ganske variert risikomessig med KLP og Kon-Tiki på motsatte ender av spekteret.

Er dette tilstrekkelig, eller bør jeg ha flere/forandre sammensetningen?

Lenke til kommentar

Jeg er 21 år gammel. Pengene jeg skal begynne å spare nå har lang tidshorisont. 10-20 år hvis jeg må si et tall, men dette er ikke penger jeg har tenkt å bruke på lenge. Hvis jeg bruker en del av mine allerede oppsparte midler kan det være jeg trenger de når jeg skal kjøpe bolig. Jeg kan ikke se for meg at det blir før studier er ferdige, så der er det snakk opp 6 år +.

Spareavtale, altså faste kjøp/innskudd månedlig/annenhver uke skal jeg ha uansett. Men jeg ser logikken med å kutte ut Skandiabanken. Det er bare 0.25%, men det er tross alt mer enn 0 %. Spesielt hvis jeg bare skal ha fond fra Skagen og KLP er det vel ren latskap å ikke ordne det selv.

Hvor mange fond er det fornuftig å ha? Med Skagen Global + Kon-Tiki og KLP AksjeNorge Indeks II har jeg tre, samt at det er spredt i ett globalt fond, ett nasjonalt samt Kon-Tiki som er et vekstmarkedfond. Det er vel også ganske variert risikomessig med KLP og Kon-Tiki på motsatte ender av spekteret.

Er dette tilstrekkelig, eller bør jeg ha flere/forandre sammensetningen?

Har du noen gang gjort beregninger på hvor mye 0.25% i året utgjør over tid?

Hvis du investerer de 200,000 i et fond som gir gjennomsnitlig avkastning på 10% og har dem der i 20 år, så koster 0.25% deg nesten 60,000 i avgifter. Hvis du har dem der i 40 år og får samme avkastning betaler du nesten 790,000 kroner.

Hvor mange og hvilken fond det er fornuftig å ha er avhengig av risikotoleransen din. Ifølge forskningen vi har gjort opp til i dag er det tryggeste å investere i fond som gjør at du er exponert til de fleste verdensmarkedene. Mange nordmenn liker primært å investere i norske fond som investerer i Norge, pga at det er mer kjent og ikke har valutarisikoen utenlandske investeringer har. I realiteten (ifølge forskning) har investeringer med valutarisiko en langt lavere totalrisiko enn det landsspesifikke investeringer har (altså investere mye i et lite marked som det norske). Du kan lese mer om det her, dersom du har lyst: http://www.retailinvestor.org/pdf/ForDiversify.pdf .

Men, som sagt, bare gjør investeringer du føler deg trygg med. Aksjemarkedet går opp og ned - noen måneder/år taper du, mens andre tjener du. Over tid burde fortjenesten være større enn tapene du pådrar deg.

Endret av ispep
Lenke til kommentar

Det finnes fond som er bredt spredd, jeg har aldri skjønt poenget med å ha mange fond.

Hvis det skal være noe poeng å betale for noe som helst i tillegg til fondet må det være investeringskonto med utsatt beskatning, dvs du kan bytte fond uten å betale skatt av gevinsten før du tar pengene helt ut av investeringskontoen. Men hvis du ikke skal bytte fond er det jo dyrt og bortkastet.

Eks fra Netfonds:

Investeringskonto med utsatt beskatning

•Gevinstbeskatning skjer først når penger tas ut av kontoen.

•Netfonds gjør alt ligningsarbeide og fører regnskap for kontoen.

•Den enkelte kontoeier forvalter selv sin kapital og bærer risikoen for investeringene.

Kontoen er en kapitalforsikringskonto som kan benyttes til plassering og handel i:

•Aksjer og fond

•ETFs og sertifikater med gearing

•Warrants, norske og svenske

Følgende regler gjelder:

1.Lav kurtasje

2.Ingen tegningsgebyrer, men årlig administrasjonsgebyr på 0,5% av sparebeløpet

3.Ingen bindingstid eller uttaksbegrensninger

4.Ved avvikling eller uttak fra kontoen vil:

◦avkastningen på innskutt beløp bli beskattet med 28%, evt gis fradrag ved tap

◦uttak av tidligere innskutt beløp ikke bli beskattet.

◦Netfonds vil beregne hvilken uttaksskatt som vil påløpe, men du er selv ansvarlig for å betale.

5.Kontoen formuebeskattes på vanlig måte, skattemessig skjermingsfradrag bortfaller

6.Risikopremie påløper med ca 3 kr/mnd pr 1.000.000 kr i sparebeløp, og gir 1% ekstrautbetaling ved død

Lenke til kommentar

Takk for gode innspill.

Jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å bytte så mye på fond, samt at 0,25% over mange år kan bli veldig mye.

Slik det ser ut nå så starter jeg en avtale med faste innskudd hos de tre fondene jeg har sett meg ut så langt. Jeg har lest om de på Dine Penger og Morningstar og føler de er gode valg.

Før jeg går inn med deler av sparepengene mine må jeg nok lese meg litt mer opp på dette og planlegge (takk for linken ispep, den skal leses).

Takk for gode råd og innspill!

Lenke til kommentar

Jeg trodde det var på toppen av det fondene skulle ha fra før. Hvis det viser seg å være feil er det jo straks mer interessant, og mye enklere enn å ha flere avtaler med flere fond.

KLP AskjeNorge Indeks II har vel forresten forvaltningshonorar på 0,20 %.

Lenke til kommentar

Eks fra Netfonds:

Investeringskonto med utsatt beskatning

5.Kontoen formuebeskattes på vanlig måte, skattemessig skjermingsfradrag bortfaller

Dette er grunnen til at jeg har skygget denne type produkter, skjermingsfradraget utgjør ganske mye over tid, de fleste vil nok tape på dette.

Når det gjelder Skandiabanken så mener jeg å huske at de ikke har kjøps- eller salgskurtasje på fond, dermed kan man sitte med fond i kortere perioder og likevel tjene på det. Kjøps- og salgskurtasje kan vel være ulikt for samme fond, avhengig av hvor du kjøper det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det har vel aldri vært "billigere" å kjøpe fond enn nå. Løp og kjøp. Spes. norden-fondene har fine utsikter mtp. avkasting de neste 12-24 mnd, mens fond som kontiki e.l er fine om man tenker et 5 års perspektiv. Kaster mye penger inn i fond om dagen. Enkeltaksjer har jeg rett og slett ikke nok kunnskap om/gidder å bruke nok tid på om dagen. Et unntak: apple, greit i pluss der.

Jippi, jeg investerer i Warren Wicklund Norden. Hvor har du egentlig dette med at fondene fra norden vil få bra avkastning de neste 12-24 mnd?

Grunnlaget ligger i hvilke områder/bransjer som har utsikter til vekst, samt andelen som til en hver tid er knyttet opp mot hvilke marked. Flere analytikere (les finansavisen og dn), har de siste mnd uttalt at norden er en safehaven for investert kapital. Ergo bør Norden i det minste slå referanseindeksen og ikke minst bankrenta. Bare pass på at BSU`n din er full.

Vurderer å selge mine andeler i DnB NOR 2020 og investere i Skagen Kon-Tiki. 2020 har stått helt stille i et par år nå. Noen synspunkter på om dette kan være lurt?

Det er vel ikke å anbefale å selge nå for å realisere tapet ditt? Du bør vel sitte på andelene dine, og i tillegg investere i Kon-Tiki. Tror det er et massivt urealisert potensial der.

Lenke til kommentar

Grunnlaget ligger i hvilke områder/bransjer som har utsikter til vekst, samt andelen som til en hver tid er knyttet opp mot hvilke marked. Flere analytikere (les finansavisen og dn), har de siste mnd uttalt at norden er en safehaven for investert kapital. Ergo bør Norden i det minste slå referanseindeksen og ikke minst bankrenta. Bare pass på at BSU`n din er full.

Håper du har rett, fordi fondet har gått mye ned i det siste på kort tid. Hva er BSU?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...