Gå til innhold

Den Store Fondstråden

Naranek

Anbefalte innlegg

Jeg har investert i Warren Wicklund Norden i ca 4 måneder nå. Etter det jeg kan se har aksjene gått sakte men sikkert opp i nesten hele perioden. Som jeg forstår er Warren Wicklund inne i en oppgangsperiode som er forventet å vare i 2-3-4 år til. Kan noen da forklare hvorfor jeg da hittil har tapt 80 kr?

Det fondet har vel som de fleste andre tapt endel de siste par ukene. Du har tapt fordi du har kjøpt andeler da kursen var høyere enn den er nå. Om noen har fått deg til å tro at Waren Wicklund er inne i en oppgangsperiode på 2-4 år så har du vært utsatt for noen "smarte" selgere. Ingen kan love noe som helst om fremtidig avkastning.

Mine fond har også stort sett tapt de siste 4 måneder, men jeg er relativt langsiktig i mine investeringer så jeg lar ikke det bekymre meg nevneverdig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fond har jo oppgangsperioder på 3-5 år hvor det gjevnt går oppover, etterfulgt av nedgangsperioder på 1-2-3 år hvor det går gjevnt nedover. Når kursene da går opp igjen er de høyere enn de i utgangspunktet var.

Correct me if I'm wrong?

Foreslår mer banksparing og mindre fond for deg inntil videre.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har investert i Warren Wicklund Norden i ca 4 måneder nå. Etter det jeg kan se har aksjene gått sakte men sikkert opp i nesten hele perioden. Som jeg forstår er Warren Wicklund inne i en oppgangsperiode som er forventet å vare i 2-3-4 år til. Kan noen da forklare hvorfor jeg da hittil har tapt 80 kr?

Fordi det rett og slett ikke er så enkelt.

Spar gjerne i fond, men ha mye på vanlig høyrente. Det finnes ingen fasit som sier at det forventes en oppgang tilsvarende dette.

Historisk er topper økende på lang sikt. Men da snakker vi om veldig mange år fremover.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå har jeg fått nok av fondssparing. Har vært med i Skagen siden 2008, og gevinsten har vært latterlig. Hadde tjent bedre å ha dem i bank.

3 år?!

Hva er galt med 3 år!? Jeg var riktig nok med ned i finanskrisen, en tabbe, tapte endel på det. Men jeg tenker først og fremst på "fremgangen" nå i år.

Lenke til kommentar

Hvor lenge er det vanlig å ha dem der?

De fleste mener man må være forberedt på minst 3 til 5 år (for aksjefond).

Men dette varierer med type fond, og markedet det investerer i. For eksempel et fond som investerer i "Nye markeder", har stor risiko, og det kan ta tid før eventuelle velykkede investeringer kaster av seg.

Ellers er det vel sant at det i perioder går bra, og i andre perioder går dårlig, men dette er nok sett fra et vidt perspektiv.

Tror det er sjelden alle deler av verden/bransjer går bra samtidig.

Hvis det er snakk om et aktivt fond, er du også avhengig av at forvalteren gjør gode valg, det er ingen automatikk her.

Foreslår at du leser deg litt opp på hvordan det fungerer:

http://www.finanspor...A5d/Investering

http://altomfond.no/...n_spare_smart+/

Endret av MemorX
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg fått nok av fondssparing. Har vært med i Skagen siden 2008, og gevinsten har vært latterlig. Hadde tjent bedre å ha dem i bank.

Jeg vet ikke akkuratt hvilket Skagen fond du sikter til, skal være enig i at Global og Vekst ikke helt har vert seg selv.

Kontiki derimot steg ca 64% i 2009 og passerte sin tidligere All time High lenge før "alle andre".

Det har ikke vert så gode til nå i år, men jeg er ganske sikker på det retter seg på sensommeren.

Jeg har forholdsvis spredd fondsparing i aksjefond. Litt morrsomt at det er Odin Europa og Odin Europa smb jeg har tjent penger på til nå i år. Vurderte å kvitte meg med disse, da de ikke var gode nok tidligere. Disse led nok litt ekstra med uroen rundt Euroen og i de mest utsatte gjeldslandene.

De har nå 6-7 % hver til nå i år. Ikke så mange som matcher det, hos Skagen/odin ivertfall.

Dog gidder jeg ikke å hoppe rundt å skifte fond til alle tider, da jeg i utgangspunktet sparer for å spare. Om jeg får avkastning i tilegg er det en pluss. Bank blir for kjedelig, så da blir det fond.

Jeg synes ikke Evant er helt på jordet her, om man ser litt stort på det, så stemmer det ganske bra. Men det er stor forskjell på fondene seg i mellom. Jeg foretrekker de store forvalerene her i Norge og litt kjente fond.

Forøvrig morrsomt å lese bakover i tråden her, at jeg ikke gikk inn når jeg hadde tenkt. Trakk meg da AIG begynte å vakle, gikk glipp av altfor mye der.

Gikk inn i Norge og Kontiki i mai i fjor, tjente godt med en gang da jeg fikk med meg en liten dipp. Så stabiliserte dem seg og har ligget veldig rolig siden nyttår.

Mine fond er for tiden: Skagen Kontiki, Odin Norge, Odin Finland, Odin Europa og Odin Europa SMB.

Jeg har ikke tenkt å være med ned neste gang, forløbige anslag sier at jeg selger meg ut i slutten av 2012, men det er tidlig å si noe nå.

Etter min mening er det mye rare råd rundt om i tråden her.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke akkuratt hvilket Skagen fond du sikter til, skal være enig i at Global og Vekst ikke helt har vert seg selv.

Kontiki derimot steg ca 64% i 2009 og passerte sin tidligere All time High lenge før "alle andre".

Jeg sikter til alle Skagenfondene, jeg spredte pengene utover Vekst, Global og Kon-tiki, derfor jeg ikke har tjent noe, er fordi jeg var med på nedturen i finanskrisen. Med en bedre timeing ville det muligens sett anderledes ut.

Men jeg sikter mest til de siste 6 månedene, da har Skagenfondene vært altfor dårlige. Jeg har begynt å forvalte mine egen penger og hittil i år ligger portoføljen min på nesten 20%, så ikke rart jeg kutter ut Skagen.

Lenke til kommentar

Jeg sikter til alle Skagenfondene, jeg spredte pengene utover Vekst, Global og Kon-tiki, derfor jeg ikke har tjent noe, er fordi jeg var med på nedturen i finanskrisen. Med en bedre timeing ville det muligens sett anderledes ut.

Men jeg sikter mest til de siste 6 månedene, da har Skagenfondene vært altfor dårlige. Jeg har begynt å forvalte mine egen penger og hittil i år ligger portoføljen min på nesten 20%, så ikke rart jeg kutter ut Skagen.

Så du forventer at de skal vokse enormt på 6 mnd? Jeg vet ikke, men jeg ser også for meg at disse fondene ikke tar all verdens risiko, og da kan man ikke forvente all verdens gevinst.

Lenke til kommentar

Siste fem årene har Skagen Kontiki hatt 10 % avkastning per år. Dette er iallfall godt nok for meg når vi har hatt finanskrise i dette tidsrommet. Jeg har selv hatt noe bedre avkastning enn Kontiki på de aksjene jeg har handlet selv, men disse er hovedsaklig innen Norden. Dermed er Kontiki for meg en fin måte å få diverseifisere porteføljen min. Når Norge begynner å gå dårligere grunnet lite olje er jeg ikke i tvil om at de pengene jeg har i Kontiki kommer til å bli gull verd.

Ola Dunk sparer hovedsaklig ikke i fond, men i bolig. Det skal bli artig å se hvordan det går når vi får virkelig nedgangstid i Norge. Da kan nok de som har sikret seg plukke opp bedre hus for en liten pris av det de har lagt i aksjer.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Noen som har studert Japanske fond nå? Må vell være noen gode kandidater etter børs fallet?

Har satt en del penger på mindre japanske telecom og hatt god avkastning siden nyttår (oppgang på ca 10% totalt, lå på 15, men gikk ned til 10 pga jordskjelvet og tsunamien), japansk telecom går som det griner.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det har vel aldri vært "billigere" å kjøpe fond enn nå. Løp og kjøp. Spes. norden-fondene har fine utsikter mtp. avkasting de neste 12-24 mnd, mens fond som kontiki e.l er fine om man tenker et 5 års perspektiv. Kaster mye penger inn i fond om dagen. Enkeltaksjer har jeg rett og slett ikke nok kunnskap om/gidder å bruke nok tid på om dagen. Et unntak: apple, greit i pluss der.

Lenke til kommentar

Kan håpe på at stillheten reflekterer at alle har tatt til vettet og kjøpt indeksfond på MSCI World ... ? ;)

Beklager å "hakke" på en gammel post som jeg også har svart på tidligere, men det er noe om den om den indeksen jeg kom over nå, som kanskje flere ikke er klar over:

Den representerer ikke "verden", men de 24 mest (over)-modne økonomiene.

De fremvoksende økonomiene er per definisjon ikke i verdensindeksen, og det er vel de siste man som investor vil holde ute av porteføljen.

"...the MSCI Emerging Markets (EM) Indices have evolved considerably over time, moving from about 1% of the global equity opportunity set in 1988 to 14% in 2010."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...