Gå til innhold

oppløsning på bærbare pc-skjermer; bred eller smal

Anbefalte innlegg

Hei!

Skjerm bærbar pc:

Er oppløsningstallene de samme for widescreens og narrow screens? Er 1024x768 XGA bedre på en smalskjerm enn på en bredskjerm?

Jeg skal antakelig ha en smal skjerm. Jeg jobber med tekst, og liker å kunne se to A4 sider samtidig. Da blir jeg antakelig sliten i øynene med en wide screen, når skriftstørrelsen er 12. Eller tar jeg feil? Kan jeg bruke 15,4" wide screen uten å få vondt i øya? Hjelper det med høy oppløsning?

På forhånd takk.

m

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

WXGA er 1024x768 i bredformat, det blir 1280x800 pixler.

Dette har vært standarden på laptop med bredskjerm de siste årene.

Skal du jobbe med tekst så anbefaler jeg deg å skaffe en pc med høyere oppløsning, 1440x900 eller 1680x1050. Merk: Dette er bredskjermer.

Skal du ha en 4:3 så vil jeg anbefale 1400x1050, minst. Da har du mye plass å boltre deg på. :)

Lenke til kommentar

Jeg har SWXGA (1680x1050) eller noe sånt på laptopen min (15"). Å ha to sider tekst oppe ved siden av hverandre og jobbe med det må ta knekken på øya!

Leste et sted at du må ha 1920x1200 for å jobbe med 2 A4 sider samtidig, men ikke ta det for god fisk. Dette er oppløsningen du gjerne finner på > 24" lcd skjermer.

Lenke til kommentar
Jeg har SWXGA (1680x1050) eller noe sånt på laptopen min (15"). Å ha to sider tekst oppe ved siden av hverandre og jobbe med det må ta knekken på øya!

Leste et sted at du må ha 1920x1200 for å jobbe med 2 A4 sider samtidig, men ikke ta det for god fisk. Dette er oppløsningen du gjerne finner på > 24" lcd skjermer.

8915148[/snapback]

Takk - men du snakker om wide screen nå, ikke sant? Det viser jo bare at jeg må ha smal skjerm, ja... Har hatt 1024 X 786 på den jeg har nå - men jeg forstår at jeg har velvære å hente på bedre oppløsning...

Det står mellom to maskiner, og grunnen til at jeg vurderer FSC Lifebokk C1410 som har lavere oppløsning, er at denne har LAAAANG batteritid. Kom gjerne med innspill - her er er alternativene:

FSC LifeBook C1410 15" XGA, Core 2 Duo, T5600, 1 GB, 80GB, DVD±RW, WLAN/BT, XPP

HP Compaq nc6320 15" SXGA+, Core 2 Duo T5600, 1 GB,80GB,DVD±RW,WLAN/BT,XPP

Dette er alternativene - hvis jeg gir opp wide screen....

:)

M

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...