Lyncs Skrevet 14. april Del Skrevet 14. april Joachim Vadseth skrev (3 timer siden): Ikke at jeg har så fryktelig mye peiling annet enn den selektive informasjonen en får servert gjennom ulike sosiale media for eksempel, men slik jeg har forstått det så er consumer confidence kraftig ned, 10y bonds ned tilsvarende s&p500, gullprisen skyhøy og arbeidsmarkedet flater ut, og dette er gode tegn på kommende resesjon? Altså kun på kanten av stupet? Selvsagt får en jo servert alt svartmala fra media og som det sies, time in the market.. Ikke skyt meg xD Jeg er ingen økonom. Ville vert rart om det skulle komme et nytt krakk nå siden det bare er noen få år siden sist og krakkene pleier gjennomsnittlig å komme med litt over 8 års mellomrom. Personlig tror jeg det vil bli en betydelig oppgang fram til slutten av mai og jeg har derfor investert en slump penger med det som utgangspunkt. Lenke til kommentar
Joachim Vadseth Skrevet 14. april Del Skrevet 14. april 59 minutes ago, Lyncs said: Ville vert rart om det skulle komme et nytt krakk nå siden det bare er noen få år siden sist og krakkene pleier gjennomsnittlig å komme med litt over 8 års mellomrom. Personlig tror jeg det vil bli en betydelig oppgang fram til slutten av mai og jeg har derfor investert en slump penger med det som utgangspunkt. En finner og ser vel det en ønsker, men synes Bravos Reearch på Youtube virker å ha bra analyse og data; However, om en liksom skulle greie å skape flere arbeidsplasser på mellomlang sikt med dette tolltullet, i stedenfor å kjøre eksisterende bedrfiter i grøfta når ingen lenger ha rå til å kjøpe en iPhone til 3000 dollar. (Nå var det vel snakk om å droppe toll på diverse ting men) Lenke til kommentar
Lyncs Skrevet 14. april Del Skrevet 14. april Joachim Vadseth skrev (1 time siden): En finner og ser vel det en ønsker, men synes Bravos Reearch på Youtube virker å ha bra analyse og data; However, om en liksom skulle greie å skape flere arbeidsplasser på mellomlang sikt med dette tolltullet, i stedenfor å kjøre eksisterende bedrfiter i grøfta når ingen lenger ha rå til å kjøpe en iPhone til 3000 dollar. (Nå var det vel snakk om å droppe toll på diverse ting men) Her er en annen video som støtter min påstand: Lenke til kommentar
Joachim Vadseth Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april 17 hours ago, Lyncs said: Her er en annen video som støtter min påstand: Så >2028 neste stopp? Har også sett Peter Lynch snakket om dette, samt diverse charts rundt om kring. Er ikke uenig. Prøver bare å samle tankene om nuet kontra historikken. Men når vi kommer dit henn så er vel samtlige selskaper priset til månen i P/E. Lenke til kommentar
Lyncs Skrevet 15. april Del Skrevet 15. april Joachim Vadseth skrev (7 timer siden): Så >2028 neste stopp? Har også sett Peter Lynch snakket om dette, samt diverse charts rundt om kring. Er ikke uenig. Prøver bare å samle tankene om nuet kontra historikken. Men når vi kommer dit henn så er vel samtlige selskaper priset til månen i P/E. Mulig at vi kan få et krakk som følge av Trumps politikk men jeg tror ikke det vil skje før utgangen av mai måned. Dessuten er det en enorm forskjell på dagens måte å regulere økonomien på og de primitive metodene som eksisterte i 30-årene. Trump er også en forretningsmann som allerede nå har vist at han lar seg presse og tar imot råd fra andre kompetente økonomer og av den grunn kan ikke disse tidsepokene sammenlignes. Lenke til kommentar
Nåla-i-veggen Skrevet 17. april Del Skrevet 17. april Nå som porteføljeverktøyet hos Morningstar.no skal avvikles, er det noen som kjenner til et godt alternativ? Det jeg syntes var bra med verktøyet var stolpediagram over avkastning hvert år, samlet total avkastning og annualisert avkastning. Lenke til kommentar
Nåla-i-veggen Skrevet 20. april Del Skrevet 20. april https://www.sharesight.com/ Noen som har erfaring med denne og vet om den kan være et greit alternativ til morningstar sitt porteføljeverktøy? Lenke til kommentar
sureup Skrevet 22. april Del Skrevet 22. april Lurer på det samme, virker som de fleste gratiskontoer ikke inkluderer benchmarking vs diverse indekser. Lenke til kommentar
Jadajadaja Skrevet 22. april Del Skrevet 22. april Dere som har kjøpt fond nå i det siste hvilke fond kjøper dere? Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 22. april Del Skrevet 22. april (endret) Nordnet Europa Indeks kjøper jeg mest nå for tiden. Men kjøper fortsatt meg opp i de eksisterende fondene også. Flere Teknologi og Globale fond. Black Rock World Technology DNB Teknologi DNB Global Indeks Nordnet Teknologi Indeks Nordnet Global Indeks Endret 22. april av DJViking Lenke til kommentar
Nåla-i-veggen Skrevet 26. april Del Skrevet 26. april DJViking skrev (På 22.4.2025 den 20.27): Nordnet Europa Indeks kjøper jeg mest nå for tiden. Men kjøper fortsatt meg opp i de eksisterende fondene også. Flere Teknologi og Globale fond. Black Rock World Technology DNB Teknologi DNB Global Indeks Nordnet Teknologi Indeks Nordnet Global Indeks Hvorfor to forskjellige global indeks-fond? Lenke til kommentar
DJViking Skrevet søndag kl 07:41 Del Skrevet søndag kl 07:41 Jeg hadde først DNB Global Indeks før jeg begynte å kjøpe meg opp i Nordnet Global Indeks. Ser nå fra grafene av begge disse fondene at de har gått omtrent helt likt. Kanskje jeg bare skulle solgt meg ut av DNB Global Indeks (som er litt dyrere enn Nordnet). Lenke til kommentar
Nåla-i-veggen Skrevet søndag kl 10:43 Del Skrevet søndag kl 10:43 DJViking skrev (2 timer siden): Jeg hadde først DNB Global Indeks før jeg begynte å kjøpe meg opp i Nordnet Global Indeks. Ser nå fra grafene av begge disse fondene at de har gått omtrent helt likt. Kanskje jeg bare skulle solgt meg ut av DNB Global Indeks (som er litt dyrere enn Nordnet). Jeg ville ikke tatt meg bryet med å selge meg ut, men heller bare fortsatt med Nordnet. Men jeg har ikke satt meg inn i forskjellen på årlig kostnad på de to.. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet søndag kl 11:19 Del Skrevet søndag kl 11:19 Det er meiningslaust å ha fleire globale indeksfond, spesielt om eitt er dyrare. Eg går ut frå at dei står på ASK, så det er fort gjort å flytte alt over til Nordnet Global Indeks. 1 Lenke til kommentar
DJViking Skrevet søndag kl 12:38 Del Skrevet søndag kl 12:38 (endret) DNB Global Indeks 0,29% Nordnet Global Indeks 0,19% Siden begge har hatt omtrent nesten identisk avkastning så vil jeg nok spart endel med å selge DNB og kjøpe meg opp i Nordnet (en bytte-ordre). Endret søndag kl 12:39 av DJViking Lenke til kommentar
Nåla-i-veggen Skrevet søndag kl 13:40 Del Skrevet søndag kl 13:40 Nåla-i-veggen skrev (På 17.4.2025 den 11.45): Nå som porteføljeverktøyet hos Morningstar.no skal avvikles, er det noen som kjenner til et godt alternativ? Det jeg syntes var bra med verktøyet var stolpediagram over avkastning hvert år, samlet total avkastning og annualisert avkastning. Har per i dag min ASK i DnB. Mye dårligere oversikt der enn hos Morningstar.no. Ja, jeg kan se annualisert avkastning for de forskjellige fondene for seg, men ikke for mine fond samlet (?). Og siden jeg gjør innskudd hver måned så vil jo ikke min avkastning per fond være den samme som fondets avkastning. Etc. Har Nordnet noe av den samme oversikten som Morningstar.no? Lenke til kommentar
Joachim Vadseth Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden Noen tanker om å bytte fra Finserve Global Security til DnB European Defence? Det har jo tydeligvis ingen amerikanske eksponeringer, som navnet tilsier, men vil jo gjerne være eksponert mot cybersecurity i USA for eksempel. Sitter i det på Nordnett, men har alle andre fond i Kron, og får ikke kjøpt/flytta Finserve på Korn, tydeligvis.. Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden (endret) DJViking skrev (På 27.4.2025 den 14.38): DNB Global Indeks 0,29% Nordnet Global Indeks 0,19% Siden begge har hatt omtrent nesten identisk avkastning så vil jeg nok spart endel med å selge DNB og kjøpe meg opp i Nordnet (en bytte-ordre). Siste år har Nordnet fondet 3,5% dårligere avkastning, av de to du nevner. Flere av Nordnet sine indeksfond er katastrofalt dårlige på verdiutvikling sammenlignet med tilsynelatende lignende fra dnb eller andre. Endret 14 timer siden av Mag ne Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden Mag ne skrev (1 time siden): Siste år er Nordnet fondet 3,5% dårligere, av de to du nevner. Flere av Nordnet sine indeksfond er katastrofalt dårlige sammenlignet med tilsvarende fra dnb eller andre. Følger de samme indeks? Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden (endret) Nimrad skrev (38 minutter siden): Følger de samme indeks? Vet ikke. Jeg sammenlignet to globale indeks fond som en bruker sammenlignet. Jeg har lest at Nordnet har prøvd å være ekstra lure, som dermed bryter mot ideen med indeks fond, og at det har gått dårlig. Spørsmålet ditt er godt for det berører et stort problem som fondskunde. Det finnes 3 mill indekser, noen oppretter en ny indeks til akkurat sitt "indeksfond" som da blir best og/eller eneste i klassen. Endret 14 timer siden av Mag ne Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå