Haddock Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Hei! Fikk sykkelen min frastjålet i fjor på den her tida, sikkert verdt rundt 4000kr. Men er så heldig å bo i ei forholdsvis lita bygd, så etter et års tid hadde jungeltelegrafen omsider nådd meg. Fikk en telefon av en kompis som tipsa om hvor den var. Kjørte straks ned dit å henta sykkelen som jeg er 100% sikker på at er min (Noen unike deler og merker på den osv.) Sykkelen stod inni en garasje (mer et slags overbygg) utenfor en leilighet, så den stod på privat grunn tror jeg, felleseid garasje eller noe... Så man kan vel kalle det et tyveri når jeg kom å hentet den tilbake. Uansett: Merket etterpå at det var noen skader på sykkelen som sikkert ikke er billig å fikse. Derfor lurte jeg på om jeg kan steppe opp på døra til han/hun som hadde stjålet den å forlange erstattning og true med anmeldelse hvis jeg ikke får noe. Eller har jeg lite å komme med etter som jeg praktisk talt "stjal" den tilbake igjen? Tok ikke sjansen på å la den stå der til i morgen tidlig så jeg kunne ta en prat med tyven. For allt jeg vet kan jo sykkelen ha blitt videresolgt et par ganger tidligere... Lenke til kommentar
Rulator Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 hehe stikk på døren ta med deg en macho Lenke til kommentar
Jooakim Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 (endret) Det er vel registreringsnummer på alle sykler (pleier å være under rammen ved pedalene/kranken), og du har vel kvittering for kjøp av sykkelen? Om han ikke lar deg sjekke; kontakt politiet. Endret 21. juni 2007 av Jooakim Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Det hadde ikke vært en idé å ringe politiet og ta dem med deg når du skulle hente den? Da hadde du stilt sterkere, for nå kan du ikke bevise hvor du hentet den. Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Er du igrunnen ikke litt glad for at du har fått tilbake sykkelen da? Tross alt er det mye bedre enn å ikke ha noen sykkel i det hele tatt, selv om det er noen småskader på den. Fikk du forresten forsikringsoppgjør da den ble stjålet? I så fall så tilhører sykkelen forsikringsselskapet og ikke deg. Du må jo gjerne forsøke å få politiet innblandet for å "straffe" fyren, men jeg tviler på at de gidder å bry seg. Og hvordan har du tenkt å bevise at det virkelig var fyren som stjal sykkelen? Penger får du ikke automatisk selv om han dømmes til å betale deg erstatning. Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Selvtekt er i utgangspunktet ikke lovlig. Dette innbærer ikke nødvendigvis ikke at du har gjort noe straffbart. Spesielt med tanke på at forholdet ligger nokså langt tilbake i tid vil jeg anta at din handlemåte ikke ligger innenfor lovlig selvtekt. Forrige taler nevner eierforholdet over. Sykkelen kan eksempelvis være solgt på hittegodsakusjon, følgende vil den ha ny juridisk eier. Er dette tilfellet vil du ha begått en straffbar handling. Moralen er: Overlat rettshåndhevelse til offentlige myndigheter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå