Gå til innhold

Jeg vil ha meg et godt speilrefleks, anbefalinger?

Anbefalte innlegg

Nå er jo ikke S5 Pro fra Fuji et alternativ for trådstarter grunnet pris, men jeg er enig i at det nok er det kameraet med crop-sensor som best klarer å ivareta de dynamiske egenskapene. Det er fordi deres SuperCCD har små og store microlinser side om side, og derfor får et undereksponert bilde på kjøpet, en form for innebygd HDR. I tillegg har det fantastiske ytelser i jpg, men prisen er en spatial oppløsning på 6mp, og gigantiske bildefiler.

Skal jeg først gi et forslag, så må det være Pentax eller Samsung. 6mp-modellene gir mye for pengene (de ligger godt innenfor ditt budsjett), men K10D og Samsung GX10 er rosinen i pølsen for min det. Da må du kanskje utvide budsjetten en liten smule, men ikke mer enn en god helg med flaskesamling i sentrum vil gi deg råd til å oppnå. Skulle du mot formodning ikke like ergonomien på disse modellene, så skal du se bort fra mine forslag her.

Jeg synes faktisk også D40X virker veldig fristende. Samme bildekvalitet som D80/200, og samme fine søker. Klarer du deg uten fastoptikk (de fleste amatører vil bare ha zoom likevel), og kamera passer deg som hånd i hanske, så har du funnet ditt kamera.

Ps: Det er uhyre sjelden at jeg anbefaler en spesifik modell, men nå bryter jeg med den praksisen. Kanskje det er siste gang det skjer. Skulle noen kameraprodusent ønske å sponse meg som kunstner med gratis utstyr som jeg kan like å bruke, så skal jeg vurdere å selge min integritet på området. Da skal jeg love å nevne mitt merke i alle lignende tråder.

Leser du dette, Aronsen, så er det bare å ta kontakt :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...

Jeg synes faktisk også D40X virker veldig fristende. Samme bildekvalitet som D80/200, og samme fine søker.

8914558[/snapback]

D40X har IKKE samme søker som D80!

På Nikon sine sider sier de at søkeren på D40x er en: "Fixed-eyelevel penta-Dach mirror type; built-in diopter adjustment (-1.7 to +0.5m-1)". Mens D80 har en: "Fixed eye-level pentaprism; built-in diopter adjustment (-2.0 to +1.0m-1)". Så å kjøpe D40x i den tro at man får en like bra søker som på D80/D200 vil nok være en blunder ja.

Trådstarter: I prisleiet rundt 9000 er nok D80/18-70-kitet noe av det beste man får for tiden. Og nettopp den gode søkeren som hverken D40/D40x/D50/D70s eller Canons 350D/400D kan hamle opp med, er antagelig det beste argumentet for å velge D80.

Lenke til kommentar

Ok. Er det helt feil det som jeg har lest om at søkeren er mye bedre enn søstermodellen da? Du har stadfestet en forskjell i teknologi, men hvordan fortoner det seg i praksis.

Bladet Fotografi hevder at det kanskje har marginalt bedre bildekvalitet enn D80/200 i tillegg. De pleier normalt ikke å bomme når de gjør slike sammenligninger innenfor samme merke, og det virker som om de bruker D200 privat i det bladhuset.

Lenke til kommentar
og det virker som om de bruker D200 privat i det bladhuset.

8914884[/snapback]

Jeg trodde Hr. Sandåker brukte Canon? (20D)

Mer on-topic, så er jeg ganske sikker på at D40x har samme søker som D40 - den (relativt) lille og mørke søkeren har jo "alltid" vært pentaspeilets forbannelse...

Det er riktig som du sier, at Fotografi mente å se en marginal forbedring i bildekvalitet fra D80 og D200 til D40x, men man skal huske at de samtidig skrev at Nikon nå har eliminert kamerahuset som faktor ifht. bildekvalitet med sin nåværende serie - det er kun funksjonalitet som i realiteten skiller.

Lenke til kommentar

Stemmer sikkert det du skriver, men jeg er ganske sikker på at Løberg bruker D200. Han har altid brukt Nikon, sett bort fra en periode på åttitallet. Da kjøpte nemlig jeg min første Nikkor 105mm av ham, fordi han hadde inngått en sponsoravtale med Canon, som gjorde at han byttet til Canon F1n. Det varte nok ikke så veldig lenge, for alle kameraer jeg noensinne har sett i hendene på ham har kommet fra Nikon.

Lenke til kommentar
Er det noen som har noen anbefalinger for det å kjøpe seg et godt speilreflekskamera?

Jeg vil ha et kamera som tar...vel..utrolig bra bilder og pris på ..tja..6000-9000kr.

Jeg er helt grønn og kunne trene litt hjelp  :ermm:

8909273[/snapback]

Når du kan gå opp til 9000,- ville jeg helt klart valgt enten Pentax K10D eller Samsung GX10 begge disse to er et kupp til prisen og overlegent alt annet i prisklassen. Disse var de to jeg selv hadde øverst på ønskelisten, men siden jeg har svært dårlig økonomi for tiden ble det brukt EOS350D i steden :cry:

Lenke til kommentar
Når du kan gå opp til 9000,- ville jeg helt klart valgt enten Pentax K10D eller Samsung GX10 begge disse to er et kupp til prisen og overlegent alt annet i prisklassen.

8916361[/snapback]

Pentax K10D blir bare bedre for hver dag som går....

Lenke til kommentar
Når du kan gå opp til 9000,- ville jeg helt klart valgt enten Pentax K10D eller Samsung GX10 begge disse to er et kupp til prisen og overlegent alt annet i prisklassen.

8916361[/snapback]

Pentax K10D blir bare bedre for hver dag som går....

8916564[/snapback]

Misunnelig som bare det. Jeg kunne virkelig trengt et slikt kamera. Det var egentlig akkurat det jeg var ute etter. Dessverre var det dette med pengene igjen da....

Jeg får vente i 3 år til jeg er ferdig utdannet og i jobb til å kjøp K20D som er enda litt raskere, medre på støy og støtte for ISO3200, større søker og enda større utvalg i optikk ;) I mellomtiden får jeg klare med med min 50mm F/1.4 USM-linse fra Canon.

Lenke til kommentar

Til dere som ønsker dere en K10D så sterkt, men ikke har råd til det: Hvorfor kjøper dere ikke en K100D, eller en enda billigere Samsung, og starter samlingen av optikk med en gang, mens du venter på å få råd til drømmebørsen. Det er jo bare dumt hvis dere skal skifte system om et år eller to, evt gå rundt og angre til evig tid. Jeg forstår ikke helt hvorfor man velger bort Pentax til fordel for noen som man egentlig ikke ønsket seg. K100D er et særdeles kapabelt kamera som jeg begynner å få god erfaring med. Det virker som om dere ikke har noe tro på at Pentax kan lage rimelige kamerahus også. De som ønsker seg et Canon FF eller en Nikon D2X starter jo ikke karrieren sin med et Sony eller Pentax i steden, siden de er billigere. Dette har jeg faktisk grublet på i den siste tiden, og det var deilig å endelig få sagt det.

Lenke til kommentar
Til dere som ønsker dere en K10D så sterkt, men ikke har råd til det: Hvorfor kjøper dere ikke en K100D, eller en enda billigere Samsung, og starter samlingen av optikk med en gang, mens du venter på å få råd til drømmebørsen. Det er jo bare dumt hvis dere skal skifte system om et år eller to, evt gå rundt og angre til evig tid. Jeg forstår ikke helt hvorfor man velger bort Pentax til fordel for noen som man egentlig ikke ønsket seg. K100D er et særdeles kapabelt kamera som jeg begynner å få god erfaring med. Det virker som om dere ikke har noe tro på at Pentax kan lage rimelige kamerahus også. De som ønsker seg et Canon FF eller en Nikon D2X starter jo ikke karrieren sin med et Sony eller Pentax i steden, siden de er billigere. Dette har jeg faktisk grublet på i den siste tiden, og det var deilig å endelig få sagt det.

8917072[/snapback]

Du har ganske rett. For min egen del var det et utfall av tid, pris og tilgjengelighet. Jeg hadde svært begrensede penger å rutte med, er student så hver hundrelapp teller. Derfor ville jeg ha best mulig optikk og kamera til lavest mulig pris. Derfor endte jeg opp med EOS 350D og Canon 50mm F/1.4 USM til en samlet pris på 4800,-. Og jeg tror neppe K100D ink kit git bedre bilder? Dog har du ikke rett i at jeg ikke tror Pentax kan hus. Jeg har selv vært forhandler av både Pentax, Canon og Nikon så jeg vet at de ikke står noe tilbake for de store.

Jeg pleier stort sett å velge utfordrermerker fremfor de største da jeg er av den oppfatningen av at man får mer for pengene samtidig som jeg liker å gjøre ting på min egen måte, sær som jeg er.

Lenke til kommentar

Hvis du klarer deg med 50mm så tar jeg hatten av. Ikke engang jeg hadde klart det, og det sier ganske mye (hence nick). Du har åpenbart en rendyrket fotostil som du holder deg til, så da er nok det et riktig valg. Du blir/er nok en svært dyktig fotograf innenfor for din stil etter hvert.

Lenke til kommentar
Hvis du klarer deg med 50mm så tar jeg hatten av. Ikke engang jeg hadde klart det, og det sier ganske mye (hence nick). Du har åpenbart en rendyrket fotostil som du holder deg til, så da er nok det et riktig valg. Du blir/er nok en svært dyktig fotograf innenfor for din stil etter hvert.

8917498[/snapback]

Klarer og klarer. Det er selvsagt en utfordring med en slik begrensning. Men på en annen side er det også gøy siden man får et annet fokus. Jeg liker godt portrettbilder og er fornøyd med denne brennvidden. Jeg har tidligere hatt masse zoom men føler ikke at det er noe jeg trenger. Om jeg skal gjøre nye investeringer blir det i en vidvinkel og en tele runt 90-105mm som gjerne kan kombineres som portrett og makro. Fastobjektiv er det jeg liker best. Value for money i den lavere prisklasse.

Når det gjelder fotografering er de største begrensningene på fotografen og ikke utstyret. Jeg vil heller prøve å blir god på det jeg har og lære utstyret mitt fullt ut for jeg kaster meg over andre ting bare som et utslag i utstyrsfetisjisme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...