Gå til innhold

Marsvin-guide! Hvordan behandle marsvinet ditt?


Anbefalte innlegg

hehe fin guide . Marsvinet mitt Holder seg på stua og lager alltid lyder når jeg åpner ei dør/rasler med en pose.

Ellers så liker han seg veldig godt i hengekøya ( med oppsyn da seff ) og er ellers av den late typen xD

Eneste som får han ut på "rømmen" er marsvinet til brodern ( ett kvinnfolk vel å merke ).

 

pleier å ha ham ute under nettingen fra buret og med hønsenetting under slik at han ikke stikker av.

Bor på gård så han får ofte kvister til å slipe tenna sine på og gress til å kose seg med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...
  • 5 måneder senere...

Har tre marsvin selv, tre gutter. Fikk nylig en liten rosettgutt i buret, sammen med de to eldre hannene, og jeg må si at de gikk overraskende godt sammen.

En av de eldre er av voksne, modne typen. Han tok fort ansvar og tok seg av den lille gutten. Mens Bruno, som er av den mer viltre typen (også rosett), skulle vise at han var sjef over buret, noe han absolutt bare tror han er.

 

Ellers er jo marsvin koselige, sosiale dyr som holder liv i huset.

Lenke til kommentar
Høres koselig ut, det der. Men jeg er litt overrasket, jeg har aldri vært borti to eller flere hannmarsvin som har kunnet være sammen i et bur over lenger tid uten at det blir bråk.

 

Vel, nå er jo han eldste av den rolige typen, så han ser ut til å få et slags farskap til de småmarsvina som har kommet inn i buret til ham.

 

Så nå har jo begge marsvinene som har kommet i buret til han vært veldig unge, så det har gått fint.

 

Problemet er hvis du setter to jevnaldrende hanner sammen, som ikke kjenner hverandre. Det vil da oppstå konflikt om hvem som er sjef over territoriumet med en gang.

 

post-148614-1247061337_thumb.jpg

 

Er da Bruno som er øverst, Tussi i midten. Sistemann har ikke fått noe navn enda :p

Endret av Akse
Lenke til kommentar
Så fine de er.

 

Har opplevd at et eldre hannmarsvin og et yngre av samme kjønn har kranglet så blodet har sprutet før, derfor jeg ble litt overrasket.

 

Takk for det :)

 

Nei, kan ikke si jeg har opplevd det før. Men dyr er jo forskjellige som vi mennesker, ingen av dem er like.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Noen som vet hva det hvite det ene marsvinet mitt legger fra seg er? Det har skjedd 2 ganger, når den går på golvet.

 

Bare drypper hvitt etter den : ( Er en hann..

 

Har forøvrig 2 6mnd gamle hanner, de sloss hvis de er sammen : ( Tips? Gikk HELT fint inntil for en stund siden, da bestemte de seg plutselig for å hate hverandre..

Endret av NiRaM
Lenke til kommentar

Har selv sett det hvite ligge igjen en gang for en stund siden. Vet ikke hva det er, men er nok helt normalt. Det har forøvrig en helt forferdelig odør.

 

Ang. marsvin som krangler. Hanner går sjelden godt sammen med mindre de er søsken, eller har vært sammen helt siden de var noen få uker gamle.

Problemet er nok at de nå har kommet i den alderen hvor de skal vise hvem som er sjef i buret. Du kan alltids prøve å holde dem litt i aktivitet. Nå når det er fint vær, lar jeg dem ofte springe på terrassen, evt. stå på planen med toppen av buret over seg. Etter hvert finner de nok ut at det er greiest å være venner :)

Lenke til kommentar
Haha dummeste jeg har hørt. Tror noen må google "forskjølelse". Vind har ingen ting med bakterier å gjøre :)

Har du ikke bedre ting å gjøre enn å rave inn i en tråd, finne en minimal feil og komme med tåpelige utsagn? Hva med å skrive "Forkjølet blir en av bakterier, ikke trekk, bare så du vet det."? Du får hverken status eller større e-penis av å slenge dritt.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da blir det veterinær- tur på mitt 7mnd gamle marsvin i morra. Ringte dyrlege og bestilte time tidligere i kveld. Han er kjempetynn (veier ca 700g) og virker generelt veldig pjuskete. Har også mistet en del pels. Får håpe det bare er midd eller noe, da han virker relativt frisk ellers. Spiser / drikker nokså normalt og lager lyder.

 

Dessverre er han bare skinn og bein, nesten "redd" for å håndtere han siden han virker så skjør.. Til sammenligning er mitt andre hann marsvin (samme alder) på over kiloen nå..

Lenke til kommentar
Da blir det veterinær- tur på mitt 7mnd gamle marsvin i morra. Ringte dyrlege og bestilte time tidligere i kveld. Han er kjempetynn (veier ca 700g) og virker generelt veldig pjuskete. Har også mistet en del pels. Får håpe det bare er midd eller noe, da han virker relativt frisk ellers. Spiser / drikker nokså normalt og lager lyder.

 

Dessverre er han bare skinn og bein, nesten "redd" for å håndtere han siden han virker så skjør.. Til sammenligning er mitt andre hann marsvin (samme alder) på over kiloen nå..

 

Merkelig for et marsvin på 7mnd. Er nok best å ta dette med veterinær ja.

 

Eldstemann i buret begynner å bli gammel og nå merker jeg. En del magrere enn de to andre i buret. Håper han klarer seg over vinteren. De er generelt svakere da har jeg fått inntrykk av.

 

Uansett, det blir ekstra stell på han :)

Lenke til kommentar
Da blir det veterinær- tur på mitt 7mnd gamle marsvin i morra. Ringte dyrlege og bestilte time tidligere i kveld. Han er kjempetynn (veier ca 700g) og virker generelt veldig pjuskete. Har også mistet en del pels. Får håpe det bare er midd eller noe, da han virker relativt frisk ellers. Spiser / drikker nokså normalt og lager lyder.

 

Dessverre er han bare skinn og bein, nesten "redd" for å håndtere han siden han virker så skjør.. Til sammenligning er mitt andre hann marsvin (samme alder) på over kiloen nå..

Et av mine marsvin hadde samme "symptomer" som det du nevner her og det viste seg til slutt at det hadde fått en spesielt type midd fra høyet vi hadde kjøpt i dyrebutikken. Det var heldigvis ikke farlig, så la oss håpe marsvinet ditt har det samme eller bedre.

Lenke til kommentar
Da blir det veterinær- tur på mitt 7mnd gamle marsvin i morra. Ringte dyrlege og bestilte time tidligere i kveld. Han er kjempetynn (veier ca 700g) og virker generelt veldig pjuskete. Har også mistet en del pels. Får håpe det bare er midd eller noe, da han virker relativt frisk ellers. Spiser / drikker nokså normalt og lager lyder.

 

Dessverre er han bare skinn og bein, nesten "redd" for å håndtere han siden han virker så skjør.. Til sammenligning er mitt andre hann marsvin (samme alder) på over kiloen nå..

Et av mine marsvin hadde samme "symptomer" som det du nevner her og det viste seg til slutt at det hadde fått en spesielt type midd fra høyet vi hadde kjøpt i dyrebutikken. Det var heldigvis ikke farlig, så la oss håpe marsvinet ditt har det samme eller bedre.

 

Får håpe det ikke er noe farlig ja. Bruker "norsk fjellhøy" jeg. Er vel ikke det beste kanskje?

 

Men hvis det er midd fra høyet er det veldig rart siden det andre marsvinet mitt (som får samme høyet) virker helt friskt.. :)

 

Jaja, får se etterpå! Poster oppdatering etter vet- besøk!

Lenke til kommentar

Akkurat kommet hjem fra veterinær- besøk nå. Hun trodde som meg, nemlig at det et angrep av midd. Dermed hadde hun på en dråpe med et middel som trekker inn under huden og bedrer hele svinet. Skulle også gi litt til mitt andre, i tilfelle det også var smittet.

 

Hun trodde også almenntilstanden ville bedres, når midden forsvinner.

 

Håper det går bra :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...