b-real Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Jeg satt å tenkte her om dagen..hvor er satsningen på transport i norge blitt gjort den siste tiden? Viste du at du faktisk ikke kan kjøre fra nord i norge til sør i norge uten å ta ferge? Skal du videre med E6en her i norge så må du faktisk over ferge. Det eksistere ikke noen god transportvalg i norge pr dags dato. Vi bor i et langstrakt land og det er alt og alt for tungvint/dyrt å ta seg fra a til b her i norge. Jeg kan ta et godt eksempel på dette ved en flyreise jeg bestilte en gang. Jeg skulle til Kjøllefjord i finnmark..så nord i norge som en bare kommer. Jeg måtte komme meg oppover på dagen og jeg bestilte en flyreise av den nette sum av 8000kr(!!!!!!) for å fly fra skagen lufthavn og til mehamn og så derfra med en time buss. Greit nok at flyselskapene tar litt ekstra betalt når en bestiller på dagen noe som gjør deres passasjertall ganske så mye mere usikkert og de vil ha sikret kunder og avganger i lang tid i forhand men fy faen...8K for å fly den strekninga? altså..come one!! En kjørestrekning på 899 km (i følge google maps) skal koste 8 tusen kroner noe som er mer en hva ola normann betaler i husleie jo. I nord-norge i dag så har praktisk talt flyselskapet widerøe monopol på avgangene her oppe og er det rart at det da koster 8K for en flybillett? Det finnes intet godt knutepunkt her oppe i nord som man kan dra til og fly forskjellige plasser i norge...skal jeg for eksempel reise til Oslo så er det nærmeste resitetlbudet mitt det å kjøre 2 timers tur til evenes hvis man skal fly noen form for behagelig her i norge. Og hva sitter man egentlig igjen med av veiavgiften og hele det iditoiske systemet til statens vegvesen her i norge? Hvor er de de veiene som resten av Europa har men som vi ikke har? Har du kjørt på mangefelts kjørebaner i norge? If so...ta kontakt og forklar meg hvor de er for jeg vil gjerne kunne tenke meg å kjøre på de. Se sverige..de har faktisk gjort noe fornuftig. De har bygget ut et godt veinett der de har skjønt at skal man ha et veinett i et land så MÅ man ha en transportåre der man kan frakte mange mennesker samtidig og med god kvalitet. Mens her i norge så er en tur fra f.eks fra Tromsø til Oslo en lang og smertefull opplevelse..man må inn fjorder med 2 felts kjørebaner hvis man er heldig så er det felt der man kan kjøre forbi de som ikke kommer seg så fort fram eller tar mye plass slik som vogntog gjør på norske veier. Hvor ofte hører man ikke om trailerulykker på norske veier der folk som kommer helt totalt uforberedt på denorske vinteren kommer seilende ned holkeglatte bakker som ikke er strødd? Vi trenger infrastruktur på det norske veinettet. Vi trenger vei som man kan kjøre fra Nord i Norge og helt sør i norge..bare kjøre rett fram på GODE veier og som ikke må innom alle de gudsforlatte plassene her i norge. En flerfelts vei gjerne kombinert med en togbane ved siden av som alternativ transport der gods-krisen i norges land kan løses så ikke alt her i norge må fraktes med store og forurensede kjøretøy.alter Regjeringen skal ifølge deres egne utsagn være et miljøparti der global oppvarming skal være det ultimate målet å være. Klarer vi ikke dette selv så kan man satse på at man kan få kjøpt kvoter fra andre land som ikke forrurenser så utrolig mye som vi gjør. Er det rart at så fryktelig mange i norge i dag? Kan det kanskje ha en sammenheng med at det ikke finnes offentlig transport i norge som koster en ren å skjære formue å benytte seg av og som kanskje ikke går mere en 1 gang daglig hvis man er heldig? Hvis man først skal satse på å gjøre norge et godt og miljøvennlig land så må man bygge infrastrukturer så folk kan komme seg imellom, raskt, effektivt og ikke til en pris som koster en formue. Man må satse på alternativer som kan gjøre at man blir mindre og mindre avhengi av oljen og annen teknologi som forrurenser vår verden og legge tilrette for at "hvis du vil benytte andre muligheter som f.eks biodisel, biler som driftes av elektrisitet, togbaner som går via samme prinsippet som magneter..hvor er satsningen på norge i dette? skal man la alle andre land bare få hoppe av gårde og gjøre utviklingen for oss så vi kan kjøpe lissenser og løsninger svindyrt fra andre land? Staten har gjort noe bra, de har senket prisen på dieselbilene her i norge noe som har fått folk flest til å innse at det er penger på å spare på å bruke diesel-biler, men det er ikke bra nok mener jeg. Skal du først ha en satsning på bilfronten så må man da skaffe tilgjengeligheten på den type drivstoff på alle bensinstasjonene i norge og ikke bare noen nært majorstua og omegn fordi at det er der flest folk bor. Det må statelig kreves at alle bensinstasjonene i norge skal tilby denne måten å fylle opp drivstoffet med og at prisene for å ha slike biler blir KRAFTIG redusert og ikke bare med noen par kroner som det er i dag. Du må først sikre at alle har tilgang på det for så å gi folk et tilbud. Tog-transport i norge er også en fiasko. Man har ikke gang tog som går fra nord i norge og sørover...det "går ikke" å byggge en jernbane videre en til fauske der den siste forbindelsen er til nordnorge her i dag. Når kina (mener det var de som hadde den rekorden) klarer å bygge verdens lengste tuneller, hvorfor kan ikke vi da som har gruvedrift-ekspertise i Norge få utdannet folk som kan sette seg ned å bare gjøre slikt og ikke bare si "nei dette kommer vi ikke til å gjøre" med en gang det blir forslag om det en gang. Ta nå når tromsø-ol vant den norske avstemmningen om å bli OL-by. Mange gode forslag og temaer kom opp for hva som må gjøres med tromsø by for at den skal kunne klare å ta den turismen et OL kommer med. Blant annet var det forslag om å se på om det var mulig å bygge jernbanen videre fra fauske og til tromsø så man kunne tilby transport til tromsø uten om flyplassen (som er ganske så liten i utgangspunktet..) men neida.. Det absolutt første man får høre fra norske myndigheter/vegvesnet var at "nei dette er ikke noe kommer til å gjøre..det kommer aldri til å skje" Men hvorfor ikke det? Tog kan flytte uhyre mange mennesker samtidig, det er betraktelig billigere og det er også mer miljøvennlig en å ta fly eller kjøre selv noe som vi i norge ikke har et vegnett til. Nå i sommer..når folk vil reise så er kapasiteten på NSB her på nordlansbanen helt totalt sprengt fordi at det er så mange som vil brukte tog som transportmiddel. Sier det ikke noe om at folk ikke gidder prinsippet å ha en bilferie igjennom norge og heller komme seg dit man kan få et transportutgang som er greit nok til at man kan reise utelands? Hvorfor skulle det ikke lønne seg å legge videre togbane fra fauske til tromsø eller videre nordover? Det bil få bort mye av tungtransporten som går på Nordnorske veier som er så ræva at det er til å gråte av, det vil gjøre det å reise enkere i norge og det vil gi folket et transportmulighet til og ikke bare fly eller bil/buss som er pr i dag de eneste transportmulighetene i norge i dag med mindre du vil ta den enda langsommere turen med hurtigruta (navnet er bare så ironisk at det er til å le av egentlig..men ikke for det..er tur å anbefale da..). Kan noen forklare meg hvorfor det IKKE skulle være en god idè og utvide jernbanen lengre nord for jeg kan faktisk ikke se at det er en dum ting å gjøre i det hele tatt, faktisk så virker det som det er den mest logiske tingen som man kan gjøre egentlig. Og så over til kanskje noe mer "spiselig" for dere felles nerder her i Norge og det er det norske bakkenettet. Hvorfor blir det ikke satt opp store prosjekter som kan sikre oss morgendagens internet og ikke urgammel ADSL som telenor (hvis jeg ikke er helt feilinformert her) sitter ruvende alene på og kommer ikke til å åpne i det hele tatt med det første. Se på svenskene, de bygger høyhastighets internet til en slik og intet for en meget billig penge. Hvorfor kan ikke norge tenke på det å bygge infrastrukturer mer og tenke framtidig så en slipper alt dette tøvet med gamle kobberlinjer som blir brukt til noe de egentlig (imo) ikke var ment til? La oss bygge en stor feit kabel..den største internetlinjen som kan skaffes pr dags dato...slenge den linja opp ved siden av et prosjekt der man bygger en motorvei med flere felt og som går rake veien fra sør i norge til nordnorge og fra øst til vest og samtidig slenge med noen felt for jernbanen i norge og bare si at "vi trenger en oppussing av transport i norge og det må skje nå og ikke bare i form av vedlikehold av gamle traseer som ikke er egnet for en type trafikk i det hele tatt. Tenk hvis man lagde noe slikt. Gjort norge om til et høyteknolgisksamfunn ved å gi internet gratis tilgjengelig for alle, uansett hvor du er i norge, ikke bare via kabel med også trådløst. Tenk bare det å ha trådløst internet tilgjengelig via denne veien, da kan man i teorien sitte i bilen og se på akkurat det du vil fordi at det er internet. Du kan sitte å se på akkurat hva du vil fordi at alt ligger tilgjengelig på internet..du kan høre musikk, du trenger ikke en gang en lagringsenhet i bilen eller den portable tingen du tar med deg fordi at hastigheten på den internet som ligger rundt denne veien/tognettet vil være så rakst at det kunne steame alt til deg på stedet! Tenk å kunne gjøre noe slikt....bli kvitt alle teleoperatørene som tar seg svinbetalt for telefonsamtaler...en så essensiell ting som å kommunisere med andre skal man betale i dyre dommer for. Det er helt ulogisk egentlig. Gi alle internet-tilgang og la folket få prate sammen akkurat nårtid de selv vil prate, hvor som helst, når som helst.. Den som bare hadde penger til å investere i et selskap som hadde satt igang et slikt prosjekt kunne ha tjent seg mange mange milliarder rike skal jeg si dere. Bare vent å se...de som kommer til å tjene penger i framtida i norge er grave/byggefirmaer, transportfirmaer og de som kommer til å satse på det å gi internet til folket i norge. Lenke til kommentar
Superior Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) Hva med å kjøre gjennom Sverige? Ferger er forresten bare kos. Endret 21. juni 2007 av Superior Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) Du kan ikke bygge 2-4 felts motorveier med bruer og tunneler til steder hvor det knapt bor folk eller ytterligere subsidiering (ja, alle billettene du kjøper er subsidert allerede i dag). Foreslår at du flytter til et sted hvor det bor mer folk istedenfor å klage. Det er tross alt bl.a. skattepengene til Oslofolk du snakker om og vil vil ha veiene for oss selv! Jernbane nordover er forøvrig en galskap når prisene ligger på mange mange millioner pr. kilometer og det knapt nok finnes noen passasjerer. Endret 21. juni 2007 av Spartan Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Det er tross alt bl.a. skattepengene til Oslofolk du snakker om og vil vil ha veiene for oss selv! 8912821[/snapback] Jeg trodde det var motsatt - at Oslofolk ble sponset av oljepengene fra Vestlandet, Trøndelag, og Nordland ... :!: Lenke til kommentar
b-real Skrevet 21. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2007 Du kan ikke bygge 2-4 felts motorveier med bruer og tunneler til steder hvor det knapt bor folk eller ytterligere subsidiering (ja, alle billettene du kjøper er subsidert allerede i dag). Foreslår at du flytter til et sted hvor det bor mer folk istedenfor å klage. Det er tross alt bl.a. skattepengene til Oslofolk du snakker om og vil vil ha veiene for oss selv! Jernbane nordover er forøvrig en galskap når prisene ligger på mange mange millioner pr. kilometer og det knapt nok finnes noen passasjerer. 8912821[/snapback] Akkurat slike holdninger er det som reflekterer idiotien vil jeg si i Norge i dag. Nei jeg kaller ikke deg idiot, det gjør jeg ikke. Holdninger som "vi vil ha skattepengene til veiene selv der jeg bor" er akkurat derfor det faktisk ikke har blitt gjort noe i den nordnorske regionen siden krigen faktisk utenfor Bodø der tyskerne lagde vei. SÅ lenge siden er det at det har blitt gjort noe med transport-tilbudet i nordnorge og det burde være på lang tid at noen fikk ut fingeren å gjorde noe. Tror du virkelig at det bare er passasjerer som kommer til å bli fraktet på en slik jernbane? Ved å bare strekke den til Narvik så vil du få en heldekkende tilgang på det svenske tog nettet som går ifra Narvik og inn til Sverige pga malmproduksjon (eller nå hva det nå var). Tror du virkelig at godstrafikk ikke kommer til å nyte godt av å feks når man kan kjøre til Narvik med tanker av f.eks avfall fra biovarme fra Stokmarknes og til Rygge fordi der ligger det et avfallsplass for biovarme. Hadde det da ikke vært så uhyggelig mye bedre med en togbane som kunne frakte dette nedover uten at folk må drive å kjøre i store trailere på alt for dårlige og vedlikeholdet veier? Tviler jeg uhyre sterkt på... Hvorfor tror du at det bor så få folk her oppe? Jo det er fordi nettopp slike elementære ting ikke blir gjort slik satsing i det hele tatt. Superior: Hvorfor skal man være avhengig av andre sine land sine veier så man kan kunne kjøre på bra veier? Hvorfor kan man ikke vi ha samme standarden på veier som de har? Slutter man å klage og spørre seg hvorfor så sitter du igjen med skjegget i postkassa. 1 Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) Holdninger som "vi vil ha skattepengene til veiene selv der jeg bor" er akkurat derfor det faktisk ikke har blitt gjort noe i den nordnorske regionen siden krigen faktisk utenfor Bodø der tyskerne lagde vei. SÅ lenge siden er det at det har blitt gjort noe med transport-tilbudet i nordnorge og det burde være på lang tid at noen fikk ut fingeren å gjorde noe. Det er brukt mye penger på veisiden i nord Norge siden krigen. Både vedlikehold og investeringer. Greit å sjekke fakta før man skriver tull. Sannsynligvis er det brukt mer kr. pr. innbygger på vei i slike grisgrendte strøk i forhold til byene i sør Norge. Forøvrig fungerer godstransporten gjennom Sverige såpass greit at man ikke har noen umidelbare planer med en slik forlengelse. Sikkert "kjekt" å ha, men samfunnsøkonomisk er det rene galematias. Forvørig har jeg spurt meg selv mange ganger hvorfor folk bor i grisgrendte strøk hvis de ikke trives med bl.a. servicetilbudet der. Case closed Endret 21. juni 2007 av Spartan Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Forvørig har jeg spurt meg selv mange ganger hvorfor folk bor i grisgrendte strøk hvis de ikke trives med bl.a. servicetilbudet der. Case closed 8913711[/snapback] Closed? Hardly ... Jeg kan ikke akkurat huske å ha hørt at Oslofolk er spesielt fornøyd med trafikkforholdene i byen ... og det blir neppe bedre når alle nordlendingene flytter sørover og melder seg på i rushtrafikken. Hvorfor bor folk i byen hvis de ikke trives med trafikkforholdene der? Case closed, nailed, wrapped and shipped. (This just in: case lost in transit .....) Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Det er viktig å huske at i flere tiår har politikerne sett bilisme som et problem som må bekjempes. Og de skjønner heller ikke at infrastruktur er noe det er lønnsomt å investere i. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Jeg kan ikke akkurat huske å ha hørt at Oslofolk er spesielt fornøyd med trafikkforholdene i byen ... og det blir neppe bedre når alle nordlendingene flytter sørover og melder seg på i rushtrafikken. Det er i mange tilfeller helt frivilig for folk i Oslo området om de vil bruke kollektivtilbudet eller ikke. Da hele 81 prosent av de som bruker motoriserte kjøretøy bruken sin egen bil så faller ev. klager på køer på sin egen urimelighet: Det er svært få som må bruke bil til jobb. Men å ta bilen vekk fra MANNEN, er dessverre som å banne i kjerka selv på relativt korte avstander. Kvinnene begynner også å bli like flinke som MANNEN. Kanskje om noen år gir det å bruke bil like stor status som å røyke i dag. Håpet er at den neste generasjon får et bedre forhold til miljøhensyn. Dagens dessergenerasjon virker dessverre mer opptatt av boligpriser og bilmerker. Lenke til kommentar
Mangellapp Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 og det blir neppe bedre når alle nordlendingene flytter sørover og melder seg på i rushtrafikken. Nei da blir det Chicago, vi kommer til å legge beslag på det som ikke allerede Pakistanerne har tatt av Furuset og grorudalen og kalle det New Tromsø. Bil må vi kjøre til og fra jobb av gammal vane. I tillegg må man jo ha en brukbar råneløype . Lenke til kommentar
Idioteque Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) Det er tross alt bl.a. skattepengene til Oslofolk du snakker om og vil vil ha veiene for oss selv! 8912821[/snapback] Jeg trodde det var motsatt - at Oslofolk ble sponset av oljepengene fra Vestlandet, Trøndelag, og Nordland ... :!: 8912904[/snapback] Tror du har rett i det -- mesteparten av verdiskapingen i Norge skjer nok utenfor Oslo. I nord-norge i dag så har praktisk talt flyselskapet widerøe monopol på avgangene her oppe og er det rart at det da koster 8K for en flybillett? Det finnes intet godt knutepunkt her oppe i nord som man kan dra til og fly forskjellige plasser i norge...skal jeg for eksempel reise til Oslo så er det nærmeste resitetlbudet mitt det å kjøre 2 timers tur til evenes hvis man skal fly noen form for behagelig her i norge. Problemet er at den nordlige delen av Norge er et utrolig stort område (omtrent en tredjedel av Norges areal), men bare ca. 10% av Norges befolkning bor der. Det sier seg selv at det ikke er økonomisk forsvarlig å bygge ut dette området med veier og flyplasser på lik linje med sør- og østlandet. Hvor ofte hører man ikke om trailerulykker på norske veier der folk som kommer helt totalt uforberedt på denorske vinteren kommer seilende ned holkeglatte bakker som ikke er strødd? Et søk på "trailerulykke" på vg.no gav 5 resultater; spredd over en periode på 6 år. Ikke et veldig stort antall sammenlignet på andre land. "Norge ligger på annenplass på listen over hvilke europeiske land som har færrest omkomne i trafikken, bare slått av Nederland som har 4,6 døde per 100.000 innbyggere." Som du ser så er Norge et veldig trafikksikkert land sammenlignet med andre europeiske land, som har adskillig bedre veier. Jeg er litt usikker på om bedre veier virkelig fører til færre ulykker, da smalere veier fører til lavere fart og generelt mer oppmerksomme sjåfører. I tillegg er det rett og slett for dyrt å bygge ut motorveier over hele Norge. Vi har ikke det mest optimale landskapet for slik bruk. Det samme gjelder internett-utbyggingen; det er utrolig dyrt å bygge ut linjer til de fjerneste plasser folk finner på å bosette seg her i landet, men likevel mener jeg å huske at Norge er i verdenstoppen av antall internettilkoblinger i forhold til folketallet (men jeg kan ta feil -- fant ingen kilde på dette nå). Jeg er forsåvidt enig med deg; transport og kommunikasjon er veldig viktige områder for et land å satse på. Men der andre land kan se på veiutbygging som en investering grunnet stort folketall og gode utbyggingsmuligheter, må Norge vurdere om det virkelig er økonomisk forsvarlig å bygge ut bedre tog-, vei- og internettsamband til usentrale områder; grunnet lavt folketall og store fjell (på den annen side har du rett i at global oppvarming er et økende problem, og dette bør også bli tatt i betraktning, da det kan være nødvendig for miljøet med et bedre kollektivtilbud). Endret 21. juni 2007 av GuardiaN-- Lenke til kommentar
theck1 Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) Som du ser så er Norge et veldig trafikksikkert land sammenlignet med andre europeiske land, som har adskillig bedre veier. Jeg er litt usikker på om bedre veier virkelig fører til færre ulykker, da smalere veier fører til lavere fart og generelt mer oppmerksomme sjåfører. 8916924[/snapback] Ved høyere hastigheter blir man mye mer skjerpet, ting skjer fortere, og man må konsentrere seg mye mer om det som skjer. Lavere fart fører til uoppmerksomhet og sløvhet og trøtthet. Selvfølgelig fører bedre veier til mindre ulykker! Hvordan kan man påstå noe annet? Et godt eksempel er motorveien fra drammen og sørover mot sande og stokke. Siden denne veien kom har det ikke vært en eneste dødsulykke. På gamle e18 var det flust av dødsulykker. Dette er kanskje det beste eksemplet på at bedre veier hjelper betraktelig. Jeg må si jeg blir rimelig overrasket over at folk kan påstå noe annet. Endret 21. juni 2007 av theck1 Lenke til kommentar
Idioteque Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) Som du ser så er Norge et veldig trafikksikkert land sammenlignet med andre europeiske land, som har adskillig bedre veier. Jeg er litt usikker på om bedre veier virkelig fører til færre ulykker, da smalere veier fører til lavere fart og generelt mer oppmerksomme sjåfører. 8916924[/snapback] Ved høyere hastigheter blir man mye mer skjerpet, ting skjer fortere, og man må konsentrere seg mye mer om det som skjer. Lavere fart fører til uoppmerksomhet og sløvhet og trøtthet. Selvfølgelig fører bedre veier til mindre ulykker! Hvordan kan man påstå noe annet? Et godt eksempel er motorveien fra drammen og sørover mot sande og stokke. Siden denne veien kom har det ikke vært en eneste dødsulykke. På gamle e18 var det flust av dødsulykker. Dette er kanskje det beste eksemplet på at bedre veier hjelper betraktelig. Jeg må si jeg blir rimelig overrasket over at folk kan påstå noe annet. 8917243[/snapback] Ja, du har rett i at bedre veier i seg selv selvsagt fører til færre ulykker; men dersom den nye veien også fører til en økning i fartsgrensen, tror jeg effekten av den nye veien vil bli mindre når det gjelder trafikksikkerhet. Endret 21. juni 2007 av GuardiaN-- Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Som du ser så er Norge et veldig trafikksikkert land sammenlignet med andre europeiske land, som har adskillig bedre veier. Jeg er litt usikker på om bedre veier virkelig fører til færre ulykker, da smalere veier fører til lavere fart og generelt mer oppmerksomme sjåfører. 8916924[/snapback] Ved høyere hastigheter blir man mye mer skjerpet, ting skjer fortere, og man må konsentrere seg mye mer om det som skjer. Lavere fart fører til uoppmerksomhet og sløvhet og trøtthet. Selvfølgelig fører bedre veier til mindre ulykker! Hvordan kan man påstå noe annet? Et godt eksempel er motorveien fra drammen og sørover mot sande og stokke. Siden denne veien kom har det ikke vært en eneste dødsulykke. På gamle e18 var det flust av dødsulykker. Dette er kanskje det beste eksemplet på at bedre veier hjelper betraktelig. Jeg må si jeg blir rimelig overrasket over at folk kan påstå noe annet. 8917243[/snapback] Her har du blanda quote og nick Lenke til kommentar
theck1 Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Oh, beklager! Skal rette opp i det Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Et søk på "trailerulykke" på vg.no gav 5 resultater; spredd over en periode på 6 år. Ikke et veldig stort antall sammenlignet på andre land. 8916924[/snapback] Så du tror alle bilulykker kommer i vg? Lenke til kommentar
Idioteque Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Et søk på "trailerulykke" på vg.no gav 5 resultater; spredd over en periode på 6 år. Ikke et veldig stort antall sammenlignet på andre land. 8916924[/snapback] Så du tror alle bilulykker kommer i vg? 8917564[/snapback] Nei, men statistikken viser fortsatt at Norge har en adskillig bedre ulykkestatistikk en alle andre europeiske land (bortsett fra Nederland). Selvsagt er én ulykke en for mange, men det viser kanskje at bedre veier, sammen med den økningen i fart som det gjerne blir om veiene blir oppgraderte, ikke er svaret på alt. Ikke misforstå, jeg er for bedre veier, men jeg er samtidig realistisk når det gjelder hvor mye det koster å bygge ut veier og annet samband i utkantstrøk. Lenke til kommentar
Subishi Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Jeg er enig i at å bygge ut jernbane/veinettet der det ikke er noe "marked" og potensielt marked er galskap. Samtidlig tror jeg mange ikke ser viktigheten mellom å bygge ut jernbanen mellom Trondheim - Oslo. Og kanskje også Oslo-Bergen Dette er langt fra et økonomisk lønnsomt prosjekt. Men ser man på overskuddet til NSB kontra forbruket til jernbaneverket, ser man at jernbanen aldri har vært økonomisk lønnsom på den måten at NSB går like mye i overskudd som jernbaneverket bruker på utbygging/vedlikehold. Det at man tilrettelegger for et bedre næringsliv vil derimot ha mange positive virkninger, men også vil Norge ha senket utslippene betraktelig og øke sikkerheten på veiene noe voldsomt, da jernbanen så og si kunne tatt over all tungtransport og persontransport. Derfor vil jeg si det vil være meningsløst å bygge ut veinettet, før vi har klart å gjøre jernbanen (og ikke minst tilbudet) til et overkommelig transportmiddel. Jeg ser ikke noe positivt i den bilbruken vi har i Norge, men jeg forstår den slik norske veinettet nå er i ferd med å forfalle.. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 (endret) Jeg er enig i at å bygge ut jernbane/veinettet der det ikke er noe "marked" og potensielt marked er galskap. Samtidlig tror jeg mange ikke ser viktigheten mellom å bygge ut jernbanen mellom Trondheim - Oslo. Og kanskje også Oslo-Bergen**** Derfor vil jeg si det vil være meningsløst å bygge ut veinettet, før vi har klart å gjøre jernbanen (og ikke minst tilbudet) til et overkommelig transportmiddel. Jeg ser ikke noe positivt i den bilbruken vi har i Norge, men jeg forstår den slik norske veinettet nå er i ferd med å forfalle.. 8919988[/snapback] Flyforbindelsen mellom Oslo-Bergen er den 4 mest trafikkert i europa. Avstanden mellom disse byene er i luftlinje under 450 (400 ? kanskje til og med) km. Sånn sett er potensialet her best for en "høyhastighet" forbindelse (hva enn det betyr i praksis (160/200/mer ? km/t). Det med forfallet i vegnettet skal man ta med en klype salt. Det vil alltid være noen som klager på at den senka BWM din har ikke klarer å kjøre mer enn 100 km/t vinterstid på steder hvor knapt bor folk. Endret 22. juni 2007 av Spartan Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 25. juni 2007 Del Skrevet 25. juni 2007 (endret) Det med forfallet i vegnettet skal man ta med en klype salt. Det vil alltid være noen som klager på at den senka BWM din har ikke klarer å kjøre mer enn 100 km/t vinterstid på steder hvor knapt bor folk. 8920252[/snapback] Det stemmer nok at man ikke kan vente seg firefelters motorveier ute i alle grisgrendte strøk. Men nå er det jo slik at selv veier som går mellom de største befolkningssentra i Norge har veldig dårlig veistandard, feks. er det en europavei mellom Oslo og Bergen (E16 tror jeg) som ikke engang har gul midtstripe på enkelte partier. Og vedlikeholdet ligger langt etter på mange veier, også på det sentrale Østlandet, så man får dårlige og hullete veier. For øvrig er jeg for en utbedring av mange av veiene her til landet kun hvis det følges opp av en satsing på fornybar energi som kan brukes til feks. å lage hydrogen-brensel til bilene. Man kunne for eksempel bygge opp et nettverk av hydrogen-busser som går dit tog og fly aldri aldri vil kunne gå langs veier av langt høyere standard enn det man har i dag. Det ville blitt et attraktivt transportalternativ for mange tror jeg. Og ville blitt et kjempebidrag til utbedrelse av hydrogenbruk her til lands. Endret 25. juni 2007 av A-Jay Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå