Gå til innhold

Jeg vil ha meg et godt speilrefleks, anbefalinger?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser du har lang historikk i hw-nettverket. Mye lenger enn min. Likevel vil jeg anta at du ikke har tilbrakt veldig lang tid på akam-delen.

Årsaken til at jeg skriver det, er at du ikke vet at du kommer til å bli anbefalt så og si samtlige modeller i prisklassen, pluss at flere kommer til å anbefale deg å kjøpe et billigere hus med dyrere optikk. Du kommer m.a.o. ikke til å bli mye klokere av svarene du får.

Så og si alle trådene omhandler kameraer i denne prisklassen, +/-. Derfor tror jeg du får like mye utbytte av å lese så og si samtlige tråder som ligger rundt din tråd.

De eneste rådene du får fra meg er derfor: Ikke heng deg opp i konvensjoner om at det eller det merket er det beste. Det er til enhver tid enkelte modeller som er ekstra gode kjøp, spesielt utgående modeller. Hvilket merke de kommer fra varierer sterkt, men de tilbudene finner du stort sett i prisklassen under den du tenker på. Det andre, og viktigste rådet er å ta en tur i et par annerkjente butikker og kjenne på hvilken modell som passer best i hendene dine. Der er vi nemlig forskjellige, alle sammen. Mange som hadde tanker om et spesielt merke har skiftet mening etter en tur i butikken.

Lykke til i din søken etter det perfekte kamera for deg. Det kommer andre etter meg som sikkert kommer til å gi deg konkrete råd. Desverre kommer rådene til å innbefatte samtlige modeller, som jeg skrev tidligere. Derfor kan du bli like klok av å lese de andre trådene.

Lenke til kommentar
Jeg ser du har lang historikk i hw-nettverket. Mye lenger enn min. Likevel vil jeg anta at du ikke har tilbrakt veldig lang tid på akam-delen.

Årsaken til at jeg skriver det, er at du ikke vet at du kommer til å bli anbefalt så og si samtlige modeller i prisklassen, pluss at flere kommer til å anbefale deg å kjøpe et billigere hus med dyrere optikk. Du kommer m.a.o. ikke til å bli mye klokere av svarene du får.

8909411[/snapback]

Man har da sluket litt rundt i denne biten selv om man kanskje ikke har postet så meget og man har lest forskjellige tråder og anbefalingene som nettopp akam har oppdatert.

Jeg er sånn ca fått med meg sånn høvelig hva de forskjellige valgene er, jeg vil bare høre om anbefaling fra dere.

Har sett litt på Canon EOS 400D som virker som et sånn helt greit kjøp til en ganske så god penge. Men jeg lurer litt hva klassen over den igjen vil komme til å bli :)

Det andre, og viktigste rådet er å ta en tur i et par annerkjente butikker og kjenne på hvilken modell som passer best i hendene dine. Der er vi nemlig forskjellige, alle sammen. Mange som hadde tanker om et spesielt merke har skiftet mening etter en tur i butikken.

Lykke til i din søken etter det perfekte kamera for deg. Det kommer andre etter meg som sikkert kommer til å gi deg konkrete råd. Desverre kommer rådene til å innbefatte samtlige modeller, som jeg skrev tidligere. Derfor kan du bli like klok av å lese de andre trådene.

8909411[/snapback]

Takker og bukker, du sier noe der. Er dessverre ikke største utvalget her oppe hvor man er lokalisert men er det noen foto-butikker i bergen/oslo noen har å anbefale? Jeg skal snart på reisefot :)

Endret av b-real
Lenke til kommentar

Jeg ser du har planer om å bruke litt penger på et speilreflekskamera, noe som jeg mener er smart ting å gjøre når du først skal satse. Du kan jo ta en kikke på Canon sitt EOS 400D dette er nok et av kameraene som ligger i toppsjiktet av speilrefleks per. i dag. Det vil også holde seg blant de beste veldig lenge.

400d-300x200.jpg

Canon EOS 400D i Produktguiden.

Eller så kan du ta en titt på Nikon D80, veldig bra kamera som absolutt fortjener er titt. Tar nok kanskje hakket bedre bilder enn Canon sitt kamera, men både hurtighet og autofokus ligger på mer eller mindre samme nivå.

i_172141-300x200.jpg

Nikon D80 i Produktguiden.

Men for å ikke si så mye så er nok Nikon D80 noe bedre enn Canon sitt kamera, men jeg vil likevel anbefale deg å gå for EOS 400D.

aKam - Test av de nevnte.

Men uansett hvilket du bestemmer deg for så vil jeg påstå at du har gjort et meget godt kjøp her.

Endret av Aalton
Lenke til kommentar

Canon 400D ligger nok ikke i toppsjiktet, men det er et kamera pakket inn i et lite hus.

Har du store (normale?) hender, vil det oppleves lite.

Som sagt er det bare å dra i fotobutikker for en liten prøvekjøring, så finner du fort ut hvilke du liker. Så kan du se på spesifikasjonene når du kommer hjem :)

Edit: 400D og D80 stiller ikke i samme klasse.

Endret av Jurgis
Lenke til kommentar

Det er viktig, ja.. Ofte kan et kamera være meget ubehagelig å holde i for noen, mens det gjerne kan være godt å holde i for en annen person, derfor burde du nok prøve kameraene godt i butikken, gjerne spør om å få ta noen bilder og teste funksjonene de har. Noe som vil hjelpe deg med å ta et valg.

Jurgis: Da tror jeg du skal lese testen til aKam. Det er jo en grunn til de valgte å ta de 3 spesifikke kameraene i testen. De er speilreflekskameraer i samme prisklasse og kan vise til nokså likt spesifikasjonskart. Men nå er ikke jeg noen ekspert så skal ikke utale for meg for høyt om dette :)

Endret av Aalton
Lenke til kommentar

Er vel mer presist å sammenligne D80 med 30D, og 400D med D40/x. Jeg er helt enig med PMnormal. Slike spørsmål stilles hele tiden, og det beste er å lese gjennom trådene på førstesiden. Ingen av oss kan fortelle deg hvilket kamera som passer akkurat deg! Ditt kriterie er at kameraet tar "veldig gode bilder"... vel.. nå sies det at de fleste dSLR tar like gode bilder, men det er dog andre faktorer som skiller dem.

Selv liker jeg Nikon D40, og det er kameraet som pr i dag gir mest valuta for pengene, 4000 kr for hus og kit-objektiv. Jeg sier dog ikke at det nødvendigvis er kamerat for deg, da det har visse svakheter andre modeller ikke har, og omvendt. Disse svakhetene/fordelene står ganske godt forklart i trådene nedenfor.

Men som nevnt før så er det viktigste ergonomien! Det er det mest avgjørende, så prøv en rekke speilreflekser i en fotobutikk og gjør opp en mening, hva ergonomi, funksjoner og pris angår.

Lenke til kommentar
Jurgis: Da tror jeg du skal lese testen til aKam. Det er jo en grunn til de valgte å ta de 3 spesifikke kameraene i testen. De er speilreflekskameraer i samme prisklasse og kan vise til nokså likt spesifikasjonskart.

8909693[/snapback]

I konklusjonen skriver de at D80 har topp ergonomi og er testens klart dyreste samt at 400D er testens minste og billigste. Motsetninger med andre ord.

Det er ikke få tråder i denne kategorien som ender off topic med hvilke kameraer som skal sammenlignes eller hvilket som er best. D80 tilhører klassen over og bør sammenlignes med 30D.

For eksempel har D80 og 30D iso-valg i 1/3-trinn som kan være nyttig. Megapikslene er langt fra alt.

Lenke til kommentar
Jurgis: Da tror jeg du skal lese testen til aKam. Det er jo en grunn til de valgte å ta de 3 spesifikke kameraene i testen. De er speilreflekskameraer i samme prisklasse og kan vise til nokså likt spesifikasjonskart.

8909693[/snapback]

Det er ikke få tråder i denne kategorien som ender off topic med hvilke kameraer som skal sammenlignes eller hvilket som er best. D80 tilhører klassen over og bør sammenlignes med 30D.

8909803[/snapback]

Det er vanskelig å definere klasser, for alle har sine egne definisjoner. I testen vår, valgte vi enkelt og greit følgende definisjon: 10 megapiksler og under 10 000 kroner inkludert kit-objektiv.

Men det er store prisforskjeller på disse modellene. Jeg er ikke sikker, men jeg mistenker produsentene for bevisst å legge modellene sine mellom hovedkonkurentens, både med hensyn på pris og spesifikasjoner. På den måten slipper de å bli sammenliknet direkte.

Derfor er diskusjoner om klasser lite fruktbare med mindre man definerer klassene på forhånd.

Når det kommer til diskusjonen om hva man skal kjøpe, leverer alle kameraer i dag så høy kvalitet, at mye koker ned til spesifikke egenskaper ved en modell, eller hvor godt utstyret ligger i hånden.

Erik

Lenke til kommentar
De er speilreflekskameraer i samme prisklasse og kan vise til nokså likt spesifikasjonskart. Men nå er ikke jeg noen ekspert så skal ikke utale for meg for høyt om dette :)

En av grunnene til at det er så vanskelig å sammenlikne Canon og Nikon, er at de har modeller som overlapper hverandre, men som ikke er i samme klasse (det er riktignok kommet et unntak med D40x og 400D, men det var etter Akam-testen).

Hvis man skal klassifisere Canon og Nikon i forhold til pris og spesifikasjoner, blir det omtrent slik:

Nikon D40

NikonD40x / Canon EOS 400D

Nikon D80

Canon 30D

Nikon D200

Canon 5D

Nikon D2Xs

Canon 1D Mark III/Canon 1Ds

Fullformat-kameraene til Canon blir jo litt outsidere uansett hvordan man vender og vrir på det, men som vi ser er det egentlig bare to modeller som er direkte konkurrenter (og de kom som sagt etter Akam sin test).

Til trådstarter:

Jeg ville også kikket nøye på Pentax K10D/Samsung GX-10, og hvis budsjettet er stramt, valgt Samsung GX-10 dersom K10D passer for deg på andre måter. EU-modell får du for 7700 hos Pixit.no, med Pentax sitt 18-55-kitobjektiv. Trolig det beste 18-55-kitobjektivet på markedet, etter min mening plassert i mellom 18-70 til KM/Sony og Nikon i kvalitet. I denne prisklassen, synes jeg GX-10 gir mest for pengene. Kameraet er i praksis identisk til K10D, det har litt annen firmware, og kan ha litt andre prioriteringer når det gjelder fargegjengivelse og eksponering, men det er marginalt. Jeg ville ikke blitt forundret om det gikk an å legge inn K10D-firmware på disse også (dersom det skulle være et ønske).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg hadde droppet 400D. Har brukt det en stund selv og er ikke spesielt fornøyd. Da liker jeg faktisk 350D bedre. Uten at jeg har veldig peiling, så har jeg godt inntrykk av Nikon. Å kjøpe kun kamerahus og et litt dyrere objektiv er kanskje ikke så dumt heller.

Lenke til kommentar

Hvem lager det beste kameraet, og hva er det som gjør dette til netopp dette?

Canon 400D har et veldig bredt dynamiskomfang, men liker du fargene?

Nikon D40x gir ikke like stort dynamiskomfang, men undertegnede liker fargegjengivelsen bedre. Kan det være slik at dynamiskomfang på samme måte som antal megapixler er i ferd med å bli en salgsgimik og egentlig mest er av akademisk interesse fordi alle produsentene egentlig gir stor nok bredde?

Bør utvalg av optikk målt opp mot pris ha mere å si? Olympus er kanskje noe du burde vurdere nærmere (hvis du kan akseptere en dårligere optisksøker enn det konkurentene byr på). Ta en titt på testen av Olympus E-410 i dpreview.com: http://www.dpreview.com/reviews/olympuse410/

Her kan du lese litt mer om 4/3-systemet: http://www.four-thirds.org/en/

eller her: http://olympus.no/consumer/dslr_6784.htm

Ønsker du et mer påkostet kamerahus med ytelser helt i toppen som også er kompatibelt med optikk fra Nikon, kan du jo også vurdere Fujifilm S5: http://www.digitalcamerainfo.com/content/F...mera-Review.htm

Dette er mine anbefalinger. Lykke til ;-)

Lenke til kommentar

For marginalt mer får du også Olympus E510. Denne har også billedstabilisator. Ellers er den ganske lik E410.

http://www.cameralabs.com/reviews/OlympusE510/

Den er litt større enn E410. For samme pris er nå også E330 til salgs flere steder. Denne har vipp-bar skjern, perfekt hvis du skal ta bilder fra litt vanskelige bilder. Om 3 år kommer ikke nye kameraer til å bli solgt uten liveview.

Kameraer med LiveView i dag: Canon Eos 1DIII, Fujifilm S5 Pro, nyere 4/3 kameraer (Olympus, Panasonic, Leica).

Grunnen til at jeg valgte E510 var at jeg for samme pris fikk en langte mer komplett pakke for pengene i prisklassen 6000-9000kr enn ved å velge Canon/Nikon. Kan hende du treffer andre valg.

Jeg har ikke målt dynamisk omfang, men dette vil vel være ganske avhengig av omgivelsene. Mørkestøy dobles hver 7.grad temperaturøkning.

Personlig tror jeg målemetoder er diskutable. Kameraene gir ikke rådata ut, og det er ikke så store forskjeller på detektorene. Det er derimot forskjeller i signalbehandlingen etterpå. Er det positivt at medianfilteret gjøres får råfilen skrives? Eller skal brukeren tillates å gjøre dette selv? Når er det best å øke gain (iso) ved analog forsterkning og når er det best å gjøre multiplikasjon i software i etterkant?

Så lenge vi ikke vet hva produsentene selv gjør blir det vanskelig å gjøre gode analyser som kan sammenlignes. Videre må dere huske at det menneskelige øyet ikke nødvendigvis ser det samme som analysene viser.

Hvem lager det beste kameraet, og hva er det som gjør dette til netopp dette?

Canon 400D har et veldig bredt dynamiskomfang, men liker du fargene?

Nikon D40x gir ikke like stort dynamiskomfang, men undertegnede liker fargegjengivelsen bedre. Kan det være slik at dynamiskomfang på samme måte som antal megapixler er i ferd med å bli en salgsgimik og egentlig mest er av akademisk interesse fordi alle produsentene egentlig gir stor nok bredde?

Bør utvalg av optikk målt opp mot pris ha mere å si? Olympus er kanskje noe du burde vurdere nærmere (hvis du kan akseptere en dårligere optisksøker enn det konkurentene byr på). Ta en titt på testen av Olympus E-410 i dpreview.com: http://www.dpreview.com/reviews/olympuse410/

Her kan du lese litt mer om 4/3-systemet: http://www.four-thirds.org/en/

eller her: http://olympus.no/consumer/dslr_6784.htm

Ønsker du et mer påkostet kamerahus med ytelser helt i toppen som også er kompatibelt med optikk fra Nikon, kan du jo også vurdere Fujifilm S5: http://www.digitalcamerainfo.com/content/F...mera-Review.htm

Dette er mine anbefalinger. Lykke til ;-)

8910508[/snapback]

Lenke til kommentar

Hyggelig å hjelpe en mod ;)

Om 400D passer hånden din bra, har du da mulighet for et veldig bra kamera, med et utrolig utvalg av objektiv. Men som mange vet så er 400D veldig lite, og Nikon og pentax har litt større kamera, til lav pris, men huset er større.

Canon 350D/400D, Nikon D40, D50 og D70s er alle kamera innenfor budsjettet, men jeg ville lagt minst mulig penger i kamera, og heller kjøpe snadder opptikk ;)

Lenke til kommentar

Dynamisk omfang er ikke en motesak, slik man kan hevde om megapixler. Tvert i mot. Det dynamiske omfanget er det største (eneste?) problemet som digitalkameraer i konsumentklassen fremdeles sliter med, og er et problem som de må jobbe mye mer med å løse. I steden ser det ut som at produsentene kun er opptatt av å presse flere pixler inn på sensorene, i steden for å gjøre pixlene mer anvendelige.

Lenke til kommentar

Dumt spørsmål:

CCD/CMOS chipene er ca like følsomme. Kvanteeffektiviteten nesten er lik, det er litt variasjon i hvor stor andel av arealet som er aktivt, men ikke veldig mye. (få pixler er bedre, ruting tar litt plass). Mørkestrøm er også ganske lik, ingen av kameraene er temperaturstabiliserte, så vidt jeg vet. Dynamisk omfang er da gitt av AD-omformeren, typisk 12 bit. Noen av disse ligger under støygulvet, men bakgrunnsnivået bør uansett trekkes fra.

Da er det jo bare å definere hvor stor del av scenen som skal presses inn innenfor disse 8-10-12 bitene. Siden vi ikke ønsker over-eksponering (viktig på CCD, ikke fult så kritisk på CMOS) må max-nivå legges lavere enn full brønn. Samtidig ønsker vi at det mørkeste vi fanger inn ikke er helt sort. Hvis dynamisk omfang blir en diskusjon om overføringsfunksjonen mellom chip og software bommer vi vel litt?

Eller er jeg helt på jordet?

Glemte noe. Fujifilm har sin superCCD. Her har de to pixler per pixel. Da kan man bruke forskjellig gain setting, og på den måten øke forholdet signal/støyforholdet. Gjetter på at noen har en eller annen test som viser om det virker godt i praksis. Problemet er igjen at man mister romlig oppløsning (nesten halvert pixelantall)

Dynamisk omfang er ikke en motesak, slik man kan hevde om megapixler. Tvert i mot. Det dynamiske omfanget er det største (eneste?) problemet som digitalkameraer i konsumentklassen fremdeles sliter med, og er et problem som de må jobbe mye mer med å løse. I steden ser det ut som at produsentene kun er opptatt av å presse flere pixler inn på sensorene, i steden for å gjøre pixlene mer anvendelige.

8912389[/snapback]

Endret av rwh123
Lenke til kommentar

Jeg ville helt klart anbefalt D80. Har ikke prøvd K10D, men D80 er iallefall overlegent D40, om du har pengene tilgjengelig.

Kittet ut kit-objektivet med en gang, til fordel for 18-200mm VR fra nikkor. Et veldig fint multi-purpose objektiv, med overlegen optisk kvalitet. Bygg-kvaliteten er det heller ingenting å utsette på!

Du får et uovertruffet bruksområde, samt ekstra mye fotoglede :D

Alt dette er som PMnormal sier, helt subjektivt. Jeg er på ingen måte en profesjonell fotograf, men en ambisiøs amatør får jeg vel lov å kalle meg. Derfor må du ta mine ord med en liten klype salt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...