Misantropen Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Men hva er alternativene som er så mye "bedre"? Skal man spille, noe man som regel gjør i windows, er alternativene til X-Fi ikke så mange. Personlig er hvorvidt linux-drivere eksisterer eller ikke rivende likegyldig. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Personlig er hvorvidt linux-drivere eksisterer eller ikke rivende likegyldig. 8912745[/snapback] For deg, ja. For en god del andre, derimot, er det faktisk det viktigste momentet ved valg av lydkort. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 *snip* 8912745[/snapback] Nei, for din del, men for meg så er det ett must, jeg kunne godt tenkt å kjøpt meg ett X-Fi kort for fronten sin del, men jeg gidder ikke kjøpe noe som ikke har drivere til det OS'et som jeg bruker. Lenke til kommentar
Gambler FEX online Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Krapfoss, Kanskje ikke så veldig likegyldig da mere Linux drivere = mer stolkasting fra Steve Ballmer = Microsoft lytter til kunder og f.eks støtter SVG i IE. Hva med Vista, ser ut som de fleste nyere spill bruker software only XACT lydsystem og da er 3d lydkort likegyldig. XACT høres ikke så værst ut etter å ha prøvd C&C 3 og lost planet. Lenke til kommentar
Doleo Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Kensington skulle aldri kjøpt opp Gravis. Da kunne man fortsatt hatt en konkurrent til Creative på lydfronten. Terratec kort bruker crystalsoundfusion chiper som funker greit i Linux, det er hvertfall min erfaring. Vet ikke hvordan det er å spille med, men lyden fra Terratec kortene jeg har hatt har vært veldig bra. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 (endret) Personlig er hvorvidt linux-drivere eksisterer eller ikke rivende likegyldig. 8912745[/snapback] For deg, ja. For en god del andre, derimot, er det faktisk det viktigste momentet ved valg av lydkort. 8912807[/snapback] Vel, nå er det svært få prosent av den totale brukermassen det med Linux-drivere angår, så hovedkort produsentene bryr seg neppe så fryktelig mye om det (dessverre)... Med fare for å gjøre noe dumt på linje med å løpe gjennom Bagdad med profeten Mouhammed malt på brystet og putte snabben i et vepsebol; hva skal en med så mye lyd i Linux da? Holder ikke stereo til å spille av musikk mer enn nok? Hva er det beste lydkortet til Linux bruk? Jeg tror for de fleste (men ikke Linux-menigheten) at integrert X-Fi (gamer) på hovedkortet vil være en bra ting; man slipper kjøpe ekstra lydkort for å få god lyd til spill og annet bruk. Jeg vet flere "gamere" har sett seg lei på dårlige integrerte løsninger ala ALC/Realtek og ADI som både bruker mer CPU og gir dårlig lydposisjonering. Men, jeg tror også Creative er fullt klar over at dette vil gå utover salget av kort i mid-range klassen. Antagelig blir det vel en brikke på nivå med X-Fi Xtreme Audio ( = software-utgaven)? Da er det kanskje ikke så mye å rope hurra alikevel... Endret 22. juni 2007 av Krapfoss Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Vel, nå er det svært få prosent av den totale brukermassen det med Linux-drivere angår, så hovedkort produsentene bryr seg neppe så fryktelig mye om det (dessverre)... Med fare for å gjøre noe dumt på linje med å løpe gjennom Bagdad med profeten Mouhammed malt på brystet og putte snabben i et vepsebol; hva skal en med så mye lyd i Linux da? Holder ikke stereo til å spille av musikk mer enn nok? Hva er det beste lydkortet til Linux bruk? GNU/Linux er en utmerket multimediaplattform. Man kan lett få støtte for de fleste multimediaformater, og avspillingen gjøres ganske så smertefritt. F.eks. avspilling av DVD-filmer er en fryd i GNU/Linux, i og med at man kan hoppe over låste spor av DVD-platen, noe man ikke kan med Windows-programvare. I Linux/UNIX skjer multimedia på brukerns premisser, ikke industriens. Da trenger man lyd, god lyd. Og derfor trenger man lyd i GNU/Linux. Per dags dato er f.eks. Audigy-kortene et sikkert og godt valg. Selv bruker jeg et Audigy 2 ZS på en maskin som er koblet til et forsterkersett fra Electrocompaniet, og resultatet er tilfredsstillende. Mange har også gode erfaringer med Terratec og M-Audio. Audigy-kortene samt Azalia fungerer på nær sagt alle plattformer (Linux/BSD/UNIX). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå