Ziff Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 Store korreksjoner kommer ofte. Nå har vi hatt en eksepsjonelt lang bullperiode. Poenget til posteren du svarte på hadde ingenting med korreksjoner å gjøre. Tvert imot. Lenke til kommentar
Ægir Skrevet 23. juli 2017 Del Skrevet 23. juli 2017 Hvis S&P faller med 50% er det vel bare å kjøpe, eller? Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 23. juli 2017 Del Skrevet 23. juli 2017 Men hva om den faller 49%, kjøper du da eller venter du til akkurat 50%? Vanskelig å time når bunnen er nådd. For min del kjøper jeg fondsandeler regelmessig. Planen er å fortsette som før ved evt. fall. Men så klart lettere sagt enn gjort. 3 Lenke til kommentar
Ægir Skrevet 23. juli 2017 Del Skrevet 23. juli 2017 Ja, såklart. Man kan kjøpe litt ekstra for hver 5% ned, f.eks. Lenke til kommentar
Sir Skrevet 23. juli 2017 Del Skrevet 23. juli 2017 Hvis S&P faller med 50% er det vel bare å kjøpe, eller? Definitivt. Lite sannsynlig da. Har ikke skjedd så mange ganger før. Om det faller så vil det nok falle over lengre tid, så da gjelder det å kjøpe seg inn litt etter litt på vei ned. Det vil ikke "falle 50 %", det vil falle 10, så 20, så øke 5, også falle 20 igjen, over lengre tid, for så å begynne en oppadgående trend, med flere tilbakeslag hvor folk igjen begynner å selge. https://moneymorning.com/2015/10/23/bear-market-history-the-10-biggest-sp-500-pullbacks/ Lenke til kommentar
discostu Skrevet 24. juli 2017 Del Skrevet 24. juli 2017 Er vel ved fall man bør handle, fond på tilbud si 1 Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 25. juli 2017 Del Skrevet 25. juli 2017 Det går nedover nå. Mulig det først og fremst skyldes at krona styrker seg mot dollaren, men jeg ser i hvert fall at mine fondsandeler har gått betydelig ned i verdi i det siste. Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 25. juli 2017 Del Skrevet 25. juli 2017 Det går nedover nå. Mulig det først og fremst skyldes at krona styrker seg mot dollaren, men jeg ser i hvert fall at mine fondsandeler har gått betydelig ned i verdi i det siste. Ja. S&P 500 er på all time high i dag. Men dollaren har falt 11-12% mot krona siden toppen. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 25. juli 2017 Del Skrevet 25. juli 2017 Jaja, greit å ha spredd kortene litt da. Litt i kroner og litt i fond. Og litt i krypto skader heller ikke. Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 25. juli 2017 Del Skrevet 25. juli 2017 Valutasikring er en fin ting imo Lenke til kommentar
Lami Skrevet 25. juli 2017 Del Skrevet 25. juli 2017 Uff ned 2.37% høres ikke bra ut Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 25. juli 2017 Del Skrevet 25. juli 2017 Det er ganske sikkert bare en liten midlertidig dipp. Kjøper litt ekstra jeg i disse dage.Men for all del, man vet jo aldri hvor langt ned det går. Lenke til kommentar
Nåla-i-veggen Skrevet 25. juli 2017 Del Skrevet 25. juli 2017 Valutasikring er en fin ting imo Har 20-25 års horisont på min indeksfondsparing, så valutasikring ser jeg ikke verdien av. 1 Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 (endret) Valutasikring er en fin ting imo Har 20-25 års horisont på min indeksfondsparing, så valutasikring ser jeg ikke verdien av. Og over hvor lang tid tenker du å ta pengene ut da? Det er ikke utenkelig at det tar vel over 5 år å innhente et valutatap. Jeg skjønner ikke poenget med å ta risiko man ikke får betalt for. I aksjemarkedet vil man ved lang tidshorisont være tilnærmet garantert å ikke gå i minus fordi forventet avkastning er positiv, men i valutamarkedet finnes det ikke nødvendigvis en slik mekanisme. Endret 26. juli 2017 av Papegøye Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 Valutasikring er en fin ting imo Har 20-25 års horisont på min indeksfondsparing, så valutasikring ser jeg ikke verdien av. Har du 20-25 års uttakshorisont også? Lenke til kommentar
Lami Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 Leste i tråden at valutasikring ikke var nødvendig. Hvis det kan ta fem år får å ta igjen et tap, ja så faen. Lenke til kommentar
Sir Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 Jeg skjønner ikke poenget med å ta risiko man ikke får betalt for. Man får betalt for det, i form av at valutaen kan svekke seg også. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 Å velge valutasikring er vel det samme som å legge alle eggene i én kurv? Hvorfor eksponere seg enda mer for kroneverdien, når man allerede har både lønn og bolig (formodentlig) i Norge? Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 (endret) Jeg skjønner ikke poenget med å ta risiko man ikke får betalt for. Man får betalt for det, i form av at valutaen kan svekke seg også. Men er forventningsverdien positiv, negativ eller null? Eller skal man spekulere i at det finnes mean reversion dersom valutaen en periode er svak? Og dersom forventet valutakursendring er null, så bør vel risikoaverse investorer velge å sikre seg mot valutasvingninger? Å velge valutasikring er vel det samme som å legge alle eggene i én kurv? Hvorfor eksponere seg enda mer for kroneverdien, når man allerede har både lønn og bolig (formodentlig) i Norge? De fleste er ikke "eksponert" mot kroneverdien ved å ha lønn og bolig i Norge, fordi de fleste har både inntekter og utgifter i kroner også. Dersom formålet med fondsparingen imidlertid er til et feriehus i Italia, så bør man for all del kjøpe eurodenominerte fond. Edit: Ved litt nærmere ettertanke: Noen varer man normalt sett kjøper som er importert fra utlandet vil vel bli dyrere ved svakere kroner. Dette er et argument for å ha en liten del av porteføljen usikret, men langt i fra alt. Endret 26. juli 2017 av Papegøye Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 26. juli 2017 Del Skrevet 26. juli 2017 Hvis det går bra i Norge så kan man tåle at fondene stagnerer litt. Hvis det går dårlig i Norge så er det bra at fondene øker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå