Nimrad Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden Myriad skrev (1 time siden): Tips til indeksfond som ikke er 70-80% eksponert mot USA? Tenker nærmere 40-50% Jeg begynner å bli lei av å gjenta dette til det kjedsommelige, men globale indeksfond er ikke 70-80% eksponert mot USA bare fordi 70-80% av selskapene er børsnoterte i USA. De store gigantene er globale selskaper som opererer over hele verden, men børsnotert i USA. Det sagt, flere av de populære globale indeksfondene har en tendens til å drite i Emerging Markets. Dette gjør de av flere grunner: Forskjellene på en ordentlig global indeks og en med kun Developed Markets er ganske små. Det er billigere. Du kan, i stedet for «standardsvaret» KLP AksjeGlobal, velge KLP AksjeVerden. Verdensfondet bruker MSCI All Country World-indeks, i stedet for MSCI World Developed Markets-indeks. Derfor har de også tatt med Emerging Markets-fondet med i miksen. Det er da også 25% dyrere og koster 0,25% vs 0,2%. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden DJViking skrev (1 time siden): Skatt på IPS er 22% akkurat nå når du tar ut pengene, men det kan godt bli endret på i fremtiden (både opp og ned). Ja, men du skatter da 22% på hele beløpet, ikke «bare» 38% på gevinsten. Hvis du starter tidlig kan du også ende opp med lavere beskatning på pengene vs ASK sånn sett. Det kan bli endret på, men det blir neppe vesentlig forskjell på reglene i disfavør av IPS vs fri sparing i IPS. Da vil man nok heller legge ned IPS, beholde gamle regler på de som allerede eksisterer og lage en ny løsning. Generelt, hvis man vet med sikkerhet at disse pengene skal jeg ikke bruke før jeg pensjonerer meg så er IPS en no brainer. Problemet er egentlig bare at regnestykket blir mer komplisert jo nærmere du er pensjonsalder. Du bør på en måte slutte med IPS når du nærmer deg å bli pensjonist. Men i det store bildet vil det være en ikke-sak for de fleste. Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden Nimrad skrev (22 minutter siden): Ja, men du skatter da 22% på hele beløpet, ikke «bare» 38% på gevinsten. What??? Da er det ihvertfall ikke aktuelt. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden (endret) DukeNukem3d skrev (25 minutter siden): What??? Da er det ihvertfall ikke aktuelt. Hvorfor ikke? Du får 22% gratis lån. Det er veldig lukrativt med gratis lån du kan få avkastning på i titalls år. Endret 14 timer siden av Nimrad 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden (endret) For å ta et eksempel. Hvis du har 1000 kroner i året å spare til pensjon og vi tar avkastningen fra første året du starter å sparer som eksempel. Med IPS får du 220 kroner ekstra fordi du får skattefradrag og betaler mindre skatt. Du kan da sette inn 1220 i la oss si 20 år hvis du er 42 år og går av ved 62 år. 6% avkastning og du ender opp med 3912 før skatt. Du skatter 22% og sitter igjen med 3053. Med ASK starter du med 1000 kroner og ender opp med 3207 før skatt. Du skatter 38% av gevinsten på 2207 og sitter igjen med 2368 etter skatt. IPS er en no brainer hvis du vet du skal bruke pengene til pensjon som sagt. Edit: Jeg har sett bort fra to ting bør jeg poengtere. Du får skjermingsfradrag på ASK og på IPS slipper du formuesskatt. Skjermingsfradraget vil jeg tro har mer å si enn å slippe formuesskatt. Endret 14 timer siden av Nimrad 1 Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden (endret) Nimrad skrev (1 time siden): Det sagt, flere av de populære globale indeksfondene har en tendens til å drite i Emerging Markets. Dette gjør de av flere grunner: Forskjellene på en ordentlig global indeks og en med kun Developed Markets er ganske små. Det er billigere. Et fond som har bundet seg til å følge msci world index skal gjøre akkurat det. Store og mellomstore selskaper i 23 land. De slipper vurdere eller drite i andre land. Hvorfor fantasere opp to grunner til det at de gjør det? Beslutningen er tatt fra starten. Endret 14 timer siden av Mag ne 1 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden (endret) Mag ne skrev (9 minutter siden): Hvorfor fantasere opp to grunner til det at de gjør det? Fordi navngivningen mener jeg er misvisende. Mag ne skrev (9 minutter siden): Beslutningen er tatt fra starten. Ja, og det er grunnene til at de tar den beslutningen. Endret 13 timer siden av Nimrad Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Galaxyx32 skrev (På 10.1.2025 den 19.48): kunne skrevet hvordan de tror dette året vil gå Det er vanskelig å spå om ett år, men historisk har det vært en sterk korrelasjon mellom P/E og hvordan aksjemarkedet går de neste 10 år. Det forklares i videoen. Nå er P/E høy og det er ikke et godt tegn. Likevel vil sikkert de neste 10 år sannsynligvis ha flere gode år, og kanskje noen dårlige, men ingen vet i hvilken rekkefølge, eller noe som helst som kan brukes til noe egentlig... https://youtu.be/a810c3z9_cA?si=BHXP7VwdP5hc57TZ Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Nimrad skrev (38 minutter siden): Hvorfor ikke? Du får 22% gratis lån. Det er veldig lukrativt med gratis lån du kan få avkastning på i titalls år. Ulempen er jo at en ikke kan røre pengene før en blir 62, i tillegg skal de betales ut over minst 10 år og vare til en er 80 år. Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden (endret) Skulle man være uheldig å havne på sykehjem tidligere enn det som er normalt så vil staten ta opptil 90% av IPS utbetalingene også. (Ifølge Nordnet) Sjeldent, men dog. Tror jeg foretrekker å ha kontroll selv ja. IPS kan jo være et godt alternativ hvis man har problemet med å la pengene stå i fred. Endret 13 timer siden av DukeNukem3d Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden ProphetSe7en skrev (7 timer siden): Ulempen er jo at en ikke kan røre pengene før en blir 62, i tillegg skal de betales ut over minst 10 år og vare til en er 80 år. Ja, som jeg presiserer så må dette gjelde penger man vet man vil bruke til pensjon. Hvis man har såpass gode ordninger gjennom arbeidsgiver at man ikke trenger noe ekstra så er det ikke vits, men det er vel ganske mange som vil trenge noe ekstra. DukeNukem3d skrev (7 timer siden): Skulle man være uheldig å havne på sykehjem tidligere enn det som er normalt så vil staten ta opptil 90% av IPS utbetalingene også. (Ifølge Nordnet) Sjeldent, men dog. Tror jeg foretrekker å ha kontroll selv ja. IPS kan jo være et godt alternativ hvis man har problemet med å la pengene stå i fred. IPS er et godt alternativ for de pengene du vet du vil trenge som pensjonist fordi det gir høyere avkastning over tid. De som vil ofre avkastning for frihet til å bruke pengene når man vil må jo bare det, men gitt at man vet man trenger disse pengene som pensjonist så er det objektivt smart å bruke IPS. Det er jo ikke snakk om enorme summer. Maksbeløpet er 15 000,- i året, så mange vil nok spare på andre måter i tillegg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå