Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Den "sosiale" maska - tar vi den på alle sammen?

Melisma

Anbefalte innlegg

Du har faktisk et poeng der.. Folk gjør jo dette egentlig BARE for å passe inn, for å bli akseptert av andre, synd egentlig :(

Mennesker er bare sånn, evolution  :ermm:

8917408[/snapback]

Ja, man får jo ett inntrykk av at det eneste akseptable er jo at man er blid og fornøyd, noe annet blir på en måte "unormalt" .. man opplever kanskje at folk baksnakker deg og ser rart på deg, men jeg tror nok innerst inne at de fleste har opplevd disse følelsene og nedturene eller hva det måtte være, ...men man vil ikke skille seg ut, man vil heller være en del av gjengen, og latterligjør andre som skiller seg ut...

Når jeg møter folk, så er jeg selvsagt blid, ikke misforstå.. men jeg kommer ikke til å snu ryggen hvis noen faktisk er så tøffe og sier ifra hvordan de EGENTLIG har det,, Det står det respekt av, og man er mye tøffere i mine øyne hvis man tør å ta tak i fakta enn å sitte og himle med øya sammen med resten av gjengen...

Tro meg, jeg var en av de som baksnakket og gjorde mitt beste for å få de personen til å føle seg så liten som mulig :no: Har jobbet MYE med meg selv siden den gang...

Jeg kan jo selvfølgelig bare prate utifra meg selv nå.. Men jeg er bare så lei av å gå gjennom livet med en fasade eller se på andre sine fasader, når man egentlig kan dra stor nytte av andre sine råd og tips hvis man bare tør å ta det skrittet og snakke sammen.. samtidig som at man ikke føler seg alene.. Etterhvert så kan man faktisk begynne å kjenne på virkelig lykke, istedet for å "fake" det...

Skjønner at dette er ett litt sånn deprimerende tema, men jeg prøver bare å få tak i andre sine meninger om dette.. :yes:

Ps. syns det er ganske vanskelig å uttrykke meg i ord om dette, men prøver så godt jeg kan å komme til kjernen av hva jeg mener :)

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789
Alle med nok EQ tilpasser seg hver enkelt situasjon. Å bli en annen person er noe helt annet, som de med spesielt lav selvfølelse ofte gjør.

8911393[/snapback]

Hva betyr EQ? :blush:

8917992[/snapback]

det betyr Equalization

f.eks low/mid/high på en forsterker..

tror han mente IQ :thumbup:

Lenke til kommentar
det betyr Equalization

8918131[/snapback]

hehe åkkei, trodde kanskje jeg hadde gått glipp av noe :!: Takk for svar ihvertfall :)

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Alle med nok EQ tilpasser seg hver enkelt situasjon. Å bli en annen person er noe helt annet, som de med spesielt lav selvfølelse ofte gjør.

8911393[/snapback]

Hva betyr EQ? :blush:

8917992[/snapback]

det betyr Equalization

8918131[/snapback]

Eh. Neppe.

Emotional Intelligence Quotient, den "sosiale intelligensen" til folk, eller hva man enn skal kalle det...

Endret av Pug
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1242

Har en veninne, eller klasseveninne som har fårestillingen av at det er tøft/kult å utre meningene sine uanset hva. som oftest negativt. Mens andre sier at ja den var fin eller hun er grei hun, smeller denne jenta på med det ene etter det andre. Hun er har etterhvert blitt et hatobjekt :(

Lenke til kommentar

Dette handler om roller. Vi har alle en rolle for våre barn, egne roller på arbeidsplassen, egne roller for venner og en spesiell rolle for kjæresten.

Det er rett og slett umulig å ikke ha roller. Verden fungerer ikke uten dem og sånn er det bare. Man kan ikke være seg selv overalt, dessverre.

Dette handler ikke om å dekke til sitt selv, men det handler om å ofre. Dem som nekter å påta seg roller, er ofte mammagutter som har lært seg at det å syte og klage hjemme ofte funker best, og dem tar det veldig hardt at dem skal tilpasse seg andre når dem er vant til at de andre i hjemmet HAR tilpasset seg barnet.

Som sagt.. roller :cool: Can't live without em!

Lenke til kommentar

Egentlig prøver jeg å unngå den sosiale maska etter beste evne, men det ender alikevel ofte med at jeg tar den på... Det hender noen ganger at jeg smiler, selv om jeg i utgangspunket er i dårlig humør, ettersom venner forventer det av meg... Det er egentlig litt slitsomt, men jeg drev egentlig langt oftere med denne kamufleringen da jeg gikk på ungdomsskolen... Da trodde alle at jeg var en blid og glad person, selv om det var langt ifra riktig...

Lenke til kommentar

Er jo alltid hyggelig og være hyggelig er det ikke? :)

Lettere og snakke med et :) enn med et :(

Og bytte antenner er jo bare naturlig spør du meg. Oppfører seg forskjellig rundt kamerater,venninner,besteforeldre og foreldre. Det gjør ihvertfall jeg. Ikke noen voldsom forskjell, men det må være en forskjell sånn jeg ser på det.

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar
Er jo alltid hyggelig og være hyggelig er det ikke? :)

Lettere og snakke med et :) enn med et :(

Og bytte antenner er jo bare naturlig spør du meg. Oppfører seg forskjellig rundt kamerater,venninner,besteforeldre og foreldre. Det gjør ihvertfall jeg. Ikke noen voldsom forskjell, men det må være en forskjell sånn jeg ser på det.

8929310[/snapback]

Joda. Vil bare ikke virke falsk...

Jeg oppfører meg i grunn helt forskjellig rundt mine venner enn rundt foreldrene mine eller folk jeg ikke kjenner så godt. Sammen med venner er jeg morsom, sprudlende o.s.v, rundt foreldrene mine er jeg sur, sær og irritabel og sammen med folk jeg ikke kjenner eller ikke føler meg helt trygg på er jeg sjenert og forknytt...

Lenke til kommentar
Selv er jeg en forskjellig person alt etter hvem jeg er sammen med. Det er kun med ytterst få jeg er meg selv.

8910028[/snapback]

Me too :)

8911367[/snapback]

Skjønner rett og slett ikke at dere kan holde ut..

8911394[/snapback]

Påstår du at du er deg selv, uansett hvilken situasjon eller hvilke mennesker du er sammen med?

8913112[/snapback]

ja helt klart. Hvorfor skulle jeg ikke det?

Lenke til kommentar

Blandt venner, nei. Alle vennene mine vet hvordan jeg er og aksepterer det. Sånn er det når jeg treffer nye folk også. Enten liker de meg eller ikke.

Selvfølgelig prøver jeg jo å fremstå som en litt mer "voksen" og moden person ovenfor lærere, sjefen, og nær familie, men dette går vel mer på normal folkeskikk :p

Lenke til kommentar
Har en veninne, eller klasseveninne som har fårestillingen av at det er tøft/kult å utre meningene sine uanset hva. som oftest negativt. Mens andre sier at ja den var fin eller hun er grei hun, smeller denne jenta på med det ene etter det andre. Hun er har etterhvert blitt et hatobjekt :(

8923175[/snapback]

Jeg sier omtrent aldri at noe er fint hvis det ikke er det, men jeg holder heller kjeft. Men noen ganger er ikke alltid sannheten den beste veien.

Det verste jeg vet er folk som sier noe er fint/bra osv uten å mene det. Da mister jeg all respekt. Med visse unntak, noen ganger er som sagt ikke sannheten...

Endret av hifiking
Lenke til kommentar

Jeg er mere opptatt av å bygge opp selvtilliten til de rundt meg.. Det spiller ingen rolle om jeg ikke syns "den genseren" er fin på venninna mi... Det viktigste er jo at hun føler seg bra og at hun føler at hun ser fin ut i den.. da er jeg mer enn villig til å hjelpe henne på den veien :yes:

Vet jo selv hvordan det er å få en veldig direkte og ærlig beskjed om noe jeg feks har på meg.. og da tenker jeg heller "ja, det er helt greit at du ikke syns jeg så noe fin ut, det viktigste er jo at jeg føler meg bra" skulle jeg fulgt hva alle andre mener, så ville jeg jo aldri trivdes i noe jeg hadde hatt på meg..

Og hvorfor er andre sine meninger eller andres smak, mere "riktig" enn min?

Lenke til kommentar
Vet jo selv hvordan det er å få en veldig direkte og ærlig beskjed om noe jeg feks har på meg.. og da tenker jeg heller "ja, det er helt greit at du ikke syns jeg så noe fin ut, det viktigste er jo at jeg føler meg bra"  skulle jeg fulgt hva alle andre mener, så ville jeg jo aldri trivdes i noe jeg hadde hatt på meg.. 

Og hvorfor er andre sine meninger eller andres smak, mere "riktig" enn min?

8937267[/snapback]

Når det gjelder andres mening om ting, kommer det litt ann på om de spør etter meningen da. Bryr man seg ikke om andres meninger om klær etc, så lar man heller være å spørre. Jeg setter hvertfall mer pris på direkte meninger som er det stikk motsatte av mine, enn 'sympati-svar'.

Lenke til kommentar
Hvordan kan du vite hvordan du egentlig er? Kanskje "masken" du har på deg forran venner osv. er den du egentlig er, mens du for deg selv har på deg en "maske"?

8937331[/snapback]

Fordi jeg kjenner meg selv såpass at jeg vet når jeg "faker" noe og når jeg ikke gjør det.. Men jeg tror nok at jeg vet hva du mener ja, men denne er jeg rimelig sikker på :yes:

Kjenner på en måte at den ytre fasaden jeg kanskje tar på meg, ikke stemmer i det hele tatt med den jeg egentlig er inni meg.. har levd med meg selv i 25 år, hehe.. kjenner kroppens signaler på når jeg ikke har det godt med meg selv.. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...