PgUp Skrevet 11. mars Del Skrevet 11. mars https://borsen.dagbladet.no/nyheter/erklaerer-stromkrise/82809923 Fallet har bare startet. 2 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 11. mars Del Skrevet 11. mars PgUp skrev (35 minutter siden): https://borsen.dagbladet.no/nyheter/erklaerer-stromkrise/82809923 Fallet har bare startet. https://e24.no/boers-og-finans/i/xmpBVV/trump-innfoerer-50-prosent-toll-paa-staal-og-aluminium-fra-canada?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no 1 1 Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 11. mars Del Skrevet 11. mars Min ASK har rast ned 50000kr de siste 2 månedene. Jeg kommer til å la disse fondene være (selger ikke) og satser på at etter noen år så kommer de opp igjen. I mellomtiden så kommer jeg til å spytte penger inn i Europeiske fond i stedet. Hadde jeg kunne spådd ville jeg nok spyttet mye penger inn i de globale og USA-fondene når de har nådd bunnen og begynner å komme oppover igjen. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 11. mars Del Skrevet 11. mars DJViking skrev (50 minutter siden): Hadde jeg kunne spådd ville jeg nok spyttet mye penger inn i de globale og USA-fondene når de har nådd bunnen og begynner å komme oppover igjen. Hvis du følger litt med på pris/bok for de indeksene de fondene skal følge (hvis det er indeksfond da), så finner du ut hva som er billig, normalt og dyrt. Da har du en grei mulighet til å treffe bunnen sånn ca. Det enkleste er dog å fortsette å sette inn jevnlig - da vil du også dra snittprisen din nedover. Å vente er jo en strategi det også - men er du riktig uheldig så kan du ende opp med å vente flere tiår (MSCI Japan indeksen toppet og falt i 1989. Den var ikke tilbake på samme nivå før i 2016). 1 Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 11. mars Del Skrevet 11. mars Ser at flere vekter seg mer mot Europa/europeisk indeks etter hvert (skal man tro det som skrives her, i alle fall). Hvordan gjør folk det mtp. andre deler av verden, feks Asia? Det er jo en del indeksfond der ute som er vektet slik? Grunnen til at jeg spør er at jeg skal flytte fond fra en aktør til en annen, og da selges alt og jeg må velge nye (eller samme) fond å investere i. Antar godt over halvparten fortsatt kommer til å investeres i et globalt indeksfond, bare så det er sagt. 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 12. mars Del Skrevet 12. mars Raspeball skrev (21 timer siden): Ser at flere vekter seg mer mot Europa/europeisk indeks etter hvert (skal man tro det som skrives her, i alle fall). Hvordan gjør folk det mtp. andre deler av verden, feks Asia? Det er jo en del indeksfond der ute som er vektet slik? Grunnen til at jeg spør er at jeg skal flytte fond fra en aktør til en annen, og da selges alt og jeg må velge nye (eller samme) fond å investere i. Antar godt over halvparten fortsatt kommer til å investeres i et globalt indeksfond, bare så det er sagt. Ikke kjøpt noe enda, men absolutt mange som spår en boom for Europa etterhvert. Aksjene her er priset billigere enn usa fremdeles. Lenke til kommentar
BareGjest Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Et lite raskt spørsmål - dersom man selger seg ut av fond, og overfører pengene til ASK for å slippe å utløse skatt: hvor lenge kan pengene stå på ASK kontoen? Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars BareGjest skrev (3 minutter siden): Et lite raskt spørsmål - dersom man selger seg ut av fond, og overfører pengene til ASK for å slippe å utløse skatt: hvor lenge kan pengene stå på ASK kontoen? Det tror jeg ikke det er noen grense på. Og ingen rente. Lenke til kommentar
BareGjest Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Mag ne skrev (Akkurat nå): Det tror jeg ikke det er noen grense på. Og ingen rente. Ingen rente og intet tap Vanskelig å spå fremtiden, men iblant kan det virke som om alt skal ned en stund. Vi får se. Men takk for svar Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Tapet av å ha dei ståande på konto med 0% rente er verditapet pga. inflasjon. Det finnes tryggare alternativ enn indeksfond som kan gje litt avkastning. Lenke til kommentar
BareGjest Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Zeph skrev (2 minutter siden): Tapet av å ha dei ståande på konto med 0% rente er verditapet pga. inflasjon. Det finnes tryggare alternativ enn indeksfond som kan gje litt avkastning. Verditapet grunnet inflasjon taper du uansett. Dersom fond går ned så er det inflasjon + tapt verdi av fond, dersom pengene står på ASK en liten stund så taper du "bare" inflasjon. Poenget med ASK var jo muligheten til å flytte litt rundt på pengene, men jeg _tror_ kravet er at pengene står på fond hvor minimum 80 % er aksjer. Man kan altså ikke flytte pengene fra et indeksfond til et rentefond. Men hvilke tryggere alternativer tenkte du på? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars BareGjest skrev (9 minutter siden): Verditapet grunnet inflasjon taper du uansett. Dersom fond går ned så er det inflasjon + tapt verdi av fond, dersom pengene står på ASK en liten stund så taper du "bare" inflasjon. Poenget med ASK var jo muligheten til å flytte litt rundt på pengene, men jeg _tror_ kravet er at pengene står på fond hvor minimum 80 % er aksjer. Man kan altså ikke flytte pengene fra et indeksfond til et rentefond. Men hvilke tryggere alternativer tenkte du på? Om fondet går ned ja. Det veit du aldri. Det kan like gjerne gå opp når du er ute av marknaden. Inflasjonen er derimot ganske sikker. Det er ikkje mange år den har vore null eller negativ dei siste 150 åra. Ja, du må ha minst 80% askjedel, så for rentefond ol. må du ut av ASK. Då er høgrentekonto òg eit alternativ. Du kan ta ut alt du har satt inn på ASK utan å løyse ut noko skatt. Om ein sånn handling påverkar andre skattemessige forhold som skjermingsfrådrag veit eg ikkje. Lenke til kommentar
BareGjest Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Zeph skrev (2 minutter siden): Om fondet går ned ja. Det veit du aldri. Det kan like gjerne gå opp når du er ute av marknaden. Inflasjonen er derimot ganske sikker. Det er ikkje mange år den har vore null eller negativ dei siste 150 åra. Ja, du må ha minst 80% askjedel, så for rentefond ol. må du ut av ASK. Då er høgrentekonto òg eit alternativ. Du kan ta ut alt du har satt inn på ASK utan å løyse ut noko skatt. Om ein sånn handling påverkar andre skattemessige forhold som skjermingsfrådrag veit eg ikkje. Ja, dersom man har satt inn mest så vil dette være en god ide. Jeg har spart i fond ganske lenge, så mesteparten av verdien er ren vekst over tid. Da blir det å utløse skatt, noe som jeg ikke ønsker akkurat nå. Dette blir veldig subjektivt og folk må jo vurdere selv - men jeg tror at vi skal lengre ned, og at dette vil vare en stund til. Markedet reagerer like mye på usikkerhet som det reagerer på produksjon. Og så lenge USA er i den situasjonen de er i, så virker det som om alt er veldig usikkert fra dag til dag. Tror det å skjerme verdier på ASK en liten stund ikke behøver å være så dumt. Samtidig så kjenner jeg flere som er veldig innstilt på å bare la alt stå. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Om man selger seg ut av fond -> penger på ask konto -> penger til høyrentekonto? Kan man ikke, som alt annet, ta ut innsatte penger av ask konto uten å måtte skatte? Er vel bare om man tar ut mer enn insatte penger + evt opptjent skjermingsfradrag at man må skatte? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Derfor lar eg mitt stå. Kun avkastning, bortimot, som står i fond. Kunne tatt ut og skattet og betalt ned en del på boliglån. Men mtp at eg har tid så skal det være store problemer svært lenge før det lønner seg? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Ingen veit. Det kan vere tilbake oppe om ein månad, eit år eller ti år. 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Og da meg eg gå inn igjen og ta igjen skatten minus det eg evt har spart på renter på lånet pluss rentefradrag. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars wampster skrev (3 timer siden): Om man selger seg ut av fond -> penger på ask konto -> penger til høyrentekonto? Kan man ikke, som alt annet, ta ut innsatte penger av ask konto uten å måtte skatte? Er vel bare om man tar ut mer enn insatte penger + evt opptjent skjermingsfradrag at man må skatte? Har forstått det slik ja. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Skatteetaten svarer på det meste av denne type spørsmål. Sitat En aksjesparekonto er en konto hvor du kan kjøpe og selge aksjer og aksjefond skattefritt. Gevinster blir ikke skattlagt og det gis ikke fradrag for tap så lenge verdien holdes inne på kontoen. Du kan når som helst ta ut (uttak) kostprisen din skattefritt (innskutt beløp). Tar du ut (uttak) mer enn kostprisen blir det overskytende skattlagt etter fradrag for eventuelt skjermingsfradrag. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/aksjer-og-verdipapirer/om/aksjesparekonto-ask/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå