Jokko88 Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) Har specsene for pcen her! Er usikker på hovedkort og strømforsyning, håper dere har noen tips der. Pcen skal brukes til spilling, skolearbeid(høyskole) og selvfølgelig internett, musikk og film. Som dere ser har jeg Big Typhoon der, det er for å kunne overklokke. Vil gjerne at pcen skal kunne kjøre nyste spill på fullt en god stund fremover. Endret 21. juni 2007 av Jokko88 Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Hei. Generellt vil jeg si at Asus pleier å lage gode hovedkort, men det Gigabyte GA-P35C-DS3R kortet så jo spennende ut også med støtte for DDR3 minne. Tror jeg ville valgt det, med Asus kortet som et bra andrevalg. Personlig ville jeg også gått litt ned på skjermkortet, til f.eks. et Asus GeForce 8800 GTS kort. Er nesten 1500.- billigere, og har alikevel bra ytelse etter min mening. Hadde da brukt litt mere penger på bedre skjerm. Veldig kjekt med en 22"! Kjøleren er veldig bra, skal du overklokke mye kan du jo vurdere disse ekstreme minnemodulene. Når det gjelder strømforsyning, skal den du har valgt være bra. Nettulf Lenke til kommentar
fflex Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Ville heller valgt Corsair 520W fremfor Mist 500W. Lest om del Mist's som streiker etter en viss tid.. Lenke til kommentar
Jokko88 Skrevet 23. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2007 Hm ja er ikke helt sikker på PSU, men Mist skal jo være kvalitet. Hva med prossesoren da? Lenke til kommentar
fflex Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Du har et veldig fint oppsett, men som sagt sjekk ut reviews av Corsair PSU...de er utrolig stillegående, og sterke 12V rails så det holder. Ser du har 2 hovedkort satt opp, og ville selv gått for Asus sitt pga gode erfaringer med Asus Lenke til kommentar
Othmaar Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Vil også råde deg til å unngå MIST. 500W kan dessuten være i minste laget. Særlig dersom du senere skal putte inn et grafikkort til. Du må ha større skjerm! Samsung er bra. Dell kan være litt dyrt (de bruker forresten samsung innmat), men de har tilbud av og til. Bruker selv Dell 24 tommer. Den har en 4x USB hub samt multikortleser integrert som vil spare deg for endel ledninger ned til PCn. Med det grafikk kortet er alt under 1920x1200 bortkastet Kjøler er fin, men har selv erfart at kjølere som blåser ned mot CPU ikke funker så bra som de som blåser på tvers (ut mot baksiden for eksempel, avhengig av kabinett). På den annen side krever disse god klaring mellom HK og sidepanelet på kabinettet. Bruker Noctua NH-U12F og CPU temp maxer på 62C klokket til 2.9GHz. Jeg har samme type CPU og GPU som deg, har enda ikke greid å få FPS problemer i spill, men med alt på max i 3dmark06 hakker det litt av og til på grafikk testene. Lenke til kommentar
Jokko88 Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2007 Takker for svar, har nå et helt annet spørsmål: har nemlig en ide dvd-brenner, kan jeg bruke den med nytt hk/psu? Lenke til kommentar
KKake Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Så lenge HK har IDE-porter skal det gå. Lenke til kommentar
Othmaar Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Takker for svar, har nå et helt annet spørsmål: har nemlig en ide dvd-brenner, kan jeg bruke den med nytt hk/psu? 8934200[/snapback] Jepp, begge hovedkortene har IDE port. Kanskje det er lurt å merke seg at disse hovedkortene ikke støtter SLI (nVidia), men ASUS kortet støtter Crossfire (ATI). Da er kanskje ikke 8800 det beste grafikkortet for deg. Skal jeg være helt ærlig liker jeg ikke oppsettet ditt i det hele tatt Du burde gå nøye igjennom spesifikasjonene for hver enkelt komponent og velge ting som passer bedre sammen. Lenke til kommentar
Jokko88 Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2007 SLI gir uansett ikke så mye bedre ytelse, satser heller på et bra grafikkort. Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Sli gir jo ganske mye bedre ytelse hvis du har to ultra kort f.eks, men det holder fint med et til normal bruk Lenke til kommentar
fflex Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Takker for svar, har nå et helt annet spørsmål: har nemlig en ide dvd-brenner, kan jeg bruke den med nytt hk/psu? 8934200[/snapback] Jepp, begge hovedkortene har IDE port. Kanskje det er lurt å merke seg at disse hovedkortene ikke støtter SLI (nVidia), men ASUS kortet støtter Crossfire (ATI). Da er kanskje ikke 8800 det beste grafikkortet for deg. Skal jeg være helt ærlig liker jeg ikke oppsettet ditt i det hele tatt Du burde gå nøye igjennom spesifikasjonene for hver enkelt komponent og velge ting som passer bedre sammen. 8934543[/snapback] Hva er det du ikke liker? Hvilke komponenter som ikke passer? At hovedkortet støtter crossfire er ikke noe farlig, bare et veldig lite fåtall mennesker her i verden som benytter seg av crossfire/sli uansett. Et hk som støtter crossfire gir ikke dårligere ytelse ved at man benytter seg av 1 nvidia kort kontra 1 ati. Lenke til kommentar
Othmaar Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 (endret) Jeg skal utdype litt. Advarsel! Lang post! Jaja mye er jo en smakssak, men se på RAM greiene ihvertfall. HK, CPU og RAM Begge HK støtter dual channel DDR2 opp til 1066MHz, ikke DDR3 iflg. spesifikasjonene på produsentenes hjemmesider. Du har valgt single channel DDR2 som er spesifisert til 800MHz. CPUen din takler fint 1333MHz FSB og da begynner RAMen din å få seriøse problemer med å henge med. Du er nok nødt til å ha bedre RAM. Det kommer du ikke unna. Du kan få 2GB Corsair Dominator PC8500 (dual channel) ned i 1500 spenn. De er 100% stabile på 1066MHz 5-5-5-15 ved 2.1 volt. HK og grafikkort ASUS kortet er optimalisert for Crossfire. Med nVidia grafikkort låser du deg på oppgradering her. Personlig ville jeg irritere meg over å ha Crossfire mulighet som jeg aldri ville benytte. Gigabyte kortet ser derimot bra ut i forhold til pris og er nok utmerket dersom du aldri kommer til å trenge SLI/Crossfire. Aner ikke hvordan viftestyringen er på disse kortene. PSU og støy MIST PSUene er kjent for å lage skurrelyder (se forumene her og på microplex sine egne hjemmesider). Microplex sier dette er normalt og kan ikke repareres. Min MIST 600W skurrer hele tiden. Nå er det nå slik at viften på 8800 gir god lyd fra seg hehe. En 120mm vifte på CPU vil også bråke når den blåser rett "ned" så nær HK. Så skurrelyder eller ikke, det vil være umulig å måle støyen fra PSU når PCn står på. Ikke let etter en "stille" PSU. Finn heller en testvinner på strømkvalitet (Enermax er en favoritt blant mange). 500W holder nok for det systemet du har spesifisert, men du skal ikke putte mye mer i kabinettet før det blir i minste laget. CPU kjøler Med ditt grafikkort og CPU får du MYE varmluft å bli kvitt og både HK og CPU bli veldig varme når du klokker opp. Jeg har en Typhoon, og var nødt til å bytte. Den satte jeg på min gamle P4 2.53GHz og tilogmed der er CPUen litt varmere enn jeg liker. Velger du "tower" design vil CPUen bli godt kjølt (større varmespredingsareal lengre vekk fra CPU og HK). I tillegg kan du rette luftstrømmen direkte ut av kabinettet bak. Kabinett tips Som nevnt, når 8800en drar på for fullt har du en varmluftsovn under skrivebordet. Velger du ett tett støydempet kabinett (Lian-Li f.eks) og klokker opp CPU får du en panelovn i tillegg. Husk det bør også passere luft over RAM som ikke er altfor varm. Finn noe som er kjent for bra lufte egenskaper. Coolermaster stacker er utrolig bra, men kanskje litt overkill med mindre du har 4+ harddisker også. Obs, støvfilterne i stackern's viftebraketter må teipes fast da viftene trekker de inn mot viftebladene etter en stund. Hvem i faen tror jeg at jeg er? De siste to årene har jeg bygget 3.5 PCer, 2 pentium4 og 1 Core2Duo, 1/2 P4 S478 (rester hehe) som skal bli mitt første vannkjølings prosjekt etterhvert. Jeg har fiklet masse med PCene til venner og familie. Jeg er innehaver av MIST PSU, Typhoon, C2D [email protected] og et 8800GTX kort, alt er relevant i denne tråden. Jeg har 2 Coolermaster stackers og et Lian-Li kabinett under skrivebordet. Jeg har 4 forskjellige PSUer og totalt 15 120mm vifter som surrer når alle 3 maskinene er på. Jeg vil anta at en god del deltagere på forumet har mer erfaring, men jeg tør påstå at de fleste kun har 1 PC av nyere dato og bruker andre forumposter og tilfeldige googlete tester og artikler som bakgrunn for sine kommentarer. Slike artikler er fine, men burde brukes som supplement til egne erfaringer, ikke motsatt. Tilslutt Du skal spille spill på max i en stund fremover. Da er nok 10.000NOK litt lite. Ta utgangspunkt i grafikkortet og bygg systemet ditt rundt det med teknologi som er tilpasset grafikkortet. Blir det for dyrt, velger du et billigere grafikkort og justerer ned andre komponenter om mulig. Jeg leser at 8800GTS yter omtrent 30% lavere enn GTX, men det koster jo 2000 kroner mindre så om du velger et 680i chipset kan du jo slenge på et til når det trengs PS: Uoffisielt tror jeg Microplex kjøper billige komponenter, setter inn MIST logo på og skryter det opp i skyene. Viftene deres er ikke spesiellt lydsvake og de to jeg brukte hadde plagsomme store variasjoner i omdreiningene. Jeg har lest mye dritt om PSUene, med unntak av HW.no sine tester. Undrer litt på hvordan de faktisk tester strømforsyningene. De legger visst mye vekt på bittesmå spennings variasjoner, som er helt meningsløst ... jaja det er vel en annen historie Endret 25. juni 2007 av Othmaar Lenke til kommentar
Jokko88 Skrevet 25. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2007 Kabinett og kabinettvifter har jeg allerede så det trenger vi nok ikke å diskutere. Har nemlig rundt 30 grader der med overklokking på prossesoren. HK og ram tipset var ganske godt. Skjønner ikke helt hva du mener med å tilpasse delene til grafikkortet, når et bra grafikkort uansett vil være bra. Vil ikke overdrive med pengebruken akkurat. Lenke til kommentar
Othmaar Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Kabinett og kabinettvifter har jeg allerede så det trenger vi nok ikke å diskutere. Har nemlig rundt 30 grader der med overklokking på prossesoren. HK og ram tipset var ganske godt. Skjønner ikke helt hva du mener med å tilpasse delene til grafikkortet, når et bra grafikkort uansett vil være bra. Vil ikke overdrive med pengebruken akkurat. 8942558[/snapback] Litt smak og behag. Tok litt av fordi jeg ble utfordret på hvorfor jeg ikke liker oppsettet. Med bedre RAM vil PCn din funke lenge den. Lenke til kommentar
Jokko88 Skrevet 27. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2007 Har allerede en Zalman-7700-CU, kan jeg bruke den på E6600 evt. Q6600? PCen skal nemlig ikke kjøpes før om en stund og har hørt at Quatro blir billigere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå