Gå til innhold

Den Store Fondstråden

Naranek

Anbefalte innlegg

Borger___ skrev (22 timer siden):

Noen som vet om, eller sitter på en oversikt over interessante ETF´er (eller fond forøvrig) med AI baserte selskaper? 

Åh-oh. Toppen er nådd når dette spørsmålet dukker opp. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ProphetSe7en skrev (På 13.8.2024 den 9:35 PM):

Noen som har noen tips til spredning av fond? I dag har jeg alt i global index og teknologi, men tenkte det kan være litt med litt bedre spredning.

Hvis du bare bruker fondsparing som en langsiktig sparekonto bør du holde det meste i et globalt indeksfond. Disse har allerede en enorm innebygget spredning, da de består av aksjer fra hundre- eller tusenvis av selskaper. Samtidig har de lave forvaltningshonorar, noe som er gunstig på lang sikt.

Det vanligste er nok likevel å ha 3-5 fond, f.eks. 70% i et indeksfond, 20% i et bransje- eller regionalt fond som du har tro på og 10% i høyrisiko, som primært består av startups som både kan tidobles på noen år eller gå på rævva.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Mr. Spaceworld skrev (På 4.3.2024 den 11:12 AM):

Handlet DNB Global Indeks for 85k i dag. Ser det har steget kraftig i det siste så noe usikker på timingen her, men ser ingen grunn til å la de stå på sparekonto og "støve" ned lenger. Skal se om jeg klarer å poste en oppdatering om 6 og 12 mnd for de som er interessert.

Kursen 3.4.24 - 636,54 NOK

Til alle som ikke har spurt. Da er det gått 6 mnd og her er resultatet:

Dagens verdi: 93742,07,-

Avkastning: 10,28%

Kurs: 703,84

Så timing er altså ikke så viktig, men time ER viktig (Nei 6 mnd er ikke lenge. Just saying)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er det riktig å tenke at man må skatte 37,8% av gevinst på innsatte penger på aksjesparekonto  hvis man tar ut pengene (dagens regler, kan bli omgjort til høyere skattesats når man bestemmer seg for å ta ut), kontra 0% skatt hvis man lar pengene stå på 5% på sparekonto med dagens rente?

Lenke til kommentar

Ikke på innsatte penger. Kun på avkastningen.

Har man satt inn en mill og har en mill avkastning kan man på ask ta ut en mill uten at noe skjer. Begynner man å spise av den andre millionen blir det skatt.

Skatt på bankinnskudd vet eg ikke, men det bør være enkelt å google. Og ser ut som 22 prosent.

Endret av Jotun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (4 minutter siden):

Ikke på innsatte penger. Kun på avkastningen.

Har man satt inn en mill og har en mill avkastning kan man på ask ta ut en mill uten at noe skjer. Begynner man å spise av den andre millionen blir det skatt.

Skatt på bankinnskudd vet eg ikke, men det bør være enkelt å google. Og ser ut som 22 prosent.

Ok, skjønner. Jeg trodde det ikke var skatt på renter så lenge man holder seg under grensen for formueskatt. Skjønner at jeg har litt å sette meg inn i her.

Endret av gevvo
Lenke til kommentar
gevvo skrev (1 time siden):

Ok, skjønner. Jeg trodde det ikke var skatt på renter så lenge man holder seg under grensen for formueskatt. Skjønner at jeg har litt å sette meg inn i her.

Er vel i det store og hele skatt på omtrent alt av penger du tjener på et eller annet vis, det være renter, avkasting på fond, inntekt eller annet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er 22% skatt på gevinst bankinskudd/rentefond. Og 22%  fradrag på "rentekostnad" om du har lån .....

På aksjer/-fond er det 37,8% skatt på gevinst/tap.

Nesten 38% staten gribber til seg av din gevinst - heftig, men går det dårlig tar staten også 38% av tapet så da blir et evt fall/crack ikke så heftig. Desverre går aksje/fond osv stort sett opp i det lange løpet.

Du må ha vanlig AF konto for rentefond på Nordnet (eller IKZ).

Kan ikke ha rentefond på ASK konto, kun EU-aksjer .... og fordelen er at du ikke skatter av gevinst / utbytter FØR du tar ut mer en du har hatt innskudd. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
ca119 skrev (2 timer siden):

Nesten 38% staten gribber til seg av din gevinst - heftig, men går det dårlig tar staten også 38% av tapet så da blir et evt fall/crack ikke så heftig. Desverre går aksje/fond osv stort sett opp i det lange løpet.

Det er 10% for mye. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (På 4.9.2024 den 1:23 PM):

Du kan til og med ha samme fond på forskjellige aksjesparekonto i samme bank, for bankene som tillater deg å ha flere ASK. 

Hvis du vil ha et index fond i Sparebank 1, er det mer gunstig/billigere å ha
SpareBank 1 Indeks Global der da, enn feks et  KLP AksjeGlobal Indeks fond?

Lenke til kommentar
Delvis skrev (4 timer siden):

Hvis du vil ha et index fond i Sparebank 1, er det mer gunstig/billigere å ha
SpareBank 1 Indeks Global der da, enn feks et  KLP AksjeGlobal Indeks fond?

Jeg vet ikke. Det eneste som teller for langt de fleste er hva fondet koster, inkludert eventuelt plattformgebyr. Det klarer du vel å finne ut selv? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (2 timer siden):

Jeg vet ikke. Det eneste som teller for langt de fleste er hva fondet koster, inkludert eventuelt plattformgebyr. Det klarer du vel å finne ut selv? 

Ok. Ser ut som det er samme. Total årlig kostnad 0.30% på begge. Forvaltningshonorar 0.10% formidlingshonorar 0.20% er det som står i prislista. Trodde kanskje et eller annet alltid gjorde det billigst med fond som tilhører samme banktjeneste. Mente å ha sett noe sånt en gang, men har muligens misforstått 

Lenke til kommentar
ca119 skrev (På 20.9.2024 den 2:54 PM):

Desverre går aksje/fond osv stort sett opp i det lange løpet.

Antar dette var skrevet med et glimt i øyet, men det blir omtrent som å satse på å bli rik på flaskepant.

Hvis du setter inn 100.000 og realiserer etter 10% oppgang sitter du igjen med ca. 106.000 etter skatt. Hvis du realiserer etter 10% nedgang sitter du igjen med ca. 94.000 etter skattekompenasjon. Nedgang er ikke noe å håpe på med andre ord.

Lenke til kommentar
Johan Kontant skrev (På 23.9.2024 den 3:24 PM):

Antar dette var skrevet med et glimt i øyet, men det blir omtrent som å satse på å bli rik på flaskepant.

Hvis du setter inn 100.000 og realiserer etter 10% oppgang sitter du igjen med ca. 106.000 etter skatt. Hvis du realiserer etter 10% nedgang sitter du igjen med ca. 94.000 etter skattekompenasjon. Nedgang er ikke noe å håpe på med andre ord.

Hadde en kunde en gang i tida med 40-50 mill på bok. Han «klagde» når det gikk bra for da ble det så høy formuesskatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...