Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Asperger og yrkesvalg


Gjest Gjest_anonym_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_anonym_*

Jeg velger å være anonym for jeg vil ikke at noen skal vite om at jeg har Asperger syndrom. Denne kunne vært på jobbseksjonen og, men jeg synes at den og kunne være her siden de som er interessert i helse sannsynligvis vet mest om denne saken.

 

Så, hvilken jobb og utdanning tror dere passer best til folk med Asperger syndrom?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs selvfølgelig hvor kraftig "rammet" personen er. Det finnes folk med aspergers syndrom i de aller fleste yrkesgrupper, så det finnes ikke noe fasitsvar på det.

 

Men hvis du antar at alle med aspergers er superintelligente mennesker som ikke tør å se andre i øynene, vil jeg tro at forskning passer fint.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 7 måneder senere...

Jeg har også asperger og sønnen min har det. Jeg jobber med folk hver dag - ikke noe problem, for meg var det en tilvenning og noe jeg har måttet jobbe med. Jeg har aldri fått noe hjelp eller psykolog eller noe sånt.

 

Jada jeg sliter med å ha øyekontakt med folk og har total angst for å ring feil i telefonen, men det er jo ting en må jobbe med.

 

Mulig at noen synes jeg tar for lett på diagnosen, men en må huske på at asperger spekteret er veldig vidt - stor forskjell på folk med asperger. Akkurat som alle andre folk. MEN jeg tror nå fortsatt at det er noe en må jobbe med seg selv med.

 

Dette er godt ment altså. Mitt råd til deg er å finne det en jobb du kan tenke deg.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg jobber som nattevakt, og det fungerer fint for da treffer jeg få mennesker og mye av arbeidet er meget rutinepreget. Siden jeg stort sett gir beng i andre mennesker har jeg heller ikke problemer med å bortvise uvedkommende, sjekke ID eller skrive ut bøter. Trusler går inn i det ene øret og ut av det andre. Dessuten passer jobben godt med de positive sider ved sykdommen. Men med en gang ledelsen eller andre kollegaer (og andre som jeg trenger å være høflig mot) blander seg inn, går alt på tverke. De forventer ting av meg som jeg ikke klarer (f.eks. at jeg skal kunne jobbe i resepsjon), og så syns de jeg er vanskelig og at jeg "bare trenger å trene så går problemene over av seg selv".

 

Hvis jeg skulle gått tilbake og valgt utdannelsen på ny, hadde jeg nok valgt noe annet enn hva jeg opprinnelig gjorde. Det er mange jobber som passer for Asperger-mennesker, men samfunnet generelt går mer og mer bort fra individuelle yrker og dette kan bli et problem. Jobber som lagerarbeider, renholder, vaktmester o.l. vil nok imidlertid bestå i lang tid fremover. Hvis du vil satse på en høyere utdannelse, må det evt. bli et intellektuelt yrke som professor, forsker e.l. Jeg vil anta at de største problemene i disse yrkene kommer ovenfra, slik som for meg: Krav fra oppdragsgiver, overordnede, kolleger etc. En yrkesveileder bør kunne gi en viss pekepinn på hva man kan satse på, avhengig av evner og interesser.

 

Husk at hvis du blir sett på som "rar" og usamarbeidsvillig i snevre bransjer, spres ryktet veldig fort og du kan få problemer med å få jobb i ulike bedrifter i samme bransje. Jeg anbefaler på det sterkeste kvinnelige ledere - de er mest forståelsesfulle og minst villige til å sparke deg. Nå er det faktisk relativt vanskelig å sparke en som lider av en adferdssykdom (det er hva jeg pleier å kalle aspergers for de som ikke kjenner til den), men meld deg allikevel inn i en fagforening hvis mulig. Husk at du kan beordres inn i stillinger der du før eller siden vil få en psykisk knekk. Jeg klarer ikke å snakke for meg når jeg er i møte med ledelsen, og det tror jeg er felles for de fleste av oss, så vi må lene oss på de som klarer dette og vet hva de skal si og gjøre. Synd å si det, men dette er de harde fakta...

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Hei Skapdyret

 

Nattevakt må jo være en super jobb. Jeg ler høyt når jeg høre om at du skriver bøter og driter i kjefting og trussler. Det må være en optimal Asperger-jobb.

 

Jeg skjønner jo at folk rundt deg tror at du kan "trene problemene" av deg. Tror det er her "vanlige folk" ikke er istand til å skjønne. Mange med Asperger har jo fotografisk hukomelse - det synes mange "normale" er kult - kan ikke de bare trene opp det da?rkes

 

Angående skolegang så tror jeg mange med Asperger velger høyere akademisk utdannelse, er nok mange professorer som sitter på ett kontor og forsker hele livet som har ett snev av asperger.

 

Men jeg har ett spørsmål til Skapdyret: Føler du at kvinnelige sjefer er lettere å samarbeide med en mannlige? Grunnen til at jeg spør er at flere som jeg kjenner som har Asperger sier mye av det samme - at det er lettere å sammerbeide med kvinner en med menn. Jeg er usikker på om dette er vår instilling til kvinnene eller at de forstår oss bedre.

Lenke til kommentar

Det nærmeste man kommer eidetic memory er Kim Peek tror jeg, og han mangler det hvite som forbinder hjernehalvdelene (genesis of the corpus collosum ellerno). Så en artig dokumentar med han, han leser to sider på 10 sekunder og husker 98% av det. Til gjengjeld klarer han ikke å ta vare på seg selv, klarer ikke å følge retninger, forstår ikke metaforer..

Lenke til kommentar

Hehe, ja ...

 

Det jeg legger i fotografisk hukommelse er å kikke på et bilde, og deretter huske hele bildet. Slik at hvis en spør: "hva er skiltnummeret på den bilen i bakgrunnen til høyre", så kan man tenke på bildet og "se" det i hodet.

 

De fleste med "fotografisk hukommelse" memorerer bare tekst/tall og legger dem i "reiseruter", altså ikke så veldig forotgrafisk ... :p

Lenke til kommentar

Rain Man karakteren var basert på Kim Peek, men han er ingen autist har man funnet ut. Også har man Daniel Tammet, en savant uten ulempene autisme gjerne forbindes med (vanskelig sosialisering, kun interessert i én ting, dårlige kommunikative evner osv). Han beveger seg gjennom synestetiske landskap når han skal huske ting og kan gjøre digre multiplikasjoner osv i hodet uten aktiv innsats.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Wilhelm_*
I Danmark har de ett eget firma som bruker "evnene" til folk med Asperger. Feks til å lese data-koder for å finne feil. "vanlige" folk blir lei og orker ikke repeterende arbeid, mens for mange med asperger liker dette.

Har sjøl asperger(sier de), men elsker å jobbe med folk ! Data blir jeg fort lei av, og repeterende arbeid er helt på trynet for meg :p Hater system også (rot er sjarmerende), så lurer på hva slags rar aspergerperson jeg er ^^

Lenke til kommentar

Jeg har en eks med aspergers som jobber med data, dette har fungert veldig bra for han, helt til det kommer til sammarbeid. Han forstår ikke hva de andre vil, og tror at de andre ekskluderer han fordi de er flinkere etc.

Før dette jobbet han i omsorgsyrker, og det fungerte ikke i det hele tatt.

 

Tror du må bli klar på dine interesser, og velge yrke ut i fra dette. Kanskje greit å finne et yrke hvor du slipper å sammarbeide så mye, og evt fortelle at du har aspergers? Vet ikke hvilken erfaring dere andre har med å være åpen om diagnose?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...