Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei...

 

Firmaet til pappa, som jeg også jobber i, ønsker å ordne et nytt system for mail og fildeling.

Hittil har han satt opp mail vanlig i outlook på kontoret slik at all mail lastes ned der, og hvis han trenger noe hjemme, måtte han sende det til en annen adresse å laste det ned der. Og når vi sender filer til hverandre, har vi sendt dette på mail.

 

Dette er veldig knotete, og vi ønsker å få til noe som funker bedre.

 

Det jeg lurer på er rett og slett hvordan dette kan fikse best. Har tenkt på exchange-server, og vpn-nettverk... men vet fint lite om å sette opp dette i praksis.

Kriterier er:

- Mail (og kontakter) må være tilgjengelig på flere datamaskiner (der jeg tenkte på exchange-server)

- En enklere måte å dele filer på... f.eks. bruke den stasjonære datamaskinen nede på kontoret som en slags server hvor vi lagrer ting. Så blir det lettere å hente noe hvis man trenger det.

 

Og har tenkt til å bruke så lite som mulig av penger på dette. Så et billig oppsett hadde vært fint. Men er åpen for mange forslag.

 

På forhånd takk :)

Endret av Jay_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Isåfall tror jeg at jeg vil si ClarkConnect med IMAP-mail. I utgangspunktet gratis (er mulig å kjøpe en pro-versjon også, men alt du trenger følger med home-utgaven).

 

 

IMAP-mail ligger all mailen i mapper på serveren, og man har da tilgang til den uansett hvor man er. ClarkConnect har også VPN, Samba for fildeling, og kan fungere som en router.

 

 

Skal du ha opp en Windows 2003-boks med Exchange, så tror jeg nok du går litt over ditt budsjett på "lite".

Lenke til kommentar

....Hosted exchange er kjempebra for små-bedrifter, bruker det selv i et firma på 5 stk. Sjefen kan lese mailen sin på hjemmepc, kontorpc og den bærbare når han er på ferie. Webmail hvis du ikke har din egen pc tilgjengelig. Er du skikkelig hard-core mail-fantast så kan du kjøre Exchange mot Series 60 telefonen din om du har det - har dog ikke testet dette selv, så litt usikker på hvor bra det er i praksis.

 

Koster en hundrings i måneden, men det er den ekstra sikkerheten verdt, og også det at man slipper å bekymre seg for backup osv.

 

www.eon.no, www.active24.no og www.bits.no har dette, og sikkert mange flere - absolutt noe du bør vurdere :-)

 

 

Når det gjelder fildeling har jeg ikke noen spesielle tips, må bli noe VPN mot en felles filserver når man er utenfor kontoret. Det gjør vi også hos oss pr i dag, men det går treeeegt... litt småflaut å innrømme det, men hos oss sender vi faktisk ofte filer med Delte Mapper i Messenger - og det funker til vårt bruk :-) Dog blir det litt anderledes hvis man skal ha tilgang til en hel katalog, Delte Mapper funker kun for et par dokumenter eller små kataloger. Men som sagt har det faktisk i stor grad dekket behovet sjefen har for å sende filer til/fra meg som sitter i et annet bygg :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...