Gå til innhold

Trenger en egentlig vanntank?

Anbefalte innlegg

Er det egentlig et behov for vanntank i et normalt vannkjølingsoppsett? Hva skal disse 1-2dl med vann egentlig være godt for?

Dersom en laget til slagen slik at det kan fylles vann direkte inn i systemet (T-ledd øverst) er vel egentlig tanken overflødig eller?

...jeg jobber med mitt første vannkjølingsprosjekt nå, så det kan jo være jeg tar feil...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det egentlig et behov for vanntank i et normalt vannkjølingsoppsett? Hva skal disse 1-2dl med vann egentlig være godt for?

Dersom en laget til slagen slik at det kan fylles vann direkte inn i systemet (T-ledd øverst) er vel egentlig tanken overflødig eller?

...jeg jobber med mitt første vannkjølingsprosjekt nå, så det kan jo være jeg tar feil...

Trenger ikke vanntank, men vanntank kan dempe lyden fra pumpa en god del som kan være fordel når man har vannkjøling.

Lenke til kommentar

Nei.

Du kan heller kjøpe en T-plugg og To kuleventil fra ClasOhlson til 50 kr eller noe(+89 frakt), da slipper du luft i systemet og kan fylle/ta bort det vannet du skulle ønske.

På en annen side har jeg min stående under 1m vann(en Maxi Jet MJ1000 til 223 kr), noe som skulle tilsvare 10 atm. Da vil den jobbe lettere, i tillegg har jeg lagd et septiksystem, slik at alt samler seg på en plass.

Den går sakte, men sikkert tørr og det vil ta kortere tid hvis du har mer vann.,.,

Lenke til kommentar
Nei.

På en annen side har jeg min stående under 1m vann(en Maxi Jet MJ1000 til 223 kr), noe som skulle tilsvare 10 atm. Da vil den jobbe lettere, i tillegg har jeg lagd et septiksystem, slik at alt samler seg på en plass.  

Den går sakte, men sikkert tørr og det vil ta kortere tid hvis du har mer vann.,.,

Hallooo?? Foreslår at du åpner vinduet nå med en gang, og får deg litt frisk luft! :p

Det klarer hjernen.......

Lenke til kommentar

Den tok ikke jeg heller :p

Lenke til kommentar

Jepp, dette er tegningen over "septikktanken", den står i hjørnet av rommet bak en tilsvarende høy plante...

Målene er 154 cm og radius på 6 cm og er av hard PVC(transparent med olje). Selve tanken er laget av et PVC rør som naboen hadde.

vanntank.JPG

Dessverre har jeg ingen gullfisker der nå(eller jeg har aldri hatt noen), noe grunnet at jeg bruker frostvæske(med alkoholer i) og også noe på grunn av det etiske. Selv, om det hadde vært tøft med det.

Septikksystemet er lagd slik at pumpen lager en understrøm(kommer ikke frem på tegningen)slik at grumset kommer under den for å så falle sikkert mot bunnen(hvor det er en finkorna rist som kan tas ut), dette gjelder også fiskemat :wink: og avfall. Pumpen er festet slik: to små metallrør på tvers inni der som er satt inn fra utsiden(tettet med silikon), mellom disse er pumpet festet med en slags skjerm på seg...

Alle som ler av meg nå, kan jeg snart bevise med foto at dette stemmer(skal bare kjøpe et digitalt kamera). Bunnen er avtagbar.

Jeg har nemlig Reodor Felgen som nabo...

Lenke til kommentar

På en annen side har jeg min stående under 1m vann(en Maxi Jet MJ1000 til 223 kr), noe som skulle tilsvare 10 atm.

Mener du å si at pumpa di står under 10 atmosfærers trykk? I såfall vil kanskje følgende opplysning være interessant:

Trykket øker med en atmosfære pr tiende meter vannsøyle. Dette du egentlig sier er da at du har en vanntank som er 90 meter høy (1 atm lufttrykk + 9 atm vanntrykk)... Hvor var det du bodde sa du? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...