Hagforce Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Heisann Jeg ønsker å styre båndbredden per vlan. Feks alle tilknyttet vlan23 har 10000Kbps opp og 3000Kbps ned, mens alle tilknyttet vlan 30 har 20000Kbps opp og ned.... Mulig? Lenke til kommentar
vidarlo Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Mulig? 8912746[/snapback] Depends. Har du switch som kan styre båndbredde per wlan er det mulig. Har du ikkje switch som kan det så er det ikkje mulig. Lenke til kommentar
Hagforce Skrevet 24. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2007 Ikke wlan men vlan. Switchen er en cisco 3550 (burde selvfølgelig skrevet det). Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 24. juni 2007 Del Skrevet 24. juni 2007 Jeg ser for meg at du vanskelig finner du noe software som tar båndbreddestyring og vlan tagging. Det som kanskje kan gå er og VLAN tagge på switchen, og så ta båndbreddestyring per interface på routeren. Er langt ifra sikker på om dette går, men jeg ser for meg at det vil være enklere, såfremt det ikke er snakk om flere enn 4-5 VLAN da Lenke til kommentar
vidarlo Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 Ikke wlan men vlan.Switchen er en cisco 3550 (burde selvfølgelig skrevet det). 8934147[/snapback] Hehe, skreiv feil ja, men meinte vlan. Cisco 3550 støtter iallefall QoS, og muligens også båndbreddestyring, sjølv om eg tviler litt. Men du kan tagge vlan, kjøre dei inn på ruter i tagga tilstand og throttle der avhengig av vlan. Om cisco-routere kan gjere det er eg usikker på, men du kan få det til med t.d BSD med PF. Lenke til kommentar
Hagforce Skrevet 25. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2007 Bahh... Blir masse styr det jo, og tid er ikke det jeg har mest tilovers av. Andre smarte metoder å gjøre dette på, feks per ip range? Lenke til kommentar
Fresh-T Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Du kan jo prøve med "wrr-queue". Men tviler du kan separere opp og -ned-hastighet. "wrr-queue" kan også kun brukes mot "interfaces" og ikke vlan. En 3550 er jo ikke akkurat beregnet for dette Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå