DJViking Skrevet lørdag kl 22:18 Del Skrevet lørdag kl 22:18 DukeNukem3d skrev (15 timer siden): Akkurat nå håper jeg at det går skikkelig dårlig med amerikanske aksjer, sånn at folk forhåpentligvis våkner angående Trump i USA. De er nødt å nå bunnen av elendighet før de kan våkne opp og innse hvor idiotisk det var å gi han makt. 2 Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet lørdag kl 23:07 Del Skrevet lørdag kl 23:07 DJViking skrev (På 7.3.2025 den 17.49): Noen som har abonnement her og kan gi oss en liten oppsummering? https://e24.no/boers-og-finans/i/93WQJq/dette-boer-du-gjoere-med-portefoeljen-naa-usikkerheten-kan-synes-enorm Mer eller mindre det følgende: Sitat Hvis du har mer enn 10 års horisont så ville jeg ikke vært bekymret, men da med en viss form for diversifisering, ikke bare amerikanske teknologiaksjer eller annet smalt segment [...] Men hvis du vil jobbe litt mer aktiv, med litt ulike målsetninger, og ikke bare at du skal bruke kapitalen om 25 år, så ville jeg hatt obligasjoner i porteføljen. Videre sammenlikner man nåtiden med begynnelsen av pandemien, der mange solgte seg ut, og da fikk med seg korreksjonen men ikke rekylen. Våpenaksjer diskuteres også kort, og at institusjoner som kommuner og forsikringsselskaper øker andelen rentefond fremover. 1 Lenke til kommentar
DJViking Skrevet i går, 09:16 Del Skrevet i går, 09:16 (endret) Noen som har tenkt på investering i forsvarsindustrien? https://www.finansnerden.no/beste-fond-forsvarsaksjer/#velge-forsvarsfond Enkelte vil kanskje kalle dem som investerer slikt som krigsproffitører. Jeg hadde tidligere aksjer i Kongsberg for 4 år siden, og valgte å selge dem. Solgte da til ca. 350kr aksjen, men nå er aksjen på 1500kr. Det er lett å være etterpåklok, men jeg solgte de mens krigen i Ukraina var i gang på det første året. Forsvar er noe nå som er blitt ganske høyt prioritert i Europa nå av de aller fleste europeiske land. Dette kan nok sikkert også få en oppsving i fond som investerer i forsvarsindustrien. https://www.finansnerden.no/beste-fond-forsvarsaksjer/#velge-forsvarsfond Litt dyrt fond da. Dette fondet hadde en veldig høy oppsving fra slutten av fjoråret. https://www.nordnet.no/fond/liste/finserve-global-security-fund-sek-a55585cc Endret i går, 09:19 av DJViking Lenke til kommentar
Deechon Skrevet i går, 11:39 Del Skrevet i går, 11:39 Oppsummering fra Ai i dag. Småbedriftsfond har i gjennomsnitt tapt rundt 8,36% Infrastrukturfond har falt med gjennomsnittlig 6,83% Midcap-fond har gitt en negativ avkastning på rundt 6,49% Multicap-fond har gått ned med 5,35% i gjennomsnitt _________________________________________________________________ Selv har jeg tapt 9% i år (DNB Global Indeks) En positiv ting er at askjer og fond har ikke vært så billige på lenge, skal man investere friske penger så er det faktisk nå det ofte er lurt å gå inn med mer. 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet i går, 12:47 Del Skrevet i går, 12:47 Deechon skrev (1 time siden): En positiv ting er at askjer og fond har ikke vært så billige på lenge Å? Hvor lenge da? Lenke til kommentar
Delvis Skrevet i går, 12:55 Del Skrevet i går, 12:55 Nimrad skrev (4 minutter siden): Å? Hvor lenge da? Siden 2020 da viruset slo til, og så krigen i Ukraina så har det vært sammenhengende dårlige tider. Iallefall forhold til hva det var før noe av det der skjedde. Den dagen alt er over og på rett kjøl igjen, kan det smelle skikkelig opp. Lenke til kommentar
bo1e Skrevet i går, 12:57 Del Skrevet i går, 12:57 (endret) Tror jeg leste at globale indeksfond er tilbake på nivå med november 2024 nå. Veldig lenge er det vel ikke. Endret i går, 12:57 av bo1e 1 Lenke til kommentar
Deechon Skrevet i går, 13:17 Del Skrevet i går, 13:17 Nimrad skrev (29 minutter siden): Å? Hvor lenge da? Jeg var litt rask der ja 😅 jeg mente jo sett opp mot normaltid så er det nå man bør gå inn, selvfølgelig er det ikke mange måneder siden vi var på samme nivå som nå. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet i går, 15:42 Del Skrevet i går, 15:42 Deechon skrev (2 timer siden): Jeg var litt rask der ja 😅 jeg mente jo sett opp mot normaltid så er det nå man bør gå inn, selvfølgelig er det ikke mange måneder siden vi var på samme nivå som nå. Jeg spurte litt med vilje fordi de fleste tjener mye mer på å ha lenger tid i markedet enn å prøve å time det. Hvis du har fått mye penger den siste måneden så er det jo flaks at du får litt rabatt, men det er jommen ikke mange måneder siden vi hadde samme nivå😅 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet i går, 17:24 Del Skrevet i går, 17:24 DNB Global Indeks A siste fire år: 2021: 25,5% 2022: -9,1% 2023: 27,8% 2024: 32,8% Det er langt over kva ein kan vente av eit sånt fond historisk sett. Ein del av det er kronekursen, men ikkje alt. Fondet kan gå ganske mykje ned i 2025 utan at du går så veldig langt bakover i tid. Det har stupt heile fem månader tilbake i tid så langt. 2 Lenke til kommentar
Apathy Skrevet i går, 17:46 Del Skrevet i går, 17:46 17 minutes ago, Zeph said: DNB Global Indeks A siste fire år: 2021: 25,5% 2022: -9,1% 2023: 27,8% 2024: 32,8% Det er langt over kva ein kan vente av eit sånt fond historisk sett. Ein del av det er kronekursen, men ikkje alt. Fondet kan gå ganske mykje ned i 2025 utan at du går så veldig langt bakover i tid. Det har stupt heile fem månader tilbake i tid så langt. Still deg selv følgende spørsmål; Hvordan hadde Tesla Aksjen sett ut om Musk ikke hadde "snakka" BS de siste årene. Eller om han hadde styrt Twitter på en god måte? Jeg regner med at så snart der er en relativt normal administrasjon (med tilhørende dommere da jeg antar at en god del av GOP sine Kult dommere vil bli avsatt så snart det er en mulighet gitt "skutt seg selv i foten" politikken som de nå har gitt etter for) så vil vi se en god del aksjonær-søksmål mot Musk. Altså søksmål som er aksjonærers reelle tap gitt hans uttalelser. Regner med at Norge (oljefondet) er en av de som ville blitt med på ett slikt søksmål. Spesielt mtp at de stemte mot utbetalingen til Musk (med rette). Hvor er disse pengene nå btw? 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden (endret) Var en som kommenterte at jeg må ikke tro jeg vet bedre enn alle andre. Men har shortet tesla i et par uker nå med god gevinst. Solgte også unna fond. Dog ikke alt. Føler dette var ganske forutsigbart jeg da. Men kanskje bare flaks. Spennende tider. Ikke for sent å selge seg ut, vurderer å ta resten. Usa truer med å gå ut av NATO og folk later som dette ikke er noe nyhetsverdig. Fallet har såvidt begynt. Å ta ut gevinst på nær toppen og kjøpe seg inn senere er ikke dumt nå. Man må jo da følge med. Se også kronekursen. Denne gjør amerikanske aksjer potensielt enda billigere når den faller. Endret 22 timer siden av PgUp 2 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden https://www.finansavisen.no/finans/2025/03/10/8248773/rodt-pa-wall-street-tesla-i-fritt-fall 1 Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden Ser for meg at hvis det fortsetter slik for Tesla så blir de nok kjøpt opp av andre bilprodusenter, kanskje Ford. Tror neppe noen utenlands selskap får "lovt" av regjeringen å kjøpe Tesla, så det blir nok kanskje Rivian, Ford, GM eller andre amerikansk bilprodusenter som da kan kjøpe opp Tesla. Kunne gjerne sett Ford kjøpte Tesla og brukte teknologi og lærdom fra Tesla til å produsere flere og bedre elbiler. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Apathy skrev (3 timer siden): Still deg selv følgende spørsmål; Hvordan hadde Tesla Aksjen sett ut om Musk ikke hadde "snakka" BS de siste årene. Eller om han hadde styrt Twitter på en god måte? Jeg regner med at så snart der er en relativt normal administrasjon (med tilhørende dommere da jeg antar at en god del av GOP sine Kult dommere vil bli avsatt så snart det er en mulighet gitt "skutt seg selv i foten" politikken som de nå har gitt etter for) så vil vi se en god del aksjonær-søksmål mot Musk. Altså søksmål som er aksjonærers reelle tap gitt hans uttalelser. Regner med at Norge (oljefondet) er en av de som ville blitt med på ett slikt søksmål. Spesielt mtp at de stemte mot utbetalingen til Musk (med rette). Hvor er disse pengene nå btw? Tesla står for 1,61% av verdien i fondet, så det bekymrer meg lite kva som skjer med Musk eller hans selskap. Det er litt av poenget med eit indeksfond: å fordele risikoen. Lenke til kommentar
Apathy Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden 2 minutes ago, Zeph said: Tesla står for 1,61% av verdien i fondet, så det bekymrer meg lite kva som skjer med Musk eller hans selskap. Det er litt av poenget med eit indeksfond: å fordele risikoen. Ja selvsagt har vi ikke lht alle eggene i samme kurv. Men å ignorere dette vil sette presedens som ikke er gunstig totalt sett. Noen vil kunne tjene på det ved å utnytte den presedens om hans handlinger som representant for firma ikke blir irettesatt. Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Zeph skrev (6 minutter siden): Tesla står for 1,61% av verdien i fondet, så det bekymrer meg lite kva som skjer med Musk eller hans selskap. Det er litt av poenget med eit indeksfond: å fordele risikoen. Jeg holdt på å spy da jeg så at Tesla utgjør så mye av et globalt indeksfond fortsatt. Så jeg byttet der og da til Europa Indeks. 1 1 Lenke til kommentar
Apathy Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden 1 hour ago, PgUp said: Var en som kommenterte at jeg må ikke tro jeg vet bedre enn alle andre. Men har shortet tesla i et par uker nå med god gevinst. Solgte også unna fond. Dog ikke alt. Føler dette var ganske forutsigbart jeg da. Men kanskje bare flaks. Spennende tider. Ikke for sent å selge seg ut, vurderer å ta resten. Usa truer med å gå ut av NATO og folk later som dette ikke er noe nyhetsverdig. Fallet har såvidt begynt. Å ta ut gevinst på nær toppen og kjøpe seg inn senere er ikke dumt nå. Man må jo da følge med. Se også kronekursen. Denne gjør amerikanske aksjer potensielt enda billigere når den faller. Jeg har solgt alt under amerikansk styring. Alt langsiktig that is. Jeg har tjent gode summer på Trump sin forutsigbarhet. Tariff no wait no tariff, Oh Tariff again. Just kidding no tariff. Forutsigbart som f!"# om en følger med. Så enkelt å kjøpe når det falt for så å selge på topp og shorte i forkant av neste fall. BTC økningen (og fallet) var også rimelig enkelt å tjene på. Men alt dette er kortsiktig. Trump sin politikk kan virke som å være markedsmanipulasjon. En form for systematisk insider trading. Trump er jo immun så han kan vel i sitt hode gjøre dette uten konsekvenser. Men er usikker på om immuniteten ville hjulpet ham i denne sammenhengen. For det skal vel godt gjøres å fremstille at det er en Presidents jobb å påvirke markedet for sine ultrarike venner. 2 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Apathy skrev (14 minutter siden): Jeg har solgt alt under amerikansk styring. Alt langsiktig that is. Jeg har tjent gode summer på Trump sin forutsigbarhet. Tariff no wait no tariff, Oh Tariff again. Just kidding no tariff. Forutsigbart som f!"# om en følger med. Så enkelt å kjøpe når det falt for så å selge på topp og shorte i forkant av neste fall. BTC økningen (og fallet) var også rimelig enkelt å tjene på. Men alt dette er kortsiktig. Trump sin politikk kan virke som å være markedsmanipulasjon. En form for systematisk insider trading. Trump er jo immun så han kan vel i sitt hode gjøre dette uten konsekvenser. Men er usikker på om immuniteten ville hjulpet ham i denne sammenhengen. For det skal vel godt gjøres å fremstille at det er en Presidents jobb å påvirke markedet for sine ultrarike venner. Trump bryr seg bare om oppmerksomhet. Om det er positivt eller negativt bryr han seg ikke om så lenge han er i sentrum. Er jo slik han ødelegger forholdet med vesten nå. Lenke til kommentar
Apathy Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden (endret) 12 minutes ago, PgUp said: Trump bryr seg bare om oppmerksomhet. Om det er positivt eller negativt bryr han seg ikke om så lenge han er i sentrum. Er jo slik han ødelegger forholdet med vesten nå. Fullt mulig. Om det ikke hadde vært for hans ego så kunne han ha brukt det som forsvar i en eventuell rettssak. Men vi så jo hvordan hans ego fikk ham dømt i NY som var en sak han enkelt kunne ha vunnet ved å anerkjenne bevisene men stille spørsmål og så tvil om intensjon. Men vi så jo alle hva han gjorde (alle andre lyger da de er ute etter meg (noe ingen hadde reelt motiv for med unntak av Cohen)). Endret 20 timer siden av Apathy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå