Gå til innhold

Den Store Fondstråden

Naranek

Anbefalte innlegg

Kron global indeks består faktisk av hele 4.8 % nvidia. Så det er ganske mye på ett selskap. Men det har vel vært disse som har gitt stor avkastning de seneste årene. Trenger ikke bety at himmelferden fortsetter i all fremtid, dog er vel tek noe som tar over mer og mer av verden. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
12 minutes ago, kremt said:

Kron global indeks består faktisk av hele 4.8 % nvidia. Så det er ganske mye på ett selskap. Men det har vel vært disse som har gitt stor avkastning de seneste årene. Trenger ikke bety at himmelferden fortsetter i all fremtid, dog er vel tek noe som tar over mer og mer av verden. 

Det gikk ned 0,58% i går, ikke noe drama i det.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg innså dette litt for sent.
Nå som det var nedgang i fondene kunne jeg kjøpe meg litt ekstra opp i disse.
Bestemte meg for i dag å overføre 15000kr fra min Bufferkonto over til min ASK.

Da jeg tenkte på dette hadde fondene mine halvveis rettet seg opp igjen.
Det var 2 nedganger i mine fond i Januar. 15 og 28 Januar.

Screenshot_20250131_164844_Nordnet.thumb.jpg.16e7cfa76f9022f2828e61494e7bda6b.jpg

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Det er grei nok tankegang, men det vi har sett nå ville jeg ikke regnet som en nedgang. Det skremmer meg litt hvor bortskjemte mange i denne tråden ser ut til å være med å aldri ha sett nedgangstider på børsen. Du skal knapt noen få dager tilbake i tid før det var samme prising som etter denne «nedgangen». Hvorfor kjøpte du bare ikke da?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 time siden):

Det blir litt som med Black Friday. Når prisane blir satt ned etter å ha blitt satt opp i forkant så er folk villige til å kjøpe meir sidan det framstår som ein betre pris.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/B0eJ9Q/omfattende-luretilbud-i-norske-nettbutikker

Nei, det gjør ikke det. Prisene har vært stabile i 10-15 år og gått sakte men sikkert opp.. å få 2% rabatt er som å kjøpe for en uke siden. Det er langt fra det samme.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (På 1.2.2025 den 16.12):

Nei, det gjør ikke det. Prisene har vært stabile i 10-15 år og gått sakte men sikkert opp.. å få 2% rabatt er som å kjøpe for en uke siden. Det er langt fra det samme.

Poenget var at du kan vente på at fondet kjem på "tilbod", men i mellomtida er verdien gått opp nok til at eit fall på 5% ikkje tar fondet under verdien det hadde då du først hadde anledning til å kjøpe.

Med tolldramaet om dagen så får kanskje DJViking nye moglegheiter framover.

https://e24.no/boers-og-finans/i/KMXW4o/trump-toll-ryster-wall-street-har-tatt-markedet-paa-senga

Lenke til kommentar

Jeg så på mine fond hos Nordnet tidligere i dag, og alle hadde en liten nedgang.
Har ordre inne allerede nå for kjøp opp i mine fond til 7500k. Har 7500kr stående på vent for videre oppkjøp.

Når jeg la inn bestillingen på fredag i forrige uke. Hvilken pris blir fondene kjøpt for? Er det prisen som var på fredag, eller blir det prisen som er nå ordren blir fertdig behandlet?

Lenke til kommentar
DJViking skrev (17 minutter siden):

Jeg så på mine fond hos Nordnet tidligere i dag, og alle hadde en liten nedgang.
Har ordre inne allerede nå for kjøp opp i mine fond til 7500k. Har 7500kr stående på vent for videre oppkjøp.

Når jeg la inn bestillingen på fredag i forrige uke. Hvilken pris blir fondene kjøpt for? Er det prisen som var på fredag, eller blir det prisen som er nå ordren blir fertdig behandlet?

Bruk google. Dette varierer, men det er vel +1 dag på de fleste hos Nordnet hvis du kjøper før 8 eller 9.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Bruk google. Dette varierer, men det er vel +1 dag på de fleste hos Nordnet hvis du kjøper før 8 eller 9.

Bruk Google. Hva for et idiotisk svar er det.
....

Jeg ble så forbanna nå at jeg ikke klarte å unngå å svare skarpt på dette. Jeg håper folk her kan unngå å svare med "Bruk Google".

Endret av DJViking
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DJViking skrev (1 time siden):

Bruk Google. Hva for et idiotisk svar er det.
....

Jeg ble så forbanna nå at jeg ikke klarte å unngå å svare skarpt på dette. Jeg håper folk her kan unngå å svare med "Bruk Google".

Det er svaret som gir deg det korrekte svar, når jeg valgte å ikke google for deg. Du har ikke gitt nok info og dette står veldig enkelt forklart på Nordnet sine sider. Det varierer fra fond til fond så du får nesten gjøre den jobben selv. Du har null grunn til å bli forbanna.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (12 timer siden):

Det er svaret som gir deg det korrekte svar, når jeg valgte å ikke google for deg. Du har ikke gitt nok info og dette står veldig enkelt forklart på Nordnet sine sider. Det varierer fra fond til fond så du får nesten gjøre den jobben selv. Du har null grunn til å bli forbanna.

Jeg hadde ikke bedt deg om å google det for meg. Hvis du ikke vist svaret så kunne du bare utelatt å svare. I det minste du kunne utelatt "Bruk Google".

Endret av DJViking
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Aner ikke, men jeg har sett at tendensen i markedet allerede er på vei ned. Så langt denne uka er jeg nede nesten 20 lapper spredt ut over fondet mitt og enkeltaksjene.

Særdeles dårlig går det i usa nå med dårlige tall fra nyse/nasdaq og illrødt marked. Tesla er f.eks ned med hele 23% denne måneden.

Nei, jeg kommer nok til å skru av notifikasjoner fra markedet nå og utover, orker ikke se på det og orker ikke få panikk heller. Det får bare gå som det går...

Lenke til kommentar
Delvis skrev (2 timer siden):

Flere som så Debatten, om at Trump truer med å ikke betale Usa sin gjeld? Da vil det blir helsvart finanskrise ifølge økonomi ekspertene i studio.
Hvis dette skjer, hvordan vil det ramme oss som sitter med fond og aksjer?    

Så ikke debatten, men hvis det skjer kollapser aksjemarkedet. Det har fint potensiale til å bli verste kollaps noen sinne.

Det høres totalt usannsynlig ut at Trump ville funnet på noe så idiotisk.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (7 timer siden):

Så ikke debatten, men hvis det skjer kollapser aksjemarkedet. Det har fint potensiale til å bli verste kollaps noen sinne.

Mener du at aksjefond ikke vil bli like mye berørt som enkeltaksjer?

Har allerede solgt noen av aksjene, og lurer på å gjøre det samme med aksjefondene. Selge halvparten eller noe av det. Det er en skummel tid å sitte med så mye sånt iallefall. Best å vente til det blir slutt på herjingene den bajasen holder på med, og så heller gå inn igjen etterpå.   

Lenke til kommentar
Delvis skrev (37 minutter siden):

Mener du at aksjefond ikke vil bli like mye berørt som enkeltaksjer?

Har allerede solgt noen av aksjene, og lurer på å gjøre det samme med aksjefondene. Selge halvparten eller noe av det. Det er en skummel tid å sitte med så mye sånt iallefall. Best å vente til det blir slutt på herjingene den bajasen holder på med, og så heller gå inn igjen etterpå.   

Aksjefond er jo bare massevis av enkeltaksjer så et fond vil jo bare være gjennomsnittet av mange enkeltaksjer. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...