Gå til innhold

BSD/UnixHvilken versjon av Solaris? Og gratis?

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg for moro skyld skulle teste ut Solaris igjen på en ledig boks. Men hvilken versjon bør man benytte, det fins så mange utgaver (Solaris Express, OpenSolaris Community Edition, OpenSolaris Developer Edition...).

En annen ting, mange har argumentert for Solaris fordi det skal være gratis. Men ifølge http://www.sun.com/software/solaris/get_support.jsp virker det som man må betale minimum $240 i året for en service plan for å få full tilgang til oppdatering/oppgraderinger utover bare sikkerhetsfikser.

Kort og godt - hvilken utgave er det folk kjører her, og hva gjør dere for å holde Solaris oppdatert?

EDIT: Personlig liker jeg å ha et OS som er lett å holde oppdatert, og jeg er såklart bortskjemt med GNU/Linux som er så enkel i så måte. Derfor har jeg også installert Nexenta (GNU/OpenSolaris) i vmware for å teste ut. Der har man jo apt-get og full pakke :love: , men Nexenta er foreløpig litt uferdig.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Solaris Express har vært greiest av de jeg har prøvd, men det overlevde nok ikke lenge nok på maskinen til at jeg fikk testet updates skikkelig. (Hadde noe hardware som ikke fungerte tilfredsstillende)

Nexenta er svært spennende, har hatt en test-run av den også, men rimelig uferdig kan man si, ja. Det er jo spekulasjoner om Sun kommer til å slippe Solaris under GPL3, da kan vi fort se f.eks Debian GNU/Solaris.

Lenke til kommentar

Selv ville jeg valgt Solaris 10 (produksjonsutgaven). Den er stabil og er den versjonen man bør bruke i en produksjonsserver. Det er riktig at man kun har tilgang til sikkerhetsfikser uten supportavtale, men jeg mener man skal kunne oppdatere når en ny hovedoppdatering av Solaris 10 kommer ut uten supportavtale, men dette er jeg ikke 100% sikker på. Oppdateringer gjøres gjennom Solaris Update Manager. Du bruker da samme brukernavn og passord som du bruker for å logge deg på for å laste ned Solaris 10.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...