Dotten Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Folk får heller konsentrere seg på å stemme på andre enn Kristin Halvorsens parti og parti som vil samarbeide med SV. Slik går det når Kristin Halvorsen håndplukker et ekspertutvalg. Regner ikke med folk blir overasket over at slike forslag popper frem etter at de rød-grønne tok makten. Smuglerne og andre kriminelle må jo være i syvende himmel. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Såvidt jeg ser er det et utvalg som har foreslått dette, og ikke de rød-grønne, SV Til overmål kommer ikke engang forslaget å bli gjennomført, så ikke vær så raske med å skyte fra hofta. Regjeringen kutter ikke taxfreesalget http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=144614 Forøvrig er vel hele tax-free systemet helt borte fra ferjer og fly innen EU, etter at det ble bestemt for noen år siden. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Det er, som i hvert fall jeg påpekte, et utvalg som er håndplukket av Kristin Halvorsen som kom med utspillet. Jeg kan ikke se at noen her i tråden har påstått at det var regjeringen som kom med forslaget. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Det er ikke så billig i tax-free..... Virker som om de tar større avanse enn vinmonopolet, de forsyner seg altså av avgiftsfritaket. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) Det er, som i hvert fall jeg påpekte, et utvalg som er håndplukket av Kristin Halvorsen som kom med utspillet. 8914294[/snapback] Ved å forsøke å koble politikk og Kristin Halvorsens "håndplukking" av dette utvalget (riktignok som blåkopi fra tabloidene) med utvalgets konklusjon demonstrerer du primært at du ikke helt vet hva et regjeringsoppnevnt utvalg er. At man ikke kaster en terning og drar inn Ronny og Johnny fra gata for å diskutere særskatter forstår kanskje de fleste, så derfor velger (du kan gjerne bruke ordet "håndplukker") Finansdepartementet (hvis du vil kan du bruke "Kristin Halvorsen", forutsatt at du oppriktig tror det er hun personlig som har stått for utvelgelsen) en gruppe hvor eksperter og interesseparter med bred bakgrunn inngår for å avlevere en utredning om et bestemt spørsmål. Derfor består dette særavgiftsrelaterte både av forskere, av folk fra LO, fra NHO, fra en rusbegrensende organisasjon, fra HSH osv. Hvis du klarer å spore Kristin Halvorsens eller "de rød-grønne" i utvalget, utfordrer jeg deg til å finne belegg for den påstanden om at lik går det når Kristin Halvorsen håndplukker et ekspertutvalg" og at man må regne med at "slike forslag popper frem etter at de rød-grønne tok makten". Skal det være noe belegg for disse påstandene må du nemlig komme med kausallinken. Hva i utvelgelsen av utvalget eller i defineringen av deres mandat, som Finansdepartementet har stått for, er det som har ført til at flertallet konklusjon vedrørende alkoholavgifter ble som den ble, og hvordan kan dette relateres til den politiske ledelsen i Finansdepartementet? Uten å besvare dette er din påstand verdt null og niks. For du kan ikke bare slenge rundt påstander i hytt og gevær med antydninger om at bestillende politiker har hatt en medvirkning i et uavhengig utvalgs konklusjoner. For å gjøre jobben din enklere legger jeg ved utvalgets medlemmer. Deres NOU kan antakeligvis leses på nett i morgen, og vil ha en mer utfyllende gjennomgang av ulike forhold. Let gjerne med lykt og lampe der etter spor av "de rød-grønne", ettersom utvalget er uavhengig må Kristins styrende finger, som visstnok fører til konklusjonen utvalget kom med, finnes her et sted: Leder: Forskningsleder Brita Bye (leder), Bærum Medlemmer: Førsteamanuensis Claire Armstrong, Tromsø Utredningsleder Eystein Gjelsvik, LO, Ski Advokat Øystein Arff Gulseth, Asker Post.doc. Cathrine Hagem, Oslo Utredningsdirektør Tor Hersoug, NHO, Oslo Forsker Anne Borge Johannesen, Trondheim Generalsekretær Anne Karin Kolstad, Actis, Oslo Forsker Snorre Kverndokk, Oslo Seksjonssjef Sissel Monsvold, Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon HSH), Oslo Direktør Ivar Pettersen, Sandefjord Styremedlem Erlend Randeberg, Naturvernforbundet, Stavanger PS: hvert år kommer det vel rundt 20, pluss minus, NOUer fra regjeringsoppnevnte utvalg. Alle medlemmene er "håndplukket" av et departement, men det er svært sjelden man ser noen forsøke å antyde at deres konklusjoner har sammenheng med hvem som sitter med den politiske ledelsen: de fleste vet at politikerne bestemmer hva man skal utrede men ikke hvilket svar man skal nå (da ville det nemlig ikke verdt behov for utredningen). Hadde dette vært en stortingsmelding ville saken stilt seg annerledes. Endret 21. juni 2007 av Cybbe Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 (endret) At man ikke kaster en terning og drar inn Ronny og Johnny fra gata for å diskutere særskatter forstår kanskje de fleste, så derfor velger (du kan gjerne bruke ordet "håndplukker") Finansdepartementet (hvis du vil kan du bruke "Kristin Halvorsen", forutsatt at du oppriktig tror det er hun personlig som har stått for utvelgelsen) en gruppe hvor eksperter og interesseparter med bred bakgrunn inngår for å avlevere en utredning om et bestemt spørsmål.Derfor består dette særavgiftsrelaterte både av forskere, av folk fra LO, fra NHO, fra en rusbegrensende organisasjon, fra HSH osv. Hvis du klarer å spore Kristin Halvorsens eller "de rød-grønne" i utvalget, utfordrer jeg deg til å finne belegg for den påstanden om at lik går det når Kristin Halvorsen håndplukker et ekspertutvalg" og at man må regne med at "slike forslag popper frem etter at de rød-grønne tok makten". Nå var det vitterlig avisen som påpekte at det var Kristin Halvorsen som håndplukket dem, dette regner jeg med enhver som tar seg bryet med å lese artikkelen skjønner, noe som også var grunnlaget for hva jeg skrev. For du kan ikke bare slenge rundt påstander i hytt og gevær med antydninger om at bestillende politiker har hatt en medvirkning i et uavhengig utvalgs konklusjoner. Noe jeg heller ikke har antydet. Men men. Endret 22. juni 2007 av Dotten Lenke til kommentar
Elmek38 Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Dette forslaget er noe av mest latterlige eg har sett. At noen kan foreslå noe slikt da. Eg er da endelig glad for at det bare er eit utvalg som foreslår dette og ikkje regjerring selv. Da haddde de blitt upopulære. Godt at fiansdepertementet har bekreftet at dette ikkje er akkuelt uansett. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Tåpelig forsalg som nok aldri kommer til å gå igjennom. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Nå var det vitterlig avisen som påpekte at det var Kristin Halvorsen som håndplukket dem, dette regner jeg med enhver som tar seg bryet med å lese artikkelen skjønner, noe som også var grunnlaget for hva jeg skrev. Dine formulering får stå for din regning, selv om du adopterer de fra useriøse tabloider. For du kan ikke bare slenge rundt påstander i hytt og gevær med antydninger om at bestillende politiker har hatt en medvirkning i et uavhengig utvalgs konklusjoner. Noe jeg heller ikke har antydet. Men men. 8918350[/snapback] Hmm. Den første setningen din i denne tråden (som omhandler at et utvalg foreslår å fjerne tax-free-kvoten), lyder: Folk får heller konsentrere seg på å stemme på andre enn Kristin Halvorsens parti og parti som vil samarbeide med SV. Slik går det når Kristin Halvorsen håndplukker et ekspertutvalg. Regner ikke med folk blir overasket over at slike forslag popper frem etter at de rød-grønne tok makten Er ikke dette å koble et forslag fra et uavhengig ekspert- og partsutvalg til en bestemt politiker og en bestemt regjering? "Slik går det når Kristin Halvorsen..." og "Regner ikke med folk blir overrasker.... etter at de rød-grønne tok over makten". Forslaget kobles eksplisitt til Kristin Halvorsen og de rød-grønne, som en direkte konsekvens "slik går det når" av at Kristin Halvorsen sitter som finansminister og som forventet "etter at de rød-grønne tok over makten". Men det er naturligvis kjempefint hvis du nå går tilbake på disse utsagnene, og ikke lenger mener at utvalgets forslaget er en konsekvens ("slik går det") av at Kristin Halvorsen sitter som finansminister, eller at man måtte regne med et slikt forslag fra et uavhengig ekspertutvalg etter at de rød-grønne tok over makten. Som kjent ingen skam å snu. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå