Gå til innhold

Elkjøp - veldig nær bedrag


Anbefalte innlegg

Er egentlig ikke ganske mye nytt her. Nettbutikken har sin egen pris og alle de andre butikkene har sin egen pris. Selv om de tilhører en kjede så er det forskjellige priser mellom butikkene, men de reklamerer heftig alle sammen for att du skal tro de er billige og det er det også mange som tror. Men så kommer det noen som oppdager att dette nødvendigvis ikke er tilfelle og da lager de gjerne en tråd her....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De presenterer seg da som ett firma.

 

Jeg ville blitt sur hvis jeg drev franchise for noen som selv undersolgte meg med såpass margin. Er det virkelig franchise?

 

Elkjøp er Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk. Virksomheten omsatte for NOK 12,23 mrd i regnskapsåret 2004/05.

Konsernet har etablert detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Færøyene, Ungarn, Tsjekkia og Polen med hovedforankring rundt stormarkedskonseptet.

Alle de 197 butikkene i Norden får i hovedsak sin vareforsyning fra Elkjøps egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager på 80 000 kvadratmeter i Jönköping, Sverige. Elkjøp-konsernet har rundt 4500 ansatte.

Lenke til kommentar

På den andre siden er et vel sånn at franchise-tagerne til en viss grad kan styre prisene selv, så lenge Elkjøp-systemet vurderer det til at småbutikkene i distriktene opererer mot et annet marked enn elkjop.no. Da er det mulig å kompensere for høyere lager- og transportkostnader (og tilhørende risiko) på et lite sted, sammenliknet med de store utsalgene som mater ut titalls enheter av samme type i løpet av en dag.

Lenke til kommentar

Kjøpte kamera på elkjøp til 4980,- var det vel så dagen etter så jeg det på expert til 3894,- eller no gikk tilbake til elkjøp og sa det som det var og at de var ikke billigst og at det er dårlig og reklamere for det hvis de ikke var de, etter litt om og men fikk jeg penger igjen så jeg fikk det like billig som på expert :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg er ganske enkelt drittlei av å se "fjortissinlegg" på HW.no der det skrikes om bedrageri, svindel, tyveri etc. bare fordi en kunde ikke har ork til å sjekke enkle og grunnleggende fakta.

8916432[/snapback]

 

Det blir veldig mye reprise av slike tråder ja.

Og tonen er veldig likt det man opplever når man sier nei til sin "fjortiss".

:)

Lenke til kommentar

En ting jeg hadde tenkt å gå til forbrukerrådet med, er at de reklamerer med at en tv på 1920*1080i er FULL-HD. Men som den vanlige mann, blir det bare med tankene *sukk*..

 

Forresten.. Hvorfor ikke sjekke på prisguiden angående saken her? Det er sjelden man finner noe billigere enn nettbutikkene. Men selvfølgelig opp til hver enkelt... :)

Endret av merrin
Lenke til kommentar

Grunnen til at elkjøp får mye pepper er at de fortjener det. Hadde en artig opplevelse akkurat i dag. Skulle kjøpe nokia 6110 og sjekket prisene på nett. På elkjøp lå den på 3898,- på nettet og det stod ikke noe om Internettpris på denne varen. En del av varene står nemlig spesifisert med internettpris. En del nettbutikker ligger et par hundrelapper under på 6110 men med frakt går det omtrent opp i opp.

 

Da jeg kom til butikken solgte de den for 4495. Jeg ringte elkjøp kundeservice og de sa da at det "er forskjell" på internettpris og butikkpris. Jeg forklarte at jeg forstod det men siden enkelte varer på nettet var merket med internettpris var det vel naturlig å tro at de andre prisene var butikkpriser? Neida, det var internettpriser alt sammen og ikke samme som butikkpris.

 

Spørsmålet til damen på tråden var da hvorfor i all verden noen varer var merket med internettpris hvis alle varene hadde internettpris. Nei, det kunne hun ikke helt svare på men hun regnet med at de varene det stod internettpris på var spesielle tilbud. Jaha, hvorfor står det ikke da internetttilbud? Nei, det visste hun heller ikke.

 

Jeg spurte da om å få snakke med noen som kunne forklare hva som var forskjellen på varer som var merket internettpris og varer som ikke var merket. Hun skulle få en til å ringe meg tilbake straks. Etter en time ga jeg opp ventingen og ringte igjen. Ny dame, like blond, samme svar. La på, prøvde igjen, ny dame, like blond, samme svar.

 

Jeg ba igjen om å få snakke med noen som kunne forklare hva dette egentlig dreide seg om. Hun forsøkte å sette meg over et par ganger men det ble visst for mange knapper å trykke på så hun klarte ikke det helt. Omsider kom jeg til en annen som heller ikke hadde peiling og som også skulle få en til å ringe meg tilbake.

 

Under over alle under, en ung fyr ringte tilbake noen minutter senere. Han spurte og gravde om hvor jeg hadde funnet prisene og det ene med det andre. Jeg forklarte at jeg hadde funnet telefonen like billig hos netshop og at jeg like gjerne kunne dra dit og hente den. Men: Jeg ville fortsatt gjerne ha forklaring på det med at noen varer var merket med internettpris.

 

Han påstod da, i motsetning til de tre blondinene, at varer som ikke var merket internettpris var priset med butikkpris. Jaha? Hvorfor selger de til en annen pris i butikken da? Nei, det er noe kluss med lager og priser og datasystemer og sånt her. Men hvorfor er det da tre personer på kundeservice som påstår noe annet enn deg? Nei, vi har mange sommervikarer nå som ikke har helt oversikt... Hmmm...

 

Etter mye om og men kontaktet han butikken og fikk de til å legge av en telefon til meg til den prisen som stod på nettet, og som han da hevdet skulle være butikkpris. Da jeg kom til butikken var den fortsatt priset med 4.495 og jeg gikk til kassen for å hente telefonen. Han bak disken måtte slå opp på pc-en for å finne bestillingen og det var vanskelig å unngå å se at det stod "NB: kunden skal ha internettpris, ikke butikkpris."

 

Fyren på kundeservice hadde altså bløffet fra ende til annen og tatt en spansk en for å sikre seg en kunde. Jeg vurderte å si nei takk men siden den gamle telefonen var død måtte jeg ha en ny med en gang.

 

Spørsmålet gjenstår altså: hvorfor i all verden merker elkjøp enkelte varer med internettpris når alle prisene egentlig er internettpris? De kan da ikke være så utrolig frekke at de baserer seg på at folk ikke gidder å krangle når de kommer til butikken og kjøper til den høyere prisen som er der? Eller at de satser på at folk sammenlikner prisene på nett med andre butikker og drar til elkjøp fordi det ser billig ut og ender opp med å kjøpe noe annet i steden? Eller at folk blir blide hvis de setter ned varen en hundrelapp eller to fra butikkprisen?

 

Nei, elkjøp er humbug fra ende til annen. Oppdatering kommer i morgen når jeg får tak i noen som virkelig er ansvarlige, ikke bare en jypling som prøver å trikse til et salg.

Lenke til kommentar
*snipp*

8918319[/snapback]

 

Jeg kan ikke helt se at han har prøvd å lure deg. Du sier jo selv at det stod:

 

"NB: kunden skal ha internettpris, ikke butikkpris."

 

Hvorfor sjekket de ikke opp den prisen på nettet mens du var der? Og hvorfor stempler du han som ringte deg som løgner, når du selv sier han har prøvd?

 

Gjennomgående for innlegget ditt,så syns jeg ikke videre synd på deg heller med den holdningen du beskriver at du hadde. Men det er min egen mening :)

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke helt se at han har prøvd å lure deg. Du sier jo selv at det stod:

 

"NB: kunden skal ha internettpris, ikke butikkpris."

8918458[/snapback]

 

Til kunden sa han jo at når varen ikke var merket med "internettpris" så var det butikkpris. Men sammtidig sender han motsatt beskjed til butikken.

Om han bare prøvde å sikre seg kunden eller ikke, så skiftet han jo uansett mening på svært kort tid....

 

Ser ingen grunn til å ikke oppfatte priser på nettsidene som ikke er merket internett pris, som (veiledende) butikkpris. Men det stemmer altså ikke.

 

Man kan også lure på hvorfor man kan sjekke om varer er på lager, men ikke pris i lokal butikk.

 

Er jo svært uheldig dersom dette nesten er regelen:

Folk sjekker prisen på nett, tar turen til butikken, finner varen høyere priset, kjøper likevel siden de først har tatt seg bryet med å komme seg til butikken.

 

Kanskje ikke så rart likevel med alle "fjortisinlegg" på forumet vedr Elkjøp?

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar
En ting jeg hadde tenkt å gå til forbrukerrådet med, er at de reklamerer med at en tv på 1920*1080i er FULL-HD. Men som den vanlige mann, blir det bare med tankene *sukk*..

8917529[/snapback]

1080i er 'desverre' innenfor klassifiseringen av Full-HD. Det er mao ikke bare å stole blindt på merkingen, sjekk oppløsningen på skjermen! At elektronikkbutikker bevisst kjører markedsføring på 1080i som fullHD er en annen sak, det er bare forvirrende i et allerede totalt uoversiktelig HD-marked.

Lenke til kommentar

kjekulf, det var et godt innlegg.

 

Ellers merker jeg meg at ikke alle de som "kritiserer kritikken" bruker veldig høyverdige argumenter.

 

Jeg ble også tilbudt en annen pris. Når jeg kjøper en vare til bare noen hundrelapper i en butikk som markedsfører seg som billig, vil jeg helst slippe å lure på om jeg har betalt alt for mye, hvis jeg ikke prutet.

Lenke til kommentar

Når jeg går på Elkjip vet jeg hva jeg skal ha og til hvilken pris. Hvis en selger begynner å skal selge meg noe annet, gjerne til en høyere pris, ber jeg han holde kjeft. Enkelt og greit, og det fungerer flott. Dog er det jo ikke alltid de har ting på lager og da benytter man 3 dagers annonsegaranti eller handler en annen plass om den aktuelle varen ikke er innenfor annonsegarantien.

 

Men ja, går du på Elkjip og ikke vet hva du skal ha og til hvilken pris og i tillegg er et litt svakt menneske er du solgt.

Lenke til kommentar

Drøyt å kalle dette bedrageri fordi om om priseni butikk tilfeldigvis var betydelig større enn i butikk på den spesifikke varen. Det var jo ingen på elkjøp som fortalte deg at de solgt den til den prisen i butikken. Det var kun du som anntok at prisen var den samme som på nett, og deretter ble skuffet når du så at den ikke var det.

 

Ellers kan jeg være enig i at dobbel pris på en ruter virker litt mye, men det er jo helt og holdent elkjøps rett å bestemme hva de vil selge den til, både på net og i butikken, så det er ikke akkurat mye klagegrunnlag...

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Synes det er litt drøyt å bli så sinna fordi prisen i butikken ikke var den samme på nettet. Selv om det ikke sto "internettpris" på varen.

Burde vel ikke komme som noe sjokk at prisen i butikken kunne være en annen enn på nettet.

 

Samtidig:

Om alle slutter å handle på Elkjøp vil vi slippe slike diskusjoner som dette, ettersom det da nødvendigvis vil være uaktuelt å klage på Elkjøp.

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke helt se at han har prøvd å lure deg.

 

Hvorfor sjekket de ikke opp den prisen på nettet mens du var der? Og hvorfor stempler du han som ringte deg som løgner, når du selv sier han har prøvd?

 

Gjennomgående for innlegget ditt,så syns jeg ikke videre synd på deg heller med den holdningen du beskriver at du hadde. Men det er min egen mening :)

8918458[/snapback]

 

Jeg tror neppe du kan ha lest innlegget særlig nøye. Hvorfor skulle de sjekke opp prisen på nett? Hva har det med saken å gjøre? Han jeg snakket med kom med en blank løgn. Jeg er heller ikke veldig opptatt av at du synes synd på meg. Hvilken "holdning" er det jeg beskriver at jeg hadde?

Lenke til kommentar
Drøyt å kalle dette bedrageri fordi om om priseni butikk tilfeldigvis var betydelig større enn i butikk på den spesifikke varen. Det var jo ingen på elkjøp som fortalte deg at de solgt den til den prisen i butikken. Det var kun du som anntok at prisen var den samme som på nett, og deretter ble skuffet når du  så at den ikke var det.

 

Ellers kan jeg være enig i at dobbel pris på en ruter virker litt mye, men det er jo helt og holdent elkjøps rett å bestemme hva de vil selge den til, både på net og i butikken, så det er ikke akkurat mye klagegrunnlag...

8918671[/snapback]

 

Hvem er det egentlig du svarer her? Hvis det er meg så har jeg altså ikke kalt noe for bedrageri. Jeg stiller spørsmål ved a) kunnskapsnivået hos de ansatte, b) bevisst villedende prisinformasjon på nettsidene, c) frekkheten til en kundebehandler som åpenbart bløffer.

 

Synes det er litt drøyt å bli så sinna fordi prisen i butikken ikke var den samme på nettet. Selv om det ikke sto "internettpris" på varen.

Burde vel ikke komme som noe sjokk at prisen i butikken kunne være en annen enn på nettet.

 

Samtidig:

Om alle slutter å handle på Elkjøp vil vi slippe slike diskusjoner som dette, ettersom det da nødvendigvis vil være uaktuelt å klage på Elkjøp.

8918720[/snapback]

 

Nå vet jo du lite om hvor sinna jeg er eller har vært så det er kanskje dumt å uttale seg om det? Det er ikke noe sjokk at prisene er forskjellige. Det er derimot frekt å servere åpenbare løgner, gi villedende prisinformasjon og å ha et kunnskaps- og servicenivå blant de ansatte som nærmer seg null.

Lenke til kommentar
Nå vet jo du lite om hvor sinna jeg er eller har vært så det er kanskje dumt å uttale seg om det? Det er ikke noe sjokk at prisene er forskjellige. Det er derimot frekt å servere åpenbare løgner, gi villedende prisinformasjon og å ha et kunnskaps- og servicenivå blant de ansatte som nærmer seg null.

8918781[/snapback]

De er priset med forskjellige priser i systemet, så han skulle legge av en telefon til deg med den prisen som var oppgitt på nettet. Når han gir beskjed om dette til butikken må han nødvendigvis også gi beskjed om at du skal ha den prisen som oppgis på nettsidene. Det er da helt naturlig å skrive at du skal ha den prisen slik at en selger/kassearbeider som ikke har peiling på forhistorien vet hvem av prisene du skal ha. Han gjorde nøyaktig det han sa han skulle gjøre, men du kaller ham allikevel en løgner. Kverulerende og kranglete.

 

Holdningen du beskriver at du har er en nedlatende og snørrhoven holdning overfor de du snakket med hos Elkjøps kundeservice. Men du er langtfra alene i landet om å ha en slik holdning, så de "blonde damene med for mange knapper på telefonen" tar seg nok ikke nær av det.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...