Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Drikke øl mens jeg går på antibiotika? Kan jeg?

Deadringer

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har vært sjuk en stund nå, men nå føler jeg meg i tiptop form. Greia er bare at jeg fortsatt skal gå på Apocillin(antibiotika) fram til søndag, og i løpet av den tid kommer endel fester og sammenkomster som jeg gjerne ville kunne drikke litt øl på. Men kan jeg drikke og gå på antibiotika?(skal ikke blande tabletter og pils)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer an på hvilken antibiotika du bruker. Noen bør du ikke kombinere med alkohol, andre er det ikke så viktig med. Det vil si - det er sikkert aldri optimalt, men for de som ikke reagerer med alkohol er det i alle fall ikke farlig på noen måte. Jeg var syk i russetiden og gikk på antibiotika i over en uke, og det gikk fint å kombinere med alkohol (sjekket på felleskatalogen.no). Er mulig at jeg var syk lengre, at antibiotikaen hadde mindre effekt osv, men jeg ble ikke dårligere av det.

Lenke til kommentar

(Du kan også sjekke ut pasientutgaven av Felleskatalogen; http://www.felleskatalogen.no/pasientutgave/)

Først og fremst, så vil jeg si at jeg på ingen måte er noen ekspert. Jeg har ingen faglig grunn for dette, og baserer det på egne tanker og forutsetninger. Er sikkert lurt å høre med andre i tillegg. Så vidt jeg vet skal det stå advarsel - både i pakningsvedlegget (som du finner på Pasientutgaven), og hos legenes felleskatalog hvis et legemiddel er farlig å kombinere med alkohol. Min antibiotika het Ery-Max, og verken på den eller under Apocillin står det noe om kombinasjon med alkohol. Søker du på zyrtec,

paralgin forte, paracet osv, så kommer det opp at alkohol er farlig eller at man bør være forsiktig med "samtidig inntak av alkohol".

Det er uansett ikke anbefalt å kombinere legemidler og alkohol. Hadde det vært meg (noe det forsåvidt nettopp har vært), så hadde jeg kanskje drukket, men ikke de helt store mengdene.

Lenke til kommentar

Apocillin er et betennelsesdempende (antiflamatorisk) legemiddel.

Ikke vil den bare miste noe effekt med alkohol, men den kan også få andre virkninger.

Jeg ville ikke drukket alkohol under en slik kur. Det er mitt råd.

Et generelt råd er egentlig at antibiotika og alkohol ikke bør blandes.

Kan du ikke ta et glass med noe annet godt og avkjølende akkurat nå?

Regner med at kuren din er på høyest 10 dager....det er ikke så lenge å vente.

Lykke til. :)

Lenke til kommentar

Alt avhenger av typen antibiotika. Jeg har hatt mange kurer med antibiotika, forskjellige merker. Når jeg spør legen om å skrive ut et merke som ikke påvirkes av alkohol, gjør han det, og sier jeg kan drikke som jeg vil. MAO er det ikke farlig å drikke om du bruker "rett" type, men bruker du "feil" type vil antibiotikaen miste effekten. Andre bivirkninger har det ikke, men kuren skal jo helst virke når du tar den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...