Gå til innhold

Elkjøp - veldig nær bedrag


Anbefalte innlegg

Samtidig:

Om alle slutter å handle på Elkjøp vil vi slippe slike diskusjoner som dette, ettersom det da nødvendigvis vil være uaktuelt å klage på Elkjøp.

8918720[/snapback]

 

En ting jeg kan garantere deg om dette blir innført, er at da vil prisene i elektronikkmarkedet stige betraktelig. Elkjøp gjør en god jobb med å holde konkurrentene sine lavt priset også. Forsvinner elkjøp vil det bli fritt frem for overprising tror jeg?

 

@ Kjuelulf: Har du vurdert tanken på at de du har snakket med kan ha vært nyansatte og ikke rutinerte rever? Alle må få lov til å starte i en ny jobb med sitt nåværende kunnskapsnivå og deretter opparbeide seg erfaringer, kunnskap, og ikke minst "samtale-egenskaper" Du startet på et lavt kunnskapsnivå du også i din jobb du også om du er normalt dødelig?

 

Personlig syns jeg internettpris BURDE avvike fra nettpris, pga det er noen ledd ekstra mellom nett til butikk.. Transport av varen. utgifter for butikken, lønn til personale osv osv.. men jeg skjønner frustrasjonen din også :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er opplagt at når man forholder seg til ulike individer (ansatte hos elkjøp) kan man få ulik behandling. "Kassadamen på Bunnpris er hyggeligere en surpompen på Prix."

 

To Elkjøp-erfaringer:

I Elkjøp-butikk for å kjøpe web-kamera. Hadde gjort prissjekken på forhånd. I butikk 900, på nett 600. I samtale med kundebehandler spør jeg hvorfor butikkprisen er så mye høyere. Svar: ”Nettbutikk er nettbutikk”. Replikk: ”Ja, men 50 % dyrere i butikk, er det ikke litt for stor forskjell?” Svar: ”Nettbutikk er nettbutikk”. Javel, kjøper varen hos en konkurrent.

 

Lydkort. Fortalte en kundebehandler at datakjeden selger kortet 300 kr rimeligere enn de. Svar: ”OK, javel, men da skal du selvfølgelig få den prisen hos oss også”. Han sjekket prisen på nett.

 

Uansett så er et eller annet bomkjøp hos elkjøp relativt risikofritt. Elkjøp tilbyr den mest generøse returordningen av norske elektrokjeder. 30-dagers returrett, ”no questions asked”. Utrolig bra!

IP

Lenke til kommentar

Jeg tror mye av problemet skyldes hårsåre franchisetakere i elkjøp kjeden. Da elkjøp sentralt ville konkurere mot egne bedrifter ble det masse rabalder, som medførte en utrolig teit løsning. Nettbutikk, hvor man i tillegg kan bestille varer fra butikk, men prisene er ulike, etc. Bare rot og tull.

 

Om man vil se noen som har gjort det "rett", se på expert. De har egen nettside som viser vareutvalget i butikkene uten priser. Ikke noe tull og dill og frem og tilbake. Deres nettbutikk er en allerede etablert butikk som ble kjøpt opp (bestbuy.no). Dermed er nettbutikken et datterselskap, som ikke blandes med experts egne sider. Dermed unngår de alt rotet som elkjøp har klart å lage med deres egne nettsider.

 

Edit: Expert har tydeligvis endret dette siden sist jeg brukte dem. Det jeg skrev over stemmer ikke lenger. Rart det, for de hadde en bra løsning, hvorfor ødelegge den?

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
@ Kjuelulf: Har du vurdert tanken på at de du har snakket med kan ha vært nyansatte og ikke rutinerte rever? Alle må få lov til å starte i en ny jobb med sitt nåværende kunnskapsnivå og deretter opparbeide seg erfaringer, kunnskap, og ikke minst "samtale-egenskaper" Du startet på et lavt kunnskapsnivå du også i din jobb du også om du er normalt dødelig?

 

Personlig syns jeg internettpris BURDE avvike fra nettpris, pga det er noen ledd ekstra mellom nett til butikk.. Transport av varen. utgifter for butikken, lønn til personale osv osv.. men jeg skjønner frustrasjonen din også :)

8919242[/snapback]

 

Klart det er lov å være nyansatt og ikke kunne alt, det har jeg full forståelse for. At de ikke hadde skjønt at de burde kontakte noen overordnede når de ikke kunne svare er verre. Det burde være en selvfølge at man da sier: Dette kan jeg dessverre ikke svare på men jeg skal undersøke det for deg og kontakte deg så snart som mulig. Dessuten: alt tyder jo på at det var de tre på førstelinje som hadde rett, og ikke den såkalt ansvarlige som bløffet.

 

Forøvrig har jeg full forståelse for at prisene skal og bør variere fra nett til butikk, det er ikke det jeg har reagert på i det hele tatt. Det jeg reagerer på er at prisinformasjonen er villedende uten noen åpenbar fornuftig grunn, og at ingen kan svare på hvorfor det er sånn og hva det egentlig innebærer.

Lenke til kommentar
De er priset med forskjellige priser i systemet, så han skulle legge av en telefon til deg med den prisen som var oppgitt på nettet. Når han gir beskjed om dette til butikken må han nødvendigvis også gi beskjed om at du skal ha den prisen som oppgis på nettsidene. Det er da helt naturlig å skrive at du skal ha den prisen slik at en selger/kassearbeider som ikke har peiling på forhistorien vet hvem av prisene du skal ha. Han gjorde nøyaktig det han sa han skulle gjøre, men du kaller ham allikevel en løgner. Kverulerende og kranglete.

 

Holdningen du beskriver at du har er en nedlatende og snørrhoven holdning overfor de du snakket med hos Elkjøps kundeservice. Men du er langtfra alene i landet om å ha en slik holdning, så de "blonde damene med for mange knapper på telefonen" tar seg nok ikke nær av det.

8919238[/snapback]

 

Det var han som sa det var feil priset og dermed burde han jo meldt fra at det var feil pris? Det gjorde han ikke. Han brukte begrepet internettpris og det gjorde også selgeren. Jeg var for sikkerhets skyld innom butikken en tur i stad for å hente et minnekort og den var fortsatt priset med den gamle høye prisen. Forøvrig bør du klare å holde deg til sak og ikke begynne med personkarakteristikker om du ikke har noe fornuftig å bidra med.

Lenke til kommentar
Det var han som sa det var feil priset og dermed burde han jo meldt fra at det var feil pris? Det gjorde han ikke. Han brukte begrepet internettpris og det gjorde også selgeren. Jeg var for sikkerhets skyld innom butikken en tur i stad for å hente et minnekort og den var fortsatt priset med den gamle høye prisen. Forøvrig bør du klare å holde deg til sak og ikke begynne med personkarakteristikker om du ikke har noe fornuftig å bidra med.

8921209[/snapback]

Du stilte et spørsmål om hva slags holdning det var ment at du viste. Det svarte jeg på. Du får la være å spørre om noe dersom du ikke takler at det blir svart på det uten at du skal bli "fornærmet".

Lenke til kommentar
Du stilte et spørsmål om hva slags holdning det var ment at du viste. Det svarte jeg på. Du får la være å spørre om noe dersom du ikke takler at det blir svart på det uten at du skal bli "fornærmet".

8921294[/snapback]

 

Nei, det gjorde jeg ikke. Gå tilbake og les en gang til. Og slutt å mene masse rart om hva jeg er eller ikke er, det har veldig lite med saken å gjøre og viser at du ikke har sakelige argumenter.

Lenke til kommentar

Må bare ta med et par tilfeller hos Elkjøp jeg å.

 

Satt for lenge siden å kikka på nettbutikken til Elkjøp, fant en tørketrommel til ca 2100.-, deretter sjekka jeg om den var på lager hos den lokale butikken, det var den, jippi, nå skulle våre klær bli fort tørre.

Gleden var kortvarig da selgeren ville ha 3900.- for den, men f... da, koster jo 2100.- på nett sa jeg, da smilte han å sa, det er nettbutikk det, ikke i vanlig butikk. Så da kjøpte jeg tørketrommel til konkurrenten.

Skjønner selvfølgelig at det er/skal være forskjell på prisene, men føler at det er "litt" villedende når man øyner et kupp.

 

Historie 2.

Dette skjedde i de dagene dvd spillerene begynnte å komme i butikkene.

 

Var på et kjøpesenter og spilte på kroneautomat og vant 4400.-

Blid å lykkelig satt jeg å lurte på hva jeg skulle bruke pengene på, aha, dvd spiller, det hadde vært noe. Med lommene fulle av tiere og 20 kroninger, tusla jeg innom Elkjøp. Tvert jeg kom innom døra, kom ei koselig Elkjøpdame å lurte på om jeg trengte hjelp, jepp, jeg skal ha en dvd spiller sa jeg. Hun ble stående stiv å kikka på meg med et ansikt som lyste ???, forsiktig spør dama, hva er det?

Følte meg veldig ovenpå da jeg forklarte at det er ei maskin som spiller av dvd filmer, altså en plate omtrent som ei cd plate med musikk, bare at det er film istedet.

Det har jeg ikke hørt om sa dama, og forklarte at hun skulle hente hjelp til meg.

Kom da en annen ekspeditør, med peiling og jeg fikk da sannelig en dvd med meg hjem.

Morsomt.

Lenke til kommentar
Du stilte et spørsmål om hva slags holdning det var ment at du viste. Det svarte jeg på. Du får la være å spørre om noe dersom du ikke takler at det blir svart på det uten at du skal bli "fornærmet".

8921294[/snapback]

Nei, det gjorde jeg ikke. Gå tilbake og les en gang til. Og slutt å mene masse rart om hva jeg er eller ikke er, det har veldig lite med saken å gjøre og viser at du ikke har sakelige argumenter.

8921395[/snapback]

Gjorde du ikke?

Hvilken "holdning" er det jeg beskriver at jeg hadde?

8918730[/snapback]

Gå tilbake å lese en gang til selv kanskje? Jeg har svart saklig hele veien, det er du som tydligvis ikke liker å få svar på ting du skriver med mindre det er fra noen som er ute etter å hylle deg.

 

Men siden du ikke engang klarer å holde oversikt over det du selv skriver, er det ikke noe poeng i å nok en gang la deg trekke en tråd off-topic med å svare de tåpelige kveruleringene dine. Ha en god kveld.

Lenke til kommentar

Folk her antar at det er samme pris på nettet som i butikken. Går man inn for å sjekke om varen er på lager står det på svart og hvitt at prisen i butikk kan variere fra prisen på nett. Hvis du i tillegg ser helt nederst på HVER side så står det faktisk også der at prisene i butikk kan variere fra nettpris.

 

Ganske så godt opplyst spør du meg.

Endret av Loko
Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Grunnen til at elkjøp får mye pepper er at de fortjener det. Hadde en artig opplevelse akkurat i dag. Skulle kjøpe nokia 6110 og sjekket prisene på nett. På elkjøp lå den på 3898,- på nettet og det stod ikke noe om Internettpris på denne varen. En del av varene står nemlig spesifisert med internettpris. En del nettbutikker ligger et par hundrelapper under på 6110 men med frakt går det omtrent opp i opp.

 

Da jeg kom til butikken solgte de den for 4495. Jeg ringte elkjøp kundeservice og de sa da at det "er forskjell" på internettpris og butikkpris. Jeg forklarte at jeg forstod det men siden enkelte varer på nettet var merket med internettpris var det vel naturlig å tro at de andre prisene var butikkpriser? Neida, det var internettpriser alt sammen og ikke samme som butikkpris.

 

Spørsmålet til damen på tråden var da hvorfor i all verden noen varer var merket med internettpris hvis alle varene hadde internettpris. Nei, det kunne hun ikke helt svare på men hun regnet med at de varene det stod internettpris på var spesielle tilbud. Jaha, hvorfor står det ikke da internetttilbud? Nei, det visste hun heller ikke.

 

Jeg spurte da om å få snakke med noen som kunne forklare hva som var forskjellen på varer som var merket internettpris og varer som ikke var merket. Hun skulle få en til å ringe meg tilbake straks. Etter en time ga jeg opp ventingen og ringte igjen. Ny dame, like blond, samme svar. La på, prøvde igjen, ny dame, like blond, samme svar.

 

Jeg ba igjen om å få snakke med noen som kunne forklare hva dette egentlig dreide seg om. Hun forsøkte å sette meg over et par ganger men det ble visst for mange knapper å trykke på så hun klarte ikke det helt. Omsider kom jeg til en annen som heller ikke hadde peiling og som også skulle få en til å ringe meg tilbake.

 

Under over alle under, en ung fyr ringte tilbake noen minutter senere. Han spurte og gravde om hvor jeg hadde funnet prisene og det ene med det andre. Jeg forklarte at jeg hadde funnet telefonen like billig hos netshop og at jeg like gjerne kunne dra dit og hente den. Men: Jeg ville fortsatt gjerne ha forklaring på det med at noen varer var merket med internettpris.

 

Han påstod da, i motsetning til de tre blondinene, at varer som ikke var merket internettpris var priset med butikkpris. Jaha? Hvorfor selger de til en annen pris i butikken da? Nei, det er noe kluss med lager og priser og datasystemer og sånt her. Men hvorfor er det da tre personer på kundeservice som påstår noe annet enn deg? Nei, vi har mange sommervikarer nå som ikke har helt oversikt... Hmmm...

 

Etter mye om og men kontaktet han butikken og fikk de til å legge av en telefon til meg til den prisen som stod på nettet, og som han da hevdet skulle være butikkpris. Da jeg kom til butikken var den fortsatt priset med 4.495 og jeg gikk til kassen for å hente telefonen. Han bak disken måtte slå opp på pc-en for å finne bestillingen og det var vanskelig å unngå å se at det stod "NB: kunden skal ha internettpris, ikke butikkpris."

 

Fyren på kundeservice hadde altså bløffet fra ende til annen og tatt en spansk en for å sikre seg en kunde. Jeg vurderte å si nei takk men siden den gamle telefonen var død måtte jeg ha en ny med en gang.

 

Spørsmålet gjenstår altså: hvorfor i all verden merker elkjøp enkelte varer med internettpris når alle prisene egentlig er internettpris? De kan da ikke være så utrolig frekke at de baserer seg på at folk ikke gidder å krangle når de kommer til butikken og kjøper til den høyere prisen som er der? Eller at de satser på at folk sammenlikner prisene på nett med andre butikker og drar til elkjøp fordi det ser billig ut og ender opp med å kjøpe noe annet i steden? Eller at folk blir blide hvis de setter ned varen en hundrelapp eller to fra butikkprisen?

 

Nei, elkjøp er humbug fra ende til annen. Oppdatering kommer i morgen når jeg får tak i noen som virkelig er ansvarlige, ikke bare en jypling som prøver å trikse til et salg.

8918319[/snapback]

Uten å vite noe sikkert vil jeg tippe at deres "internetpris" er et tilbud hvor varen er satt kraftig ned i pris og prisen vil ligge under alle butikkers pris. Vanlige priser vil kunne variere, alt fra billigere på internett til dyrere på internett og avhenging av hvilken butikk man samenligner med. Selv synes jeg dette virker rotete når f. eks. expert bruker ordet internetpris om alle varene man kjøper på nett. Dog står det klart og tydelig ganske over alt på siden til elkjøp at prisene vil variere på nett og i butikker. Ser ikke noe villedende eller feil i måten elkjøp oppgir prisene sine på nett på, men det gjenspeiler virkelig hvor rotete ting kan være innad i den kjeden.

 

Hva angår dine samtaler med kundeservice syns jeg du selv har vært noe glad i å farge beskrivelsen negativ med sterke ord. Men for all del, det er uansett ikke bra kundeservice (ikke det at jeg hadde forventet noe bedre av elkjøp egentlig)

 

Personlig bruker jeg bare elkjøp til hvitevarer. Opplever at kunnskapsnivået og servicen på hvitevareavdelingene i de butikkene jeg har vært på er meget bra, mens andre avdelinger generelt er helt på bærtur. Sist jeg handlet på elkjøp var det oppvaskmaskin. Var hos en konkurent og da jeg endelig fikk tak i personalet så fikk jeg beskjed om at nei den var ikke på lager (selv om de hadde utstillingsmodel) om du bestiller den nå får vi den om 4-6 uker (?). Gikk da på elkjøp hvorpå jeg pratet med en hyggelig selger, som sa at, nei, desverre den var ikke på lager, men den var på hovedlager i Sverige, så om jeg bestillte den nå ville jeg garantert ha den i løpet av 3 dager.

 

Sist gang jeg faktisk brukte elkjøp til noe annet enn hvitevarer (det er noen år siden nå), bestillte jeg skanner fra websiden deres som jeg skulle hente på lokal butikk i Oslo. Da jeg kom i butikken med reservasjonsnummeret så fikk jeg beskjed om at bestillingen var blitt borte på mystisk vis. Jeg stod da i 45 minutter og ventet på at de skulle ordne opp slik at jeg fikk skanneren min. Helt uakseptabelt spør du meg.

 

Men tilbake til poenget. Hvodan trådstarter kan kalle dette "veldig nært bedrag" skjønner jeg rett og slett ikke. Det virker som det er en gjennomgående holdning etterhvert i diskusjonene her inne og i samfunnet ellers også at om man ikke liker noe som skjer i butikk så er det bedrag, svindel, tyveri, etc. F. eks. klarer folk å påstå at det er svindel å at Intel setter ned prisen på prosessorer. Det er bedrag når en butikk averterer et tilbud som ikke er laveste pris på markedet, etc.

 

Jeg har sittet og grublet litt over hvorfor dette skjer, og jeg tror det er på grunn av at vi muligens har for stor forbrukermakt i Norge. De som vokser opp nå har gjennom hele oppveksten opplevd så stor forbrukermakt, at de går rundt med skylapper på og tror at dersom de opplever noe negativt ved en butikk så har de automatisk rett, og det er svindel/tyveri/bedrag/etc. Om man derimot har levd noen få år lengre så vet man hva som er rett og galt, man vet hvor stor forbrukermakt man har i Norge sammenlignet med andre land, og vet dermed å ikke ta denne makten for langt.

 

La meg ta et konkret eksempel på noe som skjer ofte, og som noen her tydeligvis ville kalle svindel/bedrag/etc. Matbutikkkjeden (sett inn det som passer) kjører landsdekkende kampanje på koteletter til en rimelig penge. (sett inn det som passer) butikken på hjørnet har ved en tastefeil bestillt alt for mye av denne varen, og velger i stedet for å brenne inne med varen å kjøre prisen ytterligere ned. Han selger faktisk varen med 0 i fortjeneste, eller kanskje til og med tap.

Lenke til kommentar
Men hva er da poenget med at enkelte varer er merket Internettpris? Det er jo det som har vært mitt spørsmål til fire elkjøp-ansatte og hvor jeg fortsatt ikke har fått noe svar.

8922118[/snapback]

Enkelt og greit:

 

Ikke merknad: Varen KAN variere fra nett og butikk.

 

Internettpris: Varen er garantert priset annerledes i butikk - eller kan feks kun kjøpes på nett, ikke tilgjengelig i det hele tatt i butikken.

 

Håper det var oppklarende :).

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Enkelt og greit.

 

Ikke merknad: Varen KAN variere fra nett og butikk.

 

Internettpris: Varen er garantert priset annerledes i butikk - eller kan feks kun kjøpes på nett, ikke tilgjengelig i det hele tatt i butikken.

8922380[/snapback]

Hvorfor jobber ikke du på hovedkontoret til elkjøp? Hadde dine ord vært skrevet på websiden så hadde man ikke hatt problemet. F. eks. om man bemuset ordet internettpris kom beskrivelsen opp.

Lenke til kommentar

Jeg er kun en vanlig selger, ikke noe mer. Jeg har null bestemmelsesmakt ang nettbutikken og egentlig null ønske om å fortelle de som driver den hvordan de skal drive den, eller hva som skal endres, rett og slett fordi endringer gjøres hele tiden, det tenkes ganske langsiktig ang nettbutikken til elkjøp.

 

Mao: Ting er nok i ferd med å skje. Da holder det at man vet hvorfor ting er slik de er ang elkjop.no - og det fungerer jo slik det er i dag, så godt det går, det er iallefall min erfaring med de aller fleste kunder som har vært innom vår nettbutikk :)

 

Jeg trives forøvrig ute på gulvet mer enn på et kontor :p

 

EDIT: Utfyllte litt mer.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
1080i er 'desverre' innenfor klassifiseringen av Full-HD. Det er mao ikke bare å stole blindt på merkingen, sjekk oppløsningen på skjermen! At elektronikkbutikker bevisst kjører markedsføring på 1080i som fullHD er en annen sak, det er bare forvirrende i et allerede totalt uoversiktelig HD-marked.

8918528[/snapback]

 

Nå er jeg heldigvis ganske oppdatert på HD fronten. Og det som faktisk er FULL HD, er 1920*1080P .. Alltså progressiv. 1080i kan jeg få på Sony 40V2000'n min, og den er bare HD-Ready.

Kilde til fakta : Wikipedia

 

Det er egentlig ikke så mye å undres over. FULL-HD ER FULL HD.

Alt under, er HD-Ready. Enten det er 1080i, 720p, 576p eller 480p.

Så det Elkjøp skriver her, er bare svada. De vet alltså ikke hva de snakker om.

M.a.o.. Stol heller på google, wikipedia, og hardware's egen prisguide.

Det er det jeg gjør ihvertfall.. :)

Endret av merrin
Lenke til kommentar
1080i er 'desverre' innenfor klassifiseringen av Full-HD. Det er mao ikke bare å stole blindt på merkingen, sjekk oppløsningen på skjermen! At elektronikkbutikker bevisst kjører markedsføring på 1080i som fullHD er en annen sak, det er bare forvirrende i et allerede totalt uoversiktelig HD-marked.

8918528[/snapback]

 

Nå er jeg heldigvis ganske oppdatert på HD fronten. Og det som faktisk er FULL HD, er 1920*1080P .. Alltså progressiv. 1080i kan jeg få på Sony 40V2000'n min, og den er bare HD-Ready.

Kilde til fakta : Wikipedia

 

Det er egentlig ikke så mye å undres over. FULL-HD ER FULL HD.

Alt under, er HD-Ready. Enten det er 1080i, 720p, 576p eller 480p.

Så det Elkjøp skriver her, er bare svada. De vet alltså ikke hva de snakker om.

M.a.o.. Stol heller på google, wikipedia, og hardware's egen prisguide.

Det er det jeg gjør ihvertfall.. :)

8931743[/snapback]

Ang det her, så er det JVC som har kjørt markedsføring som "Verdens første FullHD-kamera" fordi det tar opp i 1920x1080i og ikke bare 1440x1080i som en del andre hd-kameraer gjør.

 

Så har elkjøp kanskje laget reklamen uten å sjekke helt opp annet enn det JVC har sagt til Elkjøp, og skaden er skjedd.

 

Det er altså ikke slik at Elkjøp har annonsert en tv som ikke er full-hd som full hd! (Noe jeg mener ville vært mer grovt :)).

 

elkjøp er møkk :thumbdown:

dette var forige kunde avis

 

8931769[/snapback]

Det er kraftig grafikk i forhold til andre butikksolgte pcer i den prisklassen.

Lenke til kommentar

Det er her ikke snakk om noe som er i nærheten av bedrag, og jeg må be trådstarter om å endre emnetittel til noe mindre bombastisk og mer beskrivende for sakens fakta. Hvis dette ikke gjøres innen rimelig tid, vil tråden bli vurdert stengt.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...