Gå til innhold

Kritikk på landskapsbilde


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Første gangen jeg er ute på en skikkelig landsskapstokt. Jeg vil gjerne ha god kritikk, slik at jeg kan forbedre meg på slike fotografier neste gang jeg skal ut på tilsvarende tur. :D

 

Her er hvertfall et av bildene jeg endte opp med etter ferden til Engerdal:

post-94119-1182434570_thumb.jpg

post-94119-1182535954_thumb.jpg

Endret av Milt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et pent nok bilde, som til forveksling ligner på en del bilder jeg tar. Til nå har jeg ikke blitt fornøyd nok med noen av mine bilder innen genren, men det betyr i og for seg ikke noe. Den svakheten som dette bildet deler med mine lignende forsøk, er at jeg skulle ønske meg mer struktur i himmelen. Det blir litt for lite spennende når alt kommer til alt.

Lenke til kommentar

Sant nok. Jeg har liksom valget å redigere himmelen til det mer spennende, men da føler jeg at litt av poenget med å skape et fint fotografi forsvinner.

Jeg prøver å redigere minst mulig. Dette var det beste jeg fikk frem den dagen. Takker for kritikk.

 

Er det noe jeg selv og ikke været kan stå for da? Noe jeg kunne gjort annerledes for å evt gjøre dette bedre? F.eks. kutte himmelen og kjøre mer gress, for å redusere den kjedelig teksturen på himmelen.

 

takker

Lenke til kommentar

Forslag: vri bildet så det skjeve huset står "rett" og guider oppfattelsen av opp og ned. Da vil kanskje horisonten og skogen oppleves som en gigantisk bakke med skeive trær?

 

Så noen som hadde gjort det motsatte med ganske tøft resultat: tatt bilde av et skogbryn langs en veldig jevn bakke, og så vridd bildet så bakken og skogbrynet ble horisontale mens alle trærne sto helt parallelt med hverandre i 45 graders vinkel.

Endret av Onkel
Lenke til kommentar
Sant nok. Jeg har liksom valget å redigere himmelen til det mer spennende, men da føler jeg at litt av poenget med å skape et fint fotografi forsvinner.

Jeg prøver å redigere minst mulig. Dette var det beste jeg fikk frem den dagen. Takker

8913776[/snapback]

Når det gjelder slike bilder, så lar til og med en konservativ fotograf som meg slike moralske anfektelser fare. Gjør hva du vil med bildet, for dette er en kunstgenre. Du ville tross alt fjernet en forstyrrende telefonstolpe, så hvorfor ikke tilføre bildet mer spenning. Helt blå himmel kan være flott det, men da må det være fordi det gir bildet et grafisk effekt. Det gjør det ikke her, desverre.

 

Ikke dårlig sett eller skutt, forresten. Jeg er ikke enig med Onkel når det gjelder retting av huset, men vi har jo alle vår egen smak.

Lenke til kommentar
Hvis du demper fargemetningen på forgrunnen til å matche bakgrunnen, så har du et mer samhørig motiv med litt vintage-preg..

8916576[/snapback]

Ja der sa du noe, når du sa det tenkte jeg på at jeg ville hatt litt forskjeller i gresset. Det at det er flatt er jo greit, men kunne vert litt kontraster i selve gresset. Da hdde det vert enda bedre!

Lenke til kommentar

Da har jeg prøvd å følge noen av tipsene deres, gutter.

Jeg er dog ingen kløpper på redigering, så ta det som det er.

 

- Minsket fargemetning i forgrunn

- Økt kontraster i forgrunn

- Gjort himmelen litt mer spennende med skyer

 

Hva synes dere?

 

Oppdatert bilde er lagt ved den første posten :)

Lenke til kommentar

Jeg synes det første bildet var meget bra, det er en slags ro i det. For min del ville en mer strukturert himmel nok ødelagt noe av roen som er i bildet. Selve komposisjonen synes jeg gjorde seg bra, med fine rene flater brutt opp av en litt mer "surrealistisk" rett linje av trær, og litt av et fjell som stikker opp fra trærne. Huset i forgrunnen er med på å gjøre forgrunnen mer spennende enn den ville vært uten. Som Auto nevner ville jeg prøvd å dempe fargemetningen litt i forgrunnen, evt legge på ett litt dypt vinrødt farge-skjær. Alt i alt et veldig godt utgangspunkt med mye potensiale. Jeg synes også det er bra som det er. Den andre versjonen du la ut synes jeg mistet noe av roen, men forgrunnen ble kanskje litt bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...