Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

125cc 4- eller 2 takter?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg planlegger å kjøpe meg en lettsykkel om et halvt år/ eller helt.

Har lest fler steder at folk heller kjøper 2 takter i stedet for 4 takter? Hvorfor?

Planen var 4 takter (Honda cbr, siden faren min kan den ut og inn), men siden jeg da leste fler som heller ville tatt nsr'n, så fikk det meg jo til å tenke.

Hvorfor velger man 2 takter i stedet for 4 takter? Noen vitale tekniske forskjeller, eller er det smak og behag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4 taktere er svært vanskelige å få trimmet, så du ender opp med en fart på rundt 120 - 130 og mange mener det suger rumpeballe.

NSR får du vel godt over 140 med trim. Mens hvis du går for Aprilia RS har du trimmuligheter som tilsier hastigheter på rundt 180.

4 takt = lite trimmuligheter

2 takt = store trimmuligheter

Lenke til kommentar

4 takt - mindre vedlikehold, varer lengre, dårligere ytelse, grom lyd, lite trim muligheter og de koster mindre ...

2 takt - mer vedlikehold, varer mindre, bedre ytelse, hissig, mange trimmuligheter og de koster mer ...

Vurderer samme greien selv. Min far vil at jeg skal kjøpe 4 takt, pga det varer lengre også er det så pass billig at jeg kan kjøpe ny, noe som gjør at jeg får igjen mer penger når jeg selger.

Edit: 4 takt har ikke "kick", det er jevnt drag. 2 takt har et voldsomt kick som bringer smilet frem :love:

Endret av -PeeWee-
Lenke til kommentar

Feil å si det ikke er en haug av trim-muligheter på 4takt, vi kan nevne kvasskam, effektanlegg, big-bore sylinderkit, høvla topp, ventiler osv. R-cdi for ikke å glemme. Men det er dyrt - og du må handle fra utlandet. Men det er fult mulig, og du kan oppnå en del hester.

2takt er enklere å skru på - og desto enklere å trimme, men også ganske dyrt å trimme. Du vil uansett få mer effekt ut av en 2takter ved trim, enn vs en 4takt. Men til gjengjeld vil 4takteren vare lenger, bruke mindre bensin og ha grommere lyd + et MYE behageligere drag.

Kicket i en 2takts maskin er gøy de 3 første ukene - etter dette er det bare dødsirriterende. Prøve å kjøre tur med en KTM eller Husky, og prøve å ligge stabilt i 100kmt? Da ender du opp med å ligge på det turtallet der eksosventilen åpner, og vil dermed få en ubehagelig opplevelse. - This i know, er tross alt x-eier av Husqvarna. Har og eid Aprilia med fullpower maskin, gøy som faen, men dyrt og eie og kjøre.

Endret av scoot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...