Gå til innhold

Den Store Fondstråden

Naranek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis S&P faller med 50% er det vel bare å kjøpe, eller?

Definitivt. Lite sannsynlig da. Har ikke skjedd så mange ganger før.

Om det faller så vil det nok falle over lengre tid, så da gjelder det å kjøpe seg inn litt etter litt på vei ned. Det vil ikke "falle 50 %", det vil falle 10, så 20, så øke 5, også falle 20 igjen, over lengre tid, for så å begynne en oppadgående trend, med flere tilbakeslag hvor folk igjen begynner å selge.

https://moneymorning.com/2015/10/23/bear-market-history-the-10-biggest-sp-500-pullbacks/

Lenke til kommentar

Det går nedover nå. Mulig det først og fremst skyldes at krona styrker seg mot dollaren, men jeg ser i hvert fall at mine fondsandeler har gått betydelig ned i verdi i det siste. 

Ja. S&P 500 er på all time high i dag. Men dollaren har falt 11-12% mot krona siden toppen.

Lenke til kommentar

Valutasikring er en fin ting imo

Har 20-25 års horisont på min indeksfondsparing, så valutasikring ser jeg ikke verdien av. 

Og over hvor lang tid tenker du å ta pengene ut da? Det er ikke utenkelig at det tar vel over 5 år å innhente et valutatap. Jeg skjønner ikke poenget med å ta risiko man ikke får betalt for. 

I aksjemarkedet vil man ved lang tidshorisont være tilnærmet garantert å ikke gå i minus fordi forventet avkastning er positiv, men i valutamarkedet finnes det ikke nødvendigvis en slik mekanisme.

Endret av Papegøye
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke poenget med å ta risiko man ikke får betalt for.

Man får betalt for det, i form av at valutaen kan svekke seg også.

Men er forventningsverdien positiv, negativ eller null? Eller skal man spekulere i at det finnes mean reversion dersom valutaen en periode er svak?

Og dersom forventet valutakursendring er null, så bør vel risikoaverse investorer velge å sikre seg mot valutasvingninger?

Å velge valutasikring er vel det samme som å legge alle eggene i én kurv? Hvorfor eksponere seg enda mer for kroneverdien, når man allerede har både lønn og bolig (formodentlig) i Norge? 

De fleste er ikke "eksponert" mot kroneverdien ved å ha lønn og bolig i Norge, fordi de fleste har både inntekter og utgifter i kroner også. Dersom formålet med fondsparingen imidlertid er til et feriehus i Italia, så bør man for all del kjøpe eurodenominerte fond. 

Edit: Ved litt nærmere ettertanke: Noen varer man normalt sett kjøper som er importert fra utlandet vil vel bli dyrere ved svakere kroner. Dette er et argument for å ha en liten del av porteføljen usikret, men langt i fra alt. 

Endret av Papegøye
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...