Gå til innhold

Den Store Fondstråden

Naranek

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jesus... Fondet mitt er helt katastrofe nå. Fondet har en noe over 50% eksponering mot USA.

Jeg har jo ikke peiling så har jo bare fulgt det jeg oppfatter som standard rådet. Jeg sparer langsiktig og sitter stille i båten i urolige tider. Den langsiktige trenden så jo veldig bra ut da jeg begynte å spare. Men akkurat nå ser det ut som vi er inne i noe litt utenom det vanlige.

Man blir jo engstelig av dette.

Jeg ser jo ikke akkurat lyst på fremtiden nå. Trump ser ut til å være en katastrofe for verdensøkonomien. Og dette skal vi tåle i 2-4 år til? Hvordan skal det gå?!

Er dette på noen som helst måte bra for USA sin økonomi?

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Trump hater høye renter, som gammel i eiendomsbransjen. Han kan ikke styre renten. Men hvis det blir et skikkelig krakk i aksjemarkedet og mulig resesjon, så kan renta falle mye. Høy rente er et enormt problem når staten skylder usd 36.000 milliarder. Lav rente vil gi høy vekst i økonomien, og aksjemarkedet vil hente seg inn igjen. Dette kan være Trumps "hemmelige " plan, og at han vil komme med destruktive pålegg om toll etc til økonomien og aksjemarkedet er kjørt helt i dass, for så å danne grunnlaget for ny vekst med lave renter. Noen mener det kan bli stående som genialt.

Ps, jeg kan ikke fordra Trump, dette er bare noe som finnes der ute som en mulig forklaring på hva som kan skje. Eller så skjer noe helt annet, ingen vet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mer sannsynlig at det blir gjort til dels for å som du sier bedre økomien på sikt, men han og hans støttespillere satser mest sannsynlig på at de kan ha nok likviditet til å kjøpe verden på billigsalg som følge av en krasj.

Is i magen. Men pass på at du føler med og eventuelt flytt slik at du ikke ender opp med å pusse ut smeltet is i doskålen.

Edit: vær forsiktig med lån, obligasjoner ol.

Endret av Apathy
Lenke til kommentar
  Enceladus skrev (På 15.3.2025 den 15.16):

Jeg ser jo ikke akkurat lyst på fremtiden nå. Trump ser ut til å være en katastrofe for verdensøkonomien. Og dette skal vi tåle i 2-4 år til? Hvordan skal det gå?!

Ekspander  

Karl Johan Molnes har sagt flere ganger på FA tv (senest i går) at han er sikker på at trump snart blir avsatt og stilt for riksrett, og at man får en mer normal regjering igjen.

Lenke til kommentar
  Enceladus skrev (På 15.3.2025 den 15.16):

Jesus... Fondet mitt er helt katastrofe nå. Fondet har en noe over 50% eksponering mot USA.

Jeg har jo ikke peiling så har jo bare fulgt det jeg oppfatter som standard rådet. Jeg sparer langsiktig og sitter stille i båten i urolige tider. Den langsiktige trenden så jo veldig bra ut da jeg begynte å spare. Men akkurat nå ser det ut som vi er inne i noe litt utenom det vanlige.

Man blir jo engstelig av dette.

Er dette på noen som helst måte bra for USA sin økonomi?

Ekspander  

Har du fond eller aksjar så er alltid risikoen der, men med langsiktige mål går det stort sett greit.

Denne grafen kan vere grei å studere litt. Der ser du kva som har skjedd bakover i tid og kva ein kan måtte vente ved å ha pengar i fond og aksjar.

Market-Crises-Chart-from-1987-to-2023-for-MSCI-All-World-Index.png

Lenke til kommentar

S&P500 er ned hele 3.97 % så langt i år. Hvis du ikke tåler slike svingninger er nok ikke aksjemarkedet stedet for deg å være. Det beste over tid er som regel å sette inn månedlige beløp på svært billige, brede globale indekser. Kron global indeks er faktisk ned hele 8.7 % hittil i år, mot fondets kategori som er ned 6.3 %. Men dette er bare tall for korte tidsperioder og sier dermed lite om hva som skjer i det lange løp. Kjøper man jevnt og trutt jevner man ut svingninger, såkalt Dollar cost averaging. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
  kremt skrev (På 15.3.2025 den 18.44):

S&P500 er ned hele 3.97 % så langt i år. Hvis du ikke tåler slike svingninger er nok ikke aksjemarkedet stedet for deg å være. Det beste over tid er som regel å sette inn månedlige beløp på svært billige, brede globale indekser. Kron global indeks er faktisk ned hele 8.7 % hittil i år, mot fondets kategori som er ned 6.3 %. Men dette er bare tall for korte tidsperioder og sier dermed lite om hva som skjer i det lange løp. Kjøper man jevnt og trutt jevner man ut svingninger, såkalt Dollar cost averaging. 

Ekspander  

Jeg tåler disse svingningene lett, men jeg nekter å ha penger i troll som prater åpent om å annektere Canada, Grønland og ikke minst er nyttige idioter for Putin. Behandlingen av Zelinsky i det hvite hus var dråpen for min del. Jeg var for kraftig vektet i amerikanske aksjer.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Korreksjoner og nedganger av og til er unngåelig. Det er mer et spørsmål om når, enn om. Blir man engstelig av det burde man holde seg til sparekonto. 

Endret av MrL
Lenke til kommentar
  Delvis skrev (På 15.3.2025 den 17.01):

Karl Johan Molnes har sagt flere ganger på FA tv (senest i går) at han er sikker på at trump snart blir avsatt og stilt for riksrett, og at man får en mer normal regjering igjen.

Ekspander  

Jeg har ikke noe tro på at noe slikt vil skje. Republikanerne er alt for lojale mot Trump. Det finnes nesten ingen som tør eller vil gå mot han.

Se bare på Demokratene. Der 10 stk. stemte med Republikanerne for budsjettet som nesten alle demokratene var imot.

Det finnes ikke nok representanter eller senatorer til å få gjennom en riksrett mot Trump. Skulle de klare det, så vil det nok ikke få nok stemmer (samme som de 2 andre gangene).

Lenke til kommentar
  DJViking skrev (På 16.3.2025 den 18.55):

Jeg har ikke noe tro på at noe slikt vil skje. Republikanerne er alt for lojale mot Trump. Det finnes nesten ingen som tør eller vil gå mot han.

Se bare på Demokratene. Der 10 stk. stemte med Republikanerne for budsjettet som nesten alle demokratene var imot.

Det finnes ikke nok representanter eller senatorer til å få gjennom en riksrett mot Trump. Skulle de klare det, så vil det nok ikke få nok stemmer (samme som de 2 andre gangene).

Ekspander  

Det er ikke så enkelt. Om de 10 som stemte med Republikanerne hadde stemt imot så ville alt politisk kun ligge hos executive branch. Noe som ville ha gitt Trump carte blanche uten noen "restriksjoner" mot å stenge ned den føderale staten. Noe som jo er og var målet for Trump. Da det da er helt opp til han hvordan han vil bruke penger og ressurser.

Selv om kongressen i praksis så langt har vært en gjeng med nikkedukker. Så er det om ikke annet en brems da det ikke kan nikkes i realtime med Trump sine impulsive påfunn. Uten denne forsinkelsen så blir det imo umulig at vi overlever.

Men ja asken eller ilden 

Når det gjelder å stille Trump for riksrett så er det nok ett helt annet valg som er langt bedre og mindre asken eller ilden. Men det vil kreve at majoriteten i befolkningen ikke i neste omgang kaster ut de som står opp mot Trump.

Personlig tror jeg mellomvalget er skilleveien. Det vil nok en gang være opp til befolkningen sin evne til å velge ledere som hjelper dem og ikke bare river ned og tjener penger på å destruere systemet som skal hjelpe befolkningen.

Endret av Apathy
Lenke til kommentar

Jeg ville tatt ut fondet nå.. for å unngå historiens værste krakk.. som alle spår.

Og heller spart pengene og investert når om markedet blir normalt igjen feks etter Trump forsvinner fra politikken.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg sitter veldig rolig i båten. 10% nedgang gidder jeg ikke gå ut av sengen av engang. Kommer vi ned 30% eller mer skal jeg vurdere å ta en million av rammelånet for å sette inn i USA indeks.

Og Trump? Jeg gir en god faen i trump. Jeg vet ikke hvorfor folk her blir opprørt av politikken hans. USA har alltid vært skitten. Tortur av krigsfanger, korrupsjon og grådighet har vært spillereglene der siden lenge før jeg ble født. Hvorfor late som USA er for jævlig nå plutselig?

Aksjemarkedet har vært gjennom stygge verdenskrige, depresjoner, epidemier og altslags piss. Greien er at ingenting av dette gjør shitcoinen NOK en verdig investering. Ja du kan investere mer i europeiske fond. Men det er grunner til at amerika pleier å gjøre det bedre. Kan for eksempel nevne avstand til putin og hvor flink de er til fagforeningsknusing borte i statene.

Og så et lite tips. Trump har lovet 2 ting i sin økonomiske politikk. Toll og skattenedsettelser. Så langt har vi bare fått det negative, toll. Stay tuned for skattelettelser til fordel for eiere.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg er helt ny og blank på aksjer. Noen som lett kan forklare meg,,

Er det noen som kort kan anbefale meg et nettsted/app som er trygt og seriøst, hvor jeg kan kjøpe aksjer ut fra?

Hvis jeg feks kjøper aksjer for 5000,- NOK i et canadisk firma som opererer i Afrika, hvor skal jeg ta ha konto/profil?

Hva koster det i gebyr å kjøpe aksjer, og hva koster det å ta ut en eventuell gevinst om jeg skal selge?

Må dette oppgis i selvangivelse? 

Håper på et lett og konkret svar, hilsen en veldig nybegynner ;)

Lenke til kommentar
  TTELPMOK skrev (På 16.3.2025 den 21.59):

Hei!

Jeg er helt ny og blank på aksjer. Noen som lett kan forklare meg,,

Er det noen som kort kan anbefale meg et nettsted/app som er trygt og seriøst, hvor jeg kan kjøpe aksjer ut fra?

Hvis jeg feks kjøper aksjer for 5000,- NOK i et canadisk firma som opererer i Afrika, hvor skal jeg ta ha konto/profil?

Hva koster det i gebyr å kjøpe aksjer, og hva koster det å ta ut en eventuell gevinst om jeg skal selge?

Må dette oppgis i selvangivelse? 

Håper på et lett og konkret svar, hilsen en veldig nybegynner ;)

Ekspander  

Du kan starte med å lese her: https://www.nettavisen.no/tjeneste/investering/utenlandske-aksjer/

• Liker 2
Lenke til kommentar

https://www.nordnet.no/ er nok mest kjent i norden. https://etoro.com kan du kjøpe mye rart ;)

Normalt er en ASK-konto å anbefale. Men på den kan du nok IKKE kjøpe USA og kanadiske aksjer.

Da må du enten ha en vanlig AF-konto eller IKZ.

Gebyr? Kommer an på banken! Vet ikke om det var Sparebank1 eller nordea som har 1kr Kurtasje for unge/studenter.

Hos nordnet koster det minst 29kr per kjøp/salg (mini) eller 79kr per kjøp/salg nordisk kjøp. For utenlandske er det 49 eller 99kr.

Selvsagt må det oppgis i selvangivelse. Noen kommer automatisk opp, andre må du føre inn selv.

5000NOK er ikke store summen - men et sted må man begynne for å lære/vinne/tape.

Ellers er det mer enkelt med fond - de koster ikke noe kjøp/salg men det trekkes en PLATFORMAVGIFT på ca 0,2% per år.

Husk det er 37% skatt på gevinst/tap på aksjer/aksjefond!  På rente(fond)/valuta/Bitcoin er det kun 22%.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...