Gå til innhold

MMS og NOKIA 7650

piff

Anbefalte innlegg

Hvordan sette opp? Jeg har Netcom abb...Jeg får wap med gprs til å fungere, og jeg får epost til å fungere. Men MMS funker ikke, får "generell systemfeil" Bla, bla kan ikke sende osv..Er det en sms jeg kan sende får å få innstillinger som med wap eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, ja bare vente da..Eller skaffe telenor..Men hvor mange sider du kan skrive avhenger ikke av telefonen vel? Mener det har med mmsc å gjøre jeg, hva operatøren godtar...for mms meldingen må jo lagres et sted, hvis ikke den du sender til har mobilen på osv..Trenger ikke alle fancy greier, jeg veit jeg kan få sendt et bilde med mms og da er jeg fornøyd..

Lenke til kommentar

Klart det avhenger av mobilen. Både S55 og T68i støtter 40 sider per MMS, med bilde, lyd og tekst på hver side.

7650 og alle andre Nokia støtter kun en side med bilde og tekst, egentlig det samme som EMS, som de andre produsentene har hatt i over ett år nå...

Lenke til kommentar
Klart det avhenger av mobilen. Både S55 og T68i støtter 40 sider per MMS, med bilde, lyd og tekst på hver side.  

7650 og alle andre Nokia støtter kun en side med bilde og tekst, egentlig det samme som EMS, som de andre produsentene har hatt i over ett år nå...

Who cares når 80% av mobiltelefoner solgt i Norge er Nokia?

Lenke til kommentar

EMS er overhodet ikke det samme som MMS, EMS er bare en standardisert utgave av de små bildemeldingene som Nokia har hatt siden 3210. Dvs små svarthvitt bilder kombinert med begrenset størrelse tekst og en ringetone.

edit: forøvrig kunne ikke 3210 inkludere ringetone med sine bildemeldinger men påstanden var menst som en illustrasjon av type bilder det er snakk om med EMS :)

Lenke til kommentar

javel, ikke at jeg kan allverden men her er EMS standarden definert:

http://developers.motorola.com/developers/...services_V1.pdf

Denne spesifiserer disse kravene:

-svart/hvitt

-størrelse må være 16x16 pixler, 32x32 eller alle størrelser hvor bredden kan deles på 8 men maks 128 bytes (farger sa du?).

Bildemeldingene som 3210 kan sende er så klart ikke EMS men det er forløperenen til en standardisert protokoll som flere leverandører støtter, som gjør det mulig å sende tilsvarende slike meldinger mellom alle typer telefoner.

Det er milevis av teknologi forskjell mellom MMS og EMS rett og slett :)

Lenke til kommentar

Skrev en lang reply her, men forumet er visst litt ustabilt så replyen ble ikke postet.

Men, for å ta det viktigste, jeg også har jo hele tiden sagt at det er milevis fra EMS og MMS, men ikke mellom EMS og Nokias "MMS".

Når vi snakker om MMS-standarden som Siemens og SonyE støtter derimot, da er det selvsagt store forskjeller.

Lenke til kommentar

Så du mener ikke at det er forskjell mellom en EMS med et bittelite svart/hvitt bilde på maks 128byte pluss en ringetone og bittelitt tekst, enn en MMS som tillater ett fullt fargebilde i vilkårlig størrelse, med innspilt tale eller annen lyd, samt nærmest uendelig med tekst? Maks 64KB for MMS meldinger da så uendelig er det ikke om man har stort bilde eller mye lyd. Uansett synes jeg det er rimelig stor forskjell mellom dette, hvor den ene standarden tillater kun et par hundre bytes mens den andre tillater kanskje 200 ganger så mye data.

Om andre telefoner støtter flere bilder i en MMS er jo en klar svakhet for Nokia men det betyr ikke det samme som at at Nokias MMS ikke er noe bedre enn EMS. Det er fremdeles et hav av forskjell, 40 bilder i meldingen eller ikke.

Lenke til kommentar

Forskjell i størrelse, men prinsippet er stort sett det samme. I EMS kan man bruke mange bilder, mange lyder og opptil 760 tegn text.

Mulighet for lyd i MMS gjelder kun 7650. 7210 og 6610 har ikke denne muligheten (ikke mye MultimediaMessaging der altså...

Hele poenget med MMS er jo slides-funkjsonen, der man spiller en MMS og går fra det ene bildet m/text til det neste med en annen text/lyd. På Nokia blir jo dette ganske så statisk med bare ett bilde og ingen lyd.

Lenke til kommentar

EMS har 760 byte som grense inkludert bilde og lyd, hvor mange tegn er det da igjen til tekst? :)

Ellers mener jeg at den elementære forskjellen mellom EMS og MMS ikke er at MMS tillater flere enn ett bilde, men at MMS tillater mye større mengde data, med detaljerte fargebilder med utrolig mye bedre oppløsning, mot et minimalistisk svart/hvitt bilde som det knapt nok er mulig å se hva skal forestille (ref. nedlastbare operatørlogo).

Om vi vinkler det litt annerledes, ville du ha foretrukket et "slideshow" med 40 stykk 8x64 pixel bilder, ringetone og en kort beskjed, eller et fotografi med en stemme-komentar eller musikk, samt muligheten for større tekstmeldinger? :)

Jeg tror vi ser litt forskjellig på fordelene med MMS, om du liker muligheten for slideshow, greit nok, jeg synes at muligheten for fotografiske bilder er bra nok til å gjøre skillet mellom MMS og EMS ganske stort (og ikke som du sier: praktisk talt det samme) :)

Lenke til kommentar

Hvor mye tekst avhenger jo av antall bilder. Ønsker man å sende større bilder (f.ex 101x80) med en Siemens, sender man dem ganske enkelt via SMS uten størrelsesbegrensningen i EMS.

Da har vi forskjellig oppfatning av hva MultiMedia er. At et bilde går fra å være lite og svart/hvitt til det å bli større og ha farger gjør ikke at det blir noe MultiMedia av det. Men, spiller man av flere bilder, legger på litt lyd og tekst, da får man MultiMedia.

Hovedpoenget er uansett at Nokia suger på MMS :) 3650 blir den første Nokia til å støtte MMS-standarden skikkelig.

Lenke til kommentar

vel, jeg har egentlig ikke diskutert mot at Nokias løsning ikke er fullstendig multimedia (slik som at 7210 og 6610 ikke kan inkludere lyd), men faktisk så er tekst+bilde et multimedia siden tekst er et medium og bilde er et annet. Men det er så klart unaturlig å kalle noe slikt multimedia. En annen ting er at muligheten til å vise flere bilder på rad overhodet ikke er et kriterie for å kalle noe multimedia, men bare er mer av samme medium :)

Uansett, hva jeg vil diskutere er forskjellen i nyttegraden mellom EMS og "Nokia MMS". For min del synes jeg det er uinteressant å sende svart/hvitt bilder uansett om de har en oppløsning på 101x80 for detaljnivået er uansett latterlig dårlig siden du ikke har dypden av farger. Da vil jeg heller ha muligheten til å sende et fotografisk bilde enn å sende et bilde som til nød kan brukes til tegneserie :)

Og hovedpoenget er ikke om Nokia suger på MMS som du kommenterte i forrige post: hovedpoenget er at du mener at Nokias MMS ikke er noe som helst bedre enn EMS, som jo er rent tull. Hvem som helst kan vel skjønne at et faktisk fargerikt og detaljrikt bilde er vesentlig bedre enn et elendig svart/hvitt bilde med dårlig oppløsning som knapt kan fortelle noe som helst.

Altså jeg mener at Nokias variant av MMS er uendelig mye bedre enn EMS, mens du mener at disse teknologiene er helt like til tross for store forskjeller i både teknikk, begrensinger og muligheter :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...