Gå til innhold

Forberedelse til å flytte ut, økonomisk sett.

Anbefalte innlegg

Heisann! Skal snart ta fatt på vidregående, og regner med at innen jeg har avsluttet 3 år så har jeg flyttet ut. Jeg vil starte forberedelsene nå, for å leve så godt som mulig. Regner med at det egentlig bare blir det siste året jeg bor borte.

Jeg trenger ikke tips som : "Spar,spar spar!", for det skjønner jeg, men er dte noen som har noen generelle tall på hvor mye det koster ca. å bo borte, uten tanke på kjøp av klær og mat?

Har begynt å skaffe meg jobb og ikke minst ERFARING, som kan hjelpe meg med å få andre jobber senere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg legger mest merketil er alle regningene som dumper i postkassa hver uke. Er mye å tenke på. Det som er mest kurrant for deg med utgifter er husleie (3500 og oppover, billigere å bo kollektivt), strøm (du sparer mye på å finne en som har det inkludert, hvis ikke er det rundt 1200-2000 annenhver mnd), internett, mobil, busskort/bensin og øl. Så er det mat i tillegg. Jeg ser ikke poeng i å inkludere klær i budsjettet, det er sånt man har eller kjøper når man har litt til overs. Som du ser er husleie den største utgiften, og du må rett og slett sjekke finn.no for å se hvordan leiemarkedet er i ditt område.

Lenke til kommentar

Her vi to personer og bruker rundt 500-1000 kr i uka på mat. Du bør regne med ca 2000 i mnd siden du bare er en. Jeg spiser kylling eller kjøttdeig pluss tilbehør til middag hver dag. Du sparer mye på å kjøpe deg riskoker (250 spenn). Jeg kjøper 4 kg ris på kiwi til 35 kr og den holder ca 2 mnd hvis vi spiser det 4-5 ganger i uka. Genialt hvis man er blakk. Ris og grillkrydder kan man leve på i flere uker!

Husleia mi er på 4500 pluss strøm som er 1500 annenhver mnd. Leiligheten er på 60m2. Vann og kommunale avgifter betales alltid av huseier. I transport går det 300-700 kr i uka på bensin og busskortet til samboer. Det koster 740 kr i mnd siden han skal langt. Går du på skole, skaffer du deg skolebevis og får busskort skitbillig. Betalte 200 spenn i mnd når jeg gikk på vgs og da kunne jeg reise så mye jeg vil i hele vestfold.

Noe du må ha med i budsjettet er fritidsaktiviteter. Det er veldig kjedelig å sitte hjemme hver helg fordi du ikke har råd til å finne på noe (kino, fest, sverige etc).

Nå kommer jeg ikke på mer å skrive.

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Det er vel ikke store forberedelsene du trenger å gjøre økonomisk sett, annet en å snakke med foreldrene dine.

De tar seg vel av deg, økonomisk.

Stipend/studielån + deltidsjobb er jo absolutt ikke nok til å leve av.

Edit: spørs jo hvor godt deltidsjobben er, men uansett; tvilsomt.

Edit 2: hos sifo(statens institutt for forbruksforskning, www.sifo.no) kan du hente tall på alminnelige forbruksutgifter for ulike typer hushold, noe som for din del blir disse tallene(gitt at du ikke disponerer bil):

Standardbudsjett

Person 1: Mann mellom 15 og 18 år

Individspesifikke utgifter pr. måned

Utgifter til mat og drikke: 2040

Utgifter til klær og sko: 520

Utgifter til helse og hygiene: 310

Utgifter til lek og fritid: 960

Utgifter til reise (kollektivt): 335

Utgifter til spedbarnsutstyr: 0

Husholdsspesifikke utgifter pr. måned

Utgifter til andre dagligvarer: 200

Utgifter til husholdningsartikler: 330

Utgifter til møbler: 310

Utgifter til telefon, mediebruk, diverse fritidsartikler: 1410

Utgifter til bil (drift og vedlikehold): 0

Utgifter til barnehage: 0

Totalt forbruk:

Totalt forbruk pr. måned er kr. 6415

Endret av catblade_2
Lenke til kommentar

Det skal nevnes at i tallene ovenfor er ikke bokostnader iregnet. Tror heller ikke strøm, vann, kloakk etc. er iregnet heller, så dette er noe du må legge til regnestykket.

Edit: Når du fyller 18, kommer du sikkert til å ha bil, og da må også legge til utgifter til bil. Det er umulig å vite eksakt tall, men sifo operer med disse tallene: 2070 pr. måned(Drift og vedlikehold)

Endret av VonOs
Lenke til kommentar

Trådstarter kan også sette opp et regnskap over hva han bruker penger til i tiden framover. Sett det opp detaljert - da er det lettere å finne ut hvor pengene egentlig går og lettere endre frobruksvaner før man flytter ut.

Lenke til kommentar

Assa den eneste utgiften jeg har nå er voksen.

Resten betaler mamma og pappa, og lønna jeg tjener går rett til fotoutstyr.

Men det blir vel:

3-5 kaffe i uka. 15kr pr. kaffe

180kr voks

22/44 buss (Spørs om jeg sier at jeg er 15 eller 16 :p )

Noe godt 50,-

That's it. Jeg bruker ikke spesielt dyre klær, så det jeg finner betaler mamma og pappa.

Men jeg kan skrive opp det jeg bruker frammover,s lev om det ikke er noen fast utgift. Summen jeg bruker på fotoutstyr = 100% av lønna - 5/10% (sparer 5-10%hver lønning)

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...