dimdal Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Ser i mediene at det er lagt opp et forslag til å fjerne tax-free ordningen, slik at du og jeg ikke lenger kan benytte oss av å handle uten moms på utenlandsreiser. VGs artikkel Dette er helt uhørt, i tillegg vil arbeidsplasser gå tapt! Bare se på fergen fra min hjemby, de sier nå at de må slutte helt med fergelinjen, fordi det er tax-free salget som holder den igang økonomisk. Lokalavisa i Telemarks artikkel (Varden.no) Nå er det nok! Ikke bare skal bensinen bli dyrere, men nå får vi ikke engang lov å ta med noe alkohol til en FORNUFTIG pris hjem fra ferien. Dette er uhørt! Hva mener dere andre? Lenke til kommentar
V-by Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 yupp. Uhørt. Hvorfor ikke bare stenge den norske grensa? ingen normenn ut av landet! Dette kommer bare til å øke smuglingen, og det vil være umulig å kontrollere dette. Skal man sjekke alle som går gjennom tollen? Det er vel et fåtall av folk som skal inn i norge som ikke har med seg alkohol holdige varer. Skal alle gå på rødt, så vil det bli utholdelige lange køer, på flyplasser, og ferje havner. Nei sier jeg. Dette vil bare gjøre de fleste av folkene i norge som reiser på ferie i utlandet, eller handletur til kriminelle. Lenke til kommentar
Knast Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) Jeg mener at bensinprisene skal stige proporsonalt med kollektivtilgangen.. Det med tax-free er egentlig helt greit. Litt synd at fergedrift blir mindre lønnsomt da, men at vi ikke kan kjøpe billig alkohol i utlandet er bare bra.. edit: yupp. Uhørt.Skal alle gå på rødt, så vil det bli utholdelige lange køer, på flyplasser, og ferje havner. 8911060[/snapback] Det er dyrt å gå på rødt => Færre går på rødt. Endret 21. juni 2007 av lathorv Lenke til kommentar
dimdal Skrevet 21. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2007 Helt enig med deg angående bensinprisene, men la oss prøve å holde oss til et tema (tax-free ordningen). Lenke til kommentar
V-by Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Jeg mener at bensinprisene skal stige proporsonalt med kollektivtilgangen.. Det med tax-free er egentlig helt greit. Litt synd at fergedrift blir mindre lønnsomt da, men at vi ikke kan kjøpe billig alkohol i utlandet er bare bra.. edit: yupp. Uhørt.Skal alle gå på rødt, så vil det bli utholdelige lange køer, på flyplasser, og ferje havner. 8911060[/snapback] Det er dyrt å gå på rødt => Færre går på rødt. 8911078[/snapback] Da vil jo flesteparten være kriminelle når de kommer inn til norge... så lenge de går på grønt, og har med seg alkohol... Lenke til kommentar
Knast Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Jeg mener at bensinprisene skal stige proporsonalt med kollektivtilgangen.. Det med tax-free er egentlig helt greit. Litt synd at fergedrift blir mindre lønnsomt da, men at vi ikke kan kjøpe billig alkohol i utlandet er bare bra.. edit: yupp. Uhørt.Skal alle gå på rødt, så vil det bli utholdelige lange køer, på flyplasser, og ferje havner. 8911060[/snapback] Det er dyrt å gå på rødt => Færre går på rødt. 8911078[/snapback] Da vil jo flesteparten være kriminelle når de kommer inn til norge... så lenge de går på grønt, og har med seg alkohol... 8911102[/snapback] Det er faktisk mulig å gå inn i Norge uten alkohol, tro det eller ei.. Og blir mange tatt i begynnelsen så blir det dyrt for dem og de lærer kanskje til neste gang, og lar være.. Lenke til kommentar
dimdal Skrevet 21. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) Ja, det er mulig å ikke ha med seg alkohol inn i Norge, og ja det er mulig å ikke drikke alkohol i det hele tatt. Men for oss som gjør det, er prisene i Norge allerede helt uhørte, særlig på brennevin, og da er det surt å miste den lille bonusen vi hadde på utenlandsreiser; Nemlig å ta med seg ei flaske med litt kos. Ikke bare det, men det gjelder jo andre varer, som sukkerholdige varer og matvarer også.. Endret 21. juni 2007 av dimdal Lenke til kommentar
Knast Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Ja, det er mulig å ikke ha med seg alkohol inn i Norge, og ja det er mulig å ikke drikke alkohol i det hele tatt. Men for oss som gjør det, er prisene i Norge allerede helt uhørte, særlig på brennevin, og da er det surt å miste den lille bonusen vi hadde på utenlandsreiser; Nemlig å ta med seg ei flaske med litt kos. Ikke bare det, men det gjelder jo andre varer, som sukkerholdige varer og matvarer også.. 8911135[/snapback] Jeg er enig i at det er litt surt, og veldig unødvendig.. Eneste fordelen jeg kan se er at køene over svenskegrensa kanskje blir litt kortere.. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Det er faktisk mulig å gå inn i Norge uten alkohol, tro det eller ei..Og blir mange tatt i begynnelsen så blir det dyrt for dem og de lærer kanskje til neste gang, og lar være.. 8911111[/snapback] Jeg mente folk som hadde med alkohol varer inn i landet. Kvoten for å ta med alkohol inn i norge syntes jeg er lav nok fra før av. La oss få ha denne goden med å få ha med alkohol holdige drikkevarer inn i landet gratis. Ser absolutt ingen grunn til at vi måtte betale ekstra for det. Lenke til kommentar
dimdal Skrevet 21. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2007 Hmm, er ikke helt sikker på hvordan det med svenskehandel vil fungere jeg.. vil man stå på grensa og forlange skatt for alle varene som innføres? Det er da ikke "Tax-free" handel i den forstand i Sverige, fordi du betaler jo svensk avgift på varene, eller? Lenke til kommentar
Knast Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Hmm, er ikke helt sikker på hvordan det med svenskehandel vil fungere jeg.. vil man stå på grensa og forlange skatt for alle varene som innføres? Det er da ikke "Tax-free" handel i den forstand i Sverige, fordi du betaler jo svensk avgift på varene, eller? 8911176[/snapback] Det kommer til å bli norske avgifter på første flaske fra Sverige også jo.. Lenke til kommentar
dimdal Skrevet 21. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2007 Ja det var det jeg fryktet.. jaja, da kan man jo bare legge ned alle butikkene i Svinesund.. enda et kobbel med arbeidsplasser som gikk tapt. Svenskene må da bli bra provosert hvis dette forslaget kommer gjennom? De tjener jo grovt på oss nordmenn på "harrytur". Lenke til kommentar
magnon Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Taxfree-ordningen er i utgangspunktet en tullete subsidiering av fly og båt. Jeg har ingenting imot at folk importerer varer fra utlandet, under utenlandske priser og avgifter, og det har vi tollgrenser til å regulere. Jeg er ikke mot at folk skal ta med alkohol fra utlandet, men jeg syns taxfree-ordningen er noe fjaseri. Det betyr likevel ikke at vi bør forby svenskehandel av sprit og røyk Det er uansett bare et regjeringsoppnevnt utvalg fra finansdepartementet, og de tenker pæng. Om det er politisk mulig er en heeeeelt annen sak. Lenke til kommentar
Knast Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Taxfree-ordningen er i utgangspunktet en tullete subsidiering av fly og båt. Jeg har ingenting imot at folk importerer varer fra utlandet, under utenlandske priser og avgifter, og det har vi tollgrenser til å regulere. Jeg er ikke mot at folk skal ta med alkohol fra utlandet, men jeg syns taxfree-ordningen er noe fjaseri. Det betyr likevel ikke at vi bør forby svenskehandel av sprit og røyk Det er uansett bare et regjeringsoppnevnt utvalg fra finansdepartementet, og de tenker pæng. Om det er politisk mulig er en heeeeelt annen sak. 8911268[/snapback] Jeg tror ikke det kommer igjennom, og det fortjener heller ikke å komme gjennom.. Hvis regjeringen tenker dette som et tiltak for norsk verdiskaping så kan det ikke være så mye å tjene på dette.. Samtidig som regjeringen vil bli ekstremt upopulære ved å sette i gang et slikt tiltak.. Personlig så spiller det liten rolle for meg hva utfallet blir.. Har råd til å betale for det jeg drikker uansett, Norges verdier vil minke mindre (minimalt så vidt jeg kan forstå) og køen til Sverige (de få gangene jeg skal dit) vil bli (betydelig?) mindre.. Lenke til kommentar
Spykar Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) Var det ikke Kristin Halvorsen som litt tilbake foreslo at man kunne få lov å ta med seg ei ekstra flaske på turen... og nå er det helomvending. Er så fantastisk amputert forslag at det er skummelt. Til slutt blir det nok innført skatt på ALT... som om det ikke er nok avgifter på ting fra før av Endret 21. juni 2007 av Spykar Lenke til kommentar
kapitalisten Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Det er dyrt å gå på rødt 8911078[/snapback] Det er dyrt å stemme rødt. :!: Lenke til kommentar
Q-melk2 Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Jeg verken røyker eller drikker, og handler ellers sjelden i tax-free sammenheng. Men Gudbedre meg for en barnehagepolitikk. Det neste blir vel at man bare får lov til å reise ut av landet en gang i året, eller noe i den duren! Dette bare forsterker min tro på de ikke-sosialistiske partiene. Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) Hva mener dere andre? 8911038[/snapback] Kjempebra!! Ligger an til en skikkelig smell for den rød-grønne regjeringen til høsten Værsåværsåværsåsnill å gi meg et regjeringsalternativ uten SV, SP og KRF..... er jo som å velge mellom pest å kolera. Endret 21. juni 2007 av pax1 Lenke til kommentar
Spykar Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 (VG Nett) Finansdepartementet sier at det ikke er aktuelt for regjeringen å komme med forslag som fjerner taxfree-ordningen. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=144614 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Synes forsåvidt hele taxfree ordningen kunne blitt fjernet, mens man samtidig satte ned alkoholavgiftene kraftig, til et mer normalt nivå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå