Galaxyx32 Skrevet 16. januar Del Skrevet 16. januar (endret) sdf123 skrev (2 timer siden): Hva tror vi om det globale markedet fremover? Jeg skal putte en større sum penger inn i et globalt indeks fond, men ser en tydelig trend nedover i det siste. Står i dag på sparekonto med 5% rente. Vil Trump som ny president skape en rekyl, eller er det old news og kanskje ikke så rekyl som man har tenkt? NVIDIA faller, er det noen nyheter i vente der som gjør at de vil snu? Hva ville dere gjort? Jeg personlig ville ventet noen måneder for å se hvordan markedet reagerer på Trump. Men det er opp til deg. Hvis markedet går bra under Trump ville jeg satt alt inn med en gang. Det er så mye som kan skje de neste månedene at jeg ville vært litt forsiktig akkurat nå. NVIDIA slapp jo nettopp nye skjermkort så litt rart at det faller Endret 16. januar av Galaxyx32 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. januar Del Skrevet 16. januar (endret) Delvis skrev (2 timer siden): Kan ikke se hva som er fordelen med sånn pensjonsparing, i forhold til sparing på fond på ASK. Får eit økonomisk perspektiv er det høgare avkastning pga. skattereglane og unntatt formuesskatt. Sjå innlegget til Nimrad: For enkelte er det nok òg ein fordel at midlane er låst til pensjonsalder samt at du må ta dei ut over fleire år, så du ikkje kan bruke dei opp før pensjonsalder eller med ei gang du blir pensjonist. Endret 16. januar av Zeph 2 Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 16. januar Del Skrevet 16. januar sdf123 skrev (4 timer siden): Hva tror vi om det globale markedet fremover? Jeg skal putte en større sum penger inn i et globalt indeks fond, men ser en tydelig trend nedover i det siste. Står i dag på sparekonto med 5% rente. Vil Trump som ny president skape en rekyl, eller er det old news og kanskje ikke så rekyl som man har tenkt? NVIDIA faller, er det noen nyheter i vente der som gjør at de vil snu? Hva ville dere gjort? Hvis jeg vektet ned ville jeg gått for et norsk utbytte fond tror jeg. Da slipper man eventuelle valuta styrkinger, og får pengene plassert i relativt solide selskaper. Feks Heimdal utbytte. Altså nå kom det jo en boost i går på "USA index", lav inflasjon som årsak. Generelt så tenker jeg nedsiden er større en oppsiden. Men dette er veldig vanskelig å spå. Markedet i USA var høyt i fjor også. De første resultatene fra Q4 viser jo halleluja stemning hos banknæringen i USA, så ingenting tyder på oppbremsing der i hvert fall. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet torsdag kl 14:30 Del Skrevet torsdag kl 14:30 guttorm skrev (1 time siden): Hvis jeg vektet ned ville jeg gått for et norsk utbytte fond tror jeg. Da slipper man eventuelle valuta styrkinger, og får pengene plassert i relativt solide selskaper. Feks Heimdal utbytte. Kan jeg spørre hvorfor? Ulempen med et norsk fond er at du er enda mer utsatt for kronekursen. Med et internasjonalt fond så blir du rikere av en svak kronekurs. Teknisk sett blir du da rikere når norsk økonomi går dårligere. Ved å eksponere mer av sparepengene dine mot NOK tar du en høyere risiko uten at man har en høyere forventet avkastning, spør du meg. Lenke til kommentar
guttorm Skrevet torsdag kl 14:33 Del Skrevet torsdag kl 14:33 Tanken er jo om man skal vekte ned den store andelen mot USA igjennom feks global index. Det er meget mulig Kronen styrker seg ved ny styring av landet, lov å håpe på endring av styringen i hvert fall. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet torsdag kl 14:35 Del Skrevet torsdag kl 14:35 guttorm skrev (1 minutt siden): Tanken er jo om man skal vekte ned den store andelen mot USA igjennom feks global index. Det er meget mulig Kronen styrker seg ved ny styring av landet, lov å håpe på endring av styringen i hvert fall. Joda, men du har din lønn i NOK, du har utgifter i NOK. Hvis sparepengene dine er i USD så har du en naturlig risikoreduksjon ved at disse øker når alt annet blir dyrere. Lenke til kommentar
guttorm Skrevet torsdag kl 14:38 Del Skrevet torsdag kl 14:38 Jaja, er med på det, men spørsmålet her var jo i utgangspunktet om USA skulle falle. Altså sikring. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet mandag kl 11:05 Del Skrevet mandag kl 11:05 Nimrad skrev (På 12.1.2025 den 21.29): Jeg begynner å bli lei av å gjenta dette til det kjedsommelige, men globale indeksfond er ikke 70-80% eksponert mot USA bare fordi 70-80% av selskapene er børsnoterte i USA. De store gigantene er globale selskaper som opererer over hele verden, men børsnotert i USA. Det sagt, flere av de populære globale indeksfondene har en tendens til å drite i Emerging Markets. Dette gjør de av flere grunner: Forskjellene på en ordentlig global indeks og en med kun Developed Markets er ganske små. Det er billigere. Du kan, i stedet for «standardsvaret» KLP AksjeGlobal, velge KLP AksjeVerden. Verdensfondet bruker MSCI All Country World-indeks, i stedet for MSCI World Developed Markets-indeks. Derfor har de også tatt med Emerging Markets-fondet med i miksen. Det er da også 25% dyrere og koster 0,25% vs 0,2%. Vurderer å gjøre det. Flytte fra KLP AksjeGlobal index tilbake til KLP Aksjeverden . Disse er på ASK hos Sbk 1. Ett spørsmål(se bildet nedenfor). Usikker hva jeg bør velge der: "Andeler" eller "selg alt"? Spoiler Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet mandag kl 11:08 Del Skrevet mandag kl 11:08 Delvis skrev (2 minutter siden): Ett spørsmål(se bildet nedenfor). Usikker hva jeg bør velge der: "Andeler" eller "selg alt"? "Andeler" og skrive nøyaktig antall andeler du har er det som jeg regner med skjer når du huker av "Selg alt". Lenke til kommentar
Delvis Skrevet mandag kl 11:18 Del Skrevet mandag kl 11:18 Nimrad skrev (6 minutter siden): "Andeler" og skrive nøyaktig antall andeler du har er det som jeg regner med skjer når du huker av "Selg alt". Den setningen gjorde meg littegrann forvirret. Forsto jeg det rett at det er samme hvilket av de to alternativene som velges? Kan bare velge ett av dem. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet mandag kl 11:21 Del Skrevet mandag kl 11:21 Delvis skrev (2 minutter siden): Den setningen gjorde meg littegrann forvirret. Forsto jeg det rett at det er samme hvilket av de to alternativene som velges? Kan bare velge ett av dem. Hvis du eier 100 andeler i et fond og trykker på at du skal selge 100 andeler, så selger du alt. "Selg alt" er derfor det samme, ja. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet mandag kl 13:32 Del Skrevet mandag kl 13:32 Poenget med “Andeler” er når du kun vil selge deler av behaldninga. Skal du selge alt så velger du “Selg alt”. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet mandag kl 14:24 Del Skrevet mandag kl 14:24 Zeph skrev (49 minutter siden): Poenget med “Andeler” er når du kun vil selge deler av behaldninga. Skal du selge alt så velger du “Selg alt”. Nei. Begrepsbruken "andeler" her handler om at fond alltid selges i (fonds)andeler. Hvis du ikke skal selge alt, så må du angi hvor mange andeler du vil selge. Fordi det er dette du kan selge. Du kan ikke legge inn en ordre om å selge fond for x kroner, du må selge y andeler. Hvis du tolker "andeler" her som hvor stor andel av beholdningen du vil selge, så kommer du til å trå feil. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet mandag kl 16:49 Del Skrevet mandag kl 16:49 Herr Brun skrev (2 timer siden): Nei. Begrepsbruken "andeler" her handler om at fond alltid selges i (fonds)andeler. Hvis du ikke skal selge alt, så må du angi hvor mange andeler du vil selge. Fordi det er dette du kan selge. Du kan ikke legge inn en ordre om å selge fond for x kroner, du må selge y andeler. Hvis du tolker "andeler" her som hvor stor andel av beholdningen du vil selge, så kommer du til å trå feil. Eg er klar over det og meinte fondsandeler, ikkje andel av behaldninga. Du sel framleis ein del av behaldninga, men i form av fondsandeler. Det ser ut som du kan velge x kroner i vedlegget til Delvis (salgsbeløp). Å legge inn ordre om beløp kan bli feil sidan du kunne lagt inn eit større beløp enn du har når kursen er satt. Eg ser for meg at beløpet blir automatisk omrekna til fondsandeler om du brukar det feltet, og at det til slutt er dei du legg inn ordre om å kjøpe eller selge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå