k-ryeng Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 4GB-kortene er enda dyre, og 8GB i så måte.Heldigvis gir 1 og 2GB-kortene både mer fleksibilitet og bedre sikkerhet hvis uhellet skulle være ute. 16GB til under 2000 kr, 8GB til halvparten (og 2GB til åttendedelen)... Minnekort har blitt "billig nok" :o) Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Den største (og definitivt mest irriterende) svakhet til min 20D er uten tvil at jpg-filene i beste kvalitet er så hardt komprimerte. Hadde det ikke vært for det, så hadde jeg ikke hatt så dårlig samvittighet de gangene jeg har vært tvunget til å bruke jpg. En gjennomsnittlig filstørrelse på ca 5mb burde absolutt holde, da det er det man får hvis man konverterer til jpg i RSP. Jeg forstår ikke hvorfor de har valgt en så hard komprimering i beste kvalitet. Man har jo tross alt valgmulighet for flere enn en komprimering. Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 bruker ikke RAW+JPG, bruker bare RAW og er godt fornøyd med det. Lenke til kommentar
Speik Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Nikon har faktisk ikke noe eget program som kan behandle deres RAW-filer. Så hvis du ikke har Adobe Photoshop, eller et annet profesjonelt bildebehandlingsprogram når du kjøper deg ett Nikon, så er det ingen vits i å ta bilder i RAW. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 (endret) Det har de vel, de har Capture. Edit: Det er det dummeste forsvar for jpg jeg noensinne har sett. Så lenge det finnes gode og gratis konvertere på nett, så er det en dårlig unnskyldning, selv hvis påstanden var sann. Vi er på nettet nå, ikke sant? Det er ikke så mye vanskeligere å finne Rawshooter på nettet, enn det er å finne Akam. Er ditt Nikon for ny, så kan du finne en annen gratis konverter. Det finnes ganske mange av dem, så du vil uansett kunne dra nytte av den overlegne bildekvaliteten. Hvis jeg skal ta ditt innlegg på alvor, så må jeg fra i dag av advare alle mot å kjøpe Nikon. Det er ingen vits å kjøpe et kamera til ti store, og ikke få utnyttet kvaliteten i kamera, uten å måtte betale store ekstra summer. Picasa leser og konverterer også raw fra Nikon og Canon. Endret 3. juli 2007 av PMnormal Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 (endret) jeg håper flere kamera kommer med doble kortslotter slik som EOS 1D MarkIIn, 1Ds MarkII og 1D MarkIII. Nå som store minnekort har blitt så billige så er det større sjanse for at alle bildene fra "ferien" ryker på en gang (i steden for kun siste dagen..). Jeg har 12GB CF og 4 GB SD brikke i mitt kamera. Lagrer RAW på CF og jpg på SD. Så om et av kortene skulle svikte så har jeg en kopi av bildene der! Skulle dog hatt et RASKT 8GB SD kort.. ser ut som alle større enn 4GB er trege.. Endret 4. juli 2007 av lohelle Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Nikon har faktisk ikke noe eget program som kan behandle deres RAW-filer. Så hvis du ikke har Adobe Photoshop, eller et annet profesjonelt bildebehandlingsprogram når du kjøper deg ett Nikon, så er det ingen vits i å ta bilder i RAW. 8997729[/snapback] Feil! Nikon har i samarbeid med et annet firma (tror det er Nik Software) laget Capture NX, nå i versjon 1.1. Den er knallbra. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 (endret) Skulle dog hatt et RASKT 8GB SD kort.. ser ut som alle større enn 4GB er trege.. Du har jo Sandisk Ultra II 8GB da... Endret 5. juli 2007 av k-ryeng Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Skulle dog hatt et RASKT 8GB SD kort.. ser ut som alle større enn 4GB er trege.. Du har jo Sandisk Ultra II 8GB da... 9009977[/snapback] det var litt tregt da... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Skulle dog hatt et RASKT 8GB SD kort.. ser ut som alle større enn 4GB er trege.. Du har jo Sandisk Ultra II 8GB da... det var litt tregt da... Får jeg spørre hva slags kamera du skal putte det i? Greit at det blir problematisk dersom du absolutt må ta seriefoto med 8.5 b/s, men til alle andre formål skulle det være "godt nok"... Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Skulle dog hatt et RASKT 8GB SD kort.. ser ut som alle større enn 4GB er trege.. Du har jo Sandisk Ultra II 8GB da... det var litt tregt da... Får jeg spørre hva slags kamera du skal putte det i? Greit at det blir problematisk dersom du absolutt må ta seriefoto med 8.5 b/s, men til alle andre formål skulle det være "godt nok"... 9010080[/snapback] skal stå i 1D-en ja. Har prøvd et tilsvarende kort (SDHC), og jeg merket faktisk stor forskjell i hvor lang tid kamera brukte på å kopiere bildene fra buffer til kort. Ble kjappere med 2 GB Sandisk Extreme III. Det kan nesten virke som om kamera skriver til et kort om gangen.. (??) Det som er tingen er at jeg ofte tar bilder på autoslalom osv, og da skjer det ofte at jeg tømmer buffer. Da er det om å gjøre å få unna bildene raskt. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 skal stå i 1D-en ja. Har prøvd et tilsvarende kort (SDHC), og jeg merket faktisk stor forskjell i hvor lang tid kamera brukte på å kopiere bildene fra buffer til kort. Ble kjappere med 2 GB Sandisk Extreme III. Har du prøvd med Ultra II? Eller bare et annet SDHC? SDHC er bare betegnelse for høykapasitet, ikke høyhastighet... Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 skal stå i 1D-en ja. Har prøvd et tilsvarende kort (SDHC), og jeg merket faktisk stor forskjell i hvor lang tid kamera brukte på å kopiere bildene fra buffer til kort. Ble kjappere med 2 GB Sandisk Extreme III. Har du prøvd med Ultra II? Eller bare et annet SDHC? SDHC er bare betegnelse for høykapasitet, ikke høyhastighet... 9010176[/snapback] Det jeg prøvde var CLASS6.. tror det er tall på ytelsen.. Vel. Får heller kjøpe et ekstra 4GB kort.. Er ytterst sjelden at jeg tar med enn 1100 bilder uten å rekke å skifte kort innimellom tror jeg... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå