Gå til innhold

Test av Corsair XMS3500 256 MB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Leste artikkelen og synes at hw.no hadde nådd litt lave lave hastigheter. Kjører selv Corsair PC3000C2 på et Abit BE7-R kort. Denne går hos meg på 227MHz 24/7. Må riktignok gi den 2.7V og timingene er 2,5-7-3-3 men dette er jo langt over hva gutta i hardware klarte. Scorer ca et sted mellom 3400-3500 i sandra.

Jeg synes at hw.no skulle teste denne brikka på et BD7II kort som jeg vet de har i testlabben sin. Intel chipset går jo for å være temmelig heftige på minneoverklokking.

Når jeg klarer 226 på en brikke som er betydlig dårligere enn den de testet, så burde hw.no klare langt over den hastigheten.

Lenke til kommentar

Jeg synes at hw.no skulle teste denne brikka på et BD7II kort som jeg vet de har i testlabben sin.  

Jeg har lett og lett, men kunne ikke finne et BD7II liggende og slenge her :)

Intel chipset går jo for å være temmelig heftige på minneoverklokking.

Joda, men det er vel å generalisere litt vel mye? I845E har f.eks. ikke allverdens muligheter med tanke på minneoverklokking (maks 1:1 minne/fsb forhold). Skal litt til for å nå DDR400-speed da :)

Når jeg klarer 226 på en brikke som er betydlig dårligere enn den de testet, så burde hw.no klare langt over den hastigheten.

Sant, men det er som nevnt i testen vdimm-spenningen som holder oss tilbake.

Det litt svake er at Corsair ikke har "godkjent" og verifisert denne modulen på andre systemer enn det KT400-baserte ABIT KD7. Og ifølge Corsair skal modulen klare DDR434 med standard spenning (2.5 - 2.55V), noe den ikke gjorde i vårt testsystem. Men så var da heller ikke vårt testsystem basert på et ABIT KD7...

Lenke til kommentar

Jeg synes at hw.no skulle teste denne brikka på et BD7II kort som jeg vet de har i testlabben sin.  

Jeg har lett og lett, men kunne ikke finne et BD7II liggende og slenge her :)

Intel chipset går jo for å være temmelig heftige på minneoverklokking.

Joda, men det er vel å generalisere litt vel mye? I845E har f.eks. ikke allverdens muligheter med tanke på minneoverklokking (maks 1:1 minne/fsb forhold). Skal litt til for å nå DDR400-speed da :)

Sant, men det er som nevnt i testen vdimm-spenningen som holder oss tilbake.

Det litt svake er at Corsair ikke har "godkjent" og verifisert denne modulen på andre systemer enn det KT400-baserte ABIT KD7. Og ifølge Corsair skal modulen klare DDR434 med standard spenning (2.5 - 2.55V), noe den ikke gjorde i vårt testsystem. Men så var da heller ikke vårt testsystem basert på et ABIT KD7...

1: Beklager men jeg kom på at det var overklokking.no som hadde BD7II kort :oops:.

2: Det at 845E kun har 1:1 ratio på minnet stemmer forsåvidt, MEN de 845 kortene jeg har testet (BD7II, BE7-R og 4G4A+) har en 3:4 divider som kan enables enten via jumper eller i BIOS. Det er denne jeg har benyttet i mitt oppsett. Det vil forsåvidt bli vanskelig å teste max hastighet på denne brikka selv men den divideren, fordi du må fortsatt ha en h******* høy fsb, og det er det få cpu'er som klarer.

Det hadde vært kult om dere kunne testet denne brikka igjen hvis dere skal ha en KD7 review :)

Lenke til kommentar
Det at 845E kun har 1:1 ratio på minnet stemmer forsåvidt, MEN de 845 kortene jeg har testet (BD7II, BE7-R og 4G4A+) har en 3:4 divider som kan enables enten via jumper eller i BIOS.  

Jepp, endel i845G og i845PE-baserte kort har en 4:3 (1,33x multiplikator) for minnet (f.eks. ASUS P4PE).

Det hadde vært kult om dere kunne testet denne brikka igjen hvis dere skal ha en KD7 review :)

Definitivt, will do! :)

Lenke til kommentar

"Likevel er det skuffende at minnemodulen ikke lever opp til spesifikasjonene (DDR434 med 2.5 - 2.55V minnespenning)."

Fra artikle. Lurte på om du kunne være viss om at North Bridge'en på hovedkortet kan klare 433Mhz DDR. Ikke nokk fokus på at North Bridge er den del som betyr like miget når det gjelder at oppe fartgrensen. Ikke nok at sette 700 hester i en VW Polo og så spørre hvorfor chassiet gikk i stykker når farten var 250KM.

Hilsen,

Lenke til kommentar

Lurte på om du kunne være viss om at North Bridge'en på hovedkortet kan klare 433Mhz DDR.

Forsåvidt et godt poeng, men så var det dette med at jo høyere vi satte spenningen (vdimm), jo høyere frekvens klarte minnemodulen å operere på. Det tyder ikke på en begrensning i nordsiden, men snarere i selve minnemodulen. Andre tester av Corsair XMS3500 konkluderer også med at denne modulen trenger spenning - mye spenning - for å yte optimalt, iallfall på P4-baserte systemer (Corsair har kun testet og verifisert modulen på KT400).

Lenke til kommentar

Det er ingen garanti at North Bridgen klarer 433MHz minnebrikke på 433Mhz med samme signal integritet som en 333Mhz brikke men volt økningen gjør spissen skarp nok for North Bridge'n er en teori. Ellers ville alle hovedkort produsente lett godkjenne kortene for DDR400 men kombinasjonene må proves godt og da er det signal integritet ett ledd i målestøkken. Minnet og North Bridge'n er "nesten" hver sin side av kronen. Hammer har North Bridgen innebygt, skal sikker gjøre litt voodoo det.

Fleste SIS 648 hovedkort f.e. har uoffisiell støtte for 400DDR og da bare i første DIMM slott. Offisiell støtte for visse minne typer med visse kombinasjoner etc. Se produsenter side for info. Ikke bare Lego at sette samen disse teknologier :)

Topp review ellers.

Simon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...