OnetroM Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) En her på jobben bruker en laptop hvor han i all hovedsak benytter seg av et 3G modem (Fusion UMTS Quad-GPRS). Dette funker stort sett fint, bortsett fra et snålt problem som har dukket opp i det siste. Eksempelvis. www.finn.no\bil kommer jeg inn på, men trykker jeg på linken "Alle biler" som viser til banen www.finn.no/finn/car/used/browse1 så kommer kun følgende melding opp: 403 Forbidden You don't have permission to access /finn/car/used/browse1 on this server. Tar jeg derimot ut 3G kortet og putter inn vanlig nettverkskabel kommer jeg videre uten problemer. Samme melding dukker opp i Firefox 2 og Explorer 7. Igår la jeg inn alle mulige rare oppdateringer i XP, kjørte RegMech osv for å luke bort litt sånt krøll uten større hell. Hva i all verden kan det komme av at en nettoppkobling har slike begresninger på vanlige komersielle og åpne sider? Dette dukker også opp på andre områder så Finn.no er bare et eksempel. Endret 21. juni 2007 av Mozze Lenke til kommentar
Jan-E. Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Jeg har fått akkurat samme problemet med å komme inn på Finn. Jeg har Edge-oppkobling til Netcom med et Option-kort. Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 21. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2007 Jeg har fått akkurat samme problemet med å komme inn på Finn. Jeg har Edge-oppkobling til Netcom med et Option-kort. 8910351[/snapback] Det er vel sikkert samme kort tenker jeg. Står Option og NetCom logo på det. Jeg skjønner bare ikke hvorfor jeg får tilgang uten feilmeldinger med vanlig nettkabel. Ligger feilen i NetComs nett? Eller er det kortet som av en eller annen grunn ikke funker som det skal? Godt det er flere med nøyaktig samme problemstilling, men har neon også en løsning? Lenke til kommentar
qwert Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) Dette kan høres ut som et tilsvarende problem man ofte kan slite med hvis man bruker ICS. Pakkefragmentering i kombinasjon med blokkerte ICMP-pakker medfører at man ikke kommer inn på enkelte nettsider. Sjekk MTU-størrelsen for for den trøblete nettverksoppkoblingen, for eksempel med DrTCP. Prøv deretter å kjøre 'ping -f -l [pakkestørrelse] [server]' (hvor pakkestørrelse er MTU-tallet du fant i bytes) mot en av sidene du har problem med. Hvis du får beskjed om at 'Packet needs to be fragmented', reduser pakkestørrelsen gradvis til den går igjennom, sett MTU-størrelsen for nettverksoppkoblingen til dette tallet, reboot og prøv til sist nettsiden igjen. Edit: TCP Optimizer kan også gjøre denne prosessen i ett enkelt program. Endret 21. juni 2007 av qwert Lenke til kommentar
Jan-E. Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Jeg har fått akkurat samme problemet med å komme inn på Finn. Jeg har Edge-oppkobling til Netcom med et Option-kort. 8910351[/snapback] Det er vel sikkert samme kort tenker jeg. Står Option og NetCom logo på det. Jeg skjønner bare ikke hvorfor jeg får tilgang uten feilmeldinger med vanlig nettkabel. Ligger feilen i NetComs nett? Eller er det kortet som av en eller annen grunn ikke funker som det skal? Godt det er flere med nøyaktig samme problemstilling, men har neon også en løsning? 8911623[/snapback] Jeg abbonerer på noen bilannonser fra Finn og når jeg klikker på linken i e-poster jeg får fra dem så kommer jeg ikke inn, mener dette begynte i forrige uke. Jeg kommer heller ikke inn når jeg går til sidene deres for å logge inn eller prøver å åpne siden "kontakt oss". Men å gå inn direkte på annonsene går greit...... "qwert", det var ikke akkurat noen enkel løsning du hadde på problemet Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 26. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2007 Da var ting mer eller mindre i orden. Finn.no svarer ikke på ping, så da måtte jeg restarte etter hver endring av MTU størrelse for å sjekke. Funket i alle fall på 1470 så da lar jeg den stå der inntil videre. Hva skjer forresten hvis pakkestørrelsen blir for liten? Og hvorfor er dette gjeldende kun via GPRS-oppkoblingen og ikke via kabel? Lenke til kommentar
qwert Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Hva skjer forresten hvis pakkestørrelsen blir for liten? Og hvorfor er dette gjeldende kun via GPRS-oppkoblingen og ikke via kabel?Veldig kort (og egentlig ganske unøyaktig/uriktig) fortalt skyldes nok dette at overgangen mellom to nettverksprotokoller krever at datapakkene på 'pakkes inn' i en ytre datapakke med ekstra headerinformasjon. Dermed sendes det et signal over ICMP-protokollen om at pakkene må deles opp for å komme fram på riktig måte. Imidlertid er det noen routere/brannvegger som ikke videresender denne beskjeden og noen webservere som ikke svarer på dem, og da blir det stopp. Når du så reduserer maks pakketørrelse på din maskin får du plass til denne 'ekstra' informasjonen som legges til av 3G-kortet innenfor maksimalstørrelsen på en 'vanlig' datapakke med det resultat at de ikke lengre må deles opp, du får bedre nettverksrespons og en slutt på problemene. Hvis du PMer en moderator og får denne flyttet fra 'Maskinen fungerer ikke' til nettverkskategorien vil du nok kunne få en bedre forklaring også fra noen med mer avanserte nettverks-pedagogiske evner enn meg... Fint å høre at det fungerer nå i alle fall! Lenke til kommentar
Jan-E. Skrevet 26. juni 2007 Del Skrevet 26. juni 2007 Nå er det i orden hos meg og uten at jeg har gjort noen ting med det.... Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 27. juni 2007 Del Skrevet 27. juni 2007 Tråd er feilpostet. Flyttes til kategorien for nettverk. Snorre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå