Gå til innhold

Lydkort-markedet i endring

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Krapfoss,

Kanskje ikke så veldig likegyldig da mere Linux drivere = mer stolkasting fra Steve Ballmer = Microsoft lytter til kunder og f.eks støtter SVG i IE.

Hva med Vista, ser ut som de fleste nyere spill bruker software only XACT lydsystem og da er 3d lydkort likegyldig. XACT høres ikke så værst ut etter å ha prøvd C&C 3 og lost planet.

Lenke til kommentar

Kensington skulle aldri kjøpt opp Gravis. Da kunne man fortsatt hatt en konkurrent til Creative på lydfronten.

Terratec kort bruker crystalsoundfusion chiper som funker greit i Linux, det er hvertfall min erfaring.

Vet ikke hvordan det er å spille med, men lyden fra Terratec kortene jeg har hatt har vært veldig bra.

Lenke til kommentar
Personlig er hvorvidt linux-drivere eksisterer eller ikke rivende likegyldig.

8912745[/snapback]

For deg, ja. For en god del andre, derimot, er det faktisk det viktigste momentet ved valg av lydkort.

8912807[/snapback]

Vel, nå er det svært få prosent av den totale brukermassen det med Linux-drivere angår, så hovedkort produsentene bryr seg neppe så fryktelig mye om det (dessverre)... Med fare for å gjøre noe dumt på linje med å løpe gjennom Bagdad med profeten Mouhammed malt på brystet og putte snabben i et vepsebol; hva skal en med så mye lyd i Linux da? Holder ikke stereo til å spille av musikk mer enn nok? Hva er det beste lydkortet til Linux bruk?

Jeg tror for de fleste (men ikke Linux-menigheten) at integrert X-Fi (gamer) på hovedkortet vil være en bra ting; man slipper kjøpe ekstra lydkort for å få god lyd til spill og annet bruk. Jeg vet flere "gamere" har sett seg lei på dårlige integrerte løsninger ala ALC/Realtek og ADI som både bruker mer CPU og gir dårlig lydposisjonering. Men, jeg tror også Creative er fullt klar over at dette vil gå utover salget av kort i mid-range klassen. Antagelig blir det vel en brikke på nivå med X-Fi Xtreme Audio ( = software-utgaven)? Da er det kanskje ikke så mye å rope hurra alikevel...

Endret av Krapfoss
Lenke til kommentar
Vel, nå er det svært få prosent av den totale brukermassen det med Linux-drivere angår, så hovedkort produsentene bryr seg neppe så fryktelig mye om det (dessverre)... Med fare for å gjøre noe dumt på linje med å løpe gjennom Bagdad med profeten Mouhammed malt på brystet og putte snabben i et vepsebol; hva skal en med så mye lyd i Linux da? Holder ikke stereo til å spille av musikk mer enn nok? Hva er det beste lydkortet til Linux bruk?

GNU/Linux er en utmerket multimediaplattform. Man kan lett få støtte for de fleste multimediaformater, og avspillingen gjøres ganske så smertefritt. F.eks. avspilling av DVD-filmer er en fryd i GNU/Linux, i og med at man kan hoppe over låste spor av DVD-platen, noe man ikke kan med Windows-programvare. I Linux/UNIX skjer multimedia på brukerns premisser, ikke industriens. Da trenger man lyd, god lyd. Og derfor trenger man lyd i GNU/Linux. Per dags dato er f.eks. Audigy-kortene et sikkert og godt valg. Selv bruker jeg et Audigy 2 ZS på en maskin som er koblet til et forsterkersett fra Electrocompaniet, og resultatet er tilfredsstillende. Mange har også gode erfaringer med Terratec og M-Audio. Audigy-kortene samt Azalia fungerer på nær sagt alle plattformer (Linux/BSD/UNIX).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...