runett Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Jeg har en mondeo v6 bensin som måler for høy CO på eu-kontroll (1.78) Det viser seg at katalysatoren min mangler innmat! (borret ut?) Dersom jeg monterer en ny katalysator, vil dette føre til at CO% blir så lav at den går gjennom kontrollen? (Er 1.78 forresten veldig høyt? har vært igjennom 3 eu-kontroller tidligere med samme katalysator uten problemer...) RT Lenke til kommentar
trra Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Uten kat\innmat får du for høy CO. 1,78% CO er altfor høyt, min bil lå på 0,1% på siste eu-kontroll. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 En moderne katalysator har tre funksjoner (derfor kalles den treveis). En av funksjonene er å gjøre om den giftige gassen CO til mindre skadelige CO2 og vann. Grensen er 0,5% tror jeg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Uten kat kan du klare å pine den ned til under 1. Kravene for bil uten kat er (såvidt jeg husker) 3,5 (dvs -87 og eldre), men jeg har sett biler uten kat ned mot 0,2-0,3. 1,2-2,5 er vel mest vanlig uten kat. Setter du på en ny kat vil du sikkert være innenfor kravene igjen. Regn med 5-7' for en ny, stikk heller innom en høgger.... Dersom du gidder, kan du også kjøpe en "standard" kat for eks herfra: http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=98981 eller sikkert også andre steder, og tilpasse den til rørene dine. Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Kan jo være andre ting en katalysatorn kan det ikke? Jeg har ikke peiling på hvordan styresystemer den motoren har, men tviler sterkt på at den ikke har lamda. Lamda kan lage problemer hvis de ikke funker som de skal? Og kanskje den til og med har en måler som måler oksygen mengden som kommer inn i cyllinder? Det er jo ikke så uvanlig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Dersom katpotten er tom, er det et greit sted å starte.... Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Dersom katpotten er tom, er det et greit sted å starte.... 8912976[/snapback] Sant ^^, Stussa bare litt over det: (Er 1.78 forresten veldig høyt? har vært igjennom 3 eu-kontroller tidligere med samme katalysator uten problemer...) Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Co-kravene for benisnbiler er: Biler fra 01.01-1974 til 01.10-1986: 4,5% Biler fra 01.10.1986 til 01.01-1989: 3,5% Biler fra 01.01.1989 til nåtid: 0,5% Hvis dette ikke har vært et problem før, så skift olje m/filter, luftfilter og plugger. Se om ikke dette kan få co'en din betraktelig ned. Se også til at bilen din er ordentlig varm før du får den testet! Jeg har kommet meg igjennom utallige EU-kontroller bare ved å gjøre det som er nevnt ovenfor. Lenke til kommentar
runett Skrevet 21. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) Co-kravene for benisnbiler er: Biler fra 01.01-1974 til 01.10-1986: 4,5% Biler fra 01.10.1986 til 01.01-1989: 3,5% Biler fra 01.01.1989 til nåtid: 0,5% Hvis dette ikke har vært et problem før, så skift olje m/filter, luftfilter og plugger. Se om ikke dette kan få co'en din betraktelig ned. Se også til at bilen din er ordentlig varm før du får den testet! Jeg har kommet meg igjennom utallige EU-kontroller bare ved å gjøre det som er nevnt ovenfor. 8913198[/snapback] Jeg har nå fått satt på ny katalysator hos "bilens eksosanlegg" på Økern. Ferdig satt på til 3700,- Hos Ford skulle de ha 8-10.000,- co% er nå tilnærmet 0 Takker for alle svar. Endret 21. juni 2007 av runett Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå