Gå til innhold

Videokamera - DVD eller miniDV

Anbefalte innlegg

Er ikke helt sikker hvor jeg skal poste dette spørsmålet, men jeg tar sjansen her:

Skal kjøpe videokamera, men er ikke helt sikker på alle fordeler/ulemper med disse to lagringsmediene. Er klar over basisprinsippet, men spørsmålet gjelder bruk.

Jeg kommer ikke til å redigere særlig mye.

Pålitelighet er viktig

Må kunne ta opp fra "Harddiskopptakere"

Må kunne gjenbruke opptaksmediet

Må ha bildestabilisator.

Anbefalinger på kameraer tas imot med takk.

Prisgrense 3500-4000.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er ikke helt sikker hvor jeg skal poste dette spørsmålet, men jeg tar sjansen her:

Skal kjøpe videokamera, men er ikke helt sikker på alle fordeler/ulemper med disse to lagringsmediene. Er klar over basisprinsippet, men spørsmålet gjelder bruk.

Jeg kommer ikke til å redigere særlig mye.

Pålitelighet er viktig

Må kunne ta opp fra "Harddiskopptakere"

Må kunne gjenbruke opptaksmediet

Må ha bildestabilisator.

Anbefalinger på kameraer tas imot med takk.

Prisgrense 3500-4000.

8909183[/snapback]

Jeg ville helt klart gått for mini DV, spesielt med tanke på at du legger vekt på å skulle kunne gjenbruke opptaksmediet. Dessuten er det langt bedre kvalitet på en tape (noe du kan nedjustere etter smak og behov senere, før du eventuelt brenner den på en DVD).

Lenke til kommentar

Hei!

Dette passer bedre i forumet for videokamera, ikke i underkategorien for videoredigering.

Flytter den for deg jeg...

Angående DVD eller mini-DV er mini-DV regnet som best med tanke på både kvalitet, holdbarhet, brukervennlighet (spesielt med tanke på redigering) og tilgjengelighet. DVD kamera er bare et blaff mens vi venter på at mediene til flash-baserte kamera skal bli store og billige nok. Mini-DV som har vært i mange mange år, vil det være lett å få tak i kassetter til i flere tiår. 8cm DVD plater kan bli mer vrient om få år. Inntil nylig kunne det faktisk være et problem å få tak i slike DVD plater... så lite er det solgt av de til nå.

Et konkret forslag:

Panasonic GS320 med 3CCD, optisk bildestabilisator og Leica-lisensiert optikk. Panasonic er også blant de mest driftsikre, og vinner det som er av tester i de forskjellige prisklassene. Ulempen er at det ikke er noen dv eller analog inngang, slik at du ikke kan kopiere fra en harddiskopptaker (hvorfor skal du det?). Det er imidlertid dv og analog UT så du kan koble til en datamaskin, kopiere TIL en harddisk/DVD opptaker og se opptaket direkte fra kameraet på en TV.

Skal du ha et kamera med tilsvarende (evt. bedre) kvalitet, samt dv inn, må du opp i ca. 7000 kroner (Panasonic GS500).

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...