Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Asperger og yrkesvalg


Gjest Gjest_anonym_*

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har sett mange jævlig digge damer, som er genier i matte. :p

 

Du bør revurdere sjekkereplikkene dine. Jeg aner ikke hvordan det står til med mattekunnskapene på de jentene jeg blir tiltrukket av.

Haha ... Jeg sier ikke at jeg sjekker damer på byen med tredjegradsligninger og 1000 siffer av tallet e ... Men det er ganske mange jenter jeg kjenner, som ligger på 6 i realfag, og er jævlig jævlig digg. :p

Lenke til kommentar

Er ikke det egentlig ganske tilfeldig? Det finnes nok en haug digge folk som er smarte, ja, men? Også en haug udigge som er vel så smarte. Poenget var at mange som er supersmarte, gjerne på flere områder, ofte er det fordi de har en "feil". Jeg sier ikke at de er dømt til å ha kun negative egenskaper/personlighet.

 

Men det er ikke bra å ha for høy intelligens, heller. Det nedsetter intelligens på andre områder igjen, og de fleste har f. eks manglene sosiale antenner e.l.

Lenke til kommentar

Jeg blir litt sur på det maset med pokerspiller. Jeg fatter ikke at folk har gode kort med mindre de gliser over hele trynet. Når du ikke kan lese hva folk mener så er det ikke så lett.

 

Asperger er jo en veldig spesiell diagnose. Noen elsker repeterende arbeid andre hater det. Noen kan ikke samarbeide, andre kan ikke jobbe uten det. Noen er skikkelig omsorgsfulle andre driter i andre folk.

 

Jeg leste forresten nettopp en artikkel om at amerikanerne har forsket på noe spesielt de opplevde under invasjonen på Normandi (D-dagen, jeg gidder ikke sjekke hvordan det skrives)

Vanligvis så bytter de soldater i fronten etter maks tre uker, da fungerer ikke soldatene lengre og må hvile. Folk begynner å ta livet av seg, skyter feil folk, blir apatiske og utfører ikke ordrer. Dette er forståelig pga det presset de opplever.

Men pga mangel på folk så ble noen avdelinger ikke byttet ut før etter tre måneder. Her brøt jo folk helt sammen, men en liten gruppe soldater oppførte seg helt eksemplariske og gjorde hele jobben for avdelingne sine. De var supereffektive, dette måtte jo selvsagt amerikanerne forske på.

 

Det de fant ut var at disse soldatene hadde asperger, likte repeterende oppgaver og hadde ingen form for empati. Å skyte tyskere hver dag var den perfekte oppgave for dem. De fungerte kjempebra, likte jobben og fikk skryt av medsoldatene (som ikke klarte å gjøre den selv, men var glade andre gjorde det). Mange av disse asperger-soldatene ble høyt dekorert for insatsen sin i denne tiden, men eller som soldater var de ganske ubrukelige. Mange av disse så også tilbake på denne tiden som den beste i livet sitt - da fungerte de bra.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg jobber også som nattevakt og er veldig glad i jobben min. Faste rutiner og prosedyrer, minimalt med samarbeid/omgang med kolleger og jeg kan jobbe veldig selvstendig mht avgjørelser og hvordan jeg disponerer tida mi. Jeg jobber i helsesektoren med psykisk utviklingshemmede og dette passer meg bra! Samspillet med disse brukerene blir ikke for komplisert for meg og jeg skjønner kanskje bedre enn mange andre deres litt "spesielle" verden. Ofte er den ganske lik min, hvor feks en liten bagatell kan føles enorm og uhåndterlig. Min styrke i jobben, er kanskje at jeg forstår problemet og hvor ille det kan være, og at jeg vet litt "instinktivt" hva som skal til for å skape orden i kaos. Har jo laaaaang trening i dette selv!

 

Vel, så langt så bra..... Dessverre for meg har vi nå også fått andre type brukere. Disse mer "normale" sliter jeg med, fordi de fungerer mer avansert. Eneste trøsta er at så lenge jeg jobber natt, så sover de jo som oftest og jeg har lite med dem å gjøre. Phu!

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Mja, jeg kan være enig i at fotografisk hukommelse kan være en myte. Men det er kanskje mer en tolkning av begrepet.

 

Folk med Aspergers syndrom kan ha slike tendenser, men ikke nødvendigvis akkurat slik folk tenker her.

 

For min del er det at jeg ofte husker situasjoner som et bilde.

 

Det nytter ikke å krangle med en som har lagret et bilde fra en situasjon. Om du selv ikke har et bilde limt på netthinna, men bare husker "teoretisk", så er det irriterende for en med fotografisk hukommelse som vet at Per hadde rød shorts på stranden, når Anders sier at han er ganske sikker på at den var grønn.

 

 

 

Ang. jobb, så er vel aspergere forskjellige som alle andre. Noen sosiale, noen ikke. Noen liker rutiner, andre klarer ikke følger rutiner men må være sin egen herre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...