Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Klage på eksamenskarakter?

Anbefalte innlegg

Var på avslutnigsfest i gårkveld\natt og da fikk eg igjen Engelsk skriftleg eksamen. Tidligere har eg ligget på 4-4+. Både lærern min og eg er enige om at eg har levert den desidert beste engelsk tentamen\eksamen og nokensinne har gjort. Og på vitnemålet står det 3(tre)!. Hvor mye teller eksamenskarakteren ved inntak? Og burde eg klage? Er så skuffet at eg nesten ikkje fekk sove i natt :(

Takker for innspil.

Endret av konfirmant
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reglene for hvordan det beregnes er jeg ikke sikker på siden det er såpass lenge siden jeg gikk fra både ungdomsskolen og vidergående så jeg er ikke sikker på hvordan det telles til inntak. Vel hvis du har ligget på 4 så burde du vel ikke ha noe å tape på å klage. Det er jo en mulig å gå ned når en klager men da er vel det lite sannsynlig at de bedømmer resultatet som dårligere enn 3. Foresten er det eksamensresultatet eller er det standpunkt karakteren du snakker om? Hvis du har ligget året på 4 og får 3 så er det litt rart om du ikke gjør det dårlig mot slutten da.

Lenke til kommentar
Ved opptak blir det karakteren i "engelsk" som teller, den karakteren er snittet av standpunkt og eksamenskarakter.

(Slikt blir det regnet ut i alle fag ved eksamen, tverrfaglige er egen karakter)

8910379[/snapback]

I følge et hefte fra inntakskontoret til VGS telles eksamen nå som en egen karakter på snittet. Er kanskje noe nytt i den nye læreplanen?

Endret av operg
Lenke til kommentar
Ved opptak blir det karakteren i "engelsk" som teller, den karakteren er snittet av standpunkt og eksamenskarakter.

(Slikt blir det regnet ut i alle fag ved eksamen, tverrfaglige er egen karakter)

8910379[/snapback]

I følge et hefte fra inntakskontoret til VGS telles eksamen nå som en egen karakter på snittet. Er kanskje noe nytt i den nye læreplanen?

8915921[/snapback]

Det er helt riktig. Både eksamenskarakterene og muntligkarakterene blir nå individuelle, og dermed får de en mye større betydning enn før. Dette er altså den nye måten å regne ut poeng/snitt på.

Finne ut snitt: Adder alle karakterene (enten 15 eller 16, medregnet eksamen, skriftlige og muntlige karakterer), og deretter del dem på antall karakterer (enten 15 eller 16). Da får du snittkarakteren din.

Finne ut poeng: Multipliser snittkarakterstallet med 10. Tallet du får er da karakterpengene du har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...